Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hjulsett til Styrkeprøven

Hjulsett til Styrkeprøven #2480739 03/05/2018 11:42
P
Polly Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
P
Har blitt "lurt" til å stille opp og må nok oppgradere min gml racer noe. Nytt hjulsett er nok øverst på lista og har endt opp med;
https://bikeshop.no/sykkelkomponenter/hj...en4-p0000103229
eller:
https://unaas.no/collections/alle-hjul/products/unaas-55-team
eller:
http://velostrada.no/performante-60-88-mm-clincher-tlc-tubeless-karbonhjulsett.html
Har ikke mulighet til noe dyrere (absolutt ikke ;-)) og ønsker ikke pariser - noen som har en formening om hvilket jeg bør velge? Event. alternativer?

Re: Hjulsett til Styrkeprøven [Re: Polly] #2480740 03/05/2018 11:44
Christian82 Offline
Ivrig
Ivrig
Skulle jeg valgt, så ville jeg valgt Unaas, uten annen begrunnelse at magefølelsen min forteller meg det.

it´s better to have a more advanced example of a lesser material than a lesser example of a more advanced one
Re: Hjulsett til Styrkeprøven [Re: Polly] #2480784 03/05/2018 13:29
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Jeg fikk ny sykkel med slangeløst oppsett, carbon clincher i år og ville valgt Velostrada, uten at jeg har syklet på noen av de du nevner...

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Hjulsett til Styrkeprøven [Re: Polly] #2480814 03/05/2018 16:19
M
MRTL Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
M
Magefølelsen min sier at dette i all hovedsak er tre ganske identiske hjulsett, men forskjellig design/navn.
Velg det som passer best til sykkelen.

Re: Hjulsett til Styrkeprøven [Re: Polly] #2480832 03/05/2018 18:27
Vingleik Vaagal Offline
Avhengig
Avhengig
Nå gir jo produsenter som Bikeshop og Unaas i hvertfall en følelse av trygghet, kontra en som bare videreselger kinakarbon. Ikke sikkert det er så store forskjeller i praksis, men vet hva jeg ikke ville valgt.

Re: Hjulsett til Styrkeprøven [Re: Vingleik Vaagal] #2480915 04/05/2018 07:37
G
Ger Offline
Entusiast
Entusiast
G
Er ikkje det bikeshop gjør videresalg av kinakarbon også?? Eller er det den manuelle kontrollen ved ankomst Norge som er forskjellen??

Re: Hjulsett til Styrkeprøven [Re: Polly] #2480916 04/05/2018 07:47
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Generelt brukes "kinakarbon" som et alt for vidt og ofte spekulativt sekkebegrep.

Eksempelvis står det "Made in China" på min Bianchi Sempre Pro-ramme og jeg har ingen skrupler med å bombe ned alpepass i 80 på den. I den andre enden finnes Kinarelloer og denslags.

Karbonfelger er tilsvarende. FFWDs felger er kinesiske. Ingen har noensinne beskyldt dem for ikke å være solide. De har vel heller klart seg bedre når Styrkeprøven-ruller har gått kollektivt i et hull i asfalten enn Zipp.

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Hjulsett til Styrkeprøven [Re: Polly] #2480925 04/05/2018 08:12
J
Jåddhå Offline
Avhengig
Avhengig
J
En mulig forskjell er vel at Unaas sine hjul vel er bygd i Norge av komponenter (felger) kjøpt i Kina, mens andre videreselger hjul som er bygd i Kina. Uten at det behøver være noe dårlig av den grunn. At karbonen kommer fra Kina, ser jeg i alle fall ikke på som noe problem i seg selv.

Redigert av Jåddhå; 04/05/2018 08:13.
Re: Hjulsett til Styrkeprøven [Re: Polly] #2480933 04/05/2018 08:43
gare Offline
More than words
More than words
Skal du kjøre i rulle sammen med et lag ville jeg valgt lavprofil aluhjul med 32 eller 36 eiker. Supercomfy og bombesikkert!

