Noen som har vært over til Krokskogen fra Sørkedalen (evt andre veien...) i det siste? Vurderer Nordmarka rundt (mot klokka) i morra, men kjører vanligvis Klekken-Åsa-Damtjern istedenfor over Sollihøgda (eller Lier). Er jo grei skuring hele veien til Damtjern, og vil tro at veien er rimelig tørr rundt Storflåtan, men frykter at det er mye klissvåt surklesørpesnø ned mot Kringla/Langlia, og det er ikke stas, selv på fatbiken.
Noen som har vært over til Krokskogen fra Sørkedalen (evt andre veien...) i det siste? Vurderer Nordmarka rundt (mot klokka) i morra, men kjører vanligvis Klekken-Åsa-Damtjern istedenfor over Sollihøgda (eller Lier). Er jo grei skuring hele veien til Damtjern, og vil tro at veien er rimelig tørr rundt Storflåtan, men frykter at det er mye klissvåt surklesørpesnø ned mot Kringla/Langlia, og det er ikke stas, selv på fatbiken.
Jess, får svare på mitt eget spørsmål, for var på recon igår: Tok en 'Nordmarka rundt light', først inn til Hakadal og Stryken og deretter over til Krokskogen via Sandungen. Det er tørt over ''haugen'' fra Langlia/Kringla og til Storflåtan/Damtjern, mao. er skogsruta Hønefoss/Klekken til Sørkedalen nå snøfri, så da har man potensiale for en kjempetur, f.eks: Maridalen-Skjærsjøen-Sandungen-Stryken-Harestua (asfalt)-Mylla (grusbilveien på vestsiden av elva)-Svea-Jevnaker-Klekken (asfalt)-Damtjern (asfalt)-Storflåtan-Kringla-Sørkedalen skole. Blir nok den i morgen.
NB: grusveien forbi Monsetangen og opp til Sandermosen er nå snøfri, skjedde veldig mye der siste dager med varme/vind. Vær obs. på at det er kjørt på mye og veldig grov stein på veien der på noen strekk pga. skogsdriften i vinter. Jeg kjørte med 110mm dekk, men måtte vært skikkelig obs. med mer vanlig bredde, og spesielt om man er på 30mm tallet, lett å ødelegge dekk/felg der nå.
Tusen takk for info. Har du noen Stravaspor (eller lignende) for rutene du bruker oppe i marka der?
Jeg er godt kjent i Hole/Krokskogen-området da jeg er vokst opp i Hole, og siden jeg bor i Oslo har jeg syklet en del ganger mellom eksempelvis Bærums verk-Krokkleiva, og Sørkedalen-Damtjern.
Men eksempelvis ruta du nevner mellom Hakadal og Krokskogen, via Sandungen kunne jeg godt tenkt å se. Samt vite om de passer for oss som ikke sykler fatbikes?
Tusen takk for info. Har du noen Stravaspor (eller lignende) for rutene du bruker oppe i marka der?
Jeg er godt kjent i Hole/Krokskogen-området da jeg er vokst opp i Hole, og siden jeg bor i Oslo har jeg syklet en del ganger mellom eksempelvis Bærums verk-Krokkleiva, og Sørkedalen-Damtjern.
Men eksempelvis ruta du nevner mellom Hakadal og Krokskogen, via Sandungen kunne jeg godt tenkt å se. Samt vite om de passer for oss som ikke sykler fatbikes?
Ikke Strava, dessverre, kan poste GPS spor neste gang (batteriet gikk tomt på Stryken igår..)
Hakadal-Krokskogen (som kjørt igår) Kom ned til Hakadal fra Ørfiske, så gamleveien langs RV4 før man må inn på RV4 et par kilometer, forbi MX banen, etc. Tar så av RV4 mot Stryken, videre gamleveien til Stryken stasjon, der inn på snøfri grusvei opp og over til noe ovenfor nordenden av Sandungen, ned til Sandungen, videre ''Sandungen runden''rundt nordenden av vannet, videre forbi Sandungen gård og til nordenden av Langlia, tar så til høyre ved Kringla, og videre på tørr grusvei over til Krokskogen. Hold til høyre og kjør rundt Storflåtan til Damtjern. Sørkedalen-Heggeliseter er nesten garantert forsatt snedekket da den har vært preppet i vinter. Jeg kjører bare grus/asfalt om dagen, så rutene som nevnes er kjørbare på ''alt'' av dekk
Tenkte å løpe fra Røa til Kikut i helgen, men da på sti. Hvor mye snø ligger det i terrenget nå? er stiene bare, eller sykler man fortsatt i et kjøleskap?
