Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Cx eller offroad?

Cx eller offroad? #2486149 26/05/2018 22:22
N
Nomi Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
N
Hei,

Jeg har i dag en hybridsykkel som fungerer bra, men lurer på å kjøpe meg en sykkel til.

Bruksområde: daglig sykling med sykkelsete eller sykkelvogn til barnehage. Derfra er det ca 2 km med grus og asfalt til jobben. På hjemveien er planen å ta noen omveier. Enten grus/ sti eller asfalt. I tillegg er planen å kunne kjøre halvbirken (dette vil nok ikke være mulig med hverken cx eller hybrid?)

Høyde: 174cm
Vekt: 75kg

Jeg har da vurdert brukte sykler. Merida cx3, merida tfs birkebeineren og diamant apex t5 ser ut som gode valg. Hva anbefales? Cx eller offroad? Og hvilken? Budsjettet er maks 5.000kr.

Redigert av Nomi; 26/05/2018 22:29.
Re: Cx eller offroad? [Re: Nomi] #2486347 28/05/2018 07:12
S
Subs Offline
Besatt
Besatt
S
Tror ikke det er lov med bukkestyre i grusritt, så da er det vel liten vits i å gå for en cx.

[url=https://www.instagram.com/fredrik_rolls/[/url]

Re: Cx eller offroad? [Re: Subs] #2486348 28/05/2018 07:20
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: Subs
Tror ikke det er lov med bukkestyre i grusritt, så da er det vel liten vits i å gå for en cx.
I Birken har de nettopp åpnet for bukkestyre, hvilket sannelig var på tide. At de kaller det for CX-klasse er jo håpløst.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Cx eller offroad? [Re: baronKanon] #2486353 28/05/2018 07:31
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: baronKanon
Sitat: Subs
I Birken har de nettopp åpnet for bukkestyre, hvilket sannelig var på tide. At de kaller det for CX-klasse er jo håpløst.

Litt som at Harald Tiedemann Hansen gikk ut med den gledelige beskjeden om at nå kunne også CX-entusiaster sykle Birken.

Det Birken faktisk har gjort nå er jo å gjenåpne rittet for de syklene som aktive folk faktisk bruker i hverdagen. Før syklet de fleste til jobb på en halvdempet terrengsykkel i en eller annen form, gjerne også med stiv gaffel. Da var det lett å kunne ha Birken som et mål for treningen og som en fellestur for bedriftsidrettslaget. Nå er det vesentlig mer vanlig å sykle til og fra jobb med en (robust) bukkestyre-sykkel. At Birken ikke har fått med seg at grusracer-trenden er en litt annen subkultur enn CX forteller meg litt at de ikke har fingeren helt på pulsen...

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Cx eller offroad? [Re: Nomi] #2486464 28/05/2018 12:01
S
Subs Offline
Besatt
Besatt
S
Er det slik at hovedbetegnelsen på robuste bukkestryresykler omtales som CX, eller sier vi grusracer?

Synes eventyrsykkel blir litt fjernt...

Re: Cx eller offroad? [Re: Nomi] #2486466 28/05/2018 12:04
RoyK Offline
Besatt
Besatt
Sykkelkross er vel den "nye" grusraceren nå. For 12 år siden eller så, kjøpte min daværende sambo en stumpjumper på raske, og på den tida ble den kalt en grusracer. And the times, they are a-changin' ICON_WINK

Re: Cx eller offroad? [Re: Subs] #2486473 28/05/2018 12:09
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Krossykkel kalles krossykkel. Men mange sier CX.

Grussykkel kalles grussykkel. Eller eventyrsykkel, som er en langt bedre betegnelse og heldigvis brukes konsekvent av bl.a Landevei. Og noen sier grusracer, men det lyder som en halvdemper i Birken. Og noen sier gruskverner etter gravel grinder.

Det blir neppe noe orden på dette de nærmeste årene ettersom det ikke er enighet om betegnelsene og hverken forhandlere eller kunder bruker dem konsekvent eller forstår forskjellen på krossykkel og grus/eventyrsykkel ICON_SMILE

Sitat: RoyK
Sykkelkross er vel den "nye" grusraceren nå.

Sykkelkross er betegnelsen på idrettsgrenen sykkelkross/cyclocross. Har ingenting med grusracer å gjøre. ICON_SMILE

Re: Cx eller offroad? [Re: Nomi] #2486480 28/05/2018 12:20
RoyK Offline
Besatt
Besatt
Godt å vite. Ser at wikipedia er ganske klar på dette. Kanskje litt forvirrende, siden "alle" snakker om sykkelkrossykkel som en greie…

Takk for info

Re: Cx eller offroad? [Re: Nomi] #2486483 28/05/2018 12:26
R
RobG Offline
(Formerly Fux)
(Formerly Fux)
R
Jo, så har vi gode engelsk gravel bike. Disse har bukkestyre, plass til større dekk, noen helt opp til 2.25 bredde og noen bruker dempergaffel også.

