Det er jo bare bildefilene, se på det bildene viser. Øverste tråd ser du på første bilde at innlegget til Thomas er lagt inn for 2 minutter og 29 sekunder siden på øverste bilde og 47 minutter og 45 sekunder på nederste bilde.
og som sagt sier jeg at dette skjer etter en time eller så når man ikke bruker forumet. Det er som sagt samme problem på alle plattformer jeg har brukt.
Dette er veldig lett å reprodusere dette. Logg inn på forumet, åpne et underforum og så en tråd, sykle ei mil eller tre, vips så er feilen reprodusert.
Jeg opplever fra tid til annen det samme som RoyK beskriver. Ikke det at det er så fryktelig plagsomt, men jeg synes han fortjener noe backing da alle bare avfeier det han sier som vrøvl.
De gangene jeg har opplevd det har følgende skjedd. Jeg sitter og leser forumtråder på www.terrengsykkel.no, går inn på et underforum, som f.eks Landevei. Blir forstyrret av noen, og fanen i nettleseren blir bare stående oppe. I glemselen lukker jeg hele nettleseren en time eller to senere. Neste gang jeg da går inn i det samme underforumet er det kun tråder som er oppdatert etter sist gang som er merket som ulest. Selv om jeg ikke leste noen av de når jeg var inne før jeg ble forstyrret.
Jeg opplever fra tid til annen det samme som RoyK beskriver. Ikke det at det er så fryktelig plagsomt, men jeg synes han fortjener noe backing da alle bare avfeier det han sier som vrøvl.
De gangene jeg har opplevd det har følgende skjedd. Jeg sitter og leser forumtråder på www.terrengsykkel.no, går inn på et underforum, som f.eks Landevei. Blir forstyrret av noen, og fanen i nettleseren blir bare stående oppe. I glemselen lukker jeg hele nettleseren en time eller to senere. Neste gang jeg da går inn i det samme underforumet er det kun tråder som er oppdatert etter sist gang som er merket som ulest. Selv om jeg ikke leste noen av de når jeg var inne før jeg ble forstyrret.
Jeg bruker Chrome. Ikke testet andre nettlesere.
100% likt det jeg opplever. Jeg bruker stort sett Firefox på mac
- Hvordan kam dette ha samme effekt på både Chrome og Firefox? - Hvis jeg har FF åpen i en tråd og glemmer den ei stund, hvordan kan det medføre at de andre trådene blir "prefetcha"?
- Både Chrome og Firefox har forhåndslasting (aka prefetching) av sider. - Forhåndslasting virker slik at nettleseren laster inn sider den tror du kommer til å klikke på i bakgrunnen, slik at de er klare til å vises hvis/når du faktisk klikker på dem
Jeg sier ikke at dette er grunnen til at trådene blir markert som lest, bare at det kan være smart å sjekke ut. Prøv evt. også å logge nettverksaktiviteten i nettleseren ved å trykke f12, gå til network, huke av for persist logs, trykke på all, og så la vinduet stå. Da ser du om nettleseren din laster noen sider (fra det aktive vinduet) selv om du ikke bruker den.
Har skrudd av forhåndslasting, så får vi se - det kan jo være en måte å finne ut av kilden til problemet i hvert fall - trudde man brukte kjeks for sånt, jeg, ikke bare forespørsler…
Informasjon om hvilke tråder/poster/meldinger som er lest ligger i en database på serveren, ikke i cookies. Ikke glem å sjekke de to andre alternativene også
Jeg opplever fra tid til annen det samme som RoyK beskriver. Ikke det at det er så fryktelig plagsomt, men jeg synes han fortjener noe backing da alle bare avfeier det han sier som vrøvl. (...) Jeg bruker Chrome. Ikke testet andre nettlesere.
Problemet har existerat på forumet under hela tiden jag har varit här men jag tycker att det blivit bättre de senaste åren. I begynnelsen blev jag förvånad när folk kunde säga att de hade hundratals olästa trådar i något subforum som de inte var intresserad av. För mig blev allt automatisk satt till läst rätt ofta.
Jag tror inte jag har sätt detta fenomen på något annat forum.
Det finns folk som har skrivit i tråden att problemet existerar men de flesta verkar inte tycka att det spelar så stor roll.
edit: Eller nja, tittade runt lite på forumet och en massa trådar som jag aldrig har läst står som lästa.
Jeg kan bekrefte at problemet er det samme uten prefetch. Og sudan2k, problemet er nok det samme for alle, siden det her kan reproduseres å forskjellige plattformer, men det tar litt tid å oppdage det, så ikke alle klager.
Jeg har jobba med IT i 20 år eller så, så dette er ikke bare synsing.
Om det var forumet, så skulle alle ha samme problem.
Ok, för det har aldrig hänt att en bug i ett data program ger olika resultat beroende på bruksätt, operativsystem, webläsare, inställningar och sånt?
Greia her er vel at det samme problemet oppstår i din nettleser (chrome) som på min (firefox) og jeg har sett problemet på både linux og macOS (windows unngår jeg så godt jeg kan). Jeg har også prøvd å skru av prefetch, og jeg har ingen plugger som burde ha noe med saken å gjøre. Det er dermed rimelig god grunn til å tro at dette er en programfeil ("bug") i forumet, og siden det erganske nøyaktig fire år sia jeg nevnte dette først, burde noen ha sett litt på det…
Testet nettopp i Chrome i et par timer uten noen addons, tråder blir ikke markert som lest. Umulig for noen å fikse med mindre man klarer å reprodusere det :/
Jeg har vel forklart feilen - og den har blitt reprodusert av flere her - trur ikke det hjelper med skjermbilder som beviser ting mer. Det vil si, med mindre noen trur jeg har drivi på i fire år med masing om dette for moro skyld…