|
|
Derfor er jeg imot el-sykler på sti.
|
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti.
[Re: simenf]
18/04/2018 12:52
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Fredriks, har du prøvd elsykkel på sti? Nei, men jag har provd vanlig el-sykkel och jag kan inte första varför alla dens eganskaper ska försvinna om man är i en skog. Vad är det egentligen vi diskuterar? Att det är jobbigare att sykla med el-sykkel än vanlig sykkel i skogen? Jag kan vissa data från sykling i skogen när jag inte alls har en hög puls.
|
|
|
[Re: fredriks]
18/04/2018 19:53
|
simenf
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Fredriks, har du prøvd elsykkel på sti? Nei, men jag har provd vanlig el-sykkel och jag kan inte första varför alla dens eganskaper ska försvinna om man är i en skog. Vad är det egentligen vi diskuterar? Att det är jobbigare att sykla med el-sykkel än vanlig sykkel i skogen? Jag kan vissa data från sykling i skogen när jag inte alls har en hög puls. Det meste er jo overførbart, men hvis du tror at det bare er å vispe med pedalene så får du nok en overraskelse på sti. Det krever, som stisykling ellers, aktiv deltagelse, noe som den økte vekten også bidrar til. Du kan jo lese hva du vil ut av dataene til olechr, men at han må jobbe selv om han har elstøtte er jo åpenbart.
SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen
Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
|
|
|
[Re: simenf]
18/04/2018 20:57
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Du kan jo lese hva du vil ut av dataene til olechr, men at han må jobbe selv om han har elstøtte er jo åpenbart. Jag förstår fremdeles inte hur den datan visar det. Det den visar är väl snarare att man kan jobbe hvis man har elstötte. Jag har heller aldrig trott att det bara är att vispa med pedalerna för att sykle teknisk sti men att man kan sykla på en lavare intensitet på många stier än vad man i praktikten kan på en vanlig sykkel.
|
|
|
[Re: erikskon]
30/04/2018 17:12
|
Oddeman
Ringrev
|
Ringrev
Greit at denne ikke nådde målet. Selv om det skjedde på en ugrei måte.
"På vei til Bymarka Den aktuelle ettermiddagen var 33-åringen på vei opp i Bymarka for å bedrive stikjøring. Han hadde prøvd sykkelen et par ganger tidligere, og hadde tatt på seg helhjelm og hansker før han satte av gårde. Han mente at han holdt mellom 40–45 km/t bortover gang og sykkelstien ved Vestre Kanalkai før ulykken."
https://www.adressa.no/pluss/nyheter/2018/04/30/Elsykkel-med-toppfart-på-108-kmt-traff-Karita-27-16601003.ece
------------------ I don't believe a word
|
|
|
[Re: Oddeman]
30/04/2018 17:24
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Samme sak uten betalingsmur (og uten referanse til stisykling...): Skal ha meid ned kvinne på blodtrimma elsykkelDette er jo åpenbart ulovlig og dermed ikke umiddelbart relevant for trådens tema, men viser igjen faren for trimming og ulovlige doninger. I Oslo ser jeg tilnærmet daglig en eller flere ulovlige elsykler. Er ikke i tvil om at de vil dukke opp rundt omkring i Marka.
|
|
|
30/04/2018 18:40
|
Flo
Ringrev
|
Ringrev
Håper han får strengeste straff som er mulig i dette tilfellet. Helt fantastisk at forsvareren stiller tvil om aktsomheten til den påkjørte.
|
|
|
[Re: Flo]
30/04/2018 19:09
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Håper han får strengeste straff som er mulig i dette tilfellet. Helt fantastisk at forsvareren stiller tvil om aktsomheten til den påkjørte. Likheten mellom en advokat og en sædcelle er at begges sjanse til å bli menneske er én til 300 millioner ;-)
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
|
|
|
30/04/2018 19:28
|
Langbein Rise
Entusiast
|
Entusiast
https://www.aftenposten.no/norge/i/A2ger...a-27?spid_rel=2"Den aktuelle ettermiddagen var 33-åringen på vei opp i Bymarka for å bedrive stikjøring. Han hadde prøvd sykkelen et par ganger tidligere, og hadde tatt på seg helhjelm og hansker før han satte av gårde. Han mente at han holdt mellom 40–45 km/t bortover gang og sykkelstien ved Vestre Kanalkai før ulykken." "Sykkelen hadde tre modus: Økonomi, normal og boost. I boost-modus målte Veivesenet en toppfart på 108 km/t, opplyste han videre. I tillegg fant de ut at den målte effekten på bakhjulet var 5600 watt." "Vitne: – Jeg kjørte i 60 km/t som var fartsgrensen, og han kjørte fortere, sa den ene mannen, som anslo at 33-åringen var oppe i 80 km/t." Vet ikke om denne sykkelen er godkjent for norske veier, men for å være lovlige må elkjøretøy skiltes og registreres. - Man må også ha ansvarsforsikring på sykkelen. - Man må bruke godkjent hjelm for moped/motorsykkelbruk. - Kan kun brukes på veier, ikke fortau og sykkelveier - Man må inneha førerkort for moped/motorsykkel.
