Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Ny sykkel til en nybegynner

Ny sykkel til en nybegynner #2479694 28/04/2018 15:23
N
Noolesd Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
N
Jeg skal nå gå til innkjøp av en terreng sykkel.
Men å velge sykkel syns jeg er vanskelig.
Jeg har lenge hatt lyst til å kjøpe meg en ok sykkel for å begynne med sti sykkling, men har alderi tatt meg råd til dette.
Men nå har jeg fått ny jobb og trenger en sykkel til og fra jobb (ca 30min sykkling gjennom skogen)
Jeg tenkte max pris på 10000kr.

Sykkelen vil jeg som sagt bruke til og fra jobb. (Sommer og vinter)
På fritiden har jeg også lyst til å bruke samme sykkel til sti sykling.
Kanskje jeg får lyst til å være med på ritt også 🙂
Men 10000kr er for selve sykkelen, piggdekk, skjermer, hjelm etc kommer utenom denne prisen.

Håper jeg finner en sykkel jeg kan få stor glede av mes hjelp fra dere her på forumet.

Mvh
Terje

Re: Ny sykkel til en nybegynner [Re: Noolesd] #2479703 28/04/2018 16:02
RoyK Offline
Besatt
Besatt
Foreslår at du prøver å finne noe brukt. For 10k med vårpriser, får du ikke så veldig mye. En halvdempa sak vil uansett være en god start.

Re: Ny sykkel til en nybegynner [Re: RoyK] #2479711 28/04/2018 16:20
C
Cun7 Offline
Fersking
Fersking
C
Ja, kjøp bruk.
Sett deg på finn.no og trykk F5 ICON_SMILE

Re: Ny sykkel til en nybegynner [Re: Noolesd] #2479712 28/04/2018 16:27
RoyK Offline
Besatt
Besatt
Vi har jo et bruktforum her inne også ICON_WINK

Re: Ny sykkel til en nybegynner [Re: Noolesd] #2479715 28/04/2018 16:33
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
"Kjøp brukt" er ikke et svar på hvilken sykkel dere anbefaler.

Det er heller ikke et godt råd for første sykkel, med mindre kjøper har uvanlig god teknisk innsikt for nybegynner å være, eller har kompiser som kan hjelpe.

For en første helårs pendler- og tursykkel som takler enkel terreng/stisykling, se på gode tilbud på nye 29" halvdempere/hardtails fra butikk i nærheten som kan gi deg veiledning og gjerne god serviceavtale. Ny sykkel betyr garanti, alle rettigheter etter kjøpsloven, ofte mulighet for bytte eller retur - og noen ganger gratis grunnservice i noen år.

Husmerkene hos de store kjedene - som White, Gavia, Diamant/Nakamura - gir ofte mye for pengene. I denne prisklassen er vekt som regel en god indikator på nivå av ramme og komponenter, om du ikke kjenner de forskjellige gruppene. Jeg ville siktet meg inn på rundt 12 kg og nedover.

F.eks. får du nå i helgen White XC 290 LTD XT for kr. 8.990 om du oppretter abonnement på nyhetsbrev. Dessverre få igjen på lager.

Om du får sansen for stisykling, vil du med tiden kunne oppgradere til en fulldempet stisykkel, men det er neppe en naturlig løsning for pendler/helårssykkelen du ønsker deg nå, med mindre turen gjennom skogen er på krevende sti. Slik sykkel i rimelig god kvalitet vil også kreve et mer romslig budsjett, også på bruktmarkedet.

Velkommen på forumet og lykke til!

Re: Ny sykkel til en nybegynner [Re: Noolesd] #2479718 28/04/2018 16:47
RoyK Offline
Besatt
Besatt
Nå har ikke trådstarter sagt noe om hva slags sykkel han skal ha, så jeg svarte med å gi det beste svaret jeg har - kjøp brukt! Det meste vil funke, med mindre du kjøper noe ræl, men du vil nok få mer for penga enn hos XXL. Trådstarter har heller ikke sagt noe om hvor høy han er eller om stort annet, noe som gjør anbefalinger vanskeligere.

Re: Ny sykkel til en nybegynner [Re: Noolesd] #2479744 28/04/2018 18:27
A
anonym Offline
Besatt
Besatt
A
Sepeda hadde ingen problemer med å komme med en anbefaling...

Ikke kjøp brukt. Det følger ingen garantier med slike kjøp og sjansen for å bli lurt er meget høy, om du ikke har god erfaring med å se slitasje på sykler.
White merket til XXL er mye sykkel for pengene.

Re: Ny sykkel til en nybegynner [Re: Noolesd] #2479752 28/04/2018 18:53
N
Noolesd Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
N
Litt mer info er muligens på sin plass. Beklager.
Bruken har jeg alt forklart.
Ikke har jeg noe kunskap om sykler, så var vel derfor jeg skrev kun terrengsykkel.
Men blir nok en hardtail. Men om det er riktig vet jeg ikke.
Jeg er 178 høy og 80kilo.
Fysisk form er grei, har syklet 2 sesonger på sykkel til hele 1000kr på sti, fikk lånt en intruder av en kammerat til rundt 15k merket jo ett hav av forskjell, litt dumt at jeg prøvde egentlig, ble jo helt ræv å gå tilbake til sykkelen min. Når det gikk i stykker ble det ikke mer sykkling.

Var på gmax, hadde hele 2 sykler å anbefale meg, husker bare navnet på 1 var diamant mogul 2 til 4000kr
Den andre kostet 7000kr husker ikke navnet.
Men fortalte han at jeg tidligere hadde sett på en apex sykkel da anbefalt han meg mogul 4 som skulle komme til butikken snart.
Gmax får jeg også 3års gratis service, noe som passer perfekt siden den nye arbeidsplassen ligger 50meter ifra.

Er det ellers noe jeg burde skive her?
Full dempet sykkel er ikke aktuelt da jeg skal bruke den til fra jobb også.

Blir jeg bitt av basillen kan der jo hende jeg må oppgradere, men vil gjerne prøve meg på birken og grenserittet neste år muligens.
Da blir det antagelig med sykkelen jeg kjøper nå.

Re: Ny sykkel til en nybegynner [Re: Noolesd] #2479757 28/04/2018 19:17
N
Noolesd Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
N
White sykkel som ble anbefalt ser jeg er utsolgt på alle butikker i nærheten 😕

Re: Ny sykkel til en nybegynner [Re: Noolesd] #2479758 28/04/2018 19:24
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Du kan kjøpe sykkelen på nett og spesifisere at du vil hente den i din nærmeste butikk, om du ikke vil få den hjem på døren eller hente den på posten.

Det er størrelse L/19" tilgjengelig på nett. Jeg er ikke sikker på om du vil foretrekke M/17" eller L/19", men om du slår til, har du uansett anledning til å returnere sykkelen ubrukt og få pengene igjen, eller evt. bytte til annen størrelse eller annen sykkel. Du har attpåtil fornøyd-garanti der du kan prøve sykkelen i 30 dager og bytte om du ikke er fornøyd.

Tilbudet gjelder som nevnt kun denne helgen.

Moderator  support