|
|
...Bygningene skal få folk til å velge sykkelen.
|
...Bygningene skal få folk til å velge sykkelen.
31/05/2018 07:17
|
Stefan77
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Dette var, vel....... interessant, på en måte. Vet ikke helt hva jeg skal synes. Som ingeniører folk flest så har jeg lyst å bare begynne med å liste opp begrensingene, men det er forfriskende med folk som tenker nytt. Oslo-arkitektens radikale konsept vil snu opp ned på hovedstaden som sykkelby https://www.tu.no/artikler/oslo-arkitekt...sykkelby/433195
- Stefan
|
|
|
Re: ...Bygningene skal få folk til å velge sykkelen.
[Re: Stefan77]
31/05/2018 07:50
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Dette opplever jeg som noe som grenser opp mot tull. I et land med lang vinter, dårlig infrastruktur for sykkel samt at sykkel er et transportmiddel som ikke egner seg for ganske mange så oppleves dette som ganske trangsynt...
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
31/05/2018 08:31
|
lph
Avhengig
|
Avhengig
Jøss. Endel artige tanker, men det hjelper ikke så mye å sykle i stedet for å kjøre bil om du tar med deg endel av ulempene med bilkjøring over til sykkelbruk. Det vil ikke føles spesielt trygt for barn å leke utenfor hjemme om det går en toveis sykkelvei med store ellastesykler kloss inntil døra. Generelt savner jeg ofte i sykkelplanlegging en forståelse av at sykler, som biler, er et effektivt transportmiddel som går fort, ikke bare noe koselige noe som tasler avgårde i lav fart mens man synger Brelett-sangen...
|
|
|
31/05/2018 08:45
|
Laxeluz
Doktor, har jeg fått luz på laxen min?
|
Eg klarer ikkje heilt å forstå motførestellingane mot dette? Eg bruker lastesykkelen min kvar dag, men fordi me bur i ei blokk frå 50-talet, så vert det ganske komplisert. Eg må tømme sykkelen før eg tek den inn, så den ikkje skal bli for tung. Sykkelparkeringa er nemleg ein halv etasje ned frå inngangsdøra, slik at eg må trille/løfte den ned ei rampe eg har bygd til formålet. Så må eg bære sekkar, born, eller handleposar opp trappa til tredje etasje. Dermed vert det berre eg som bruker transportsykkelen vår, fordi kona mi ikkje klarer å få den opp trappa. Så ein leilegheit i eit bygg med rampe til døra hadde vore ein draumesituasjon for oss.
Andreas Tveit
|
|
|
31/05/2018 09:12
|
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
Sykkel vil aldri bli et alternativ for den gemene hop. Kalde vintre og relativt mye nedbør hele året, så er det et valg for de spesielt interesserte. Det vil for de fleste alltid være mer upraktisk å sykle, i alle fall til jobb. Det burde heller lages store (og billige) pendlerparkeringer på utsiden av Oslo (for eksempel Asker og Sandvika) slik at folk kan kjøre til toget å være garantert plass. Må man først levere barn, dra hjem med bil, gå 5 min til bussen som går 1 gang per time, kjøre buss til toget, ta toget til Oslo deretter gå 10 min til jobben, så blir det for mye styr. Da foretrekker mange å stå en time i kø på E18.
|
|
|
31/05/2018 09:26
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Utover klima så står jo Norge også ovenfor en eldrebølge i årene som kommer. Et ensidig fokus på sykkel som en "hellig" løsning faller jo bare på sin egen urimelighet når sykkel ikke er et mulig alternativ for mange en gang.
Etterhvert stopper nok dette seg selv også. De aller fleste vil nok ikke være med å betale en høy pris for at et lite mindretall skal kunne leve ut "SYKKELDRØMMEN".
Det er jo spesielt at sykkelveiene måkes bedre enn fortauene i Oslo. Ganske komisk å se pensjonister som tar bussen slite i 10 cm snø når sykkelveien er helt fri for snø. Eller det er ikke komisk, men tragisk.
Redigert av sveinaa; 31/05/2018 09:29.
|
|
|
[Re: sveinaa]
31/05/2018 09:30
|
perbl
More than words
|
More than words
Høy pris?
Har du sett på tallene vi bruker på sykkelinfrastruktur sammenlignet med andre transportløsninger? Og hellig løsning for alle? Føler du det som preger norske bysentrum er dominans av sykkelløsninger?