Langbein Rise - lykken er en sykkelbar sti i sola
|
|
|
[Re: olechr]
30/04/2018 19:39
|
Langbein Rise
Entusiast
|
Entusiast
Her er en av de siste hardøktene jeg hadde på El sykkelen. Føler vel egentlig at jeg brukte kroppen ganske bra ;-). Sone 3 som snittpuls på 1,5 time. Gjennomsnittsfart er 21 km/t, har du tall på hva farten er uten hjelpemotor? Tenker du på hva tilsvarende økt ville vært med vanlig sykkel? Ja, jeg er nysgjerrig på hvor mye fortere det går på en terrengrunde.
|
|
|
[Re: Flo]
30/04/2018 20:03
|
neonstz
Ringrev
|
Ringrev
Håper han får strengeste straff som er mulig i dette tilfellet. Helt fantastisk at forsvareren stiller tvil om aktsomheten til den påkjørte. Vel, han burde få samme straff som om han hadde kjørt bil eller motorsykkel i 80 km/t på gangvei. Jeg vet ikke hva maksimalstraffen er, men synes 18 dagers fengsel og 6 måneders førerkortbeslag som blir foreslått er absurd lite. Hadde han kjørt 80 km/t med bil i 30-sone hadde han jo fått 12-18 måneders førerkortbeslag.
Redigert av neonstz; 30/04/2018 20:04.
Geir Bjerke - sitte, stå, gå
|
|
|
[Re: Langbein Rise]
30/04/2018 20:29
|
olechr
More than words
|
More than words
Ja, jeg er nysgjerrig på hvor mye fortere det går på en terrengrunde.
Jeg testet med en vanlig Genius i samme runde. Og uten at jeg har lagt mye i dette. Skal teste mer nøyaktig i sommer. Så er dette det jeg satt igjen med: -Klarer å holde høyere puls på Elsykkelen over lang tid. Pulsen er høyere, for man stivner ikke i bena på samme måte. -Nedover på fint underlag ca 5% saktere på elsykkelen. I den runden her på vinterføre får man null hjelp av motoren da man stort sett er over 25km/t. Jo mer teknisk jo raskere går det med vanlig sykkel vs Elsykkel. -Oppover er det stor forskjell. Så snittfarten på denne runden er ca 20km/t med Elsykkel når jeg gir gass og ca 12-13 km/t på vanlig sykkel. Der jeg bruker ELsykkel mest om dagen er når jeg skal få trent mest mulig teknikk på begrenset tid. Da kan man sykle opp bakker man før har måtte trill opp. Ned igjen sykler man med sykkelen på Eco eller uten kraft i hele tatt. På en slik tur får jeg ca dobbelt så mange runder med El som uten el.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
30/04/2018 20:52
|
Lid
Veteran
|
Veteran
Jeg var også overrasket første gang jeg syklet skikkelig på sti med Elsykkel. Jeg fikk faktisk ganske så høy puls på den også. Fikk ny skikkelig El sykkel i dag og gleder meg skikkelig til å prøve den. Blir nok stor overgang fra en enkel hardtail til skikkelig god fulldemper.
|
|
|
01/05/2018 09:18
|
TrondAM
Veteran
|
Veteran
"På en slik tur får jeg ca dobbelt så mange runder med El som uten el" Dobbel så stor slitasje på stien med elsykkel som med stisykkel mao 
Redigert av TrondAM; 01/05/2018 09:18.
|
|
|
[Re: TrondAM]
01/05/2018 09:46
|
bike4man
Entusiast
|
Entusiast
Har fundert på det der med EL-sykler på stiene...blir det litt i retning av å sitte hjemme, og få noen til å sykle turen for seg, for deretter å se turen i opptak fra hjelm-kamera, på PC-en, ? Da sparer man jo enda flere kalorier enn ved å sykle selv, og slipper å bli svett og eventuelt våt og gjørmete i regnvær? Bare fordeler der, slik jeg ser det.
|
|
|
01/05/2018 10:10
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jag er fremdeles vad jag synes om el-sykkel i skogen sån generellt, det är antagligen inte något alls problem i väldigt många områden, men det olechr beskriver är inte något jag vill ha i bynära områden.
