Støy fra russebuss - KIDSOUT
|
Re: Støy fra russebuss - KIDSOUT
[Re: bike4man]
02/05/2018 08:30
|
vviz
Ivrig
|
Ivrig
Løsningen er dessverre ikke så enkel. (Been there, done that). Ørepropper demper ikke lavfrekvent lyd godt nok, og det er bassen som går gjennom vinduer og dører og vekker opp beboere inne i husene sine.
Det er derfor man bruker "dobbelt" hørselvern når man betjener skytevåpen. Propper tar de høyfrekvente lydene, og gode øreklokker (som ligger utenpå ørene) tar de lavfrekvente. En teknikk som kanskje fungerer like godt på soverom som på skytebane.
Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt) Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
|
|
|
02/05/2018 08:32
|
vviz
Ivrig
|
Ivrig
En russebuss har de siste dagene kjørt omkring nattestid i boligstrøk i hovedstaden, og holdt folk våkne med meget høy musikk-bass-støy. Én altså? Det hørtes ut som ett deilig nabolag. Det er minst 5-6 per time hele Mai (hver Mai) der jeg bor.
Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt) Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
|
|
|
02/05/2018 08:48
|
simson
Ivrig
|
Ivrig
For et par netter siden gikk vi lei, og ringe 02800, og ble satt over til Operasjonssentralen. DE kjente til dette bussnavnet. I den grad at bussen ikke har kjørt (=vært hørt) i vårt nabolag siden da... Får håpe det varer.
Kan jo være denne bussen...? https://www.budstikka.no/nyheter/russ/ru...r/s/5-55-655516
|
|
|
[Re: vviz]
02/05/2018 09:07
|
bike4man
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Det er derfor man bruker "dobbelt" hørselvern når man betjener skytevåpen. Propper tar de høyfrekvente lydene, og gode øreklokker (som ligger utenpå ørene) tar de lavfrekvente. En teknikk som kanskje fungerer like godt på soverom som på skytebane.
Ser den,- men å sove med øreklokker på hodet, er ikke det ubehagelig, dvs. man løser en "ulempe" med å innføre en annen? Tja, ikke umulig, det! Stillere har det blitt her i bydelen de siste to nettene. Interessant å lese de første kommentarene til artikkelen,- av folk som har virkelig har opplevd det kolossale lydnivået selv. Mens 3. kommentar ligner mer på innbilte forstå-seg-på-ere av typen "vetleg" og "RoyK". Én altså? Det hørtes ut som ett deilig nabolag. Det er minst 5-6 per time hele Mai (hver Mai) der jeg bor.
Nei, det er mer enn èn, men det er den ENE som har et så jævlig høyt bass-nivå. Meg aggregat på liten henger bak, og høyttalere oppå taket, bak et påbygg oppå taket.
Redigert av bike4man; 02/05/2018 09:10.
|
|
|
02/05/2018 09:23
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Nabogutten er russ, og i den anledning står det parkert en russebuss rett utenfor. Dvs. den står parkert der når de ikke "ruller". På en henger trekker bussen et anleggsaggregat (Atlas Copco) som leverer strøm til lydanlegget som er montert INNI BUSSEN! Nå har de ikke plaget oss, for de tar hensyn der de bor og skrur bare på musikken andre steder ... Unntatt de da bussen ankom første gang for et par uker siden. Først hørte jeg en romlig i det fjerne. Er det torden? Et fly, kanskje? Det bygget seg opp kraftigere og kraftigere. Da var utenfor huset, var det bokstavelig talt så det klirret i glass og huset ristet av den dype bassen. Alarmen på bilen som sto i garasjen ble utløst. Selv om man ropte, var det umulig å høre noe. Innendørs.
Dette sto bare på et par minutter og var bare moro for vår del. Hvordan det er å oppholde seg inni den bussen vil jeg ikke tenke på. De sitter der med både doble og tredoble hørselvern fikk jeg forklart. Jadda.
