Vedlikehold av styrelager
|
Vedlikehold av styrelager
23/04/2018 08:49
|
Karl71
OP
Nytt medlem
|
OP
Nytt medlem
Hei, Mitt første innlegg her, men jeg lurer på en ting.
Hvor ofte vedlikeholder man styrelager på en sykkel? Nå gjelder dette jentungen sin sykkel (Fuji Nevada 1.9), og hun sykler til og fra skolen/trening, samt litt i nabolaget. Jeg innrømmer at jeg ikke har vedlikeholdt styrelageret, men det har jeg heller aldri gjort på noen av mine andre sykler.
Etter mindre enn to år er styrelageret helt herpa, og jeg tar med sykkelen til Birk sport, hvor vi kjøpte den. Først får jeg vite at det er vanlig at styrelageret ryker på så billige sykler. Så, når jeg sier at sykkelen er under 2 år gammel, kommer han med argumentet om at jeg ikke har vedlikeholdt godt nok. De skal ha ca 1200 kroner for å skifte det.
Jeg kontakter kundeservice, og får epost tilbake om at vedlikehold er viktig og må gjennomføres jevnlig. Jeg ber om bekreftelse på at en lite og pent brukt sykkel har bedre av jevnlig vedlikehold av styrelager, fremfor å bli latt være i fred (styrelageret altså). Da ringer en jypling meg og belærer om vedlikehold av styrelager og sammenligner med gutta i Tour de France. De sykler lenger på en dag enn jentungen sin sykkel gjør i sin levetid (ish).
Er det jeg som er på bærtur?
|
|
|
Re: Vedlikehold av styrelager
[Re: Karl71]
23/04/2018 09:03
|
Paulus
Besatt
|
Besatt
Det er jo alltid lettvint å komme med ei regle hva du skulle ha gjort etter at noe har oppstått. Men det interessante er om de ga deg informasjon om vedlikehold ved kjøpet. Det høres jo ut som behovet er større enn normalt hvis du skal smøre det opp etter hver tur jf. Tdf argumentet. Da må dette opplyses om hvis det ikke skal være en mangel.
|
|
|
23/04/2018 10:27
|
Garpen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Har sykkelen stått ute? Det har mye å si for om fettet renner ut ...
NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også! Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
|
|
|
23/04/2018 10:36
|
thomassen
Ringrev
|
Ringrev
Bevegelige deler på en sykkel må vedlikeholdes. Sykler som brukes av barn til og fra skolen står som regel ute og er utsatt for vær og vind. Da trenger de ekstra mye vedlikehold.
-Sykkelverksted, hjulbygging, sykkelreparasjoner. -Ibis forhandler på sørlandet. Ripmo som demosykler. http://sykkelsor.no
|
|
|
23/04/2018 12:33
|
Rsykkel
Fersking
|
Fersking
Birksport er noe for seg selv  Har litt erfaring med dem og du må nok påregne å finne ut litt fakta selv... I forhold til styrelager så kommer det an på hva slags type lager du har. Om du har lagre som er "åpne" og det er tenkt at du skal fylle på fett så har jeg sånn på min sykkel som jeg kjøpte på birk. Jeg har hatt sykkelen i 10 år nå og brukt den i 5 av de åra. Tok det opp nå og det så ikke slitt ut. Virker rart at det skal bli sånn på to år. Hvordan ser lagrene ut? Bilde?
|
|
|
23/04/2018 13:08
|
Karl71
OP
Nytt medlem
|
OP
Nytt medlem
Sykkelen står tørt inne om vinteren. Det er vel et såkalt åpent lager (ikke sikker på hvordan legge til bilde, men den heter: FSA NO 10, 1 1/8" semi-integrated, caged bearings, kan søkes opp).
Det er lett å si at alle bevegelige deler på sykkelen må vedlikeholdes, men hvordan skal jeg vite hva det betyr? Det finnes ingen oversikt over hvilke deles som skal vedlikeholdes og hvordan. Og med de prisene som Birk sport har (har ingen å sammenlikne med) er det ikke lønnsomt å få noen til å gjøre det.
Og med måten Birk sport har møtt meg, blir det ikke flere kjøp der.
|
|
|
23/04/2018 14:10
|
Rsykkel
Fersking
|
Fersking
Kjøp fsa no 10 på ebay. Kjøp kulelagerfett på biltema og bytt det selv. Det er ikke noe problem ta, bilde av hvordan det ser ut før du tar av alt så vet du hvordan det skal sammen igjen.
Du trenger trolig unbrako 4 og 5mm eller 5 og 6mm på denne jobben. Første gang bruker du kanskje 30 min.