Jeg sykla Espens ruteforslag i dag: Maridalen-Skjærsjøen-Sandungen-Stryken-Harestua -Mylla -Svea-Jevnaker-Klekken-Damtjern -Storflåtan-Kringla-Sørkedalen skole. Feiende flott tur, bortsett fra at jeg gjorde en brøler å valgte ruta over Heggeliseter og ned til Skansebakken. Det ble det ca 5 km med snøtrasking ut av. Jeg tror ikke veien ned til Sørkedalen er snøfri før til St. Hans, tidligst.
Turrapport for spesielt interesserte: Opp fra Hammeren var veien fin og tørr og det var bare å koste på innover mot Bjørnsjøen, Hakkloa og Sandungen. Like før jeg endelig nådde toppen var det en lei knekker, men så suste det nedover.
Noe utvasket veilegeme nedover mot Stryken, men ikke mer enn at man holdt seg våken. Ca 27 km på grus ble det før asfalten ønsket meg velkommen ved Harestuvatnet. med tung motvind. Nen da blir det medvind hjem! Kort kaffestopp på Harestua Shell-stasjon. Kulturhistorie! Her strekker de tida så godt de kan.
Videre over Vestbygda opp mot Mylla og Svea på svært trivelig vei med passe stigningsprosent, ca 250 høydemeter over 8 km på grus. Så over på asfalt og noen godsvinger ned mot Jevnaker. Kun noen få km med særlig biltrafikk, men her holder du minste like høy lovlig hastighet som bilene (60 km/h).
Bølgende terreng over Klækken smerter i beina, men utsynet over Hadeland og de snødekte fjellene i det fjerne hjelper. Kistefos-museet dukker opp, men det får være til en annen tur selv om eier og finanseksentriker Sveass er sykkelentuasiast aldri så mye.
Over toppen åpenbarer Steinsfjorden og Åsa seg, klimaet blir varmere, jordene fetere og trærne irrgrønne. Fjellveggen øst for fjorden trer tydelig fram. Der skal jeg opp! Men først må det provianteres. Valget faller på den snurrige Åsa Landhandleri, dvs. det er ikke å velge mellom i disse traktene. Men for en butikk, de må ha det største ølutvalget på denne sida av Nordmarka! Etter tørt og vått er jeg klar for Damtjernklatringen. 4,5 km fin asfalt, 344 høydemeter. 7 minutter bak Carl Fredrik Hagens KOM (men han hadde kanskje ikke 100 km i beina på toppen).
Grusveien på denne sida av marka er seig og tung, snøen ligger tett langs veien, men jeg tenker at snart er dette over. Nedkjøringen ned til Skansbakken vet jeg er rask. Ikke så i dag. Løypebasene har gjort en framifrå jobb med å pakke snøen maksimalt. Aner ikke hvor mange km jeg tvinges til å traske, men det blir mange. Snøen gir seg ikke før veien krysser Heggelielva, 4 km fra Sørkedalen. Unner meg en Solo på landhandleren og hjelper en pussig kar med en custom Seven Sola med ei pumpe og tråkker hjemover. I motvind. Herlig runde, skulle bare valgt en litt en annen vei ned.
Re: Førerapporter Nordmarka og andre Oslo/omegn-marker
[Re: ganskefort]
#248280512/05/201819:59
Feiende flott tur, bortsett fra at jeg gjorde en brøler å valgte ruta over Heggeliseter og ned til Skansebakken. Det ble det ca 5 km med snøtrasking ut av. Jeg tror ikke veien ned til Sørkedalen er snøfri før til St. Hans, tidligst.
På denne tiden av året pleier jeg alltid å ta til venstre ved Heggelivann dvs over Gopletjern og Lysedammene. Dette er solsiden av Sørkedalen , og her tiner snøen i rekordfart.
[Re: ganskefort]
#248285413/05/201807:41
Jepp, vi kjørte også Nordmarka runden igår, også med stopp på Åsa Landhandleri Rundt Damtjern og Storflåtan og over til Kringla. Vil nok ta en evighet før Heggeli-Skansebakken er tørr, ja, den holder jeg meg unna noen uker til Ca 130km totalt.