Men kanskje ikke like moro for de som ikke får sove, og det selv om de har vært unge selv en gang ...
|
|
|
02/05/2018 09:28
|
vviz
Ivrig
|
Ivrig
Ser den,- men å sove med øreklokker på hodet, er ikke det ubehagelig, dvs. man løser en "ulempe" med å innføre en annen? Sannsynligvis, litt avhengig av hvor godt/dårlig hørselvernet er. Det er ikke noe jeg har prøvd om natta selv. Men det er jo ubehagelig å ikke få sove også, så det kan jo være ett alternativ det for noen er verdt å prøve. Jeg hører ofte på podcast når jeg legger meg. Da bruker jeg ett Bose Quietcomfort headset med støykansellering. Det skjer stadig at jeg sovner midt i en podcast, og våkner på morgningen med dette headsetet fortsatt på hodet, uten at det virker til å ha påvirket søvnen min negativt. Hadde jeg putta ørepropper i øra under dette, så kanskje det kunne fungert ganske godt mot russebusser? Kan jo være verdt å forsøke ihvertfall, dersom man har ett støykansellerende headset som sitter rimelig komfortabelt på hodet. Sikkert mer komfortabelt enn de fleste høreselvern ihvertfall.
|
|
|
[Re: Tex]
02/05/2018 09:32
|
bike4man
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Tja? Nå har det vært 2600 visninger av denne tråden, og ingen har gitt opplysninger om hvor denne spesifikke bussen oppholder seg når den ikke er ute og "ruller". Kan det bety at den er parkert i et garasjeanlegg? Det er jo slik at flere firmaer leier ut busser til russen (søk på nettet så finner du det), og det er godt mulig at et slikt firma har leid seg inn i et større garasjeanlegg, ikke minst fordi det er vanskelig å å finne egnet lokalitet å parkere bussene på mesteparten av året da de ikke er i bruk. Og at "vår" buss også hegner til denne garasjen.
|
|
|
[Re: simson]
04/05/2018 05:56
|
bike4man
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Har mest tro på at henvendelser fra de plagede (=fornærmede/forulempede), deriblant undertegnede, til Operasjonssentralen via tlf. 02800, med spesifikk angivelse av bussens navn, har avstedkommet nærmest "stillhet" fra nevnte russebuss. Og bra er det , fordi dette gikk nesten på bydels-folkehelsen løs. Russebuss-sjåfører, som ifølge oppslag i media tidligere, tjener gode penger svart på denne aktiviteten? Hva foregår eventuelt inne i hodeskallen på personer (og sjåfør) i russebusser av kategorien "KidsOut"? Bakgrunnen for den totale hensynsløshet, eller til og med ønske om, å plage mange andre? Oppfordrer også andre til å ringe 02800 når de er plaget ar utilgivelig musikkstøy fra russen. Politiet håndterer saken...
Redigert av bike4man; 04/05/2018 06:01.
|
|
|
04/05/2018 09:29
|
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
Har mest tro på at henvendelser fra de plagede (=fornærmede/forulempede), deriblant undertegnede, til Operasjonssentralen via tlf. 02800, med spesifikk angivelse av bussens navn, har avstedkommet nærmest "stillhet" fra nevnte russebuss. Og bra er det , fordi dette gikk nesten på bydels-folkehelsen løs. Russebuss-sjåfører, som ifølge oppslag i media tidligere, tjener gode penger svart på denne aktiviteten? Hva foregår eventuelt inne i hodeskallen på personer (og sjåfør) i russebusser av kategorien "KidsOut"? Bakgrunnen for den totale hensynsløshet, eller til og med ønske om, å plage mange andre? Oppfordrer også andre til å ringe 02800 når de er plaget ar utilgivelig musikkstøy fra russen. Politiet håndterer saken... Nå gjorde jeg også veldig mye i russetiden, som jeg ikke hadde gjort i dag.
|
|
|
04/05/2018 10:58
|
Kjesk
Ringrev
|
Ringrev
Nabogutten er russ, og i den anledning står det parkert en russebuss rett utenfor. Dvs. den står parkert der når de ikke "ruller". På en henger trekker bussen et anleggsaggregat (Atlas Copco) som leverer strøm til lydanlegget som er montert INNI BUSSEN! Nå har de ikke plaget oss, for de tar hensyn der de bor og skrur bare på musikken andre steder ... Unntatt de da bussen ankom første gang for et par uker siden. Først hørte jeg en romlig i det fjerne. Er det torden? Et fly, kanskje? Det bygget seg opp kraftigere og kraftigere. Da var utenfor huset, var det bokstavelig talt så det klirret i glass og huset ristet av den dype bassen. Alarmen på bilen som sto i garasjen ble utløst. Selv om man ropte, var det umulig å høre noe. Innendørs.
