SUV til familie, hva kjøper man i dag?
|
Re: SUV til familie, hva kjøper man i dag?
[Re: Hoaas]
26/05/2018 15:17
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Overheng har jo stor betydning, men Audi og Golf kommer vel ikke godt ut av det heller, sammenliknet med Subaru og Mitsubishi. Men jeg har ikke sjekket.
|
|
|
26/05/2018 15:43
|
Hoaas
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Har sett på XC70 også, men Volvo er sjukt dyrt. Budjsettet er sprengt allerede på en 6 år gammel bil. Får en ganske så ny Golf alltrack eller Passat alltrack for 350k. Men ser av tester, som det ble nevnt i en annen tråd her, at DSGen er ganske så uraffinert. Nå er vi for så vidt ganske vant med det fra Volvoen, den er også langt fra perfekt med litt lugging ved første framdrift, treghet osv.
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
26/05/2018 18:05
|
parob
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Golf alltrack har 17,5cm bakkeklaring, mindre enn A4 allroad. Hadde nok sett for meg noe med rundt 20cm. Men lang akselavstand og mindre bakkeklaring = kommer ikke over så store hindringer. Hva med Subaru Outback? 20cm bakkeklaring, en del større enn en Forester, og du har flere å velge i med budsjettet ditt.
Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
|
|
|
[Re: parob]
26/05/2018 18:48
|
Hoaas
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Den er et alternativ, og vi bør få prøvekjørt en sånn. Så da blir det vel prøvekjøring av GLK, Outlander, Outback m.fl i løpet av uka.
Kjerringa ville ikke ha Audi, så da utgår A4 allroad. Golf alltrack blir også for lav, og er dyr sammenlignet med konkurrentene + mye veistøy. Når jeg leser testene minner den litt om Octavia med 4x4 (sikkert samme bil).
Andre "XC" stasjonsvogner der ute? XC70, passat, octavia, superb, legacy utgår.
|
|
|
26/05/2018 19:07
|
KjellMa
Avhengig
|
Avhengig
Golf alltrack blir også for lav, og er dyr sammenlignet med konkurrentene + mye veistøy. Når jeg leser testene minner den litt om Octavia med 4x4 (sikkert samme bil).
Alltrack var en av kandidatene mine da jeg skulle kjøpe bil for et par år siden. Ved prøvesitting syntes jeg den var langt mindre romslig enn Scout. A-stolpen og taket mot B-stolpen virket å være nærmere hodet, og forsetene virket å være plassert tettere sammen. Jeg endte opp med Scout. Romslig innvendig, både foran og bak (2 barn på 14 og 12), og romslig bagasjerom. Samtidig synes jeg den er relativt kompakt utvendig. Ikke alt for mye bil å ratte rundt med i p-hus osv. Jeg synes ikke hjulstøy har vært veldig plagsom. Sikkert fordi bil nr. 2 i heimen er en C-zero, og at jeg ikke hadde råd til noe særlig dyrere bil uansett.
Gi noe som varer, gi fan
|
|
|
26/05/2018 20:22
|
alfaist
Entusiast
|
Entusiast
Har Audi q5 er fornøyd med det. Har to barn på 1 og 4 år. Veldig bra bredde i baksete får fint plass til 3 seter. Bagasjerommet er OK. Plass til TFK vogn og noen handle poser. Mye bedre støyisolert enn Outlander, bedre og kjøre og bedre kvalitet på interiør.
Captain slow
Stevens Haze Selvkomp Giant Trance. Monoc racer.
|
|
|
27/05/2018 19:53
|
jonfly
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Nye Peugeot 5008 SUV? Kun forhjulstrekk riktignok.
|
|
|
[Re: jonfly]
27/05/2018 20:06
|
hagen1978
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Opel insignia contery tourer er jo en fin bil med bra pris og den med minst feil i statestikker.
|
|
|
27/05/2018 21:02
|
Hoaas
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Når vi først skal ha høyere bil, så er 4x4 også med på lista.
Insignia er veldig lav, bare 2cm høyere enn den vanlige.
|
|
|
27/05/2018 22:43
|
maratomnr50
Medlem
|
Medlem
Nå har ikke jeg prøvd Kuga eller Edge, men kan Ford være et alternativ? Jeg har hatt et dårlig inntrykk av Ford, men de har i mine øyne tatt seg opp de siste årene. Vi er i hvertfall veldig fornøyd med vår 2017 Mondeo.
