Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Eikerrittet

Eikerrittet #2481210 05/05/2018 17:19
V
VegardAarvåg Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
V
Først av alt, tusen takk til arrangøren som steller i stand eit så flott evenement for oss som er glad i denne sporten - det er ikkje noko eg ville gitt tips om at kunne blitt løyst på ein annan måte. Det toppar seg med fri cola- og kanelsnurrbar i mål ICON_WINK

Men eg stiller heller spørsmål til nokre av deltagarane, og spesielt dykk som konsekvent ligg på venstesida av gulstripa nedover langs Eikeren. Sikkert problemfritt for dei som har tatt bolig der, men dykk lagde to velt når dykk kasta sykkelen inn til høgre når vi møtte bil!!! Og når dykk i tillegg ikkje er der for å avansere i feltet, men berre ligg der "for å vide ut bredda" har eg store problem med å ikkje sjå etter negative adjektiv. Ein ting er å foreta ei forbikøyring på ei rettstrekke, men å konsekvent ligge der for så å stupe inn til høgre er ikkje god latin i mi bok. Eg var heldig langs Eikeren, og eg håpar dei som ikkje var like heldige som meg har det bra no og er utan varige krigsskader.

Om det er nokon her som føler eg snakkar om dei vil eg gjerne høyre ditt gode argument for korleis du oppfører deg i felt. For meg gjer det berre opplevinga av rittet ein god del mindre positiv, og for sykkelsporten generelt gir det berre dårlig reklame. Om ein av dei førarane som måtte kaste bilen ut i grøfta da vi møtte dei uttaler seg mindre positivt om syklistar generelt i kveld kan eg faktisk forstå han eller ho ganske godt. Det var nok ikkje 40 syklistar i feil køyrebane føraren tenkte når han såg varselskilta arrangøren hadde sett ut (igjen, plusspoeng til dei!).

Re: Eikerrittet [Re: VegardAarvåg] #2481224 05/05/2018 19:22
Gew88 Offline
Veteran
Veteran
Bor 7 min med sykkel fra start/mål. Kjørte bil for å kikke på og møtte de 40 i tet på veien dit (var litt seint ute til å rekke de opp nest siste motbakken). Minst 15 av de godt inne på feil side av kjørebanen i et parti av løypa hvor de lå i over 50 km/t. Det gikk fint men jeg tenkte mitt.

Redigert av Gew88; 05/05/2018 19:23.

Re: Eikerrittet [Re: VegardAarvåg] #2481227 05/05/2018 19:33
S
sls Offline
Veteran
Veteran
S
Fint rytterne gjør sitt til å sikre enda strengere regler fra myndighetene.

Re: Eikerrittet [Re: VegardAarvåg] #2483706 16/05/2018 08:14
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
Jeg har syklet Eikerrittet ett par ganger,
i år var veien dårlig langs med Eikern og det var en del udisiplinert kjøring helt frem til Hvittingfoss, dog ingen velt i min gruppe ICON_SMILE
På meg virker det som at dette er ett ritt med få klubber/lag som kjører organisert men med mange solo ryttere som bokstavelig talt kjører sitt eget løp.
Vurderte å legge inn protest på en rytter med hvit trøye som presset motgående trafikk ut i grøfta...han lå konsekvent midt i feil kjørebane

Til arrangøren;
det kan være en ide og dele opp i flere grupper for å få mindre felt og mer ryddig kjøring.
knirkefritt arrangement

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Eikerrittet [Re: Flamini] #2483717 16/05/2018 08:43
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Flamini

Vurderte å legge inn protest på en rytter med hvit trøye som presset motgående trafikk ut i grøfta...han lå konsekvent midt i feil kjørebane

Burde absolutt henges ut med navn til spot og spe. Blir så mektig irritert på mosjonister som tror de sykler Tdf med stengte veier så fort de får startnummer på.
Iom at hensynsløs kjøring er nokså normalt på ritt så burde en dommer fulgt med hovedfeltet på mc og diska med en gang folk brøt trafikkregler.

