Velkommen på forumet!
Er tidligere aktiv landeveissyklist, så har litt peiling på utstyr og skruing, men vil helst unngå å bruke tid på det.
Da kan du jo faktisk virkelig sykle, i motsetning til de fleste av oss her på forumet

Antar at din referanse til utstyr og skruing betyr at du ikke vil kjøpe brukt? Nybegynnere skal være forsiktige på bruktmarkedet, men du har forutsetningene for å plukke en pent brukt og egnet sykkel på Finn eller
her på forumet. Det ville jeg gjort! F.eks. en grus/eventyrsykkel eller allsidig krossykkel med bukkestyre, hydrauliske bremser og fester for skjermer. Ikke enkelt å finne, men du kan være heldig.
Ser for meg at det er enklere med deletilgang for 10 eller 11-delt?
Ønsker:
* Lette gir (gjerne kompaktkrank og mange tenner bak)
* Litt oppreist sittestilling. Flatt eller bukkestyre er hipp som happ. Bør jeg velge mindre rammestørrelse for å sitte mer oppreist, eller kan dette fikses med kort, bratt stem?
* Bagasjebrett hadde vært kjekt.
* Skjerm som går rundt mest mulig av hjulet (minst mulig sprut).
Det er ikke noe problem å skaffe deler til rimelige grupper som har lavere antall tannhjul enn 10 eller 11. Men grupper med høyere antall tannhjul har noe bedre funksjonalitet, lavere vekt og bidrar til at sykkelen holder seg bedre i pris.
Ut fra kravene vil mange forskjellige sykler være aktuelle for deg.
Du bør ikke velge liten størrelse for oppreist sittestilling, heller motsatt. Men det viktigste er å finne en sykkel som du i utgangspunktet sitter godt på og siden finjustere ved hjelp av lengde og vinkel på styrefremspring/stem og antall mellomringer/spacers under styret.
Hybrid- eller bysykkel er det enkleste og rimeligste valget og her er det godt tilbud. Finnes rimelige sykler satt opp originalt med både skjermer og bagasjebrett som f.eks.
Diamant Range Aeon eller den klassiske
Fuji Regis. Som ung student ville jeg sett etter en sykkel som ikke bare er fornuftig, men også kul

Denne synes jeg er spesielt lekker, med fester for skjermer og bagasjebrettog plass til brede dekk som gjør både by- og ekspedisjonssykling til en lek:
Breezer Radar Cafe Eventyr/grussykkel eller krossykkel (cyclocross) er gjerne ditt førstevalg. Dette er sykler som du vil finne deg til rette på som landeveissyklist. Her ligger prisene noe høyere enn for hybrid/bysykler, spesielt om du vil ha hydrauliske bremser (best modulasjon, wire fryser ikke i strømpen vinterstid) og/eller karbongaffel (bedre vibrasjonsdemping enn alu). Hydrauliske bremser er langt mer kostbare enn mekaniske. Men til din bruk tror jeg også de enklere utstyrte modellene vil fungere fint. I de lavere prisklassene er gjerne forskjellene mellom eventyr/grussykkel og krossykkel ikke så store som blant de mer kostbare modellene. Skal komme inn på forskjellene på slutten av innlegget.
Som Knirkekne skriver, finnes Randonneur kun i små størrelser. Det er synd, for dette er den absolutt rimeligste sykkelen på markedet med nye, fullhydrauliske Tiagra. Gaffel av alu, men like fullt svært mye for pengene. Om størrelsen passer, ville jeg på studentbudsjett valgt denne.
GX Lite får pluss for karbongaffel, men den har rimelig Claris-gruppe 2x8 og mekaniske skivebremser. Den fungerer sikkert utmerket, men fremstår ikke som et like godt kjøp som Randonneur.
Om du har råd - evt. ved hjelp av avbetaling e.l. - ville jeg også sett på sykler som koster hakket mer, som f.eks.
White GX Pro eller
Gavia Terra Comp. Begge har fullhydraulisk Tiagra og vil ha en høy annenhåndsverdi. Særlig Terra, som er en moderne eventyr/grussykkel og dermed ettertraktet.
White CX Pro 17 er et alternativ med Tektro HY/RD semihydrauliske bremser, som flere har gode erfaringer med. Men denne har så vidt jeg vet utpreget krossgeometri, som kanskje ikke er det du ønsker.
Alternativt kan du også her velge kulere alternativer. Igjen er jeg svak for Breezer, som er satt opp med nevnte Tektro HY/RD :
Breezer Radar Expert I det hele tatt har Birk
flere lekre grus/eventyrsykler med sjel.