Martin
|
|
|
28/05/2018 06:44
|
Hoaas
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Edge blir for dyr. Kuga har jeg vært inne på..men ikke falt helt i smak. Vi har hatt et par Mondeoer tidligere, og har ingenting vondt å si om Ford, verken på kvaliteten eller kjørekomfort.
Sykla forbi en nyere BMW X3 i dag, og de ser jo ikke så verst ut. Tydelig at de har vokst en del de siste årene.
|
|
|
28/05/2018 08:39
|
Hoaas
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Etter en liten testtur i GLK sitter jeg med følgende inntrykk: Positivt -Veldig fin å kjøre, god motor/girkombinasjon. Langt mykere girskift sammenlignet med Volvoen. -Omtrent ingen motorstøy -God plass i baksetet, 7-8cm til knærne når jeg satt bak meg selv (180cm).
Negativt -Litt harde og flate seter -Ikke helt premiumfølelse interiørmessig -Mer dekkstøy enn forventet
|
|
|
28/05/2018 08:42
|
-Håkon
Fersking
|
Fersking
Vi har akkurat leaset en ny Outlander Phev, 2790 i mnd, og 68500 i innskudd. Valgte S edition, med litt ekstrautstyr, men tok vekk vinterhjul for det ordner jeg selv billigere, og havnet på ca 3000 i mnd. Vi er veldig fornøyde hittil ihvertfall, og ryktene tilsier ny outlander i 2020 med opptil 12 mil rekkevidde på el. Vi kjører 98% på ren eldrift, så denne bilen passer oss veldig bra. Bagasjeplass er litt så som så, men vi får med oss barnevogna og diverse oppakning. med kun 1 barn så får vi nok med oss det meste vi trenger, men tror skiboks er løsningen om man trenger mye plass til bagasje også.
'16 Canyon Spectral AL 7.0EX '16 Trek Superfly 7
|
|
|
28/05/2018 08:45
|
Martin222
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Det jeg liker med GLKen er nettopp at den ikke er så stor. Med takboks vil man få med seg mer enn vi får med oss med V70 uten takboks. Også har den rykte på seg for å være veldig driftssikker. Ingen som har erfaring med nyere outlander? Av tester så er det litt delte meninger.
Jeg kjøpte ny 2012 Outlander 2.2 Instyle+ da jeg så designet på 2013 modellene. Den gikk fra å være litt barsk suv, til stasjonsvogn på stylter. Men det var før nyprisen på 2013 ble lansert. Jeg betalte 560.000 inkl en del utstyr, mens den nye kom med 107.000kr i rabatt Men bortsett fra det, har jeg ikke angret. Outlanderen er helt suveren enda. Ingen feil eller mangler, og jeg savner egentlig ingenting. Kanskje annet enn elmotor da. Men foreløpig kan ingen kjøre 700km på en lading. Vi er en familie på 6, hvor eldstemann har flyttet ut. Så vi ville ha 7 seter. Men i dag brukes ikke de bakerste. For å få med oss alt pikkpakket på tur så har vi fyllt opp bagasjerommet OG fyllt opp den største takboksen til Thule. Den på 47cm høyde ja... Men det har gått fint. Jeg ville kjøpt to takbokser - en liten til skiturer på vinteren, og en gigantisk til ferieturer. Det har fungert utmerket for oss, og har gjort at vi slapp unna med Caravelle og andre ugunstige biler i hverdagen. Syklene festes på hengerfestet bakpå. Nå er jo bilen kjørt 115.000km, og jeg har egentlig ingen planer om å "oppgradere". For det er ingen oppgraderinger på markedet føler jeg. Annet enn estetiske og sosial-status kjøp. Det er jo ingenting galt med bilen, og den er fortsatt skikkelig god å kjøre, også på motorvei på østlandet. I år tok jeg tilogmed service på den selv, for virkelig å spare penger. Mekonomen hadde 30% rabatt på alle servicedelene. Fort gjort, og internett er fullt av gjør-det-selv-videoer. Gå for en bil som vil dekke behovet langt frem i tid. Noe av det dyreste du gjør i Norge, er å bytte bil ofte. Til lenger du eier den, til større blir besparelsen.