Mycket högre medelfart och mer sträcka tillryggalagd än för en vanlig sykkel. Terrängsykling på vanliga stigar som andra använder har trots allt sina potentiella problem som gör att jag inte tror att det är så väldigt bra om det går klart raskare oppover och blir fler turer nedover.
Kanske inte så bra om många el-syklister kommer på att träna nedförskörning i henriksåsen och ligger i 25 km/h på gruset och stien opp igjen alltför ofta.
|
|
|
[Re: TrondAM]
01/05/2018 11:37
|
olechr
More than words
|
More than words
"På en slik tur får jeg ca dobbelt så mange runder med El som uten el" Dobbel så stor slitasje på stien med elsykkel som med stisykkel mao Kommer an på hvor lang turen er ;-) På e sykkel er det begrenset hvor lenge man får hvert ute, det er det ikke på vanlig sykkel. Er man opptatt av at det ikke skal bli slitasje, ja da får man holde seg hjemme. Problemet med det er at da forsvinner stiene (Sti=slitasje). Det viktigste er å holde seg på stien og ikke grønne ut i hvert eneste gjørmehull.
|
|
|
01/05/2018 11:45
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Er man opptatt av at det ikke skal bli slitasje, ja da får man holde seg hjemme. Er det bare jeg som stadig får opp i nettleseren reklame for Offroad Finnmark med slagordet "Terrengrittet som setter varige spor"? Ville ikke fungert sørpå 
|
|
|
01/05/2018 11:46
|
olechr
More than words
|
More than words
Jag er fremdeles vad jag synes om el-sykkel i skogen sån generellt, det är antagligen inte något alls problem i väldigt många områden, men det olechr beskriver är inte något jag vill ha i bynära områden.
Mycket högre medelfart och mer sträcka tillryggalagd än för en vanlig sykkel. Terrängsykling på vanliga stigar som andra använder har trots allt sina potentiella problem som gör att jag inte tror att det är så väldigt bra om det går klart raskare oppover och blir fler turer nedover.
Kanske inte så bra om många el-syklister kommer på att träna nedförskörning i henriksåsen och ligger i 25 km/h på gruset och stien opp igjen alltför ofta. Det er da ikke bra om folk gjør med vanlig sykkel heller? Det er bare å bruke hodet, akkurat som på vanlig sykkel. Skal du holde 25km/t oppover så er det ikke bratte bakken. Den gir seg på 25km/t, men de som trur man kan vispe i 25 km/t oppover bratte bakker bør ta å prøve. :-) Personlig kjører jeg stier med Elsykkelen jeg ikke har brukt før. Ei heller så mange andre. Nettopp fordi jeg kommer opp nye steder, jeg kan kjøre andre runder med andre ord. Så det er mange måter å se dette på. Selv ser jeg ingen betenkeligheter med Elsykkel så lenge man tar hensyn til andre brukere av marka og så lenge de ikke blir noe sørlig sterkere enn de er nå. Men dette gjelder med vanlig sykkel også. I dag feks blir det ingen tur fordi det er så vått i marka, verken på EL eller vanlig.
|
|
|
01/05/2018 11:58
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Nu skrev ju du nettopp att du hade mycket högre hastighet på el-sykkel än på vanlig sykkel så jag gidder inte ta något mer diskusion om hastigheter etc.
Om man tar dina tal och tänker lite så kommer en el-syklist motsvara 2-3 vanliga syklister på en tur som Henriksåsen med start i byen. (snabbare cykling totalt sätt och mycket lättare transport)
Det är självklart inga problem om de tar hänsyn och stiarna håller för det ökta bruket men jag är väldigt osäker på om ett närområde som bymarka i trondheim klarar väldigt mycket mer bruk av syklister innan det faktiskt blir en riktig konflikt.
|
|
|
01/05/2018 13:17
|
olechr
More than words
|
More than words
Nu skrev ju du nettopp att du hade mycket högre hastighet på el-sykkel än på vanlig sykkel så jag gidder inte ta något mer diskusion om hastigheter etc.