Landeveissykkel er faktisk også alternativ for deg. Det finnes stadig flere allsidige modeller med komfortabel sittestilling, skrivebremser og fester for skjermer.
Cube Attain Race Disc med fester for skjermer burde være et utmerket valg, om du finner rette størrelse i butikk. Husk at du får 20% avslag ved å melde deg inn i kundeklubben og det er mulig å kjøpe på avbetaling.
Eksempel på elegant landeveissykkel som faktisk har fester for bagasjebrett er
BMC Roadmachine 03. Unaas kan sikkert gi et godt pristilbud, men den er dessverre langt over ditt budsjett.
Så for meg cyclocross eller grusracer, men hva er egentlig forskjellen på disse?
Vetleg har allerede gitt noen gode poenger og linket til interessant video.
Spørsmålet var tidligere hyppig diskutert på forumet: Er en krossykkel og en eventyr/grussykkel i praksis det samme? Begge sykler har jo bukkestyre og plass til brede dekk? Er det ikke bare hype og markedsføring?
Forskjellen kan være stor eller den kan være liten, avhengig av modell, men forskjellen ligger i tiltenkt bruk, som avspeiler seg i geometri og ofte komponenter (utveksling, dekk). Man kan fordype seg i slikt, men etter min erfaring koker forskjellen ned til opplevelse og følelse.
En kar ved navn Clint Gibbs har over lengre tid sammenlignet enkelte kross- og eventyr/grussykler. Han har hatt forskjellige meninger underveis, men den nylige oppsummeringen er nesten helt lik min opplevelse. Jeg synes han forklarer det hele på en nyansert og god måte:
Cross vs Gravel Bike: Project Wrap-up and Final Thoughts.
Og til slutt noen ord om forskjellige sykkeltyper - de som er hyppig på forumet får tilgi at jeg gjentar meg selv:
De siste årene har det vært tre bølger av sykler med bukkestyre, plass til brede dekk - og skivebremser:
1) Krossykler/CX. Primært designet for krossløype, med skarpe svinger, små høydeforskjeller og krevende underlag som gjørme. Disse var lenge eneste alternativet og mange av oss brukte dem til trening, tur og pendling - og en sjelden gang kross. Nå som krossykler for bruk utenfor krossløypa i høy grad er erstattet av andre sykkeltyper, er det mange produsenter som i enda større grad designer og utstyrer krossyklene nettopp for krossritt, ikke generell bruk. Canyons nye Inflite er et godt eksempel. Det er en rendyrket rittsykkel for bruk i krossløypa.
2) Eventyr/grussykler (fra ca 2014). Designet for lange turer, hverdagsbruk eller ritt på variert underlag, både asfalt, grus, kjerrevei og lett sti. Her fikk man mer avslappet geometri, større bredde i giring og i stigende grad større dekklaring. Denne kategorien utvikler seg nå i retning av stadig grovere sykling, noen har t.o.m. plass til 27.5" og terrengdekk. Enkelte modeller, som nye Diverge, har også heve/senkepinne. Se test av noen av de beste her:
Which is the best gravel bike of 2018?.
3) Siste generasjon allsidige landeveissykler (fra 2016) med skivebremser, geometri mellom ritt- og komfortracere, god vibrasjonsdemping og plass til dekk 32-35 mm. Dette er sykler som
BMC Roadmachine, Canyon Endurace og Focus Paralane, Cannondale Synapse og Trek Domane. Her får du ekte landeveisfølelse både på asfalt og grus, om den ikke blir for grov og krevende. Har selv Roadmachine og har god erfaring med denne både på landeveien og i Marka.
Krossykler står sterkt og mange er ikke klar over utviklingen de siste årene og alternativene. Nå synes endelig eventyr/grussykler å bli kjent. Men få har fått med seg at allsidige landeveissykler i høy grad vil ta over etter både kross og grus/eventyr. F.eks. Bikeradar stiller spørsmålet om grussykkelen er død. Det er den selvsagt ikke, men den blir grovere enn før for å gi en annen opplevelse enn de nevnte allsidige landeveissyklene. Og krossykkelen vender tilbake dit den ble til og fungerer best, nemlig krossløypen.
Til slutt må det sies at forskjellene mellom kross- og eventyr/grussykler ikke behøver å være så store som i min forenklede fremstilling. I praksis flyter kategoriene over i hverandre. Noen bruker samme rammer for begge sykkeltyper. F.eks. Cannondale kom i fjor med grusvariant/SE-utgave av krossyklene CaadX og SuperX med lettere utveksling og bredere dekk.
Mye mer i tråden
Beste allsidige landeveissykler?