Om argumentet mot løsninger for sykling er at vi ikke har løsninger for sykling, blir det vanskelig å få ut potensialet.
Redigert av perbl; 31/05/2018 09:31.
Per B.
|
|
|
31/05/2018 10:22
|
pbk
Ivrig
|
Ivrig
Likte særlig det bildet hvor han bruker sykkelen som handlevogn inne i butikken. Han har tydeligvis aldri vært og handlet for en hel uke for hele familien på lørdag formiddag. 100 svære lastesykler inne i frukt- og grøntavdelingen på Meny er nok fremtiden...
|
|
|
[Re: pbk]
31/05/2018 10:32
|
Laxeluz
|
Likte særlig det bildet hvor han bruker sykkelen som handlevogn inne i butikken. Han har tydeligvis aldri vært og handlet for en hel uke for hele familien på lørdag formiddag. 100 svære lastesykler inne i frukt- og grøntavdelingen på Meny er nok fremtiden... Å handle på Meny på laurdags formiddag er jo kaotisk om det ikkje er syklar der også. Men det finnes transportsyklar som kan delast, og brukast til formålet. Hercules Cargo som er vist på bilete her tek ikkje meir plass enn ei vanleg handlevogn.
Andreas Tveit
|
|
|
31/05/2018 10:36
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Min erfaring er at dersom man vil ha realistiske og effektive løsninger så skal man spørre andre yrkesgrupper enn arkitektene ;-)
Redigert av Torshov-Simen; 31/05/2018 10:37.
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
|
|
|
31/05/2018 10:44
|
Laxeluz
|
Etterhvert stopper nok dette seg selv også. De aller fleste vil nok ikke være med å betale en høy pris for at et lite mindretall skal kunne leve ut "SYKKELDRØMMEN". Det som er rart er jo at eit fleirtal vil betale ein endå høgare pris for at me skal leve ut "BILDRØMMEN", medan studier viser at investering i infrastruktur for sykkel gir tilbake ein positiv samfunnsøkonomisk gevinst.
Andreas Tveit
|
|
|
[Re: perbl]
31/05/2018 11:03
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Høy pris?
Har du sett på tallene vi bruker på sykkelinfrastruktur sammenlignet med andre transportløsninger? Og hellig løsning for alle? Føler du det som preger norske bysentrum er dominans av sykkelløsninger?
Om argumentet mot løsninger for sykling er at vi ikke har løsninger for sykling, blir det vanskelig å få ut potensialet. Jeg bruker sykkel hver arbeidsdag året rundt med unntak av når det er nysnø og umulig å sykle. Dette har jeg gjort i flere år og hadde inntil nylig også med meg jr. på påhengssykkel fordi jeg måtte følge han til barnehage og til skolen de første årene. Man kan godt "tro" at mange vil ta frem sykkelen daglig om infrastrukturen blir bedre. Sannhetene er nok sannsynligvis litt annerledes (Selv om mange ikke vil innse det.). Sammenligner man antall syklister en flott solfylt dag som i dag og en regnværsdag så ser man feks et drastisk fall på regnværsdager, og dette fallet skyldes ikke manglende infrastruktur men klimatiske forhold. Se man ikke begrensningen sykkelen har i Norge så lever man litt i en "boble" og det minner veldig om måten religiøse folk rasjonaliserer sitt ståsted.
|
|
|
[Re: Laxeluz]
31/05/2018 11:11
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Etterhvert stopper nok dette seg selv også. De aller fleste vil nok ikke være med å betale en høy pris for at et lite mindretall skal kunne leve ut "SYKKELDRØMMEN". Det som er rart er jo at eit fleirtal vil betale ein endå høgare pris for at me skal leve ut "BILDRØMMEN", medan studier viser at investering i infrastruktur for sykkel gir tilbake ein positiv samfunnsøkonomisk gevinst. Du har jo lov til å ha de meningene du vil, men tror du virkelig at dagens 50-60 åringer vil være med på at man prioriterer sykkel foran andre tiltak som feks offentlig kommunikasjon? Ønsker man feks en by uten biler er ikke sykkelen løsningen da store deler av befolkningen aldri vil bli syklister. Investeringene må derfor ligge et helt annet sted.
|
|
|
31/05/2018 11:15
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Er jo passelig solidarisk å bygge byen (bruke uante summer) for en "elitisk gjeng" i god form som er i 20-30 årene og har høy inntekt samt bor sentrums nært.
|
|
|
31/05/2018 11:20
|
Laxeluz
|
Kvifor må sykkel prioriterast framfor offentleg transport? Kvar dag eg syklar heim, så passerer eg store mengder bilar som står i kø, og dette går også ut over dei som tek bussen. Eit bilfritt bysentrum vil kunne gi betre vilkår både for sykkel og offentleg transport.