|
|
|
28/05/2018 17:06
|
Hoaas
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Da har vi testa outlander, og den likte vi skikkelig godt. Rekkevidden på ren el er lang nok til at vi kan kjøre på bare el til/fra jobb og i byen. Plassen er generøs i baksetet og bagasjerommet er mer enn stort nok. Eneste jeg har å utsette på den er dekk/veistøy og en del slamring fra understell på dårlig underlag. Er dette noe som er forbedret på 16 og nyere? Vi prøver en pre facelift modell nemlig. Vet at S edition bl.a har bilstein dempere og at den går bedre mot underlaget.
|
|
|
29/05/2018 06:40
|
Larsemannen
Ivrig
|
Ivrig
Har kjørt mye Outlander i jobb. Jeg er usikker på årsmodeller, men det var mest sannsynlig 2014 eller evt. 2013, modellen før slik den ser ut nå (prefacelift?). Det var et helt fryktelig støynivå i kupe og pipelyder for alt mulig rart (fra å åpne bakluke til å komme for nær vegstripene). Skjønte knapt forskjell på de ulike lydene. Jeg undres over at folk betaler så mye penger for denne bilen. Forhåpentlig vart dette bedre med den nye modellen/faceliften. Vi brukte de mye til/fra befaringer etc. og opplevde det som slitsomt å forsøke å ha en samtale med alle passasjerer inkludert. Og de som starta turen med å sitte baki klagde så over baksetene at det ofte ble rulleringer av plasser til returen. Brukte de også en del i terreng og på ymse rufsete vinterforhold og framkommeligheten/firehjulstrekksystemet skuffa meg. Vi hadde ganske godt utstyrte modeller med skinn, stor stereo, aktiv cruisekontroll etc. (vet ikke betegnelsen). Om jeg skal forsøke å være objektiv kan jeg si at det er en helt grei bil, helt til man tar høyde for prisen som tilsier at støynivå, materialkvalitet, sittekomfort, firehjulstrekksystem etc. burde vært av bedre kvalitet.
|
|
|
29/05/2018 06:47
|
Hoaas
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
For de som finner sånt interessant, så målte jeg støy i kupeen på både Volvoen og Outlanderen i dag. 10-15s snittmålinger på normalt grov asfalt.
Volvo 50km/t - 60-61db
Outlander - 62db på eldrift, 64db på el+bensin. Siden bensinmotoren gjerne går på 10 000rpm blir det en del ekstra støy.
Målte volvoen i 75km/t, og først da kom man opp på 64db i den. En forskjell på 3db er noe de fleste opplever som "merkbar", 5db oppleves som betydelig. Her spiller nok helt sikkert dekkene en viktig rolle også. Conti på Volvoen og Toyo på Bishien.
|
|
|
29/05/2018 06:47
|
Syklist1
Besatt
|
Besatt
Fremkommeligheten er vel så som så for de fleste by SUV'er.
|
|
|
[Re: Syklist1]
29/05/2018 06:51
|
GeirK
More than words
|
More than words
Fremkommeligheten er vel så som så for de fleste by SUV'er. Det kommer jo veldig an på hva en sammenligner med. Det er ingen tvil om at jeg kommer frem veldig mange steder med min Q5 der en forhjulsdrevet stasjonsvogn med bakkeklaring ikke ville hatt sjans. Jeg går mye på topptur om vinteren og det å kunne bare dra rett inn på ubrøyta parkeringsplasser betyr mye for meg.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
29/05/2018 06:52
|
Larsemannen
Ivrig
|
Ivrig
Hva slags måleutstyr og metode brukte du? Opplevde at det var greit å føre samtale i 50/60, men svært tungt i 80. Hva slags Volvo var det? Kan uansett tyde på at det har blitt bedre  Jeg vet ikke hvilke dekk vi hadde, men de var nye så det var som levert fra forhandler.
|
|
|
[Re: Syklist1]
29/05/2018 06:54
|
Larsemannen
Ivrig
|
Ivrig
Fremkommeligheten er vel så som så for de fleste by SUV'er. Det er så, men det bør ikke være dårligere i 15cm nysnø på grusvei med litt stigning enn min privatbil som er lav personbil. Men, siden dette var arbeidsbiler testa vi de selvfølgelig også litt mer aktivt i rufsete terreng for å se hvordan de fungerte siden vi hadde rikelig tilgang på avsperret område som vi var høyt og lavt på ifbm. jobben.