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Hjulsett til Styrkeprøven [Re: Valentino] #2480944 04/05/2018 09:04
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Valentino

Karbonfelger er tilsvarende. FFWDs felger er kinesiske. Ingen har noensinne beskyldt dem for ikke å være solide. De har vel heller klart seg bedre når Styrkeprøven-ruller har gått kollektivt i et hull i asfalten enn Zipp.

Nå vet ingen av oss hvilken belastning noen av de hjulsettene ble utsatt for, så å konkludere basert på en sånn velt blir vel litt rart.

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Hjulsett til Styrkeprøven [Re: Polly] #2480950 04/05/2018 09:30
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Jeg har ingen forutsetninger for å vurdere de tre alternative hjulsettene mot hverandre, men ettersom trådstarter er bosatt i Oslo, må jeg si at jeg har satt umåtelig stor pris på oppfølging og imøtekommenhet fra Unaas' side.

Tryggheten i å kunne prate med hjulbygger, få svar på alle spørsmål og vite at ethvert eventuelt problem med hjulsettet blir løst raskt på stedet, er noe jeg setter stor pris på.

Hjulsettet jeg anskaffet i fjor har vært bunnsolid til tross for røff bruk og ingen service har vært påkrevd. Men Unaas har hjulpet på dagen med alle små og store ting jeg har ønsket for sykkelen kjøpt samme sted, og jeg vet at det samme vil være tilfellet dersom hjulsettet skulle trenge litt kjærlighet.

Bruker nå Unaas og DT Swiss. DT Swiss holder åpenbart høy kvalitet i alle prisklasser, men i mitt tilfelle er det på sistnevnte at eiker har løsnet og hjulet har fått behov for retting og service. Man kan ikke generalisere ut fra det, men igjen viser det verdien av å ha en god hjulbygger tilgjengelig.

Generelt brukes "kinakarbon" som et alt for vidt og ofte spekulativt sekkebegrep.

+1

I KIna produseres selvsagt varer i alle kategorier i alt fra absolutt toppkvalitet til absolutt søppel. Og der som andre steder får man ikke gull til prisen av gråstein.

Re: Hjulsett til Styrkeprøven [Re: Polly] #2480999 04/05/2018 12:35
vviz Offline
Ivrig
Ivrig
Det er vel ikke helt usannsynlig at "råvarene" (les: felgene) til Unaas, Velostrada, Bikeshop (aerlite) og evt. andre norske "husmerke"-brandede hjulsett med stor sannsynlighet kan tenkes å ha sitt opphav fra de samme kildene (les: fabrikkene). Det er jo ingen av disse norske selskapene som produserer felgene selv. De kjøpes fra en OEM, og at denne OEM'en ligger i Asia/Kina er vel så og si 100% sikkert, da det er få steder i verden hvor det er mulig å gjøre billig masseproduksjon.

Jeg tror sjansen er stor for at fler av de globale etablerte hjulprodusentene også får sine felger fra samme fabrikker. Hvor mange fabrikker dedisert til produksjon av OEM-karbonfelger kan man egentlig anta at finnes? Det er neppe hundrevis av de. Kanskje snarere en håndfull? Disse fabrikkene er tross alt konkurrenter av hverandre, og i den bransjen, som alle andre bransjer, er det også "survival of the fittest".

Synes "kinahjul" er en teit påstand. Vil våge å påstå at "alt" er Kina-hjul, strengt tatt. Det betyr ikke automatisk at det er dårlig. Stort sett alt vi kjøper/eier/forbruker blir i dag produsert i Kina, og det meste av det er tross alt ganske bra ting. Det er selvsagt mulig å produsere søppel i Kina også, akkurat som det er fullt mulig å produsere søppel i Norge eller USA. Men for 99% av alt som skal masseproduseres (søppel eller bra ting) så gir det ikke økonomisk mening å produsere det ett annet sted enn i Kina.

Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt)
Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
Re: Hjulsett til Styrkeprøven [Re: Polly] #2481036 04/05/2018 15:07
S
sun flyer Offline
Ivrig
Ivrig
S
For to uker siden fikk jeg et hjulsett bestilt fra kina. Bestillte der fordi jeg ikke fant de spec jeg ville ha til ok pris i Norge. Pga gammeldags ramme måtte jeg ha QR-disc kombinert med 45 mm profil, tubelessmulighet og messingnipler. "Kinamannen" skrev at jeg måtte ta hjulene til en hjulbygger ved ankomst for å sjekke spenningen. Det dreit selvfølgelig jeg i og på tur nr 2 løsnet tre spiler 8 mil hjemmefra. Niplene slang da inni hulrommet i felgen. Kunne ikke gjøre noe annet enn å sykle hjem siden dette var i "utkantnorge". Felgen tålte heldigvis dette og etter oppstramming har jeg nettopp fullført en 300km brevet i regn uten problemer. Så min erfaring er vel at komponentene på kinavarene holder bra nok kvalitet, men at byggingen ikke alltid er på samme nivå. Så til trådstarter vil jeg anbefale å kjøpe i Norge hos noen som kontrollerer hjulene og aller helst et sted i nærheten av der du bor sånn at du kan få gjort etterjusteringer gratis etter første tur.

Re: Hjulsett til Styrkeprøven [Re: Alpers] #2481044 04/05/2018 16:08
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Alpers

Nå vet ingen av oss hvilken belastning noen av de hjulsettene ble utsatt for, så å konkludere basert på en sånn velt blir vel litt rart.
Ja men så har jeg da heller ikke konkludert. Jeg kunne puttet inn "f.eks." foran Zipp", og presisert at utvalget er lite.

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Hjulsett til Styrkeprøven [Re: Polly] #2481046 04/05/2018 16:19
vviz Offline
Ivrig
Ivrig
@sun

De informerte jo i det minste kunden (deg) om at dette ble solgt som ett "halvferdig" produkt. Men mitt poeng gikk egentlig ikke på hjulbygg i det hele tatt, men på felgproduksjonen, og det var rundt selve felgproduksjonen jeg tiltenkte poengene mine ovenfor.

Felger er etter min erfaring den komponenten i ett hjul hvor opphavet som regel er mest diffust. Det er liksom ingen norsk hjulbygger som tør navngi felg-leverandøren sin, og videre prøve å påstå at deres leverandør leverer noe bedre produkter enn de norske konkurrentene som også selger ferdigbygde hjul. Kan være fler årsaker til det, men magefølelsen min sier det er fordi "alle" handler fra samme fabrikken, og derfor videreselger de "samme råvarene".

Nav er ofte(re) kjøpt fra ODM-selskaper (DT Swiss, Hope, etc), selv om mange bruker rebrandet OEM-produkter her også. Ikke så uvanlig at selgere av ferdigbygde hjul har utgaver tilgjengelig både med "husnav" og med eksempelvis "DT Swiss"-nav, til en viss prisforskjell.

Eiker er den komponenten jeg har inntrykk av at rebrandes minst. Har inntrykk av at det er veldig vanlig å bygge med Sapim eller DT Swiss eiker på det meste av hjulsett som "koster litt". Og de fleste hjulsett som er satt sammen i Norge koster jo nødvendigvis "litt", siden det er en tidkrevende prosess, og arbeidskraft i Norge er dyrt.

Når dette er sagt, har jeg inntrykk av at det ligger en viss "mystikk" rundt hjulbygging, og at de som kan bygge liker å vedlikeholde/forsterke inntrykket av at dette er "svart magi". Nå skal jeg på ingen måte prøve å si at jeg bygger like gode hjul som noen av de etablerte hjulbyggerne i Norge gjør. Men jeg har bygd ett hjulsett, og det gikk da overraskende greit. Det tok jo heftig lang tid, noe en kommersiell hjulbygger selvsagt ikke kan tillate seg, da det ville blitt ett tapsprosjekt mtp. prisen for arbeidskraft i Norge. Men resultatet føles jo like bra som "referansene" jeg har å sammenligne med, som er hjulsett fra Mavic, Fulcrum og Merida. Ikke syklet mange mil på de, så kan selvsagt ikke si noe om de vil holde seg rette like lenge som de andre hjulsettene jeg har prøvd, men det mistenker jeg vel at de vil.