Dette sto bare på et par minutter og var bare moro for vår del. Hvordan det er å oppholde seg inni den bussen vil jeg ikke tenke på. De sitter der med både doble og tredoble hørselvern fikk jeg forklart. Jadda.
Men kanskje ikke like moro for de som ikke får sove, og det selv om de har vært unge selv en gang ...
Tenk på de stakkers sjåførene, ikke sjelden pensjonister, som sitter i dette bråket mens de kjører da! Så en ved lokal dåp - han satt med hørselvern og kjørte....
|
|
|
04/05/2018 15:49
|
ket16
Ringrev
|
Ringrev
Hvordan det er å oppholde seg inni den bussen vil jeg ikke tenke på. De sitter der med både doble og tredoble hørselvern fikk jeg forklart. Hva er poenget med å spille musikk så høyt at man må ha på hørselvern?
Ketil
|
|
|
04/05/2018 17:09
|
EHAa
Ivrig
|
Ivrig
Jeg spiller i punkband, og vi har også alltid spilt så høyt at vi må ha øreplugger/hørselvern. Det er liksom en del av greia.
Litt sånn som «hva er vitsen med å ha lett sykkel og aerodynamiske klær når man skal ut og trene?»
|
|
|
[Re: EHAa]
04/05/2018 20:54
|
ket16
Ringrev
|
Ringrev
Jeg spiller i punkband, og vi har også alltid spilt så høyt at vi må ha øreplugger/hørselvern. Det er liksom en del av greia.
Litt sånn som «hva er vitsen med å ha lett sykkel og aerodynamiske klær når man skal ut og trene?» Dvs. man må være innafor for å skjønne? 
Ketil
|
|
|
[Re: EHAa]
05/05/2018 06:10
|
bike4man
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Jeg spiller i punkband, og vi har også alltid spilt så høyt at vi må ha øreplugger/hørselvern. Det er liksom en del av greia. Men å ha hørt at bassrytmen virker eggende på den menneskelige sinnstemning? Det er visst så at musikere ikke sjelden får nedsatt hørsel.
|
|
|
Re: Støy fra russebuss - KIDULT
12/05/2018 13:02
|
bike4man
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
En liten korreksjon: Russebussen heter ikke Kidsout, men Kidult (motstykket til adult, da trolig). I natt var den på ferde igjen, og sto lenge ved Kjelsås stajon, til stor irritasjon for den "grenda". De hadde ute-konsert med bussen fra ca kl 03 til kl 04. Da ringe vi 02800 igjen....det var det flere som hadde gjort angående denne bussen, denne natten. Ble satt over til Operasjonssentralen, som sa de "skulle se etter bussen", fordi det var mange klager på den.
Redigert av bike4man; 12/05/2018 13:03.
|
|
|
12/05/2018 13:44
|
spinat
Ringrev
|
Ringrev
Det forklarer jo hvorfor den ikke var å finne på nett: https://m.facebook.com/KIDULT2018/about?__nodl&ref=external%3Awww.google.no&_rdr
|
|
|
[Re: spinat]
17/05/2018 08:15
|
bike4man
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Kan det være denne?
07:08 17.05.18 Stoppet russebuss med 35 for mange
Politiet stoppet ved 05.30-tiden en russebuss for kontroll på E6 ved Mosseporten. Der var det 64 personer om bord - noe som er 35 flere enn det som er tillatt, melder politiet i Øst. Bussen har vært involvert i flere tilfeller av ordenforstyrrelser, så sjåføren anmeldes, førerkortet er beslaglagt, og nøklene er inndratt. Sjåføren er jo ansvarlig for alt i bussen, uansett. Og der ryker trolig mye av fortjenesten ved å være russebuss-sjåfør.
Kanhende de 63 passasjerene starter en krone-rulling for å dekke sjåførens forventede forelegg? Begrepet "rulling" får da en ny betydning i forhold til russebuss.
Redigert av bike4man; 17/05/2018 08:17.
|
|
|
18/05/2018 06:51
|
gutt45kg
Avhengig
|
Avhengig
Høre på dunk-dunk i med synnsykt volum i 8 timer og i tillegg passe på snøvlende 18-åringer må vel være verdens verste jobb? Håper de har godt betalt.
|
|
|
18/05/2018 13:29
|
RoyK
Besatt
|
Besatt
Jaja - da er russetida over og klaginga kan ta pause et lite år, eller fram til st. hans, eller hva som skjer i løpet av sommeren osv.