Andreas Tveit
|
|
|
31/05/2018 11:34
|
perbl
More than words
|
More than words
Jeg bruker sykkel hver arbeidsdag året rundt med unntak av når det er nysnø og umulig å sykle. Dette har jeg gjort i flere år og hadde inntil nylig også med meg jr. på påhengssykkel fordi jeg måtte følge han til barnehage og til skolen de første årene.
Man kan godt "tro" at mange vil ta frem sykkelen daglig om infrastrukturen blir bedre. Sannhetene er nok sannsynligvis litt annerledes (Selv om mange ikke vil innse det.). Sammenligner man antall syklister en flott solfylt dag som i dag og en regnværsdag så ser man feks et drastisk fall på regnværsdager, og dette fallet skyldes ikke manglende infrastruktur men klimatiske forhold.
Se man ikke begrensningen sykkelen har i Norge så lever man litt i en "boble" og det minner veldig om måten religiøse folk rasjonaliserer sitt ståsted. Hello mr. Stråmann? Det er jo soleklart at sykkel i nordlige klima har utfordringer som gjør at man ikke vil nå samme andelen som Utrecht her til lands. Det betyr derimot på ingen måte at det er noe argument for å godta dagens situasjon, det er fortsatt potensiale for å øke sykkelandelen betraktelig her til lands gjennom gode løsninger, samt bra drifting. Det finnes byer med mer arktisk klima enn Oslo som har en vesentlig høyere andel av syklistene på to hjul også om vinteren. Sålenge sykkel er såpass marginalisert som det er her til lands, vil vi fortsatt ha denne attituden og kulturen om at det er ca ekstremsport å sykle på en typisk vinterdag. Får vi gjort sykling mest mulig mainstream er det god grunn til å anta at mange også vil velge sykkelen også på dager med mer guffent vær. Veksten synes hvertfall å samsvare ganske så tydelig med viljen til å tilrettelegge her i byen.
Redigert av perbl; 31/05/2018 11:35.
Per B.
|
|
|
31/05/2018 11:34
|
olechr
More than words
|
More than words
Blir det lagt skikkelig til rette for sykling så trur jeg mange vil velge sykkel selv om det er kaldt. Blir det for dyrt og for kronglete med bil samtidig som sykkel er enkelt vil mange sykle.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
31/05/2018 11:36
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Du snakker jo om investeringer i infrastruktur for sykkel. Meg bekjent koster det penger. Når flertallet forstår at dette kun kommer noen til gode er det ikke politisk villighet lenger. På litt sikt er det og sannsynlig at det ikke vil være en polarisert miljødebatt der MDG (Som vel egentlig er radikalere.) er eneste alternativ for den miljøbevisste. De andre partiene vil sakte men sikkert komme etter og de vil ha mye mer moderate forslag som gjenspeiler mannen i gata.
|
|
|
31/05/2018 11:38
|
Supermann
Besatt
|
Besatt
Er jo passelig solidarisk å bygge byen (bruke uante summer) for en "elitisk gjeng" i god form som er i 20-30 årene og har høy inntekt samt bor sentrums nært. Tull og tøys. Fakta: A: Det brukes svært lite på tilrettelegging for sykkel i Oslo eller andre byer. B: Har du sjekket gjennomsnittsalderen på de som sykler til jobb i Oslo? Dette er mennesker i alle aldere og størrelser. C: Transport på sykkel til arbeidsplasser i sentrum skjer i stor grad fra områder utenfor bygrensen(i Oslo).
