Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Norsk Tipping - svindelforsøk?

Norsk Tipping - svindelforsøk? #2481955 08/05/2018 15:05
A
Anomyn Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
A
Fikk i dag en merkelig sms fra Tlf. nr 60000 (!)
Meldingen lyder:
"Hei. Vi ønsker å gjøre deg oppmerksom på at du har en gammel lykkekupong i Vikinglotto som ikke inneholder et vikingtall.
Frist for å oppdatere er 16. mai.
Oppdater kupongen din her: https://fb.st..........
eller hos dink ommkisjonær.
Mvh. Norsk Tipping, tlf. 62507770.

Jaha...jeg spiller en sjelden gang Lotto, men aldri Vinkinglotto.

Språket i meldingen virker noe merkelig, kan det være "translator-språk"?

"..gammel lykkekupong i Vikinglotto som ikke inneholder et vikingtall".

Merkelig ordlyd. Gir liksom ikke helt mening.
Har Norsk Tipping blitt hacket,... igjen?
Flere som har mottatt en slik merkelig melding?

Har forsøkt å kommme i kontakt med Norsk Tipping på Hamar, men de svarer ikke på henvendelser. (Arrogansen der sies å kunne best måles i kubikkmeter.)

Apropos vinnerlykke: Jeg kunne vært mangemilionær i euro: Fordi jeg har vært så heldig, gjennom årene, at jeg har vunnet svimiende beløp i euro, i et lotteri hvor min email-adresse har blitt trukket ut som vinner, flere ganger!
Uten at jeg visste at jeg deltok i "lotteriet"...
Trist da at jeg har "glemt" å innkassere gevinstene....

Re: Norsk Tipping - svindelforsøk? [Re: Anomyn] #2481959 08/05/2018 15:37
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Fikk samme melding, uten at jeg brukte mer tid på den enn det tok å lese den. Sikkert noe svindelgreier det der, ja

You are what you eat...mmm nuts
Re: Norsk Tipping - svindelforsøk? [Re: Anomyn] #2481962 08/05/2018 15:56
EiW Offline
Ringrev
Ringrev
Også fått samme melding. Linken fører til Norsk Tipping. Mer vet jeg ikke. Hvis meldingen er fra Norsk Tipping er den klønete formulert. Med den ordlyden lukter det jo svindel lang vei.

Re: Norsk Tipping - svindelforsøk? [Re: Anomyn] #2481965 08/05/2018 16:15
A
anonym Offline
Besatt
Besatt
A
Den er faktisk ekte. Det er en lagret lykkekupong fra den tiden man ikke valgte vikingtallet.

Jeg har også gjort Norsk Tipping oppmerksom på hvor enkel den er å forfalske og hvor falsk den virker.

Re: Norsk Tipping - svindelforsøk? [Re: anonym] #2482081 09/05/2018 07:59
A
Anomyn Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
A
Sitat: anonymous
Den er faktisk ekte.

Nei, det er den ikke:
http://www.p4.no/nyheter/kunder-i-norsk-tipping-utsatt-for-svindel/artikkel/732086/

Redigert av Anomyn; 09/05/2018 08:00.
Re: Norsk Tipping - svindelforsøk? [Re: Anomyn] #2482083 09/05/2018 08:11
M
MrAlfred Online
Entusiast
Entusiast
M
Sitat: Anomyn
Den er faktisk ekte.

Nei, det er den ikke:
http://www.p4.no/nyheter/kunder-i-norsk-tipping-utsatt-for-svindel/artikkel/732086/

Dette er en annen sak. Linken i meldingen går til https://www.norsk-tipping.no/profil/mine-opplysninger/lykkekuponger som er en legitim side fra norsk-tipping hvor du må logge inn med SMS-kode, kortleser eller app, altså to-trinns verifisering. Kan ikke helt se hvordan man kan bli svindlet der..

Men enig i at det er en helt horribel melding å sende ut når linken ikke er synlig.

Re: Norsk Tipping - svindelforsøk? [Re: Anomyn] #2482085 09/05/2018 08:24
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Meldingen først i tråden har akkurat samme avsender som en melding jeg har fått tidligere, som følger "Gratulerer Emil, du har vunnet 90 kr i Lotto"... Sikker bare noe svindelgreier :-)

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Norsk Tipping - svindelforsøk? [Re: Anomyn] #2482164 09/05/2018 11:52
A
anonym Offline
Besatt
Besatt
A
Sitat: Anomyn
Den er faktisk ekte.

Nei, det er den ikke:

Ikke samme sak!

Re: Norsk Tipping - svindelforsøk? [Re: Anomyn] #2482191 09/05/2018 13:24
jag Offline
Ringrev
Ringrev
Meldingen fra Norsk Tipping er ekte, vi skal rydde litt i gamle data. Dvs slette såkalte "Lykkekuponger" som ikke lenger kan brukes.

PS. Du kan bare se bort fra meldingen, det er bare dersom du fortsatt vil beholde "Lykkekupongen", at du trenger å gjøre no aktivt.

/Jan

Redigert av jag; 09/05/2018 13:25.

"I never understood wind"
- Donald Trump
Re: Norsk Tipping - svindelforsøk? [Re: MrAlfred] #2482306 10/05/2018 06:16
A
Anomyn Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
A
All forvirringen om de hundre-tusener av sms-meldinger er forårsaket av en "nobrainer" hos Norsk Tipping...
Sitat: MrAlfred
Men enig i at det er en helt horribel melding å sende..

