Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Justere fremgir på landeveissykkel.

Justere fremgir på landeveissykkel. #2481374 06/05/2018 19:16
D
DeBeS Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
D
Hei.
Oppdager nå at kjede tar i fremgiret når kjedet er på største skiva foran og minste bak. Får ikke justert den nok bort fra kjedet, kan skru den massevis andre veien. Hvis kjede er på minste foran og største bak, så kan jeg justere frem og tilbake som jeg vil.

Så vil ikke kjedet opp på største skiva foran, når den er på den minste bak. Hører disse to problemene sammen på et hvis?

Har lite mekkeferdigheter og følger youtube, så vær enkel i forklaringene deres.

Re: Justere fremgir på landeveissykkel. [Re: DeBeS] #2481382 06/05/2018 19:29
A
anderssb Offline
Ringrev
Ringrev
A
Strammingen av girwiren bestemmer hvor langt den går, men det er også en stoppskrue begrenser hvor langt fremgiret går. Du må finne ut hvor begrensingen er.

Re: Justere fremgir på landeveissykkel. [Re: anderssb] #2481384 06/05/2018 19:38
D
DeBeS Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
D
Sitat: anderssb
Strammingen av girwiren bestemmer hvor langt den går, men det er også en stoppskrue begrenser hvor langt fremgiret går. Du må finne ut hvor begrensingen er.

Dette skjønte jeg lite av.. Når jeg prøver å justere, så er det to skruen som jeg kan skru på fir å flytte gire inn mot sykkelen eller ut fra sykkelen. På lilleskiva får jeg justert som bare det, frem og tilbake som jeg vil. Men på den store så stopper det på et punkt der jeg kanskjd trenger 1 mm for at kjedet skal gå fritt, får ikke giret mer bort fra kjedet. Nesten så jeg kan skru ut skruen uten at det gjør noe.

Re: Justere fremgir på landeveissykkel. [Re: DeBeS] #2481387 06/05/2018 20:13
vviz Offline
Ivrig
Ivrig
@DeBes

Det er to "limit"-skruer på giret. De setter en mekanisk "høyre og venstre" begrensning for hvor langt giret kan flyttes inn mot ramma, og vekk fra ramma. Men dette er også det eneste de skruene gjør. De setter de absolutte grensene for hvor langt giret skal ha mulighet til å bevege seg. Primært for å hindre giret fra å flytte kjedet så langt at det sporer av i den ene eller den andre retningen.

Men disse to skruene, de har ingenting med selve giringen å gjøre. Det er det girwiren som håndterer, ved at denne strammes og slakkes.

Du kan gjøre følgende: Flytt kjedet til storskiva foran og lilleskiva bak, der du opplever problemer med subbing. Nå kan du bruke tomlene til å presse girarmen (ca akkurat der wire'n er festet) inn mot ramma. Det skal føre til at selve kjedeføreren da blir presset vekk fra ramma. Hvis kjedeføreren nå faktisk flytter seg lenger utover, så betyr det at girwiren din er for slakk. Da må du stramme denne.

Hvis derimot det ikke er mulig for giret å bevege seg lenger utover når du forsøker å presse det dit med muskelkraft, så betyr det at den ene limit-skruen er for stram. Kjedeføreren blir derfor mekanisk blokkert fra å bevege seg langt nok ut, og hvis dette er tilfellet, så må du skru på den skruen. Men jeg vil tippe at i de aller fleste tilfeller med ett problem som dette, så er det fordi wire'n har blitt for slakk.

Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt)
Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
Re: Justere fremgir på landeveissykkel. [Re: DeBeS] #2481390 06/05/2018 20:24
A
anderssb Offline
Ringrev
Ringrev
A
Sitat: DeBeS
Sitat: anderssb

Dette skjønte jeg lite av.. Når jeg prøver å justere, så er det to skruen som jeg kan skru på fir å flytte gire inn mot sykkelen eller ut fra sykkelen. På lilleskiva får jeg justert som bare det, frem og tilbake som jeg vil. Men på den store så stopper det på et punkt der jeg kanskjd trenger 1 mm for at kjedet skal gå fritt, får ikke giret mer bort fra kjedet. Nesten så jeg kan skru ut skruen uten at det gjør noe.
da er det stoppskruen du skrur på . Neste steg er å finne ut hvordan du strammer girwiren.

Re: Justere fremgir på landeveissykkel. [Re: vviz] #2481639 07/05/2018 12:56
D
DeBeS Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
D
Sitat: vviz
@DeBes

Det er to "limit"-skruer på giret. De setter en mekanisk "høyre og venstre" begrensning for hvor langt giret kan flyttes inn mot ramma, og vekk fra ramma. Men dette er også det eneste de skruene gjør. De setter de absolutte grensene for hvor langt giret skal ha mulighet til å bevege seg. Primært for å hindre giret fra å flytte kjedet så langt at det sporer av i den ene eller den andre retningen.

Men disse to skruene, de har ingenting med selve giringen å gjøre. Det er det girwiren som håndterer, ved at denne strammes og slakkes.

Du kan gjøre følgende: Flytt kjedet til storskiva foran og lilleskiva bak, der du opplever problemer med subbing. Nå kan du bruke tomlene til å presse girarmen (ca akkurat der wire'n er festet) inn mot ramma. Det skal føre til at selve kjedeføreren da blir presset vekk fra ramma. Hvis kjedeføreren nå faktisk flytter seg lenger utover, så betyr det at girwiren din er for slakk. Da må du stramme denne.

Hvis derimot det ikke er mulig for giret å bevege seg lenger utover når du forsøker å presse det dit med muskelkraft, så betyr det at den ene limit-skruen er for stram. Kjedeføreren blir derfor mekanisk blokkert fra å bevege seg langt nok ut, og hvis dette er tilfellet, så må du skru på den skruen. Men jeg vil tippe at i de aller fleste tilfeller med ett problem som dette, så er det fordi wire'n har blitt for slakk.

Har nå presset der du mente jeg skulle (prøvde også å presse inn selve wieren), da flytter kjede føreren på seg. Så da er vell wiren for slakk? Men hvordan strammer jeg denne, sitter jo bom fast etter at jeg løsner wireskruen.

Re: Justere fremgir på landeveissykkel. [Re: DeBeS] #2481641 07/05/2018 13:05
G
gutt45kg Offline
Avhengig
Avhengig
G
Høyden for kjedefører foran har også endel å si for giringen. Skal vel være et par mm over taggene på største gir. Sliter litt selv med perfekt giring etter å byttet til 22-granny-gear på hybriden.

Moderator  support