|
|
|
[Re: Larsemannen]
29/05/2018 06:56
|
Hoaas
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Har kjørt mye Outlander i jobb. Jeg er usikker på årsmodeller, men det var mest sannsynlig 2014 eller evt. 2013, modellen før slik den ser ut nå (prefacelift?). Det var et helt fryktelig støynivå i kupe og pipelyder for alt mulig rart (fra å åpne bakluke til å komme for nær vegstripene). Skjønte knapt forskjell på de ulike lydene. Jeg undres over at folk betaler så mye penger for denne bilen. Forhåpentlig vart dette bedre med den nye modellen/faceliften. Vi brukte de mye til/fra befaringer etc. og opplevde det som slitsomt å forsøke å ha en samtale med alle passasjerer inkludert. Og de som starta turen med å sitte baki klagde så over baksetene at det ofte ble rulleringer av plasser til returen. Brukte de også en del i terreng og på ymse rufsete vinterforhold og framkommeligheten/firehjulstrekksystemet skuffa meg. Vi hadde ganske godt utstyrte modeller med skinn, stor stereo, aktiv cruisekontroll etc. (vet ikke betegnelsen). Om jeg skal forsøke å være objektiv kan jeg si at det er en helt grei bil, helt til man tar høyde for prisen som tilsier at støynivå, materialkvalitet, sittekomfort, firehjulstrekksystem etc. burde vært av bedre kvalitet. Av det lille jeg har testa, så må jeg nesten si meg enig i flere punkter. Det er mye støy, knirk fra interiør og slamring fra understell. Setene oppleves som helt greie, dashbord like så, mye plast i dører og ellers rundt omkring. Dette er en 2015 modell som har gått 18 000km, så den er så godt som ny. Pipelydene forsøkte jeg allerede å deaktivere i går kveld  Piper når du skrur den på, piper når du åpne bakluka, ved bruk av girspaken, ved trykking på skjermen og piper generelt for alt du gjør. Overrasket over at det ikke er ryggealarm som piper. Men det er få biler som kan tilby god bakkeklaring, god plass, 4x4 og en veldig funksjonell plug in hybridpakke.
|
|
|
[Re: GeirK]
29/05/2018 10:34
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
[quote=Syklist1]Fremkommeligheten er vel så som så for de fleste by SUV'er. Det er i hvertfall en variant av sperre på midt diff'en i vår Outlander Hybrid og der andre står fast i den siste kneika opp til hytta kan jeg stoppe helt opp spørre om folk trenger hjelp og klatre videre uten problem. Med tomt batteri er den egentlig en tung bil med liten bensinmotor og jeg sørger for å ha strøm igjen å batteriet til bakker / forbikjøringer og lader opp underveis om nødvendig på langtur. Vi er fornøyd med vår, stor, trygg, høy bakkeklaring, kjedelig og aldri noe tull. Har gått 44.000 km på snart tre år. Kan dytte inn en 29 HT med baksetene nedfelt...
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
29/05/2018 11:07
|
Hoaas
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Outlanderen blir litt som en Skoda, du får veldig mye bil for pengene, men du må tåle litt støy og plastikk. Det fornuftige hadde jo vært å gå for en Outlander, jeg vet bare ikke om jeg klarer å la være å irritere meg over dekkstøy, vindstøy, piping og slamring i humper. Bilen er også den eneste i sitt slag som passer kriteriene våre (hybrid, 4x4 med god bakkerklaring), kan vi klare oss uten hybridbiten, så er utvalget i biler mye større. Det må diskuteres litt med meg selv..
|
|
|
29/05/2018 13:55
|
jaks74
Entusiast
|
Entusiast
Utvalget blir en del større uten krav om hybrid ja, skal du spare penger med hybrid, eller er det av miljøhensyn? For 300-350' blir premium SUVene litt eldre da, men du får vel en ok X3 til den prisen? I folkeSUV segmentet eller er CX-5 en kandidat som alltid har fått mye positiv omtale. Jeg gikk fra V70 2.0D til CX-5 2.5 bensin for noen år siden, etter at barnvogn mm. var solgt unna. Denne er også litt som Skoda m.fl. Mye for pengene, og har også veistøy på motorveien, men den er morsom å kjøre, har en bra motor/girkasse og ser ok ut. Plassmessig kanskje lik som Outlander. Hva med Tiguan, eller er VAG ute?
|
|
|
29/05/2018 14:02
|
H.Iversen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
X3 er vel på størrelse med en 5dørs golf innvendig?
|
|
|
29/05/2018 15:35
|
Hoaas
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
X3 har vokst veldig siden forrige generasjon. Ser ut som det er greit plass.