Redigert av aug11x; 16/05/2018 08:44.
Re: Eikerrittet [Re: aug11x] #2483726 16/05/2018 09:01
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
Sitat: aug11x

Burde absolutt henges ut med navn til spot og spe.

nope;
måten å gjøre det på er å snakke til vedkommende underveis eller å legge inn protest i etterkant
drittkasting av navngitte personer styrer vi klar av her på forumet

dersom arrangører faktisk ønsker å få bukt med kjøring som er i strid med regelverket så er det bare å plassere en "dommer" med videokamera på strategiske steder og så diske i vei ICON_SMILE

Redigert av Flamini; 16/05/2018 09:04.

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Eikerrittet [Re: Flamini] #2483731 16/05/2018 09:10
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Sitat: aug11x

Burde absolutt henges ut med navn til spot og spe.

nope;
måten å gjøre det på er å snakke til vedkommende underveis eller å legge inn protest i etterkant
drittkasting av navngitte personer styrer vi klar av her på forumet

Ja, vi vet jo godt hvor bra en vennlig oppfordring underveis fungerer...
Oppfører man seg som en drittsekk (og tillegg setter folk i fare) så får man tåle steken.

Re: Eikerrittet [Re: VegardAarvåg] #2483736 16/05/2018 09:14
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Neida, er det ulovligheter med å henge ut med navn så dropper man selvfølgelig det;)
Mente vel egentlig at det må få litt ubehagelige konsekvenser av dårlig oppførsel. En protest til rittledelsen etter rittet tror jeg ikke på som ubehagelig nok.

Re: Eikerrittet [Re: VegardAarvåg] #2483766 16/05/2018 10:38
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Jeg syklet Eikerrittet for første gang i år og det var en vanvittig kul løype men jeg har ikke opplevd så hasardiøs bruk av venstre fil tidligere også over bakketopper og i blinde svinger. At noen er på feil side skjer jo hele tiden men i dette rittet var venstre fil full helt ned i grøfta. Det var i praksis en diger rulle hvor alle som lå der de skulle hele tiden ble presset bakover og til slutt var det mange som tenkte "pokker jeg må gjøre det samme selv". Det at flere av de aller ivrigste i feil fil stilte i hjemmedrakt er ikke bra, ingen navn men han i den hvite aerohjelmen var slett reklame for arrangøren. Det var eksempler på skrik og kjefting på motgående trafikk om de ikke stoppet helt opp. Jeg lå langt bak i feltet og så gjentatte ganger ytterste mann i grøfta et stykke foran meg skrike bil og kaste seg inn mot høyre hvor 7-8-9 ryttere lå side om side selvsagt med påfølgende full stopp og trekkspilleffekt.

Jeg tenker det er (minst) tre grunner til at det ble slik i dette rittet...
1) De opplyste på start at vi ikke ville få følgebil, dvs null konsekvenser noe jeg synes er for dårlig i et så stort felt
2) Over 100 stk i ivrigste pulje
3) Tre ganske harde kneiker hvor det var avgjørende å være tidlig inn i bakken for ikke å miste feltet
4) som jeg ikke kan laste arrangøren, den vanlige gjengen med galinger (meg selv inkludert) som får horn stikkende opp igjennom hjelmen så snart starten går..........

Mitt råd er å begrense antall ryttere i puljene, gi instruks ved start at hasardiøs kjøring vil medføre disk både av vakter langs løypa og ikke minst i en bil som følger rytterne.

Jeg syklet Askerrunden Master noen dager senere og makan til full kontroll fra gutta i bilen bak som flere ganger kom opp på siden av feltet, ga instrukser og bla holdt de ivrigste i tømmene i tillegg til å luke ut folk som hadde falt av de "yngre gruppene" med tidligere start..... Imponerende jobb ! ! !

Men sosialt var det veldig bra i sola med pølser i brød, cola og blide folk :-) Lykke til neste år !

Redigert av EmilZipp; 16/05/2018 10:39.

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro

Moderator  support