Bli kvitt Facebook-virus, hvordan?
|
Bli kvitt Facebook-virus, hvordan?
03/05/2018 18:53
|
Ripen
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Min kjære far fortviler, han har fått enten telefon eller PC infisert av et program som spammer grupper han er med i på Facebook med innlegg, reklameinnlegg som tilsynelatende spres av at godtroende klikker på en link og skiten går videre til venner og venners venner. Man legges også til i grupper man ikke engang har hørt om.
Han endte opp med å slette den gamle profilen sin og opprettet ny, men uten å kvitte seg med selve problemet så gikk det ikke mange timene før synderen var på ferde igjen. Han har kjørt flere forskjellige virusscanner på telefon og pc men får beskjed om at alt er bare fryd og gammen.
Noen som vet hvordan man finner og blir kvitt sånt?
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
|
|
|
Re: Bli kvitt Facebook-virus, hvordan?
[Re: Ripen]
03/05/2018 20:59
|
hbakken
Høkk, da! Høkk!
|
Høkk, da! Høkk!
Har han gjort det essensielle/første tips: bytte passord? Helst da ett som ikke er brukt på andre tjenester med samme innloggingsnavn..
Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter. #NBNL -
|
|
|
[Re: hbakken]
03/05/2018 21:06
|
Ripen
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Har han gjort det essensielle/første tips: bytte passord? Helst da ett som ikke er brukt på andre tjenester med samme innloggingsnavn.. Yup! Også sletta hele kontoen og oppretta ny.
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
|
|
|
04/05/2018 06:04
|
bike4man
Entusiast
|
Entusiast
[quote=hbakken] Også sletta hele kontoen og oppretta ny. Den endelige løsning er jo å slette fb-kontoen og IKKE opprette en ny. fb er jo passè, ikke minst nå etter diverse lekkasje-saker. Er ikke på fb og har ingen ønsker om å komme dit. (Holder min sti ren). Livet er bedre uten, fb er ikke ut must. Om noen år er fb trolig nesten helt ute av bruk.
|
|
|
04/05/2018 06:43
|
gutt45kg
Avhengig
|
Avhengig
Installer Firefox og Ghostery + ublock origin addin. Da slipper man 99% av reklame og tull. Synd for de seriøse, men slik er det blitt. Omtrent som reklame i postkassa - det misbrukes
|
|
|
04/05/2018 06:56
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Det er ikke virus, han har trykket på noe som har installert en facebook addon som har fått tilgang til å gjøre ting på hans vegne. Det er ikke virus. Men, ta kontakt med facebook-siden "Datahjelperne", det er en kar som hjelper folk med slike ting, gratis. Veldig informativt og greier. Hør der om det er mulighet. Her er et eksempel: https://www.datahjelperne.no/shell-svindel-facebook/
Redigert av RazeFaze; 04/05/2018 06:57.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
[Re: bike4man]
04/05/2018 06:58
|
Ripen
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
[quote=hbakken] Også sletta hele kontoen og oppretta ny. Den endelige løsning er jo å slette fb-kontoen og IKKE opprette en ny. fb er jo passè, ikke minst nå etter diverse lekkasje-saker. Er ikke på fb og har ingen ønsker om å komme dit. (Holder min sti ren). Livet er bedre uten, fb er ikke ut must. Om noen år er fb trolig nesten helt ute av bruk. For en 64-åring er Facebook fortsatt helt innafor, for en 44-åring også faktisk. Ikke nødvendigvis for å følge med på hva folk har til middag og mener om ulven, men til arrangementer, grupper o.l. er Fb fortsatt på høyden synes jeg.
Roy
|
|
|
04/05/2018 07:07
|
Brusdalen
Ivrig
|
Ivrig
Livet er bedre uten, fb er ikke ut must. Om noen år er fb trolig nesten helt ute av bruk.
