Testing i Terrengsykkel/Landevei?
|
Re: Testing i Terrengsykkel/Landevei?
[Re: olechr]
01/06/2018 06:55
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
-Guide til forhåndskjøp av sykkel. Dette er vel måten de fleste som skal ha dyr sykkel om dagen kjøper. Den er enkel. Bestill det du vil ha og ikke selg den gamle før den nye er i hus. HA HA sier han som har en tråd her på TSR for råd hver gang han skal ha en ny del ;-) Jeg har forhåndsbestilt sykkel (i oktober) og venter fortsatt. Og har solgt den gamle, så jeg bare får syklet fatbike. ventetiden blir jo ulidelig uten litt trøsteshopping av alle delene man egentlig skulle gjenbruke for å spare penger og sånn. Og når man hverken får syklet eller tatt på sykkelen, blir det jo mye nerding og vingling.
Redigert av baronKanon; 01/06/2018 06:56.
|
|
|
[Re: baronKanon]
01/06/2018 07:00
|
olechr
More than words
|
More than words
-Guide til forhåndskjøp av sykkel. Dette er vel måten de fleste som skal ha dyr sykkel om dagen kjøper. Den er enkel. Bestill det du vil ha og ikke selg den gamle før den nye er i hus. HA HA sier han som har en tråd her på TSR for råd hver gang han skal ha en ny del ;-) Jeg har forhåndsbestilt sykkel (i oktober) og venter fortsatt. Og har solgt den gamle, så jeg bare får syklet fatbike. ventetiden blir jo ulidelig uten litt trøsteshopping av alle delene man egentlig skulle gjenbruke for å spare penger og sånn. Og når man hverken får syklet eller tatt på sykkelen, blir det jo mye nerding og vingling. Kjenner til det :-)
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
01/06/2018 07:19
|
GardS
Ivrig
|
Ivrig
Det er delvis nevnt her, men skikkelige rulletester av dekk. ala gli-tester som gjøres på ski. F.eks Asfalt, grus og gress
Parametre som lufttrykk og dekk-størrelser.
Kan sikkert suppleres med watt-tall også.
Energihuset Merida Norsk Organisasjon for Terrengsykling NOTS
|
|
|
01/06/2018 07:34
|
Juffe
Besatt
|
Besatt
Hva med å teste high-end vs budget versjoner av diverse tilsynelatende like sykler med lik geometri?
F.eks. Spark RC SL vs Spark RC Team Blur CC XX1 Reserve vs Blur CS
Og så kanskje legge til effekten av enkel oppgradering av hjulsett
'...once more, and more intensity!'
|
|
|
01/06/2018 09:01
|
vviz
Ivrig
|
Ivrig
Test "amatørhjulbygging". Finn en sjel som er villig til å investere tiden som trengs for å bygge sitt første hjulsett, og gjør det med "billige/enkle/tilgjengelige" verktøy. Eksempelvis park tool sine hjulrettestativ/eikespennemålere. Sørg for at personen er villig til å "gi alt" i å få de så gode hun/han klarer, basert på "åpen litteratur" om emnet.
Kjøp inn "relevante" komponenter ift. hva de etablerte hjulbyggerne tilbyr. Eksempelvis DT Swiss nav, Sapim CX-ray eiker, alu-nippler, og noen kina-felger fra en anerkjent fabrikk, som matcher best mulig de mest populære modellene fra de "anerkjente" kommersielle hjulbyggerne i Norge.
Skriv om prosessen, hvor lang tid det tar, utfordringer underveis, og til slutt, få noen erfarne ryttere til å "blindteste" (i den grad man klarer det) de førstegangshjulene opp mot hjulsett av tilsvarende spesifikasjoner fra de kommersielle byggerne av kina-hjul (Unaas, Velostrad, osv) samt mot "fabrikkhjul" (Mavic, DT Swiss, ENVE, osv)
Hvor merkbar er egentlig forskjellen mellom hjul som er bygget "godt" men med enkle verktøy, av en person uten tidligere erfaring, opp mot de som bygger med lang erfaring, og verktøy som angivelig sikrer langt bedre toleranser i retting og eikespenn enn hva man angivelig får til med de enkle verktøyene.
Bør kunne bli nok stoff til en lengre "artikkelserie".
Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt) Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
|
|
|
01/06/2018 09:07
|
Supermann
Besatt
|
Besatt
Sammenligning av gafler. Lyrik / Yari og rimelig Fox mot dyrere Fox. Hvor store utslag gir bedre demping på et gitt segment eller utforløpype?