Om man tar dina tal och tänker lite så kommer en el-syklist motsvara 2-3 vanliga syklister på en tur som Henriksåsen med start i byen. (snabbare cykling totalt sätt och mycket lättare transport)
Det är självklart inga problem om de tar hänsyn och stiarna håller för det ökta bruket men jag är väldigt osäker på om ett närområde som bymarka i trondheim klarar väldigt mycket mer bruk av syklister innan det faktiskt blir en riktig konflikt. Tar jeg en vanlig sykkel så kommer jeg også flere turer enn en vanlig syklist. ;-) Vil du nekte de som er i god form også? Er flere KOMer jeg ikke klarer å ta fra da jeg var sprek selv med elsykkel. :-P Trur vi bare får være enig om å være uenig. Jeg ser ulemper og fordeler med Elsykkel. Det samme gjør jeg med Strava (som jeg trur er et større problem enn EL) og med vanlige sykler. Alt handler om å bruke hode og man kan argumentere for og imot. Nå er Elsykkel tross alt lovlig (stort sett), så det er bare å komme seg ut.
|
|
|
01/05/2018 13:24
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ja, vi kan gärna vara oeniga. Jag tog mest det du skrev som ett exempel på hur man kan sykla i skogen med el-sykkel och det är ett sätt som jag inte tror är spesiellt bra totalt sätt,
Men som ofta i denna diskussionen är ibland el-sykkel väldigt bra men om man är skeptisk till el-sykkel i skogen så för man höra att de inte alls är så bra egentligen, att det ju inte är någon skillnad osv.
|
|
|
01/05/2018 19:54
|
erikskon
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Men som ofta i denna diskussionen är ibland el-sykkel väldigt bra men om man är skeptisk till el-sykkel i skogen så för man höra att de inte alls är så bra egentligen, att det ju inte är någon skillnad osv.
Ja, det er noe magisk med elsykkel. Den mer enn dobler kapasiteten din mot en neve dollar, men sliter ikke mer enn en sykkel. Go figure. Argumentet om at elsykkel er så bra for da får man kjørt opp flere stier og dekket større områder får meg nok en gang til å undre meg over om at elsyklister har noen tanker om at det faktisk er helt greit at noen områder ligger urørt. Unner de dyr og de mest folkeskye markabrukerne "friområder"? Er det et mål i seg selv at stisykling skal spres over så store områder som mulig og at det skal være menneskelig aktivitet over alt? Jeg synes det er helt greit, uansett by eller bygd, at noen områder får være i fred.
|
|
|
02/05/2018 09:21
|
Langbein Rise
Entusiast
|
Entusiast
Det er da ikke bra om folk gjør med vanlig sykkel heller? Det er bare å bruke hodet, akkurat som på vanlig sykkel. Skal du holde 25km/t oppover så er det ikke bratte bakken. Den gir seg på 25km/t, men de som trur man kan vispe i 25 km/t oppover bratte bakker bør ta å prøve. :-)
Personlig kjører jeg stier med Elsykkelen jeg ikke har brukt før. Ei heller så mange andre. Nettopp fordi jeg kommer opp nye steder, jeg kan kjøre andre runder med andre ord. Så det er mange måter å se dette på. Selv ser jeg ingen betenkeligheter med Elsykkel så lenge man tar hensyn til andre brukere av marka og så lenge de ikke blir noe sørlig sterkere enn de er nå. Men dette gjelder med vanlig sykkel også. I dag feks blir det ingen tur fordi det er så vått i marka, verken på EL eller vanlig.
Slike holdninger bør vi spre mer av. Stisykling er lek, men det er lov å ta hensyn til at andre også ferdes der man er. Utenforstående ser ikke forskell på sykkel / el-sykkel.
|
|
|
07/05/2018 09:18
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
|
|
|
11/05/2018 11:04
|
simenf
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Enkelt å finne skrekkeksempler. Også enkelt å finne eksempler på at elsykler i marka ikke er et problem i praksis.
Dersom denne tråden ikke bare skal bli et ekko-kammer for dommedagsscenarier er det kanskje greit å holde fokus på faktiske problemstillinger (og mulige løsninger).
SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen
Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
|
|
|
12/05/2018 23:14
|
RoyK
Besatt
|
Besatt
Det løser seg nok når EU setter opp grensene
|
|
|
[Re: RoyK]
13/05/2018 10:27
|
knut77
Besatt
|
Besatt
Det løser seg nok når EU setter opp grensene Skal EU sette opp grensene? Kilde?
|
|
|
25/05/2018 08:04
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Vil tro at denne er mer beregnet for frisk harving på sti enn for jobbsykling....? I enkelte miljøer er "syklister på sti" allerede ønsket dit pepper'n gror, tviler på at økt forekomst av slike vil gjøre oss noe særlig mer populære.... https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=65281809
|
|
|
|
|