Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Ut i marka - utstyrsråd ønskes!

Ut i marka - utstyrsråd ønskes! #2486582 28/05/2018 18:02
M
magb Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
M
Har ambisjon om å være mer i marka med familien, dvs kone og barn på hhvs 4 og 1 år. Det blir nok korte turer i mange år fremover, trenger derfor ikke topputstyr, typisk 1 overnatting på vår/sommer/høst i oppholdsvær og greie temperaturer (>10gr helst!). Oslomarka for det meste.

- Telt: Tunnel eller kuppel? Anbefalte modeller? Hva er ca vekt jeg bør satse på? 3-sesongs telt er vel nok i hvert fall. Hva er omtrent pris man bør regne med? 5000kr? mer/mindre?
- Liggeunderlag. Har Exped Downmat 7, kjenner 9mm ikke hadde vært feil. Andre modeller som er like bra men billigere?
- Sovepose: Anbefalte modeller? Som sagt trenger det ikke være toppmodell og vil neppe være ute i minusgrader noengang.
- Et praktisk stormkjøkken til en grei pris?
- Andre ting som bør anskaffes som jeg bør tenke på?

Takker for hjelpen på forhånd!

Re: Ut i marka - utstyrsråd ønskes! [Re: magb] #2486604 28/05/2018 19:07
chalshus Offline
More than words
More than words
Telt: Tunnelltelt har som regel bedre plass. Firemannstelt i kuppelform kan bli dyrt og det er heller ikke like vanlig med fortelt.

Dette fra Helsport gjør nok en god figur. XXL har fine priser på Helsport.
https://xxl.no/helsport-sarek-4-camp-firemannstelt/p/1135996_1_style

Liggeunderlag:
Downmat trenger dere ikke. Dette er et rent vinterunderlag som koster mye.

Et enkelt undelag til barna:
https://bikeshop.no/tursykling/camp--and...063-p0000155015

Både Thermarest og Exped og andre lager flotte undelag på under en kilo til tresesongersbruk uten at du må bruke alle pengene i sparegrisen. R-verdi på 3 tilsvarer tresesongersbruk.

Husk at oppblåsbare underlag kan ryke, så det er ekstra sikkerhet å ta med et Bamseunderlag eller lignende. Oppblåsbare underlag fungerer heller ikke foran bålet.

Det finnes koblingssett som gjør at man kan feste to underlag til hverandre. Kjekt for å ikke falle i mellom og ned i avgrunnen.

Sovepose:
Dun. Dyrere, lettere, mer komprimerbart. Særdeles følsomt for fukt.
Fiber. Tyngre, ikke like komprimerbart, tåler fukte bedre. Rimeligere enn dun.

Velg gjerne en sovepose som går ned til null. Nå tipper jeg du ikke legger deg sulten og kald, men det er greit å være sikker. Kvinner trenger varmere poser enn menn. Legg gjerne på fem grader. Det er kun komforttemperatur som er vits i å se på.

Er dere ikke vant til å ligge i sovepose kan det fort bli litt klaustrofobisk. Det finnes poser i dag som er rettskåret og ikke mummiposer slik at den ikke føles så trang.

Sommerpose:
https://www.outnorth.no/mammut/nordic-down-spring#Graphitefire

Stormkjøkken. Hvis dere ikke har noe fra før av, hadde jeg nok sett på Trangia. Da får dere et enkelt system med nok av kasseroller og som kan fyres på rødsprit eller gass. Pakkes inn i seg selv.
Trangia er ikke noe særlig på bål.

Skal dere båle, velg heller panner og kjeler i stål. Primus og MSR Alpine er gode alternativer.
Jeg bruker denne:
https://bikeshop.no/tursykling/turkjøkken/stekepanner/msr-alpine-stekepanne-sølv-rustfritt-stål-21611-p0000158390

Som har vært med på uttallige turer og er fortsatt like fin. Litt tykkere bunn enn vanlig på turutstyr så maten brenner seg ikke like fort.