Kanskje en sammenligningstest med dempere fra flere leverandører, men her er det vanskeligere å sammenligne bakdempere da disse er tunet mot ramme. Kanskje bare en enkel Coil vs. luft?
Ut på tur!
|
|
|
01/06/2018 09:30
|
mob
Avhengig
|
Avhengig
Super tilnærming! Veldig glad for at du/dere skal satse mer på testing. Stort sett enig med tidligere talere, så et par generelle punkter:
* Realistiske tester under norske forhold. Det er det viktigste. * Prioritering av utstyr som påvirker kjøreopplevelsen. Pumper er ikke viktig, men dekk er. * Pristak på testmodeller. Jeg tror leserne kanskje er mer prisbevisste enn dere tilsynelatende tror. * Langtidstester av enkeltdeler. MTB UK er gode på dette. * Bling vs hverdagsting: Ny 1x11/12-gruppe vs nytt hjemmemekka 1x11/12-oppsett med tidl. 2x-krank osv.; ny gaffel vs. protuning av tilårskommen gaffel. * Klær/sko. Det er en jungel, det. * Den o'store guiden til geometri på stisykler (fin den på Landevei) * Blindtester. Litt krevende å maskere delene, men det bør være mulig på en del komponenter. * Alle testpanel bør bestå av minst én "layman" som ikke er ekspert. * Testene legges ut som nye tråder på TSR-forumet, hvor testansv. og testpanel i størst mulig grad deltar i debatten. * Sepeda verves som forumadmin for teststoff. Kjøpte ny sykkel i vinter nesten utelukkende basert på hans uselviske deling av relevante tester og tilstøtende lektyre. Topp fyr (med litt ordrike poster)!
Redigert av mob; 01/06/2018 09:31.
|
|
|
03/06/2018 13:39
|
lille gutt
Avhengig
|
Avhengig
Savner tester/ritt reportasjer/ omtaler fra andre ritt enn Birken og Terrengsykkel rittet. Antall ritt har jo gått betraktelig ned siste åra, men likevel og heldigvis er det ildsjeler rundt omkring i Norges land som arrangerer ritt. Hva med å starte med Å i Heiane, har NM i år igjen!!! Har et flott arrangement hvert år,i tilegg flotte terrengløyper, men desverre latterlig dårlig deltakelse, kanskje en oppfølging fra nett sted TERRENGSYKKEL.NO & bladet, er det som kan gi små men trofaste idrettslag mere publisitet og deltagelse.
|
|
|
03/06/2018 15:53
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Test utstyr for bikepacking.
|
|
|
03/06/2018 17:09
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Test av SussMyBike Flow mot Quarq Shockwiz
|
|
|
[Re: mob]
13/06/2018 21:37
|
Lars V
Entusiast
|
Entusiast
... * Pristak på testmodeller. Jeg tror leserne kanskje er mer prisbevisste enn dere tilsynelatende tror.
Må bare innrømme at jeg lo høyt av siste testen i Bladet der en sykkel ble beskrevet som "rimelig" og "mest for pengene" til den nette sum av 55.000 ... En idé er også å se på markedet/salgstall i Norge: -Hvilket merke selger mest? -hvilke prisklasser selges det mest av? - hvilke typer sykler selges det mest av?
|
|
|
13/06/2018 22:59
|
Cervin
Veteran
|
Veteran
Mest for pengene går vell på utstyr i forhold til pris. Mye sykkeldeler er usansynlig dyrt. Og 55 000 er faktisk ikke så dyrt for en fullsus. Kjøper du den på billigsalg (forhåndsbestilling eller på høsten når nye sykler snart kommer) så kan det bli bra.
Men for all del, er jo mer en hvermansen bruker. Men hvermansen kjøper ikke så mye terrengsykkler heller.
Always looking for the next trail.
Kristiansand Sykkelpark
|
|
|
[Re: Cervin]
14/06/2018 06:34
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Og 55 000 er faktisk ikke så dyrt for en fullsus.