For hvorfor prøvde jeg i det hele tatt å bygge egne hjul? Litt fordi jeg var i samme posisjon som trådstarter. Jeg har 15mm TA foran, og 5mm QR bak. En kombinasjon jeg er 99% sikker på at jeg ikke kommer til å ha på neste sykkel. Det kommer vel heller ingen andre, så gjensalgsverdi av den komboen vil også være minimal. For meg virket valget å stå mellom å kjøpe ett billig løst framhjul og ett billig løst bakhjul (i verste fall av to ulike modeller) for å minimere avskrivingsverdien ved neste sykkelbytte, eller så måtte jeg finne ut hvordan jeg kunne bygge dette selv, og se om det var mulig å få bygd noe "skikkelig", som faktisk kunne gjenbrukes.

Så jeg valgte sistnevnte, og fant raskt ut at mange nav lar seg bygge om mellom akslingsstandarderer lekende lett. Så mitt valg falt på DT Swiss 240s nav'ene, som jeg kan konvertere til (eksempelvis) 12mm TA på under 10min den dagen jeg trenger det. Da ble det plutselig attraktivt å bruke mer penger på å få gode komponenter, siden jeg har fått ett godt hjulsett jeg vet jeg kommer til å ha glede av også på fremtidige sykler.

I tillegg pratet jeg med venner som har prøvd å bygge hjul, alle jeg kjenner (det er ikke så mange dog), som faktisk har turt å prøve, har klart det, og er fornøyd med hjulene de har bygget selv. Så jeg kjøpte boka til Roger Musson, og leste den. Han forsterket jo inntrykket av at dette her er på ingen måte spesielt vanskelig, forutsatt at du har tid til å forstå hva du gjør, og har tid til å ikke slurve.

Mine neste hjul kommer jeg også til bygge selv, fordi jeg finner en viss glede i å pusle med slikt og lære meg nye ting. Og det kommer til å ta meg vesentlig kortere tid å bygge hjulsett #2 enn det gjorde å bygge hjulsett #1! Men det kommer trolig fortsatt til å ta mange mange timer lenger tid enn hva en kommersiell hjulbygger bruker.

Jeg er også på utkikk etter gode og dype karbonfelger å bygge mine neste hjul på, uten at jeg har begynt å undersøke det lendet enda. Desverre er det ikke så mange av de større selskapene som selger løse karbonfelger for landevei. De vil helst selge ferdigbygde hjulsett. Så jakten på gode karbonfelger "fra Kina" er noe jeg blir nødt til å gjøre en gang. Om noen allerede har funnet noen som leverer gode produkter til en (relativt sett) rimelig penge sammenlignet med de kjente merkene sine felger (der er det ikke så mye å velge blant uansett) så tas tips i mot med stor takk!

Re: Hjulsett til Styrkeprøven [Re: vviz] #2481074 04/05/2018 18:43
-Bjørn- Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: vviz
Det er vel ikke helt usannsynlig at "råvarene" (les: felgene) til Unaas, Velostrada, Bikeshop (aerlite) og evt. andre norske "husmerke"-brandede hjulsett med stor sannsynlighet kan tenkes å ha sitt opphav fra de samme kildene (les: fabrikkene). Det er jo ingen av disse norske selskapene som produserer felgene selv. De kjøpes fra en OEM, og at denne OEM'en ligger i Asia/Kina er vel så og si 100% sikkert, da det er få steder i verden hvor det er mulig å gjøre billig masseproduksjon.

Jeg tror sjansen er stor for at fler av de globale etablerte hjulprodusentene også får sine felger fra samme fabrikker. Hvor mange fabrikker dedisert til produksjon av OEM-karbonfelger kan man egentlig anta at finnes? Det er neppe hundrevis av de. Kanskje snarere en håndfull? Disse fabrikkene er tross alt konkurrenter av hverandre, og i den bransjen, som alle andre bransjer, er det også "survival of the fittest".