Sekk er kjekt. Skal dere sykle inn eller skal dere gå på beina?

En tarp/presenning er kjekt å ha hvis dere vil sitte foran bålet og det kommer en byge.

Re: Ut i marka - utstyrsråd ønskes! [Re: magb] #2486609 28/05/2018 19:14
M
magb Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
M
Takker for svar!
Det blir nok antakelig mest gåing inntil gutta kan sykle selv. Evt bruke sykkelvogn. Kjenner jeg gleder meg ICON_SMILE
Både bål og stormkjøkken er aktuelt, gjerne begge.

Folk må gjerne anbefale steder som er fine i Østmarka!
Forresten vurderer vi en tredje unge, har noen erfaringer med Helsport Fjellheimen 6 camp? 5,2kg og måler 22x42cm når pakka ned.

Re: Ut i marka - utstyrsråd ønskes! [Re: magb] #2486627 28/05/2018 20:05
chalshus Offline
More than words
More than words
Hesport lager gode telt, så jeg tipper dere blir fornøyd uansett.

Re: Ut i marka - utstyrsråd ønskes! [Re: magb] #2486633 28/05/2018 20:18
perbl Offline
More than words
More than words
For famliebruk ville jeg prioritert et telt med god plass i forteltet hvertfall, eventuelt en tarp, men da blir det en ekstra ting å drasse på.

Per B.
Re: Ut i marka - utstyrsråd ønskes! [Re: magb] #2486668 29/05/2018 00:30
A
aanund Offline
Ringrev
Ringrev
A
Tarp anbefales. Genialt til å øke uteplass og komfort om det regner. Har Hilleberg sin 10 et eller annet, men skulle heller hatt 20 som er større.
Å

Re: Ut i marka - utstyrsråd ønskes! [Re: magb] #2486696 29/05/2018 06:23
Arne_And Offline
More than words
More than words
Helsport Blefjell ser ut som et bra telt, på salg i Helsport Outlet. Et vennepar av oss brukte dette teltet da vi var på telttur i helga, det er ganske romslig til å være et fjelltelt, med god innvendig høyde. Men jeg ville kanskje ønsket meg større fortelt.

Bergans Wiglo ser ut til å ha god plass. Det er ganske tungt, men ikke helt horribelt.

Dette og dette underlaget ser ut til å gi mye komfort per krone.

Sovepose: ikke undervurder hvor varm pose du trenger. Ei jeg kjenner overnattet i telt med en dunpose med nedre komforttemperatur for damer på -5°C, det var noen få plussgrader ute om natta og hun ble kald. Da sov hun med undertøy på.

Redigert av Arne_And; 29/05/2018 06:23.

Re: Ut i marka - utstyrsråd ønskes! [Re: Arne_And] #2486740 29/05/2018 07:27
A
anderssb Offline
Ringrev
Ringrev
A
Sitat: Arne_And
Helsport Blefjell ser ut som et bra telt, på salg i Helsport Outlet. Et vennepar av oss brukte dette teltet da vi var på telttur i helga, det er ganske romslig til å være et fjelltelt, med god innvendig høyde. Men jeg ville kanskje ønsket meg større fortelt.

Vi har Blefjell - har vært brukt av en familie på 4 på sykkeltur og på veldig korte fotturer med 1 voksen + 2 barn. Det er høy kvalitet, gode luftemuligheter, høyt under taket, stabilt til å være såpass høyt. Litt trange fortelt (men to stk). Ulempen er at det er tungt. Det er greit å ha i sykkelvogna på sykkeltur, men jeg ønsker meg noe lettere til å ha i ryggsekken på fottur.

Re: Ut i marka - utstyrsråd ønskes! [Re: magb] #2486748 29/05/2018 07:40
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Kokeredskap: Jeg har prøvd en drøss forskjellige brennere, og den løsningen jeg nesten alltid bruker når jeg er på tur med barna er et tradisjonelt stormkjøkken med gass-bluss. Det er stødig og trygt, det har innebygd vindskjerm, det er renslig, og det tar ikke noe særlig mer plass enn om du skal ha med kjeler og en annen brenner.