Joa, jeg syntes prislappen har blitt drøy for sykler - hvis man tenker "det er jo bare en sykkel". En ganske kjip elsykkel koster jo ofte mye mer enn en Vespa, og da tenker jeg på de med alu-ramme som ser ut som de er sveiset opp av en amatør i garasjen. Må innrømme at det satt langt inne første gang jeg la 40k på bordet for en sykkel. Men etter et par års misbruk, så anser jeg det som en god investering. At en sykkel kan være så gøy, og ikke minst at det faktisk er mulig å herje og sykle i vanvittig terreng uten at den går i oppløsning, det er imponerende. Der har jeg lært at det er forskjell på en sykkel til 20' og en til 40'. Jeg har en prisgrense, og den til 55k er heller ikke rimelig for meg. Da bør den i utgangspunktet ikke ha noe oppgraderingspotensiale (og det er jo ikke gøy), og den bør heller ikke ha dyre servicekostnader på 2 år. Der kommer jo problemet - en sykkel som koster 50+ koster normalt sett mer å vedlikeholde enn en til 30 (med lavere spec). Bare det å skifte kassett kan koste en tusing på den til 30, og 3000 på den til 50. Prisene vi ser nå tror jeg også gjør at leverandørene tjener ganske greit, selv om LBS ikke gjør seg spesielt fete.
|
|
|
[Re: Lars V]
14/06/2018 06:55
|
perbl
More than words
|
More than words
... * Pristak på testmodeller. Jeg tror leserne kanskje er mer prisbevisste enn dere tilsynelatende tror.
Må bare innrømme at jeg lo høyt av siste testen i Bladet der en sykkel ble beskrevet som "rimelig" og "mest for pengene" til den nette sum av 55.000 ... En idé er også å se på markedet/salgstall i Norge: -Hvilket merke selger mest? -hvilke prisklasser selges det mest av? - hvilke typer sykler selges det mest av? Mens den til 40000 fikk kritikk for å være dyr, men samtidig skryt for veldig bra demperenheter. Jeg ble litt forvirra og usikker på om korrektur var rett her. Har ikke finlest testen enda annet enn en kjapp gjennomkikk i går kveld, så mulig det står mer i tekstene.
Per B.
|
|
|
14/06/2018 06:57
|
Lars V
Entusiast
|
Entusiast
... Men for all del, er jo mer en hvermansen bruker. Men hvermansen kjøper ikke så mye terrengsykkler heller. Vet vi dette? Det var litt av poenget mitt. Man må vite litt om salgstall og type sykler som selges for å vite hva som er interessant å teste.. En annen kuriositet var jo at Biltema hadde to helsider annonse i siste bladet med sykler i helt den andre enden av prisskalaen.. Så de må jo tro at de kan ta noe av markedet også hos dedikerte terrengsyklister?
|
|
|
[Re: perbl]
14/06/2018 07:05
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Jeg ble litt forvirra og usikker på om korrektur var rett her. Har ikke finlest testen enda annet enn en kjapp gjennomkikk i går kveld, så mulig det står mer i tekstene.
Det lå også noen (xxxx) i flere artikler, hvor jeg antar at det skulle være sjekk av dato/priser/distanser etc 
|
|
|
[Re: knutspeed]
14/06/2018 07:17
|
olechr
More than words
|
More than words
Prisene vi ser nå tror jeg også gjør at leverandørene tjener ganske greit, selv om LBS ikke gjør seg spesielt fete.
Titter du litt rundt på proff så ser du at det ikke er mange leverandører som blir så fete heller. Det vipper rundt 0 i resultat for mange av de.
|
|
|
[Re: olechr]
14/06/2018 07:19
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Prisene vi ser nå tror jeg også gjør at leverandørene tjener ganske greit, selv om LBS ikke gjør seg spesielt fete.
Titter du litt rundt på proff så ser du at det ikke er mange leverandører som blir så fete heller. Det vipper rundt 0 i resultat for mange av de. Mente produsentene 
|
|
|
14/06/2018 07:22
|
olechr
More than words
|
More than words
Titter du litt rundt på proff så ser du at det ikke er mange leverandører som blir så fete heller. Det vipper rundt 0 i resultat for mange av de. Mente produsentene Er nok de som sitter igjen med penger ja.
|
|
|
[Re: perbl]
14/06/2018 07:23
|
btm
Besatt
|
Besatt
Må bare innrømme at jeg lo høyt av siste testen i Bladet der en sykkel ble beskrevet som "rimelig" og "mest for pengene" til den nette sum av 55.000 ... En idé er også å se på markedet/salgstall i Norge: -Hvilket merke selger mest? -hvilke prisklasser selges det mest av? - hvilke typer sykler selges det mest av? Mens den til 40000 fikk kritikk for å være dyr, men samtidig skryt for veldig bra demperenheter. Jeg ble litt forvirra og usikker på om korrektur var rett her. Har ikke finlest testen enda annet enn en kjapp gjennomkikk i går kveld, så mulig det står mer i tekstene. Jeg er ganske sikker på at prisen på Whyte og Evil er bytta om der...