I stedet for å sutre over at ungdom er ungdom, er det kanskje bedre å finne noe annet å tenke på?
|
|
|
[Re: RoyK]
20/05/2018 02:48
|
ventle
Besatt
|
Besatt
I stedet for å sutre over at ungdom er ungdom, er det kanskje bedre å finne noe annet å tenke på? Da en russebuss tok oppstilling i nabolaget og startet utekonsert klokka 01:48 og holdt det gående til 06:30, natt til en mandag, hadde jeg god tid til å tenke mens jeg forgjeves prøvde å få sove. Jeg prøvde å tenke ut hvilke samfunnsmessige fordeler vi har av å godta at myndige ungdommer bedriver organiserte ordensforstyrrelser en hel måned i strekk, men klarte ikke komme på noe annet enn ulemper. Kan du nevne noen? Og jeg er sikkert en kjempekjip fyr som i det hele tatt tenkte på å ødelegge moroa da jeg ringte 02800 etter at det hadde stått på i to timer. Heldigvis var det ikke noen som svarte, det skulle tatt seg ut om en politipatrulje hadde rullet opp og bedt dem skru ned litt, eller hva? 20 ungdommer fra kremen av fremtidas norske samfunnsborgere kunne faktisk fått hele ungdomstida rasert, det var nære på! Jeg fikk også tid til å tenke ut et regnestykke for hva denne ene overtredelsen denne ene natta kostet samfunnet. Sånn grovt oppsummert endte jeg opp som følger: - - Jeg var temmelig trøtt på jobb dagen etter. La oss si at 1 time av arbeidsdagen var ineffektiv på grunn av søvnmangel (da er jeg snill)
- - Ut fra kart over bydelene i Oslo ser det ut til at det bor sånn ca 20.000 mennesker innenfor samme rekkevidde fra bussen som det vi gjør. Ifølge SSB er sysselsettingsgraden i Oslo ca 69%, som gir 13800 arbeidstakere
- - Ikke alle er like var for støy eller forstyrrelser. La oss si at halvparten av disse arbeidstakerne, 6900 stykker ble holdt våkne
- - Ifølge SSB var gjennomsnittslønn i Norge i 2017 kroner 531700. For et årsverk på 1950 timer (inkludert ferie) gir det en timelønn på 272 kroner
- - 6900 tapte timelønner utgjør 1881400 kroner som arbeidsgiverne har betalt ut uten å få noe igjen for det
- - I tillegg er det betalt 14,1% arbeidsgiveravgift, som bringer summen opp på 2146667 kroner
Drøyt to millioner, altså. For én russebuss, én natt. Det var det helt sikkert verdt, så det er helt klart ikke noe vi bør legge oss borti. La ungdom få være ungdom 
mvh Helge
|
|
|
[Re: RoyK]
20/05/2018 07:15
|
hrukin
Besatt
|
Besatt
Jaja - da er russetida over og klaginga kan ta pause et lite år, eller fram til st. hans, eller hva som skjer i løpet av sommeren osv.
I stedet for å sutre over at ungdom er ungdom, er det kanskje bedre å finne noe annet å tenke på? Sier mannen som går helt bananas for noen uleste innlegg på et forum vises som leste etter en stund. 
Squadra Amarone Ciclismo e Vini
|
|
|
[Re: hrukin]
20/05/2018 13:05
|
EHAa
Ivrig
|
Ivrig
Dagens beste 
|
|
|
[Re: hrukin]
20/05/2018 13:47
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
I stedet for å sutre over at ungdom er ungdom, er det kanskje bedre å finne noe annet å tenke på? Sier mannen som går helt bananas for noen uleste innlegg på et forum vises som leste etter en stund. Til RoyKs forsvar har han gått helt bananas over tråder som merkes som leste i kun beskjedne fire og et halv år. De som irriterer seg over russen har gått helt bananas i generasjoner. På den annen side går de som irriterer seg over russen helt bananas hovedsaklig i mai, mens RoyK har gått helt bananas året rundt. Har et inderlig håp om at han begynner å bruke "Aktive tråder" i stedet. Bortsett fra det, virker RoyK som en trivelig kar 
|
|
|
|
|