Et sånt stormkjøkken (499,- på XXL) og et sånt gassbluss (298,- på magasinet.no (veil 498,-)).

Re: Ut i marka - utstyrsråd ønskes! [Re: magb] #2486758 29/05/2018 07:59
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Teltplasser i Østmarka er egentlig litt vanskelig når man har med små barn på tur, i hvert fall om man har en ambisjon om å komme litt vekk fra folk.

Jeg har rekognisert mer enn jeg faktisk har vært på tur med barn, men her er hvert fall stedene jeg har merket meg.

Katisa ved Nøklevann kan man sykle hele veien inn. Her er det store områder som egner seg for telting, så man kommer seg litt vekk fra folk selv om det er mye trafikk i området.

Rundvann også, men tungt å dra opp sykkelvogn med to barn og utstyr.

Solbergvann skal vel gå greit for en fireåring å gå inn til selv fra Østmarksetra+ettåringen i bæremeis. Er vel noen OK teltplasser her.

Hauktjern, veldig fint å campe på andre siden av vannet fra klatrefeltet. Sykle til Sarabråten og gå derfra ellers går det kanskje for fireåringen å gå hele veien fra Østmarksetra med litt oppmuntring.

Smalvann har en flott og litt skjermet teltplass på østsiden av vannet like ved der sykkelstien går. Sykle til Ødegården og gå opp svahili og inn.

Langvann har jeg ikke sjekket antall teltplasser, men her er det vel mulig å sykle og kanskje også å gå fra Grønmo.

Trollvann er en kort tur inn fra Sand, hvor det i hvert fall er merket en p-plass på kartet. Her er det veldig fint.

Når det gjelder utstyr så funker gjerne det du har fra før. Jeg ender stort sett opp med bøttegrill med kull, men akkurat nå er det bålforbud. Gass er det enkleste og tryggeste. Primus Omnifuel er en bra brenner. Stormkjøkken har jeg ikke noen erfaring med, har alltid tenkt at det er unødvendig tungt.

Når det gjelder sovepose til barna så har dere kanskje vognposer dere kan bruke. De er varme nok til sommerbruk.

Når man telter i marka opplever jeg at det er unødvendig med oppblåsbare underlag. Samle granbar og legg det under teltet, så blir teltplassen myk og fin. Dette vil kanskje fireåringen like å være med på.

Jeg har et Golite Shangri-la som er en slags "mini-lavo". Lett og masse plass. Ute av produksjon nå, men mulig det finnes liknende modeller på internett. Norske telt er generelt tunge og ofte laget for røffere bruk enn familieturer i Østmarka tilsier.

Re: Ut i marka - utstyrsråd ønskes! [Re: larsdx] #2486766 29/05/2018 08:13
DesmoSkier Online
Besatt
Besatt
Sitat: larsdx

Når det gjelder utstyr så funker gjerne det du har fra før. Jeg ender stort sett opp med bøttegrill med kull, men akkurat nå er det bålforbud. Gass er det enkleste og tryggeste.

For ordens skyld:
Det er absolutt forbud mot åpen ild i marka nå. Det inkluderer primus/kokeapparat, ikke bare bål/grill.

Redigert av DesmoSkier; 29/05/2018 08:16.

Helge
Strava
Kjøper: XG-1199-kassett, send PM ICON_SMILE
Re: Ut i marka - utstyrsråd ønskes! [Re: magb] #2486770 29/05/2018 08:20
Kakachka Offline
Avhengig
Avhengig
Se etter telt på finn. Det ligger masse der som er lite brukt og til gode priser.

Om dere bare skal på tur i godvær ville jeg gått for kuppeltelt da du har mindre behov for bagasjeplass og men får en stor fordel med et selvstående telt du ikke nødvendigvis trenger bardunere. Da er det enklere å finne teltplass og raskere å sette opp - og så kan du overnatte direkte på sva om du vil.