Ut på tur!
|
|
|
31/05/2018 11:40
|
anderssb
Ringrev
|
Ringrev
Er jo passelig solidarisk å bygge byen (bruke uante summer) for en "elitisk gjeng" i god form som er i 20-30 årene og har høy inntekt samt bor sentrums nært. For noe tull. Det som er lite solidarisk er å bruke enorme summer på å lage infrastruktur for at en liten gjeng 50-60-åringer med høy inntekt skal få lov til å frakte seg selv og matpakka til jobb med bil hver dag. 20-30-åringer flest har ikke bil. Tilrettelegging for gående og syklister gir mest persontransport for pengene. Kollektivtransport er nr. 3. I tillegg vil den samfunnsøkonomiske gevinsten av sykkeltilrettelegging gjøre at vi totalt sett får mer igjen enn det vi investerer.
|
|
|
31/05/2018 11:44
|
Supermann
Besatt
|
Besatt
Du snakker jo om investeringer i infrastruktur for sykkel. Meg bekjent koster det penger. Når flertallet forstår at dette kun kommer noen til gode er det ikke politisk villighet lenger. På litt sikt er det og sannsynlig at det ikke vil være en polarisert miljødebatt der MDG (Som vel egentlig er radikalere.) er eneste alternativ for den miljøbevisste. De andre partiene vil sakte men sikkert komme etter og de vil ha mye mer moderate forslag som gjenspeiler mannen i gata. Den marginale effekten av en vintersyklist ekstra er svært viktig! Dimensjoneringen av kollektivtilbud og veier er tilpasset for å kunne ta unna etterspørselen ved maksimal etterspørsel(tirsdag morgen kl.8 en vinterdag med sludd f.eks.). Jo fler som sykler eller går på disse dagene desto lenger kan man utsette dyre infrastrukturprosjekter. Å lage sykkelfelt(for å deretter måke dem) er betydelig billigere enn å bygge motorvei, t-banelinjer eller dobbeltsporet jernbane.
Ut på tur!
|
|
|
[Re: perbl]
31/05/2018 11:45
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Jeg bruker sykkel hver arbeidsdag året rundt med unntak av når det er nysnø og umulig å sykle. Dette har jeg gjort i flere år og hadde inntil nylig også med meg jr. på påhengssykkel fordi jeg måtte følge han til barnehage og til skolen de første årene.
Man kan godt "tro" at mange vil ta frem sykkelen daglig om infrastrukturen blir bedre. Sannhetene er nok sannsynligvis litt annerledes (Selv om mange ikke vil innse det.). Sammenligner man antall syklister en flott solfylt dag som i dag og en regnværsdag så ser man feks et drastisk fall på regnværsdager, og dette fallet skyldes ikke manglende infrastruktur men klimatiske forhold.
Se man ikke begrensningen sykkelen har i Norge så lever man litt i en "boble" og det minner veldig om måten religiøse folk rasjonaliserer sitt ståsted. Hello mr. Stråmann? Det er jo soleklart at sykkel i nordlige klima har utfordringer som gjør at man ikke vil nå samme andelen som Utrecht her til lands. Det betyr derimot på ingen måte at det er noe argument for å godta dagens situasjon, det er fortsatt potensiale for å øke sykkelandelen betraktelig her til lands gjennom gode løsninger, samt bra drifting. Det finnes byer med mer arktisk klima enn Oslo som har en vesentlig høyere andel av syklistene på to hjul også om vinteren. Sålenge sykkel er såpass marginalisert som det er her til lands, vil vi fortsatt ha denne attituden og kulturen om at det er ca ekstremsport å sykle på en typisk vinterdag. Får vi gjort sykling mest mulig mainstream er det god grunn til å anta at mange også vil velge sykkelen også på dager med mer guffent vær. Veksten synes hvertfall å samsvare ganske så tydelig med viljen til å tilrettelegge her i byen. Du må jo gjerne tro at sykkel er morgendagens transportmiddel for dagens 50 og 60 åringer. Dette er en gruppe som er vokst opp med bil og bekvemmelighet. Skal man få disse over på kollektiv eller andre løsninger en bil må man tilby no annet enn sykkel... Hvorfor tror du at det er flere som velger sykkel når det sol og 25 grader enn når det er 10 grader og regn? På grunn av at det er det er masse styr å sykle når det regner (bekvemmelighet), eller fordi de opplever å sykle i 10 grader og regn som ekstremsport?
|
|
|
[Re: Laxeluz]
31/05/2018 11:46
|
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
Kvifor må sykkel prioriterast framfor offentleg transport? Kvar dag eg syklar heim, så passerer eg store mengder bilar som står i kø, og dette går også ut over dei som tek bussen. Eit bilfritt bysentrum vil kunne gi betre vilkår både for sykkel og offentleg transport. Alle de som står i kø hver eneste dag, foretrekker det fremfor kollektivt og/eller sykkel. Da skjønner du at man må gjøre alternativene til bil veldig mye mer attraktivt for å få de til å velge bort bilen. Kan selvfølgelig satse tungt på forbud, men det er vel grenser for hvor mye politisk goodwill man får på det. Det er vel heller ikke store rasjonelle grunner for å fjerne bilen fra sentrum, er vel kun noen timer de siste ti årene hvor luftforurensingen har vært skadelig høy.
|
|
|
[Re: Dexter]
31/05/2018 11:50
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Det er vel heller ikke store rasjonelle grunner for å fjerne bilen fra sentrum, er vel kun noen timer de siste ti årene hvor luftforurensingen har vært skadelig høy. Å fjerne bil fra sentrum har med mye mer enn bare luftforurensning å gjøre.