#Pedalenkrs
Re: Cx eller offroad? [Re: RobG] #2486485 28/05/2018 12:29
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: RobG
Jo, så har vi gode engelsk gravel bike. Disse har bukkestyre, plass til større dekk, noen helt opp til 2.25 bredde og noen bruker dempergaffel også.

Akkurat. Som heter grussykkel eller eventyrsykkel på norsk ICON_SMILE

Heve/senkepinne er også i bruk. Og Niner kommer med en fulldempet versjon.

Og så må jeg nevne min kjepphest: Moderne landeveissykler med skiver og dekklaring for 30-35 mm dekk kan gjøre det meste som man før brukte krossykler eller grus/eventyrsykler til i hverdagen. Derfor blir nå krossyklene stadig mer rendyrket for sykkelkross og grus/eventyrsyklene blir grovere for mer krevende underlag eller ekspedisjon.

Re: Cx eller offroad? [Re: Sepeda] #2486492 28/05/2018 12:48
vviz Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Sepeda
Krossykkel kalles krossykkel. Men mange sier CX.

Grussykkel kalles grussykkel. Eller eventyrsykkel, som er en langt bedre betegnelse og heldigvis brukes konsekvent av bl.a Landevei.

Der vil jeg bare få skyte inn at subjektiviteten lenge leve! jeg synes personlig "Eventyrsykkel" er ett utrolig teit navn. Men så lenge det brukes konsekvent, og folk på sett og vis forstår hva det innebærer, så plager det meg ikke mer enn at jeg kan leve med det.

Skulle aller helst ønsket meg ett tallsystem som gikk fra 1-10, hvor "1" er nyasfaltert formel1-bane, og 10 er løypene i de drøyeste Red Bull Downhill-eventene. Da hadde det vært ganske enkelt for produsentene å tegne opp skalaen, og illustrere for en gitt sykkel hvor den hører hjemme. Så hadde vi kjedelig nok bare kallt syklene for eksempelvis "kategori 4-6 sykkel". Det systemet hadde passet for meg. Eventyrsykkel blir etter min mening altfor intetsigende. Eventyr for én person kan være "business as usual" pendletur gjennom marka for en annen.

Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt)
Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
Re: Cx eller offroad? [Re: vviz] #2486495 28/05/2018 13:01
R
RobG Offline
(Formerly Fux)
(Formerly Fux)
R
eventyr sykkel? tja... hvorfor ikke? Det er ivertfal en bredt begrep fordi jeg bruker tjukkas, stisykkel og alt mulig til eventyr.

Redigert av RobG; 28/05/2018 13:03.

#Pedalenkrs
Re: Cx eller offroad? [Re: vviz] #2486497 28/05/2018 13:02
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Dette har en lang forhistorie ICON_SMILE

Eventyrsykkel er en bredere betegnelse enn grussykkel, ja. Opprinnelsen er sevsagt adventure bike.

Den amerikanske påvirkningen, med opphav i Dirty Kanza og andre grusritt, gjør at betegnelsen "grussykkel" nå har vind i seilene.

Men Landevei holder heldigvis fanen høyt i sykkelkulturens navn.

Litt bakgrunn for dem som lurer på hva slags sykler vi snakker om: 18 of the best 2018 gravel & adventure bikes — super-versatile bikes.

Re: Cx eller offroad? [Re: Sepeda] #2486501 28/05/2018 13:12
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Kanskje dette kan bli en popcorn-tråd? Eller finnes den alt?

Jeg begynner å bli litt redd for selve tittelen på nettstedet og vårt kjære magasin også.

Hva er en terrengsykkel i 2018?

Re: Cx eller offroad? [Re: Nomi] #2486504 28/05/2018 13:18
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Eventyrsykkel er pretensiøst.
Eventyrsykling derimot.

En grussykkel er vel en sykkel egnet for grus. Kan ha rett og rart styre.

Re: Cx eller offroad? [Re: knutspeed] #2486508 28/05/2018 13:34
S
Subs Offline
Besatt
Besatt
S
Sitat: knutspeed
Kanskje dette kan bli en popcorn-tråd? Eller finnes den alt?

Jeg begynner å bli litt redd for selve tittelen på nettstedet og vårt kjære magasin også.

Hva er en terrengsykkel i 2018?

Godt poeng!
Til min store overraskelse så har jeg gått veien fra DH, til stisykkel og nå "Eventyrsykkel". Jeg føler fortsatt at jeg sokner til terrengsykkel.no ettersom sidene har blitt utvidet med både landevei, cx og bikepacking. En helt riktig utvikling spør du meg.
Sånn som ståa er nå kunne jeg godt tenke meg at terrengsykkelbladet hadde mer spenn i sykkelutvalget, og gjerne inkludert bukkestyresykler så lenge de klarer seg i terrenget. Jeg har blitt mindre og mindre flink til å lese blekka inngående og vurdert å si opp et par ganger. Ikke fordi bladet har blitt noe dårligere så vidt jeg kan bedømme, men jeg føler informasjonen blir mer statisk og ensrettet fremfor å hoppe rundt på nett.