Re: Ut i marka - utstyrsråd ønskes! [Re: magb] #2486773 29/05/2018 08:25
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Jeg overnattet for første gang med barn i Marka for noen uker siden. Vi var på Øyungen hvor det var veldig mange, og mange hadde hengekøye. Det kan sikkert være morsomt for barna.

Ellers hadde vi stormkjøkken med gassbluss, og det fungerte dårlig til å lage god mat. Helt greit til havregrøt eller varme opp vann til å helle i suppeposer, men ikke til å steke god mat slik som man gjerne ønsker på turer med lave skuldre. Jeg kommer til å se meg om etter andre alternativer på neste tur.

Anonym5
Re: Ut i marka - utstyrsråd ønskes! [Re: magb] #2486790 29/05/2018 08:52
O
olaaaaa Offline
Medlem
Medlem
O
kjøkken: ett eller annet som går på gass. Kjøp heller to billige slik at du får to bluss og kan koke pasta samtidig som du steker noe annet.

msr pocket rockets blir fort litt ustabile om du har en stor gassflask og full pastagryte. ikke ideelt med småbarn i nærheten.
Gå heller for noe slik som dette:
https://xxl.no/optimus-optimus-vega-gassbrenner/p/1091756_1_style

Kjøp billige brennere og dyrere gryter. Se etter gryter med "varmeribber" under. Har stor effekt på koketid på større gryter (pasta, ris, havregrøt til 4). Dobbeltsjekk at diameter på ribbene stemmer overens med gassbrenneren.
https://xxl.no/jetboil-jetboil-gryte-1-5-liter/p/1037342_1_style

mat: ferdigstekte pannekaker

Re: Ut i marka - utstyrsråd ønskes! [Re: olaaaaa] #2486796 29/05/2018 09:01
Kakachka Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: olaaaaa

Kjøp billige brennere og dyrere gryter. Se etter gryter med "varmeribber" under. Har stor effekt på koketid på større gryter (pasta, ris, havregrøt til 4). Dobbeltsjekk at diameter på ribbene stemmer overens med gassbrenneren.

Siden du gir tips til en som er (relativt) nybegynner bør det føyes på at med disse grytene skal han være veldig forsiktig med om han lager mat inne i teltet. Det blir dannet langt mer kullos kontra bruk av kjeler uten varmeribber.

Re: Ut i marka - utstyrsråd ønskes! [Re: Kakachka] #2486824 29/05/2018 09:57
stalsan Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Kakachka
[

Siden du gir tips til en som er (relativt) nybegynner bør det føyes på at med disse grytene skal han være veldig forsiktig med om han lager mat inne i teltet. Det blir dannet langt mer kullos kontra bruk av kjeler uten varmeribber.

Av nyskjerrighet og uvitenhet: Hvorfor blir det mer kullos med disse?

Ståle
Re: Ut i marka - utstyrsråd ønskes! [Re: anonym5] #2486825 29/05/2018 10:03
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Sitat: pontiff
Ellers hadde vi stormkjøkken med gassbluss, og det fungerte dårlig til å lage god mat. Helt greit til havregrøt eller varme opp vann til å helle i suppeposer, men ikke til å steke god mat slik som man gjerne ønsker på turer med lave skuldre. Jeg kommer til å se meg om etter andre alternativer på neste tur.

Jeg steker ofte pizza på tur, og til det fungerer stormkjøkkenet veldig bra. Panna ligger tett på vindskjermen, og varmen fordeles ganske jevnt under hele panna. Med åpent gassbluss eller en eller annen parafin/bensinbrenner, synes jeg varmen blir alt for intens midt under, samtidig som ytterkantene av panna blir "kalde".