Synes "kinahjul" er en teit påstand. Vil våge å påstå at "alt" er Kina-hjul, strengt tatt. Det betyr ikke automatisk at det er dårlig. Stort sett alt vi kjøper/eier/forbruker blir i dag produsert i Kina, og det meste av det er tross alt ganske bra ting. Det er selvsagt mulig å produsere søppel i Kina også, akkurat som det er fullt mulig å produsere søppel i Norge eller USA. Men for 99% av alt som skal masseproduseres (søppel eller bra ting) så gir det ikke økonomisk mening å produsere det ett annet sted enn i Kina.

Ikke felger, men allikevel relevant: firmaet jeg jobber i kjøper gode komponenter fra anerkjente produsenter. De samme produsentene har nesten alltid ett rimeligere alternativ som ikke kan måle seg med det andre, selv om de begge kan gjøre det de er beregnet å gjøre, f.eks som å fungere som en felg.
Noname kinafelger trenger ikke nødvendigvis å være dårligere, men jeg har vel kommet dithen at ett anerkjent merke som garanterer kvaliteten trumfer usikkerheten rundt det andre alternativet.

Re: Hjulsett til Styrkeprøven [Re: Polly] #2481087 04/05/2018 19:22
S
sun flyer Offline
Ivrig
Ivrig
S
VViz; Enig med deg om felger. Det er faktisk ikke rakettforskning å støpe felger i karbon. Det som avgjør om de holder er om spilene og niplene er gode og at byggingen er skikkelig. Når det gjelder nav syns jeg de fleste har for dårlig forsegling mot dritt inn til maskinlagrene. Men bor jo i bergen og her regner det jo hele forbanna tiden òg...
Tips?
Jeg har kjøpt både felger og ferdige hjul her. Virker seriøst, svarer på spørsmål og prøver ikke å selge som piratkopier av de anerkjente merkene. Og de prøver heller ikke å selge disc-hjul der felgene har bremsebane. Ligger heller ikke rimeligst i pris, da.. https://speedsafewheels.aliexpress.com/store/1531096

Re: Hjulsett til Styrkeprøven [Re: sun flyer] #2481090 04/05/2018 19:34
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
...

Re: Hjulsett til Styrkeprøven [Re: Polly] #2481126 04/05/2018 21:39
K
krrm Offline
Entusiast
Entusiast
K
Apropos styrke og karbonhjul så testet tyske Tour Magazine 22 karbonhjul for skivebremser for noen måneder siden. De fornekter seg ikke; dropper synsingen og går til verks med målinger, deriblandt en mer destruktive test av "schlagresistenz". I den testen er det mange hjul som gjør det ganske dårlig og det er stor variasjon mellom de ulike hjulsettene. Pris gir ingen indikasjon.

Selve artikkelen koster noen få euro, men selv uten tyskkunnskap er den leselig med Google translate og litt velvilje. Skjønner at det både koster og krever mye å gjennomføre slike tester, men skulle gjerne sett flere sånne.

Re: Hjulsett til Styrkeprøven [Re: Polly] #2481139 05/05/2018 05:11
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Besatt
D
Takk for tipset, hvis man vil unngå å oppgi personalia og kredittkort, kan bladet kjøpes for 39 kr via Google Play i Tour Magazine sin app, men da uten mulighet for å kopiere inn i Google Translate.
Synd de la ned den engelskspråklige satsingen sin.

Redigert av DuffMcShank; 05/05/2018 05:12.

Create the problem and sell the solution
Re: Hjulsett til Styrkeprøven [Re: krrm] #2481178 05/05/2018 12:08
vviz Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: krrm
Apropos styrke og karbonhjul så testet tyske Tour Magazine 22 karbonhjul for skivebremser for noen måneder siden. De fornekter seg ikke; dropper synsingen og går til verks med målinger, deriblandt en mer destruktive test av "schlagresistenz". I den testen er det mange hjul som gjør det ganske dårlig og det er stor variasjon mellom de ulike hjulsettene. Pris gir ingen indikasjon.

Selve artikkelen koster noen få euro, men selv uten tyskkunnskap er den leselig med Google translate og litt velvilje. Skjønner at det både koster og krever mye å gjennomføre slike tester, men skulle gjerne sett flere sånne.

