Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Merida Silex 600

Merida Silex 600 #2487909 02/06/2018 10:52
M
Magnus85 Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
M
Jeg vurderer å gå til anskaffelse av en Silex. Skal brukes til trening på landevei og grus, samt rolig transport fra A-B i hverdagen. Budsjett ca 20 000 kroner.

Mitt spørsmål er om det er noen som har erfaringer med hvordan denne sykkelen oppfører seg på asfalt, vil den gi meg «godfølelsen» på landeveien? Eller er jeg like godt tjent med en komfortracer med 28 dekk, eksempelvis Cube Attain GTC Pro disc?

Re: Merida Silex 600 [Re: Magnus85] #2488451 04/06/2018 20:10
M
makka Offline
Fersking
Fersking
M
Jeg kjøpte den samme sykkelen for en drøy måned siden og har rukket og sykle en god del både landevei og grus og til og med bittelitt sti. Jeg bruker den kun til trening og er godt fornøyd.

Om den funker til landevei? Tja, jeg har ikke så mye å sammenligne med. Tidligere har jeg brukt en CX med 40mm knastedekk til det samme. Det funka jo på et vis det også, men da holdt jeg meg mer i marka. 1x giret på silexen føler jeg har litt for store steg mellom girene og det merkes kanskje spesielt når det går litt unna på asfalt.

Sykkelen ser jo litt snål ut med den ramma, og jeg var litt skeptisk til at den var så oppreist i sittestillinga, men det synes jeg fungerer overraskende bra. Den er mye mer komfortabel enn den gamle CX-en.

Jeg var også litt skeptisk til de smale glatte dekka på grusveier, men de har fungert helt strålende. De er raske på asfalt og helt ok på grus.

Sadelen bytta jeg etterhvert med et smalere brooks c13 med sprekk i midten. Originalsadelen var for brei (rundt 15 cm, tror jeg?) og ble stygg etter rundt 200 km bruk. De blå detaljene på sida ble slitt ned veldig fort.

Moderator  support, Valentino