Innom en kommisjonær for NT i går, han hadde også fått meldingen, og antok som mange andre at det var svindelforsøk.
Ble enige om at kommisjonæren skulle ringe NT, da jeg hadde forsøkt mange ganger, uten å komme gjennom.
Han forsøkte også flere ganger, og kom en gang faktisk gjennom til en telefonsvarer, som opplyste at sms-meldingen VAR sendt ut fra NT!
Men han klarte aldri å få noen i tale hos NT, trolig fordi sentralbordet hos NT var overbelastet av innringninger vedr. sms-meldingen.

Fikk senere på dagen hos kommisjonæren en forklaring på misæren fra NT:
NT innførte for noen få uker siden en ny Viking-lotto kupong, hvor et nytt felt for avkryssing av lykketall er lagt inn nederst på kupongen.
Et fåtall av Viking-lottospillere, som ikke hadde krysset av i dette feltet, og uten at det ble oppdaget ved innlevereing, skulle altså fått denne sms-meldingen, men BARE disse få.
Ikke alle som hadde spilt Lotto av en eller annen variant gjennom tidene.

En "nobrainer" hos Norsk Tipping hadde altså klart det helt store.
Om NT kjenner begrepet kvalitetskontroll på utsendt informasjon til kunder? Tja? Om NT har lært av misæren? Tja? Frykter at "nobraineren" kan slå til igjen...

Har faktisk ikke spilt Lotto de siste 2 årene, kanskje enda lenger siden, og skulle ikke hatt sms-meldingen.

Redigert av Anomyn; 10/05/2018 06:19.
Re: Norsk Tipping - svindelforsøk? [Re: jag] #2482481 11/05/2018 07:21
A
Anomyn Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
A
Sitat: jag
Meldingen fra Norsk Tipping er ekte, vi skal rydde litt i gamle data. Dvs slette såkalte "Lykkekuponger" som ikke lenger kan brukes.

Er "jag" en person med lønn fra Norsk Tipping? Ikke vet jeg, men...?

"Slette "lykkekuponger" som ikke lenger kan brukes"?
Det er da ikke det dette mest handler om: Det er sendt ut underlige sms-meldinger til hundretusener av spillere (og tidligere spillere) som ALDRI noen gang har sendt inn noen "Lykkekupong".
Her må den, som trolig kan være en person med en viss relasjon til Norsk Tipping, klare å forholde seg til de faktiske forhold, ikke bagatellisere denne kjempetabben.

Etter "nobrainer"-fadesen av Norsk Tipping, hvor trolig flere hundre tusen personer har mottatt en nærmest uforståelig svindel-lignende sms-fra tlf "60000", med henvisning til en Facebook side...

Her har Norsk Tipping valgt strategien "taushet er gull".

Ingen opplysning om, eller forsøk på å klare opp denne fadesen, på NorskTipping sine nettsider. Kun kommisjonærer får en telefonsvarer som opplyser at sms-meldingen, overraskende nok, faktisk er fra Norsk Tipping.

Dette er igjen et typisk eksempel på den usmakelige arroganse fra Norsk Tipping.
"Skal rydde opp"...hva betyr det i praksis?
Kan ikke Norsk Tipping selv komme på banen (i media) med en oppklaring og unnskyldning til urovekkede (forhenværende) brukere?

Ad: "nobrainere": Er Norsk Tipping på Hamar et trekkplaster for "nobrainere"? I et distrikt (Hedmark generelt) med klart lavere teoretisk kompetanse enn landsgjennomsnittet, - vil "nobrainere" her lettere kunne komme gjennom og få ansettelse? Jag berre spør...
Setter ting litt på spissen her nå, - det har Norsk Tipping fortjent...

At et stort foretak som Norsk Tipping legger ut, til trolig flere hundretusen personer, en link som begynner med: fb…
Der "fb" står for Facebook. Facebook er vel ikke kjent for seriøsitet.
Hvorfor linker Norsk Tipping til et lite tillitsvekkende medium som Facebook? Som gir grunnlag for uro omkring mulighet svindel i seg selv?
Svært mange personer er ikke på Facebook (inkludert meg selv) og jeg er overrasket over at et antatt seriøst foretak skal linke dit.

Ad: tlf. Nr. "60000". Dette vekker ytterligere grunn til mistanke om useriøsitet. Tlf.nummer i Norge har vanligvis 8 siffer. Nummeret 60000 virker underlig for de fleste. (selv om googling faktisk avslører at dette er det NYE nummeret for sms-meldinger far Norsk Tipping, noe de færreste vel vet).
Avsender-nummeret for den underlige sms-meldingen, "nr. 60000" gir meg umiddelbart en indikasjon om at dette kan være et progrogramvare-generert nummer, eller et "proxy"-nummer. Mindre heldig valgt av Norsk Tipping, det nummeret.
Norsk Tipping, og dets brukere, er et yndet mål for svindelforsøk av ymse slag. Derfor bør Norsk Tipping, etter min mening, være særdeles varsomme med å sende ut "horrible", og usedvanlig dårlig formulerte, sms-meldinger til sakesløse personer.
https://www.nrk.no/kultur/ble-svindlet-for-16.000-gjennom-tippekortet-sitt-1.14011363

Redigert av Anomyn; 11/05/2018 07:49.

Moderator  support