Jeg synes det er stas å lage mat ute, men samtidig er det gjerne andre og mer morsomme ting å finne på med kidsa enn å diske opp mat. Lager gjerne mat hjemme på forhånd, så vi bare trenger å varme opp maten på tur. Spaghetti bolognese er en slager; da får du en bolognese som kan ha stått to timer og putret kvelden i forveien. Så lenge orker du ikke koke god saus på tur ICON_SMILE

Re: Ut i marka - utstyrsråd ønskes! [Re: Kakachka] #2486826 29/05/2018 10:06
O
olaaaaa Offline
Medlem
Medlem
O
Sitat: olaaaaa

Hadde glemt det selv. Takk for påminnelsen:)

Personlig lager jeg minst mulig mat i teltet - og med tanke på at han skal på familietur med 1+4åring er det vel forbeholdt dager med gode værmelding.

Re: Ut i marka - utstyrsråd ønskes! [Re: stalsan] #2486834 29/05/2018 10:21
T
thomaso Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
T
Sitat: stalsan
[

Hvis man bruker en brenner som ikke er spesifikt beregnet for slike så blir det mer kullos. Hvis jeg husker korrekt så er det fordi rillene begrenser oksygentilførselen litt, og ikke gir en like ren forbrenning. Kjeler med riller er beregnet for brennere med liten "flamme" uten for stor spredning.

Sånn er det i hvert fall med primus settet jeg har, hvor det fulgte med kjele med riller for raskere koketid.

Re: Ut i marka - utstyrsråd ønskes! [Re: thomaso] #2486846 29/05/2018 10:34
Kakachka Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: thomaso
Sitat: stalsan
[

Hvis man bruker en brenner som ikke er spesifikt beregnet for slike så blir det mer kullos. Hvis jeg husker korrekt så er det fordi rillene begrenser oksygentilførselen litt, og ikke gir en like ren forbrenning. Kjeler med riller er beregnet for brennere med liten "flamme" uten for stor spredning.

Sånn er det i hvert fall med primus settet jeg har, hvor det fulgte med kjele med riller for raskere koketid.

Stemmer det.
Rillene gjorde vel også at temperaturen på flammen sank noe som ga ufullstendig forbrenning.
Men det er som du sier minimert dersom man har tilpasset brenner og kjele, men det er det fort gjort å glemme.

Jeg minnes jeg første gang leste om saken i årsblekka til Skiforeningen da Ulvang m.fl. hadde gått mot sydpolen og de hadde slitt med diverse ubehageligheter på turen de ikke fant ut av før det viste seg at de bruke kjeler med ribber (eta-serien?) og at de var tidvis kullosforgiftet hele gjengen.

Etter det gjorde vel FFI en test som ble publisert, men de begrenset seg vel til en generisk brenner som dermed ikke tok høyde for påvirkning mellom flammens størrelse og bredde vs. utformingen på varmeveksleren.

Men det er en grei tankevekker at det som i første omgang virker lurt (bedre utnyttelse av varmen) ikke nødvendigvis alltid er det.

Re: Ut i marka - utstyrsråd ønskes! [Re: magb] #2486893 29/05/2018 12:14
T
thomaso Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
T
Jepp, jeg leste også den testen da jeg kjøpte omnifuel brenner for å få større flamme for jevnere steking i panne. Primus ETA settet er fint til koking, men den konsentrerte flammen var ikke så fin når man skal steike egg og bacon til frokost. hehe.

Re: Ut i marka - utstyrsråd ønskes! [Re: magb] #2486931 29/05/2018 13:51
S
Skikongen Offline
Ringrev
Ringrev
S
Mitt råd:

Heller to mindre og superlette telt en et tre/firemanns familietelt. Fordelene er at når du skal på en liten tur på egenhånd eller kun med et av barna (eller to små) så blir det mye mindre å dra på. Og mer fleksibelt. Det sosiale ivaretas uansett med å sette de to teltene med åpningen delvis mot hverandre. Ute sitter man under tarpen/duk uansett om det er behov for ly. Ulempen er kanskje at det koster litt mer, men uansett gode rabatter å få når man kjøper to telt.