btm
|
|
|
[Re: btm]
14/06/2018 07:25
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
[
Jeg er ganske sikker på at prisen på Whyte og Evil er bytta om der... Jupp, så akkurat post på Face hvor de bekrefter at Whyte koster 40k.
|
|
|
14/06/2018 08:23
|
KKippernes
Ivrig
|
Ivrig
[
Jeg er ganske sikker på at prisen på Whyte og Evil er bytta om der... Hei. Det stemmer, prisene har dessverre blitt byttet om her. // Kristoffer
Redaktør og fotojournalist, terrengsykkel.no
|
|
|
[Re: KKippernes]
14/06/2018 08:43
|
Lars V
Entusiast
|
Entusiast
[
Jeg er ganske sikker på at prisen på Whyte og Evil er bytta om der... Hei. Det stemmer, prisene har dessverre blitt byttet om her. // Kristoffer Det forklarer jo det komiske her  Men tilbakemeldingen min består: Testen hoppet jeg kjapt over når syklene var i denne prisklassen 
|
|
|
14/06/2018 10:13
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Først fortjent ros: Vil gi Landevei honnør for gruppetest av rittsykler i den blodferske utgaven - en testvinnertest (!) av sykler som har gjort det skarpt med felgbremser og nå kommer med skivebremser. Det er så absolutt min greie. I denne som andre tester er det enkelte modeller jeg savner, som f.eks. klassikeren Giant TCR, men jeg forstår at det avhenger mer av importør enn redaksjon. Er også spent på gruppetesten som Øyvind har varslet, av Cannondale Supersix, Caad12 og Synapse. Her er det altså både karbon versus alu og rittgeometri versus komfortramme. Da krysser man av mange bokser på en gang, og gjør testen relevant også for andre sykler enn akkurat dem man tester. Vil også gi kompliment for grundige tester av enkeltsykler, som Alpers nylige eksemplariske gjennomgang av Canyon Grail. Landevei skal også ha ros for å gjøre klart rede for hvilke kriterier man legger til grunn ved tester, hvordan testene foretas og hvilke standarder som forventes av syklene, om det så er rittsykler eller eventyrsykler. Ellers er jeg mest interessert i hvordan erfarne syklister subjektivt opplever syklene fremfor å forsøke å gjøre det vitenskapelig, med tidtaking, lab-tester, blindtester osv. Flott om den som tester da også er åpen om egne preferanser og bakgrunn. Jeg er i grunnen fornøyd om Landevei fortsetter med grundige omtaler og tester av nye og relevante sykler, komponenter og utstyr: - Ville vært interessant for mange med en sammenliknende test av den nye generasjonen aero-sykler med skivebremser. - Er også nysgjerrig på bl.a. den nye bølgen av landeveis- og eventyrfelger/hjul med bredde optimalisert for 28 mm+, gjerne både rene aeromodeller og solide modeller tiltenkt bruk på variert underlag. - Og en grundig innføring, omtale og test av forskjellige styrer ville vært interessant og relevant for mange. Hva gjelder prisnivå, har jeg et noe annet perspektiv enn flere av de siste talerne: En test av f.eks. en modell i høyeste grad av karbon og med eksklusive komponenter og dermed astronomisk pris er slett ikke irrelevant for rimeligere modeller i samme serie. Egen erfaring og alt jeg leser av tester tyder på at konklusjonene om det viktigste, nemlig sykkelens egenskaper, i høy grad kan overføres til rimeligere modeller, om det så er enklere karbon eller alu, rimeligere gruppesett og/eller rimeligere hjul. Sykkelens hjerte er geometri og den forandrer seg som regel ikke - eller helt ubetydelig - mellom de forskjellige versjonene av en gitt sykkel. Mange er opptatt av gruppe, men det har begrenset betydning for kjøreegenskapene om det er Dura-Ace eller 105 en gitt ramme er satt opp med, i likhet med mekanisk versus elektronisk giring. Sykkelen har like fullt grunnleggende de samme egenskapene. Jeg setter derfor pris på å lese tester der en topp ramme er satt opp med tilsvarende gode komponenter. Det gir et mer riktig bilde av rammens potensiale enn dersom man hadde testen den med rimeligste komponenter, samtidig som omtale av kjøreegenskaper er relevant for rimeligere utgaver av samme sykkel. Jeg vil altså ikke ha pristak  Man kan innvende at argumentene over i større grad gjelder landeveissykler enn halv- og heldempede terrengsykler, men jeg er ikke overbevist. Fra min tid med flatt styre, opplevde jeg at f.eks. både Scale og Spark hadde felles grunnleggende egenskaper gjennom hele serien uansett nivå på ramme og komponenter. Og takk til mob for gode ord! Beklager at innleggene mine gjerne blir lange og ordrike. Har ambisjon om å fatte meg i korthet, men lykkes sjelden!