Grusen fra Sandermose stasjon og opp til Movatn er for øvrig også tørr nå, om enn i litt røff tilstand. På veien fra Maridalsvannet øst til Sandermose er det et parti hvor det har vært arbeidet med skogsmaskin, og fyllt på med kjipe steiner. Generelt var det lite flyt mellom Maridalsvannet og Movatn.
Create the problem and sell the solution
[Re: DuffMcShank]
#248297813/05/201819:47
Grusen fra Sandermose stasjon og opp til Movatn er for øvrig også tørr nå, om enn i litt røff tilstand. På veien fra Maridalsvannet øst til Sandermose er det et parti hvor det har vært arbeidet med skogsmaskin, og fyllt på med kjipe steiner. Generelt var det lite flyt mellom Maridalsvannet og Movatn.
Det er mye snø mot toppen ved Tømte. Jeg måtte snu der i går.
[Re: larsdx]
#248300313/05/201821:02
Man trenger da ikke dra til Tømte fra Movatn Veien forbi Ørfiske og videre mot Langvann og Sandungen er vinterbrøytet og bar.
Jeg også... Og den "grusen" fra Sandermosen mot Movatn er ganske grov ja!
[Re: DuffMcShank]
#248312814/05/201810:05
Så Skillingsdalen (ned mot Snippen) er tørr nå? Det er bra, og overraskende kjapt, for snøen ligger ofte lenge i Skillingsdalen pga. skygge. Mye grov pukk mot Sandemosen, ja... jeg advarte mot den her om dagen, kan fort ødelegge noen felger/dekk. Var det mye av samme typen stein oppover mot Skillingsdalen? Vi har krysset toget ved Sandermosen og kjørt den nedre kjerreveien til Snippen og derfra asfalten til Movann de siste dagene. Østsiden av Movann er (alltid) rimelig kjip. Egentlig pussig at den ikke utbedres mer for tursykling, da mange velger asfalten fra Snippen til Movann istedet,
Møtte snø på veien rett nordøst for Østbråtan (Katnosa gård) på vei over til Gjerdingen på fredag:
Det strekket der og videre ned til Gjerdingen (og strekket ned til Harestua) er alltid veldig seiglivet. Kjører der hele året unntatt akkurat på denne tiden med røten snø. (Gidder ikke pumpe opp to fatbike dekk fra 2psi til 22psi med minipumpe etter slike strekk på råtten snø så holder meg på tørr grus)
Over toppen åpenbarer Steinsfjorden og Åsa seg, klimaet blir varmere, jordene fetere og trærne irrgrønne. Fjellveggen øst for fjorden trer tydelig fram. Der skal jeg opp! Men først må det provianteres. Valget faller på den snurrige Åsa Landhandleri, dvs. det er ikke å velge mellom i disse traktene. Men for en butikk, de må ha det største ølutvalget på denne sida av Nordmarka! Etter tørt og vått er jeg klar for Damtjernklatringen.
Skal bidra med litt lokalkunnskap jeg.
Joda, du har "mye" å velge blant i Hole Hvis du sykler opp Kleiva istedenfor Damtjern, så har du en "ny og flott" Sparbutikk på Sundvollen, i tillegg til Esso/Deli-de-luca. Om du sykler vestsiden av fjorden (over Steinsletta) kan du også fråtse i både Kiwi, Rema 1000, Shell og Circle-K på Vik. Vinmonopol har de også fått nå. I tillegg passerer du Garntangen gatekjøkken langs E16, som slettes ikke er noe dårlig alternativ til hverken is, pølser, burgere eller varm/kald drikke. Bare husk at nå er du i Leiv Vidar land, så skal du ha pølser er det Garntangen eller Circle-K som gjelder. Shell boikottes!
At Åsa landhandleri har ett rikelig utvalg øl har nok sine naturlige forklaringer. Å prøve å komme seg inn på markedet for alkoholomsetning i Åsa er nok ganske tøft. Der er det ikke andre butikker som er hovedkonkurrenten, for å si det slik. Øl går det vel faktisk an å omsette, på grunn av lite konkurranse. Ett vinmonopol hadde nok derimot stått dårlig stilt mot den etablerte industrien i området