Anonym5
|
|
|
[Re: anonym5]
31/05/2018 11:55
|
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
|
|
|
[Re: Supermann]
31/05/2018 11:55
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Er jo passelig solidarisk å bygge byen (bruke uante summer) for en "elitisk gjeng" i god form som er i 20-30 årene og har høy inntekt samt bor sentrums nært. Tull og tøys. Fakta: A: Det brukes svært lite på tilrettelegging for sykkel i Oslo eller andre byer. B: Har du sjekket gjennomsnittsalderen på de som sykler til jobb i Oslo? Dette er mennesker i alle aldere og størrelser. C: Transport på sykkel til arbeidsplasser i sentrum skjer i stor grad fra områder utenfor bygrensen(i Oslo). Du har kontroll på tallene. Hvor mange prosent flere må sykle for at det vil utgjøre en forskjell på biltrafikken?  Tror du at noen av de som sykler til jobb som er bosatt utenfor ring 3 har en partner som bruker bil til/fra jobb i kombinasjon med å hente barn?
|
|
|
[Re: Dexter]
31/05/2018 11:57
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Bedre tilrettelegging for gående, syklende, kollektiv. Hyggeligere gater med kafeliv og utendørs butikkliv. Flere grøntarealer. Klarte du ikke å tenke på det selv?
Anonym5
|
|
|
[Re: anderssb]
31/05/2018 11:59
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Er jo passelig solidarisk å bygge byen (bruke uante summer) for en "elitisk gjeng" i god form som er i 20-30 årene og har høy inntekt samt bor sentrums nært. For noe tull. Det som er lite solidarisk er å bruke enorme summer på å lage infrastruktur for at en liten gjeng 50-60-åringer med høy inntekt skal få lov til å frakte seg selv og matpakka til jobb med bil hver dag. 20-30-åringer flest har ikke bil. Tilrettelegging for gående og syklister gir mest persontransport for pengene. Kollektivtransport er nr. 3. I tillegg vil den samfunnsøkonomiske gevinsten av sykkeltilrettelegging gjøre at vi totalt sett får mer igjen enn det vi investerer. Jeg håper du tuller nå du skriver at tilrettelegging for gående og syklende skal ha første prioritet? Hva med alle de som ikke kommer seg rundt for egen maskin?
|
|
|
31/05/2018 12:01
|
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
Er jo passelig solidarisk å bygge byen (bruke uante summer) for en "elitisk gjeng" i god form som er i 20-30 årene og har høy inntekt samt bor sentrums nært. Tull og tøys. Fakta: A: Det brukes svært lite på tilrettelegging for sykkel i Oslo eller andre byer. B: Har du sjekket gjennomsnittsalderen på de som sykler til jobb i Oslo? Dette er mennesker i alle aldere og størrelser. C: Transport på sykkel til arbeidsplasser i sentrum skjer i stor grad fra områder utenfor bygrensen(i Oslo). Du har kontroll på tallene. Hvor mange prosent flere må sykle for at det vil utgjøre en forskjell på biltrafikken?  Tror du at noen av de som sykler til jobb som er bosatt utenfor ring 3 har en partner som bruker bil til/fra jobb i kombinasjon med å hente barn? Hvis alternativet for en som sykler Sandvika-Oslo er toget. Er det ikke da bedre at han/hun tar toget, slik at tog får flere brukere og blir satset mer på? Det er kun de som kjører bil som må over på sykkel, for de som reiser kollektivt uansett, så må de droppe sykkelen.
|
|
|
[Re: Supermann]
31/05/2018 12:04
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Å lage sykkelfelt(for å deretter måke dem) er betydelig billigere enn å bygge motorvei, t-banelinjer eller dobbeltsporet jernbane.
Overordnet hjelper det jo lite at det er billig med sykkelfelt når befolkningen blir eldre og sannsynligvis har andre behov enn sykkelfelt.
|
|
|
|
|