Re: Ut i marka - utstyrsråd ønskes! [Re: magb] #2487037 29/05/2018 22:14
N
nordfonn Offline
Entusiast
Entusiast
N
Kongen av familietelt. Tåler det meste. Står høyt på min ønskeliste. Fås også i grønt. Merk at hilleberg telt har god annenhåndsverdi, og stiger i pris hvert år. En investering med andre ord.

https://www.fjellsport.no/hilleberg-keron-4-gt-rodt.html

Re: Ut i marka - utstyrsråd ønskes! [Re: nordfonn] #2487041 29/05/2018 23:25
chalshus Offline
More than words
More than words
Sitat: nordfonn
Kongen av familietelt. Tåler det meste. Står høyt på min ønskeliste. Fås også i grønt. Merk at hilleberg telt har god annenhåndsverdi, og stiger i pris hvert år. En investering med andre ord.

Da kjøper man heller Nallo 4 GT og sparer to kilo. Man trenger ikke Keron før man jevnlig drar på vintertur på Hardangervidda eller på Grønland.

Re: Ut i marka - utstyrsråd ønskes! [Re: magb] #2487055 30/05/2018 06:08
N
nordfonn Offline
Entusiast
Entusiast
N
Sikkert fornuftig. Men Keron har to fortelt / innganger og full høyde gjennom hele teltet. Digg i familiesituasjon.

Re: Ut i marka - utstyrsråd ønskes! [Re: nordfonn] #2487068 30/05/2018 06:40
perbl Offline
More than words
More than words
For full høyde kan man også vurdere Kaitum. Liten grunn til å handle verstingutgaven for familieturer, og Kaitum er kapabelt til helårsbruk det og.

Har tomannsutgaven uten fortelt, det er et knallbra telt med kjempeplass, men iom at jeg har et lettere ett for sykkelbruk angrer jeg litt på at jeg ikke kjøpte GT-utgaven med fortelt.

Men investering? Det er nok ikke sånn at jeg vil tjene om jeg skulle finne på å selge ett at Hillebergteltene mine ICON_SMILE

Redigert av perbl; 30/05/2018 06:41.

Per B.
Re: Ut i marka - utstyrsråd ønskes! [Re: nordfonn] #2487107 30/05/2018 08:15
Husky Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: nordfonn

Brukar dette på familietur, 2+1 (2år). Veldig flott med fortelt framme og bak. Relativ lett til å vere stort ,men 5 kg er 5 kg. Brukt i 2,5 mnd på sykkeltur i fjor. Var skeptisk til storleiken, men angra ikkje. Godt å ha boltreplass når vêret er dårleg. Når ein er fire er kanskje to små telt betre?? Men, fint å vere samla og.

For enkelhets skuld nyttar vi Trangia stormkjøkken med gass. Det tek litt plass og veg litt, men du har alt i ein pakke. Gass er og sikrare og enklare enn raudsprit eller bensin. Lett å ta i sekken dersom ein vil ta middag ute ein ettermiddag.

Ein finn lettare og enklare løysingar, men no i starten når vi skal få vesla til å like turlivet får vekt gå på bekostning av komfort.

Redigert av Husky; 30/05/2018 08:16.

Sig

Re: Ut i marka - utstyrsråd ønskes! [Re: magb] #2487111 30/05/2018 08:19
M
Marøder Offline
Ringrev
Ringrev
M
Har selv tendenser til å være en utstyrsfreak, men å anbefale telt til 10-11.000 kroner til familieturer i oslomarka virker som overkill. For det første i forhold til forventet behov samt frekvens som teltet brukes. Det finnes utallige telt, soveposer og dyrt turutstyr som ligger lagret i garasjer og boder. Og der ligger tingene godt. Man har gjerne en romantisk idé om at nå skal man ut på tur med familie. Realiteten er ofte at tiden ikke strekker til eller at man prioriterer annerledes. Det være seg turnering med barna i sommerhalvåret, sydenturer, husarbeid som må gjøres m.m. Og kanskje er det ikke så idyllisk som man tror. Snakker av egen erfaring. Hvert år tenker jeg at nå må vi dra på tur for jeg kjøpte jo nylig et flott telt som ikke er brukt og jeg har jo drømt om dette hele vinteren. Er fornøyd hvis jeg får med familien på 1 tur i året. Finnes selvfølgelig unntak og personer som er flinkere til å komme seg ut.