|
|
|
14/06/2018 18:31
|
Egi
Medlem
|
Medlem
Jeg kunne tenkt meg en artikkel om rittranking generelt. - Hvorfor er ikke rittranking.no tettere fulgt opp av Swix. Hvilke planer og ambisjner har de? - Hvordan er dette utført i andre land. - Hvorfor etablerer ikke sykkelforbundet en offisiell rankingsystem. Om de hadde etablert et system som ble integrert med terminliste og eqtiming og eksklusiv tilgang for årslisenser. Så tror jeg den store majoriteten av tursyklistene hadde konvertert fra engangs til årsslisens. (som ønsket) - Lær fra zwiftpower. (de er dog nede akkurat nå). Deres system er grunnlaget for mange gjentakende brukere av zwift. - Et bedre rankingsystem med offisiell støtte og mer markedsføring tror jeg kunne trigget konkurranseinstinktet til mange, og bidratt til reduksjonen av interesse for enkeltritt.
|
|
|
14/06/2018 20:57
|
Arne_And
More than words
|
More than words
Gruppetester av: 1: Dekk (Schalbe/Maxxis/WTB/Conti) Hva er de forskjellige gode på og hva er de dårlige på. I enduro pleier mange å kjøre koboen myk og grov foran, hard og raskere bak. Hva fungerer til hva, og hva må man unngå.
+10!
|
|
|
[Re: Egi]
14/06/2018 21:21
|
olechr
More than words
|
More than words
- Hvorfor etablerer ikke sykkelforbundet en offisiell rankingsystem. Om de hadde etablert et system som ble integrert med terminliste og eqtiming og eksklusiv tilgang for årslisenser. Så tror jeg den store majoriteten av tursyklistene hadde konvertert fra engangs til årsslisens. (som ønsket) Kan hjelpe deg med den ene: a)de har ikke folk til det b)de har ikke penger til å få inn folk
|
|
|
15/06/2018 06:16
|
Lars V
Entusiast
|
Entusiast
Hvor lenge varer ett dekk? Hvor mange mil tar det før egenskapene blir dårlige? Sammenligning av brukte og nye dekk av samme type.. Blir dekkene dårlige over vinteren?
|
|
|
[Re: btm]
15/06/2018 13:28
|
sykkeloyvind
OP
More than words
|
OP
More than words
Må bare innrømme at jeg lo høyt av siste testen i Bladet der en sykkel ble beskrevet som "rimelig" og "mest for pengene" til den nette sum av 55.000 ... En idé er også å se på markedet/salgstall i Norge: -Hvilket merke selger mest? -hvilke prisklasser selges det mest av? - hvilke typer sykler selges det mest av? Mens den til 40000 fikk kritikk for å være dyr, men samtidig skryt for veldig bra demperenheter. Jeg ble litt forvirra og usikker på om korrektur var rett her. Har ikke finlest testen enda annet enn en kjapp gjennomkikk i går kveld, så mulig det står mer i tekstene. Jeg er ganske sikker på at prisen på Whyte og Evil er bytta om der... Jøss, ja - Prisen på Whyte og Evil er stokket om. Pokker.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
[Re: Lars V]
17/06/2018 21:24
|
Cervin
Veteran
|
Veteran
Her varierer det jo veldig. Schwalbe supersoft varer 2 turer. Hard kan vare over et år. 20km i Nesbyen tilsvarer 2000 på snill sti. Umulig å komme med noe svar her, men kan sikkert si noe om holdbarhet fra produsent til produsent,
Always looking for the next trail.
Kristiansand Sykkelpark
|
|
|
|
|