Ok, jeg biter på  Jeg er ikke uenig i at ting vil endre seg over flere år, men hvordan ser du for deg at man skal erstatte de funksjonene FB utfyller i dag? Jeg tenker på innkallling til dugnad i småbåthavna, informasjon om endret tidspunkt for turntrening, planlegging av guttetur til høsten, osv. Private grupper der man slipper å laste ned egne apper, eller f.eks. messenger som enkelt lar deg kommunisere med de du vil, og man kan dele tekst, bilder, filer, osv. Slik FB fungerer som et sosialt medium, er veldig bra mener nå jeg. Og så er det såklart mindre kjekke ting som deling av høyreekstrem propaganda, reklame, og "virale videoer"/spam.
|
|
|
04/05/2018 07:07
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
[quote=hbakken] Også sletta hele kontoen og oppretta ny. Den endelige løsning er jo å slette fb-kontoen og IKKE opprette en ny. fb er jo passè, ikke minst nå etter diverse lekkasje-saker. Er ikke på fb og har ingen ønsker om å komme dit. (Holder min sti ren). Livet er bedre uten, fb er ikke ut must. Om noen år er fb trolig nesten helt ute av bruk. Egentligen ganska enig men hvis jag inte var på facebook så skulle jag inte få den mesta informationen om barnens aktiviteter och sånt. Tvivlar på att det kommer ändras spesiellt raskt.
|
|
|
[Re: RazeFaze]
04/05/2018 07:09
|
JonAre
Besatt
|
Besatt
Det er ikke virus, han har trykket på noe som har installert en facebook addon som har fått tilgang til å gjøre ting på hans vegne. Det er ikke virus. RazeFaze har nok rett, og da tror jeg han burde finne syndende app her: https://www.facebook.com/settings?tab=applicationsAlternativt kan det være ondsinnet add-on i nettleseren (eller mer avansert, generell trojaner installert på PCen). I så fall vil det sannsynligvis forsvinne om han logger ut av FB på nettleseren han vanligvis bruker, og f. eks bruke Chrome eller Firefox. Om det løser det umiddelbare problemet, kan man se om man finner og kan fjerne styggedommen fra maskina.
|
|
|
[Re: JonAre]
04/05/2018 07:14
|
JonAre
Besatt
|
Besatt
Se også her, spesielt under andre steder han er logget inn: https://www.facebook.com/settings?tab=securityOm han skrur på tofaktor autentisering, vil det også bli færre muligheter for å misbruke kontoen hans selv om noen (f. eks ondsinnet add-on i nettleser) skulle knabbe passordet hans og sende det til slembeisene.
|
|
|
04/05/2018 08:24
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Se også her, spesielt under andre steder han er logget inn: https://www.facebook.com/settings?tab=securityOm han skrur på tofaktor autentisering, vil det også bli færre muligheter for å misbruke kontoen hans selv om noen (f. eks ondsinnet add-on i nettleser) skulle knabbe passordet hans og sende det til slembeisene. Et problem er jo at man faktisk tillater en addon, og i denne så får addon/app'en tillatelse til å "post on my behalf". Da har man faktisk gitt tilatelse til dette... og endre passord hjelper ikke fordi tilatelsen er gitt på "innsida" "her, hversågod, du kan poste hva du vil på mine vegne, til alle mine venner... fordi du har lov å se alle vennene mine, gruppene mine...alt"
|
|
|
[Re: RazeFaze]
04/05/2018 08:50
|
JonAre
Besatt
|
Besatt
Et problem er jo at man faktisk tillater en addon, og i denne så får addon/app'en tillatelse til å "post on my behalf". Da har man faktisk gitt tilatelse til dette... og endre passord hjelper ikke fordi tilatelsen er gitt på "innsida"
Ja, det finner han på den første linken jeg postet.
|
|
|
04/05/2018 08:52
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Et problem er jo at man faktisk tillater en addon, og i denne så får addon/app'en tillatelse til å "post on my behalf". Da har man faktisk gitt tilatelse til dette... og endre passord hjelper ikke fordi tilatelsen er gitt på "innsida"
Ja, det finner han på den første linken jeg postet. 
Redigert av RazeFaze; 04/05/2018 08:53.
|
|
|
04/05/2018 13:54
|
Ripen
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Takker og bukker, info er videresendt fadern. 
Roy
|
|
|
05/05/2018 19:11
|
jag
Ringrev
|
Ringrev
Han endte opp med å slette den gamle profilen sin og opprettet ny, men uten å kvitte seg med selve problemet så gikk det ikke mange timene før synderen var på ferde igjen.
Kan du få sjekket nettleseren? Jeg har vært borti dette tidligere, og var det en utvidelse til Chrome som postet diverse. Siden problemet kom tilbake på den nye kontoen, så kan det virke som det er noe utenom FB, som tøyser. Eller om han har godtatt samme tvilsomme app igjen... Det kan også være lurt å sette tillatelse for apper til å kun å lage poster som er leselig for eieren. /Jan
Redigert av jag; 05/05/2018 19:14.
"I never understood wind" - Donald Trump
|
|
|
|
|