Hybriden var interessant fordi vi kunne kjørt til/fra jobb og i byen på ren el, vi ville nok spart 75% av drivstoffkostnadene våre. Miljøet tenker vi ikke så mye på. Hadde det dog eksistert en elbil som dekket vårt behov, innafor budsjett, ville nok den vært en het kandidat. Ikke for miljøet sin del, men for økonomien sin del, det må jeg ærlig innrømme.
Har sett på klikk.no og naf sine støytester i kupeen, og outlander kommer altså grisedårlig ut. Ligger på bunn 10 lista i suv-segmentet med rundt 71db i 100km/t. Cx5 er litt bedre. Outback en god del bedre. Jeg bare vet at jeg kommer til å irritere meg over støy osv, så jeg tror outlander phev blir sløyfet i denne omgang. Outback siger frem som en stadig hetere kandidat.
På Tiguan så må vi på den siste modellen for å få litt plass, de gamle er litt vel trange. Og da blir det dyrt. Q5 er litt kjedelig.
Redigert av Hoaas; 29/05/2018 15:38.
|
|
|
[Re: EmilZipp]
29/05/2018 21:18
|
Øyvindzen
Entusiast
|
Entusiast
Det er i hvertfall en variant av sperre på midt diff'en i vår Outlander Hybrid Det du opplever, er vel heller at Mitsubishi har programmert elmotoren til å drive bakhjulene ved igangsetting. Det er kun en elmotor som driver bakhjulene i denne bilen, det blir ikke tilført kraft til bakakselen fra motoren foran. Ergo ingen midtdifferensial. Øyv
|
|
|
30/05/2018 07:47
|
jaks74
Entusiast
|
Entusiast
Synes egentlig mange nye biler er dårlige på dette med støy på motorveien, henger kanskje sammen med den trollasfalten vi har mange steder i Norge i kombinasjon med dekktype og størrelse.
Forøvrig er nyeste Outback blitt en bra bil det, gir deg mer plass og komfort enn folke-SUVene, synd at drivlinjene er litt "kjipe". Jeg har prøvd 2.5 bensin en del, men ble ikke noen fan av CVT kassen og synes bilen var litt treig egentlig. Likte Mazda sin 2.5 bensin og tradisjonelle automat bedre. At Outback ikke har 40-20-40 eller skiluke ble også upraktisk for meg som har to barneseter fast i bilen. Outback var også en del dyrere enn CX-5, Outlander, Scout, Alltrack mm. den gang
Du skriver at du har 3 barn av og til, V70'n du har nå har det bredeste baksetet i stv-klassen. Cx-5 har f.eks 6-7cm mindre mellom isofix-festene enn V70, Outback 3-4cm mener jeg å huske. Blandt mellomSUVene er vel XC60 den med bredest baksete.
Skoda Kodiaq hadde passet deg bra, men den blir vel for dyr.
|
|
|
30/05/2018 08:04
|
Hoaas
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Det henger nok mest sammen med at produsentene er mest opptatt av vekt og co2-utslipp. Støydemping veier mye, så de prøver å spare vekt på det. Lavere vekt og mindre co2 = mer konkurransedyktige priser. Det er ikke uten grunn at eldre biler gjerne har like lite støy som dagens premiummerker. Ja, det er ikke noe racere akkurat. Outlander med 202hk var ikke noen vill hingst det heller, for å si det sånn. Men alt er kvikkere enn D2 vi har i dag, de bilene jeg har prøvd så langt girer også langt penere. Mest sannsynlig blir det skiboks til de gangene vi skal på tur, eller skal ha med oss lange ting. Men det er selvsagt litt upraktisk at setene ikke kan deles i 3. Det er ikke så veldig ofte vi kjører alle 5 i bilen, men det hender. Jeg har også en 3 seters firmabil skulle det bli skikkelig krise, som også har plass til halve huset i lasterommet. Hadde Kodiaq bare vært en fin bil, så skulle den nok blitt vurdert 
|
|
|
|
|