Er det kun styrke de tester, eller tester de andre egenskaper som aero og vekt også? Jeg har ikke nerdet meg ned i ytelse på ulike hjulsett, men en tommelfingerregel som gjelder mye her i livet er "styrke/vekt/pris" - velg to! For hjulsett er det kanskje riktigere med "Styrke/vekt/aero/pris", velg to. Hvis prisen skal være spiselig, er det vel fortsatt vanskelig å få mer enn én av de andre fra ett hjulsett?

De som har kjørt litt karbonhjul, hva er erfaringen? Er det slik at de "populære" racing-hjulene fortsatt tåler like mye/mer juling som andre hjul, eller godtar man at hjulene blir litt skjørere i racing-sammenheng, fordi man vektlegger aero/vekt høyere?

Jeg har ingen erfaring med karbonhjul, men har sett at ENVE (tror jeg) går ganske langt i å antyde at hjulene deres er veldig sterke, og at deres hjulsett er ment for å brukes til både "hverdags og fest", fremfor å kun tas ut på race-søndager.

Erfaringer fra de som er vant med slike hjul? Stemmer det hva ENVE sier? Gjelder dette "stort sett" alle hjulsett fra konkurrentene også? Bygger artikkelen over oppunder dette, eller tyder den mer på at dyre racing-hjulsett er skjørere enn de billige?

Re: Hjulsett til Styrkeprøven [Re: Polly] #2481234 05/05/2018 20:18
K
krrm Offline
Entusiast
Entusiast
K
De har målt aeroegenskaper, sidevindstabilitet, vekt/akselrasjon og stivhet i tillegg til nevnte slagfasthet eller hva man nå skal kalle det på norsk.

Det var med ett ENVE sett i testen og det kom godt ut av slagfasthetstesten ja. Det er det nest dyreste hjulsettet, det dyreste kom heller dårlig ut av den delen.

Nå skal det sies at de beskriver ikke testmetodikken i detalj, ei heller om de bare har testet ett hjul eller flere. Men uansett synes jeg det er bra at noen kommer med litt mer objektive tester på hjul.

Re: Hjulsett til Styrkeprøven [Re: Polly] #2481241 05/05/2018 20:45
S
sun flyer Offline
Ivrig
Ivrig
S
Har de sammenlignet med alu sånn for å kunne si noe generelt om hva som er sterkest?

Re: Hjulsett til Styrkeprøven [Re: Polly] #2481242 05/05/2018 20:59
K
krrm Offline
Entusiast
Entusiast
K
Ikke egentlig, men MAVIC Cosmic Pro Carbon Disc har alu kjerne og gjør det bedre enn MAVIC Cosmic Pro Carbon SL C Disc som er fullkarbon, i slagfasthettesten

Redigert av krrm; 05/05/2018 21:01.
Re: Hjulsett til Styrkeprøven [Re: Polly] #2481273 06/05/2018 07:25
S
sun flyer Offline
Ivrig
Ivrig
S
Hva består den testen egentlig av? ICON_SMILE

Re: Hjulsett til Styrkeprøven [Re: sun flyer] #2481296 06/05/2018 11:18
vviz Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: sun flyer
Hva består den testen egentlig av? ICON_SMILE

Kanskje de prøvde å kjøre alle hjulsettene inn/ut Maridalen i 30km/t nå i 2018 ICON_WINK

Re: Hjulsett til Styrkeprøven [Re: Polly] #2481301 06/05/2018 11:42
K
krrm Offline
Entusiast
Entusiast
K
Google translate sier: "Without brake stress, carbon rims can theoretically be infinite
keep for a long time. So we wanted to know: Are there any differences in strength?
What happens when the tire breaks through and the tires
Rim gets hard ground contact? In race turmoil or
During a group trip a pothole is overlooked.
With a three - stage impact test we have punches in the
Laboratory simulated. The differences are enormous: five wheels
pass the test completely harmless, some carry only small ones
Damage to it, but most of it becomes clear on the rim flange
damaged. The most sensitive are the most expensive: lightweight
tears at level two, at impact level three breaks the rim. who
high rims also drive in the field or on cobblestones
want, should choose an impact-resistant model."

Moderator  support, Valentino