Re: Cx eller offroad? [Re: Nomi] #2486510 28/05/2018 13:36
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Sykkelkross er sånn som jeg og kidsa i gata gjorde på sent 70-tall/tidlig 80-tall med ihjelskrudde Apache uten skjermer. Vi hadde til og med vår egen "kross-stien" borti gata.

Grussykkel er vanskelig å si og skrive, samt at det også minner om de monstrene med ballongdekk man fant på Kosterøyene for 25 år siden.

Hybridsykkel er elsykkel.

Racersykkel er min specialized epic.

All eventyrsykling jeg bedriver skjer med stisykkel, som til forveksling også kan være ganske enduro.

Re: Cx eller offroad? [Re: Nomi] #2486541 28/05/2018 15:17
A
anonym Offline
Besatt
Besatt
A
Kjøpe heller en opplevelsesykkel, som er den rette oversettelsen fra engelsk adventure bike.
At Landevei konsekvent oversetter feil, er å en gang deres sak.
Eventyrsykkel blir nå en gang farytalebike på engelsk.

Redigert av anonym; 28/05/2018 15:19.
Re: Cx eller offroad? [Re: Nomi] #2486547 28/05/2018 15:24
N
Nomi Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
N
Takk for et godt engasjement! Ser at jeg har truffet en eller flere ømme tema med mitt innlegg...

Men er det noen som har innspill til det jeg i utgangspunktet lurte på? Anbefalinger på bruktkjøp? Har nå tre sykler jeg sterkt vurderer;
- Scott scale 30
- diamant apex t29. 5
- diamant apex t5

Re: Cx eller offroad? [Re: Nomi] #2486899 29/05/2018 12:35
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Beklager at jeg bidro til avsporing!

For å trekke i gang innspill på alternativene du nevner og samtidig tråkke på flere ømme tær:

Forutsatt god stand og riktig størrelse, vil jeg blant alternativene du nevner anbefale Diamant Apex T29.5. Grunnen er såre enkel: 29" er den dominerende standarden for denne klassen sykler, med anerkjente fordeler - ruller bedre over ujevnheter, om det så er i terrenget, på sti eller i den urbane jungelen, og gir en annen følelse av fremdrift. 26" derimot er en foreldet standard. Det produseres knapt nye 26" på et visst nivå og viktige komponenter som hjul og dekk blir det stadig mer magert utvalg av. Flere nye dekk kommer ikke i 26". Etter min og andres erfaring er det en myte at det er flust med kremdeler for 26" til salgs for en slikk og ingenting på bruktmarkedet - det er fortsatt mange som har beholdt sine gamle sykler og plukker opp disse raskt.

Men når det er sagt, er det ofte meget gode tilbud på overliggere eller splitter nye sykler i denne klassen. Om man tar hensyn til verdien som ligger i å få en sykkel uten slitasje, veiledning fra forhandler, garantier, reklamasjonsrett, evt. bytterett, fornøydgaranti og gode serviceavtaler, vil nykjøp kunne være mer fordelaktig enn bruktkjøp.

Og for å bidra til mer popcorn:

Sitat: RobG
Eventyrsykkel? tja... hvorfor ikke? Det er ivertfal et bredt begrep fordi jeg bruker tjukkas, stisykkel og alt mulig til eventyr.

Flotte bilder! Hva gjelder betegnelsene eventyrsykkel og grussykkel/grusracer, må man forresten huske på at dette er en undergruppe av landeveissykler. Begrepene skal differensiere syklene fra klassiske landeveissykler og krossykler, ikke fra terrengsykler. Da gir begrepene mening, i likhet med de merkespesifikke betegnlsene Enduroad (GT), Nuroad (Cube), Roads Less Travelled (Niner), Variable Road (Felt), Anyroad (Giant) osv.

Sitat: anonymous
Kjøpe heller en opplevelsesykkel, som er den rette oversettelsen fra engelsk adventure bike. At Landevei konsekvent oversetter feil, er å en gang deres sak. Eventyrsykkel blir nå en gang farytalebike på engelsk.

Dette har vi kjeklet om før ICON_SMILE Det blir helt feil å påstå at Landevei oversetter feil på bakgrunn av din egen begrensede forståelse av ordene "adventure" og "eventyr".

Som allerede påpekt, kan "adventure" selvsagt oversettes til "eventyr", ikke bare "opplevelse". Om du ikke vil ta mitt ord for det, så stol på Kunnskapsforlaget.

Og likeledes kan "eventyr" selvsagt oversettes som "adventure", ikke bare "fairytale". Jeg er sikker på at du har hatt andre eventyr i livet enn en samling av brødrene Grimm yes

Moderator  support