Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Telenor vil bytte batteri på garatireperasjon.

Telenor vil bytte batteri på garatireperasjon. #2480760 03/05/2018 12:28
Laxeluz Offline OP
Doktor, har jeg fått luz på laxen min?
OP Offline
Eg har sendt inn min gamle Samsung Galaxy Note 4 til reparasjon etter at den slutta å virke. Telefonen er fire og eit halvt år gamal, så dette skulle vera ein grei garantisak. Det har skjedd liknande med telefonen ein gong tidlegare, og då vart hovudkortet bytta. Nå har eg fått mail frå verkstaden at dette er tilfelle denne gongen også, og at hovudkortet skal bli bytta på garanti.
Men verkstaden har også undersøkt batteriet, og har kome fram til at det har redusert kapasitet. Eg forsøkte å bytte batteri på telefonen før eg sendte den inn, for å sjå om det var batterifeil som gjorde at den ikkje slo seg på. Eg har difor truleg sendt den inn med det gamle batteriet som kom med telefonen, og det har jo sjølvsagt ikkje så god kapasitet.
I vilkåra eg godkjende når eg sendte inn telefonen så står det mellom anna:
Sitat: Krav/detaljer for den valgte Servicetypen:
Dersom produktet er utsatt for en skade eller mangel som ikke dekkes av garantien, er jeg inneforstått med at jeg får tilsendt et prisoverslag om produktet lar seg reparere, eller spørsmål om jeg vil ha den i retur. Ønsker du retur uten reparasjon, tilfaller det en undersøkelsesavgift.
Eg har nå fått følgande melding frå verkstaden:
Test av batteriet viser en redusert ytelse på %. Batteri er en slitedel som degraderes i takt med brukstid/mønster og kan ikke regnes å fungere optimalt like lenge som resten av telefonen. Enhetens batteri har en garanti på 12 måneder fra kjøpsdato, og gjelder både medfølgende fra salgspakke og som solgt utenom.
Garantien har utløpt.
Sender derfor prisoverslag på nytt batteri.
Ved spørsmål angående garantibestemmelsene eller reklamasjon på batterier, vennligst kontakt Samsung Support på 81556480

hovedkort vil bli byttet på garanti.

Prisoverslaget på nytt batteri har eg fått på 427.50 inkl. mva. For 355,- så kan eg få to nye originalbatteri sendt i posten frå ei norsk nettside, så eg synest dette er veldig dyrt.
Men dersom eg velger å få telefonen returnert, så må eg betale 431.25 inkl. mva i undersøkelsesavgift, altså meir enn det koster å reparere den.

Er det nokon som veit kva rettar eg har her? Etter vilkåra eg har godtatt så kan dei jo kreve undersøkelsesavgift for batteri som ikkje er dekka av garantien, men her er jo feilen opprinnelig i telefonen som fortsatt er dekka av garantien?
Eg skal sjekke det når eg kjem heim, men eg er ganske sikker på at batteriet vart bytta utan spørsmål sist telefonen vart reparert, sjølv om telefon og batteri ver eldre enn 12 månadar då også.

Andreas Tveit
Re: Telenor vil bytte batteri på garatireperasjon. [Re: Laxeluz] #2480860 03/05/2018 20:13
RoyK Offline
Besatt
Besatt
Forbrukerkjøpslova gir vel 2 års reklamasjonsrett på batteriet, så vidt jeg husker - fem år på resten.

Re: Telenor vil bytte batteri på garatireperasjon. [Re: Laxeluz] #2480870 03/05/2018 20:47
B
bamse_bra Offline
Avhengig
Avhengig
B
Jeg ville bare svart at det var ikke redusert batteri den ble sendt inn for. At de undersøker andre ting en det de er bedt om å utbedre er ikke din feil.

Re: Telenor vil bytte batteri på garatireperasjon. [Re: Laxeluz] #2480939 04/05/2018 08:58
Lucifer- Offline
Entusiast
Entusiast
Enig med siste taler.

Si at du bruker telefonen på en måte som gjør at du ikke er avhengig av særlig med batterikapasitet, men at du er avhengig av en telefon som virker / lar seg skru på.

At de undersøker batteriet skal ikke du lastes for.

Re: Telenor vil bytte batteri på garatireperasjon. [Re: Laxeluz] #2481068 04/05/2018 17:59
T
tparsli Offline
Veteran
Veteran
T
Skjønner ikke problemet. Du får den jo tilbake reparert (på reklamasjonsretten) og skal selvlfølgelig ikke betale undersøkelsesavgift selv om batteriet er dårlig.

Thomas
Re: Telenor vil bytte batteri på garatireperasjon. [Re: Laxeluz] #2481088 04/05/2018 19:31
EiW Offline
Ringrev
Ringrev
De skriver jo selv i vilkårene du klipper fra at det er kun når det er en skade som ikke er dekket av garanti (egentlig reklamasjon) at de kan sende prisoverslag eller gi deg undersøkelsesavgift. Du har jo en reklamasjonssak. Dermed kan de ikke pålegge deg undersøkelsesavgift.

Re: Telenor vil bytte batteri på garatireperasjon. [Re: Laxeluz] #2481286 06/05/2018 09:17
Laxeluz Offline OP
OP Offline
Det var det eg også meinte, men eg måtte likevel krangle ein del med kundeservice for å få dei til å droppe undersøkelsesgebyr.
Det viser seg også at når eg fann kvitteringa for sist utførte reparasjon, så vart batteriet bytta av verkstaden den 29.05.17. Det var dermed under 12 månadar sidan dei sjølv bytta batteri for meg.
Eg har alltid betalt litt ekstra for å ha abonnement hjå Telenor, fordi eg har fått så god kundeservice der, men det vert nok bytte til ny leverandør når telefonen kjem i retur nå...

Andreas Tveit
Re: Telenor vil bytte batteri på garatireperasjon. [Re: Laxeluz] #2481328 06/05/2018 14:53
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Besatt
D
Sist gang jeg byttet knust skjerm på Samsung S8 fikk jeg beskjed fra verkstedet at Samsung krevde batteribytte ved alle reparasjoner som involverte slag/fall, pga. brannfare ved punktering av batteri. Det hele kostet dermed den nette sum av 3750 kr for en telefon som ble kjøpt på tilbud for under 5000 kr.

Create the problem and sell the solution
Re: Telenor vil bytte batteri på garatireperasjon. [Re: Laxeluz] #2481499 07/05/2018 08:28
Laxeluz Offline OP
OP Offline
Det er ingen slag/fall involvert her, men feil på hovudkortet. Etter det eg har funne på google så er eg langt frå den einaste som har fått ein Note 4 med denne feilen.

Andreas Tveit

Moderator  support