Mitt tips er som nevnt ovenfor av annen person, og det er å søke litt rundt på Finn. Det finnes masse brukt utstyr som nesten ikke har vært i bruk. Og kjøp noe solid, ikke de letteste og spinkle teltene, det å bære 1 kilo mer er nada på en kort familietur. Helsport har greie og solide telt så fremst du ikke går for light versjonen. Finnes også billigere alternativer - jeg hadde et Mckinley 4-manns telt som funket helt greit i 10 år til familiebruk. Veide sikkert 6 kg i stedenfor 3,5, men det gikk nå likevel greit å ta det med. Ikke ble jeg våt når det regnet og jeg er sikker på at vi hadde en akkurat like fin opplevelse. Kjøpte også barnesoveposer til barna, type Mckinley. Funket helt greit til vår/sommer/høst. Og blir det litt kaldt senhøstes, så funker ullundertøy i posen bra. Hvis hele familien er virkelig dedikert og ser at dette er noe man ønsker å gjøre mer av, kan man oppgradere utstyrsparken etter hvert. Men personlig ville ikke jeg lagt for mye penger i utstyr til å begynne med. Forvent også større slitasje på utstyr mens barna er små. Skulle jeg prioritere, ville jeg heller brukt pengene på gode pustende turklær og fottøy som tåler litt vær og som kan brukes på turer i barnehage og skole.

Redigert av Marøder; 30/05/2018 08:21.
Re: Ut i marka - utstyrsråd ønskes! [Re: magb] #2487117 30/05/2018 08:36
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hvis man kjøper Hilleberg til familieturer i Østmarka er det fordi man har god råd. Jeg vil også mene at det er dumt, siden det finnes andre telt som er bedre egnet til bruken, særlig om man kikker litt på hva som finnes i utlandet. I Norge er det veldig typisk at vi kjøper utstyr til polekspedisjoner selv om vi skal på søndagstur i marka.

Jeg ville prioritert vekt. Å dra på tur med små barn innebærer at man må pakke med seg sinnsykt mye mer enn man gjør på vanlige turer og da teller alt.

Scarp Hogback ville vært min anbefaling. Har ikke dette, men tarptent 1 og meget fornøyd. Dette er mer romslige telt enn vanlige norske telt, hvor et firemannstelt i realiteten har plass til tre personer.

https://www.tarptent.com/hogback.html

Dette teltet ville jeg uten å nøle brukt under tregrensen året rundt i Norge.

Re: Ut i marka - utstyrsråd ønskes! [Re: larsdx] #2487121 30/05/2018 08:41
perbl Offline
More than words
More than words
Sitat: larsdx
Hvis man kjøper Hilleberg til familieturer i Østmarka er det fordi man har god råd. Jeg vil også mene at det er dumt, siden det finnes andre telt som er bedre egnet til bruken, særlig om man kikker litt på hva som finnes i utlandet. I Norge er det veldig typisk at vi kjøper utstyr til polekspedisjoner selv om vi skal på søndagstur i marka.

Jeg ville prioritert vekt. Å dra på tur med små barn innebærer at man må pakke med seg sinnsykt mye mer enn man gjør på vanlige turer og da teller alt.

Scarp Hogback ville vært min anbefaling. Har ikke dette, men tarptent 1 og meget fornøyd. Dette er mer romslige telt enn vanlige norske telt, hvor et firemannstelt i realiteten har plass til tre personer.

https://www.tarptent.com/hogback.html

Dette teltet ville jeg uten å nøle brukt under tregrensen året rundt i Norge.

Strengt tatt enig med deg her, og til familieturer finnes det nå plenty med greit prisa varianter fra de lokale produsentene og.

Man trenger liksom ikke gå opp i ekspedisjonsklassen hos Helsport heller for denne bruken.

Per B.
Side 1 av 2 1 2

Moderator  support