Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 3 1 2 3

Karbon vs alluminium

Re: Karbon vs alluminium [Re: 123nils] #2481265 06/05/2018 06:31
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: vviz
Når jeg kjøpte CX'en min kom den med 33mm Mudwrestler-dekk fra Maxxis (...) Skiftet de nesten umiddelbart over til G-one Allround 35mm Tubeless. (...) Festet i marka er dog ikke i nærheten av de grovere Mudwrestler-dekkene.

Sitat: 123nils
HVor dårlig er feste i marka? Så mye at det er kjiåt å sykle på grusveier?

Skjønner at du er lei av maset mitt og jeg håper du får svar fra vviz.

Vil bare kjapt spille inn at Mudwrestler er laget for gjørme og vått terreng. Skjønner godt at vviz valgte det bort dersom han sykler mest på grus.

G-One Allround er laget for grus og ruller godt på landevei, men om du vil ha bedre grep, se heller på G-One Bite for mer krevende grus og terreng, slik Canyon har valgt på sin nye Grail.

Det er kommet en ny generasjon topp grusdekk de siste årene og det er ingen grunn til å gå tilbake til krossdekk som er laget for helt annen bruk.

Mange er vant med å sykle på terrengsykkel med grove terrengdekk på grus. Det kan kalles "over-biking", altså at man bruker sykkel og komponenter som er overdimensjonerte og laget for mer krevende bruk. Da kan det være skummelt å gå over til sykkel og dekk som ikke er overdimensjonerte, men laget for bruken.

Motsatsen er forresten "under-biking", altså at man bruker en sykkel som er underdimensjonert og ikke nødvendigvis laget for krevende bruk. Det kan være å ta landeveissykkel på mer krevende grusturer eller bruke en enkel hardtail til røffere stisykling. Det er mer utfordrende og mange finner glede i det ICON_SMILE

Re: Karbon vs alluminium [Re: Yrrah] #2482005 08/05/2018 18:59
123nils Offline
Ringrev
Ringrev
Ikke lei av maset ditt, jeg er bare rådvill og usikker..
Du er sikkert lei av jeg er som jeg er...

Jeg vil ha dekk som er gode på grusveier, og som er kurante til å stå å tråkke opp digge motabakker i marka.
har en handlekruv på BS nåm, men G-one all around er ikke på lager.
Og G-one bite har de ikke på BS.

Kan jo se hvor jeg kan skaffe det ellers, en høres jo ut på deg som G-one all around kan funke for meg.

Re: Karbon vs alluminium [Re: 123nils] #2482140 09/05/2018 11:07
vviz Offline
Ivrig
Ivrig
Når jeg kjøpte CX'en min kom den med 33mm Mudwrestler-dekk fra Maxxis. Hadde veldig godt grep på løs grus i marka med de. Men skiftet de nesten umiddelbart over til G-one Allround 35mm Tubeless. Jeg er superfornøyd med disse på alt annet enn snø/is.

De ruller superbra på asfalt, og de gir meg mer enn tilstrekkelig feste på grusveier i marka. Festet i marka er dog ikke i nærheten av hva de grovere Mudwrestler-dekkene med store sideknaster gjorde, men det kompromisset er jeg villig til å ta for å få såpass lav rullemotstand som G-one gir meg.

Neinei på ingen måte! Det eneste stedene jeg føler det er noe særlig forskjell på mudwrestler-knastedekkene og G-one ute i marka er dersom det er nedoverbakke, skarp sving, og feildosering. Må man utenfor bilhjulsporet (hvor det gjerne ligger ett tynt lag med løs grus), i en feildosert sving, så kan G-one dekkene lett begynne å skli.

I alle andre situasjoner på grusveiene i marka er G-one helt overlegne disse knastedekkene som sykkelen kom med, for mitt bruk ihvertfall.

EDIT:

Mine dekk er G-one 35mm. De het bare "G-one" når jeg kjøpte de i fjor høst, men så vidt jeg skjønner er det modellen som i dag kalles "G-one allround". Kan selvsagt være utfordrende med grep når man står og tråkker i de bratteste bakkene på grusunderlag. Men i de situasjonene tror jeg det er viktigere med teknikk og girutveksling (kunne holde høy nok kadens) samt få nok vekt over bakdekket, enn akkurat hvilket dekk man har valgt.

Redigert av vviz; 09/05/2018 11:13.

Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt)
Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
Re: Karbon vs alluminium [Re: vviz] #2482205 09/05/2018 14:30
E
erik e Offline
Avhengig
Avhengig
E
Har du først kjørt karbon så blir det vanskelig og slutte med det . Så tipset blir: Ikke kjøp karbon. God helg.

Re: Karbon vs alluminium [Re: erik e] #2482397 10/05/2018 17:51
123nils Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: erik e
Har du først kjørt karbon så blir det vanskelig og slutte med det . Så tipset blir: Ikke kjøp karbon. God helg.
Syapse Carbon Disc er bestilt til en butikk, så jeg kan prøve og se fysisk.. kommer trolig i morra. 99,9% at jeg tar den.

Re: Karbon vs alluminium [Re: vviz] #2482398 10/05/2018 17:54
123nils Offline
Ringrev
Ringrev
Når jeg kjøpte CX'en min kom den med 33mm Mudwrestler-dekk fra Maxxis. Hadde veldig godt grep på løs grus i marka med de. Men skiftet de nesten umiddelbart over til G-one Allround 35mm Tubeless. Jeg er superfornøyd med disse på alt annet enn snø/is.

De ruller superbra på asfalt, og de gir meg mer enn tilstrekkelig feste på grusveier i marka. Festet i marka er dog ikke i nærheten av hva de grovere Mudwrestler-dekkene med store sideknaster gjorde, men det kompromisset er jeg villig til å ta for å få såpass lav rullemotstand som G-one gir meg.

Neinei på ingen måte! Det eneste stedene jeg føler det er noe særlig forskjell på mudwrestler-knastedekkene og G-one ute i marka er dersom det er nedoverbakke, skarp sving, og feildosering. Må man utenfor bilhjulsporet (hvor det gjerne ligger ett tynt lag med løs grus), i en feildosert sving, så kan G-one dekkene lett begynne å skli.

I alle andre situasjoner på grusveiene i marka er G-one helt overlegne disse knastedekkene som sykkelen kom med, for mitt bruk ihvertfall.

EDIT:

Mine dekk er G-one 35mm. De het bare "G-one" når jeg kjøpte de i fjor høst, men så vidt jeg skjønner er det modellen som i dag kalles "G-one allround". Kan selvsagt være utfordrende med grep når man står og tråkker i de bratteste bakkene på grusunderlag. Men i de situasjonene tror jeg det er viktigere med teknikk og girutveksling (kunne holde høy nok kadens) samt få nok vekt over bakdekket, enn akkurat hvilket dekk man har valgt.

Så bra, da blir det dem, når BS får de inn igjen.
Nedover og grus... klok av skade for ca 15 år siden...... så tar man et med ro. Ingen grunn til stresse der. Så får vi jobbe med teknikk i motbakker (det er jo motbakker,.... grus og asfalt som er gøy)

Re: Karbon vs alluminium [Re: Yrrah] #2483529 15/05/2018 17:36
123nils Offline
Ringrev
Ringrev
Da var omsider doning på plass.
Intet er som følelsen av en ny sykkel. Takk for all hjelp i prosessen. Da er det bare å få på plass nye dekk til CXen... så er "alt" på plass.

Side 3 av 3 1 2 3

Moderator  support