All den tid at mange som kjøper Scootipuff forventer å kjøre den med gasshendel og derfor modifiserer den til høyere hastighet så er den et problem. Om reglene skulle vært endret er en annen diskusjon.
Kan jeg fjerne pedalene på en scootipuff, kalle det et "lettere elektrisk kjøretøy", og kjøre lovlig i 20km/t på kun motorkraft?
Maks tillatt hastighet uten pedalassistanse er for el-sykkel 6 km/t.
Interessant nok er det ingen regler for hva "pedalassistanse" er for noe, bare at pedalene skal gå rundt. Jeg har en BBS02, umodda, dvs rett fra Fjuk og etter hva han sier, skal den være lovlig. Med den på høy effekt, trenger jeg bare såvidt å tråkke litt før motoren trigger, ofte såpass lite at det nesten ikke trengs effekt fra beina. Det er vel bare en rotasjonssensor i kranken så vidt jeg husker.
For barn/ungdom må vel dette være et sikrere alternativ til moped?
Problemet verkar ju vara att de använder den som en ren moped vilket varken är lagligt eller spesiellt bra säkerhetsmässigt.
Ja, og jeg kan delvis se at den er særs egnet for å modifiseres, men uansett vil dette være brukerens og ikke produktets feil.
Mine barn er for små og jeg tviler litt på at denne hadde gått gjennom kravene til kvalitet for tohjulinger i vårt hjem, men bortsett fra det kunne dette vært et egnet produkt for transport til og fra skole på gangvei for junior. I lovlig tilstand selvsagt.
Men er den så egnad för transport i lovlig tillstand? Scooter formen fungerar ju bra om man bara använder motorn men är ju antagligen inte så bra om man ska trampa.
Kan jeg fjerne pedalene på en scootipuff, kalle det et "lettere elektrisk kjøretøy", og kjøre lovlig i 20km/t på kun motorkraft?
Maks tillatt hastighet uten pedalassistanse er for el-sykkel 6 km/t.
Fjerner jeg pedalene er det ikke lenger en elsykkel, men et kjøretøy tilsvarende segway, elsparkesykkel, elrullebrett. Regelverket ble nylig endret.
At man skal kunne suse lovlig rundt på et elrullebrett i 20km/t , men ikke en modifisert scootipuff er ikke logisk. Scootipuffen oppfyller tross alt reglene til lys, bremser etc.
Såg en scootipuff för ett par dagar sen. Föraren trampade inte som väntat. Det såg helt absurt ut med pedaler som stack ut så långt från mitten.
Vi er jo nesten tilbake til minner fra barndommen her, det var flusst med mopeder som fint kunne tråkkes/sykles med tom tank... ("en jeg kjenner" har kjørt rundt på øde landeveier med Ilo i påvente av å bli 16 og kunne ta førerkort for MC )
Hele lovverket rundt el-sykkel kan man jo ikke ta helt seriøst når man har tillatt ståhjulinger med vekt på 70kg og effekt opp til 3000 watt i sykkelfelt og på gang- og sykkelvei.
Jeg synes det har blitt så mange rare regler som ikke henger på greip i det siste.
Du tenker at den kan registreres som sparkesykkel? Reglene sier vel at en sparkesykkel ikke kan ha sete. Vet ikke om den kan ha pedaler, finner ikke regelverket i farta.
Edit, regelen om sete gjelder kanskje bare selvbalanserende doninger. Mulig den kan bli lovlig da...?
Men den må vel ha så små hjul at den blir vanskelig å sykle med?