Redigert av Rsykkel; 23/04/2018 14:48.
|
|
|
23/04/2018 15:05
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Kjøp en pakke med løse kuler i riktig dimension (mål opp de fra kuleringene) gjør ren, smør opp, fyll opp med passende antal kuler (fult - 1) og skru sammen. Mest sannsynlig vil dette holde massevis for datteren.
|
|
|
23/04/2018 16:35
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Som andre har nevnt, har hvorvidt den har stått mye ute i regnvær betydning. Men jeg tenker at det lenge har vært slark i styrelageret, som ikke har blitt etterstrammet. Og da kan det fort bli slitt. Sånn ellers vil jeg vel si at styrelageret antakelig holder flere mil enn en gjennomsnittlig dame sykler i løpet av hele sitt liv 
|
|
|
23/04/2018 18:01
|
Rsykkel
Fersking
|
Fersking
Du kan gjøre som Tange skriver, evt. kan du telle antall kuler i lageret og kjøpe kun lageret på ebay. Det er sikkert 44mm du skal ha. Vanlig er at det er 22 eller 20 kuler med ytterdiameter på ca 40mm og inder diamenter på ca. 32mm . Du kan jo måle og sjekke. Det koster ikke mange kronene.
|
|
|
23/04/2018 21:10
|
RoyK
Besatt
|
Besatt
Foreslår at du skriver ut forbrukerkjøpslova og tar med utskrifta til Birk. En sykkel hvor styrelageret går etter under to år, er en feilproduksjon.
|
|
|
[Re: Rsykkel]
24/04/2018 06:37
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Dur 22 eller 20 kuler med ytterdiameter på ca 40mm og inder diamenter på ca. 32mm . Det er seriøst store kulelager :-D
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
24/04/2018 08:59
|
j.bruu
Entusiast
|
Entusiast
Min erfaring er at nye sykler kommer med særdeles lite fett rundt krank og styrelager. demonter og smør opp som det første du gjør når du kjøper ny sykkel så varer det kansje mere enn en sesong.
|
|
|
[Re: RoyK]
24/04/2018 09:05
|
krankdrev
Besatt
|
Besatt
Foreslår at du skriver ut forbrukerkjøpslova og tar med utskrifta til Birk. En sykkel hvor styrelageret går etter under to år, er en feilproduksjon. Tullball. Men som det blir nevnt av en annen her så brukes det dessverre ofte svært lite og dårlig fett på styrelager fra fabrikk på billige sykler med gammeldagse åpne lagre. Det er ingenting galt med selve lagret, og hvis det smøres opp med godt fett og nok av det når sykkelen fremdeles er relativt ny så kan slike lagre vare i mange år. Har selv en del års erfaring fra sykkelbutikk. Eier må selv også ta litt ansvar og sørge for vedlikeholdt, minst en gang i året er rimelig å forvente.
|
|
|
24/04/2018 10:21
|
Karl71
OP
Nytt medlem
|
OP
Nytt medlem
Selv om Fuji Nevada 1.9 ikke er top-notch, vil jeg ikke si at det er en billig-sykkel heller. Vi kjøpte denne på salg til 3990,- kroner hos Birk for 2 år siden. Og om denne sykkelen fra 2016 har gammeldagse åpne lagre, må vel alle våre tidligere sykle også ha hatt dette?
Kjøpte for noen år siden sykkel på G-sport, da fulgte det med 3 år gratis service, hvor man kun måtte betale for eventuelle nye deler dersom de var slitedeler. Har en mistanke om at de stiller noe sterkere neste gang familien trenger hverdagssykkel.
Selv om dere som har erfaring fra sykkelbutikk vet at det er forskjellige typer styrelagre, hvordan de må vedlikeholdes og hvor ofte, er det naturlig at vi andre vet dette intuitivt. Jeg kan ikke huske å ha sett beskrevet noen steder hvilke deler som skal vedlikeholdes hvordan. Men klart; sykkelbutikkene og verkstedene tjener jo mest på at vi ikke vet...
|
|
|
24/04/2018 10:55
|
krankdrev
Besatt
|
Besatt
Det å ta en sjekk av sykkelen enten du gjør det selv, eller lar en butikk gjøre det minst én gang i året syns jeg er helt rimelig. Hvis det kan gjøres som en del av gratis service er det jo kjempefint, må du betale for det ville jeg gjort det likevel eller sørget for å gjøre dette selv. Det jeg leser her er at dette er en sykkel som blir relativt hyppig brukt, sannsynligvis står en del ute utafor skole og treningslokaler og ikke har hatt noe egentlig ettersyn eller vedlikehold siden den ble kjøpt. Jeg hadde ikke forventa at butikken skal ordne dette gratis, men på den andre siden ville jeg om jeg sto i butikken neppe forlangt 1200 kr av deg for å ordne nye lagre og smøre opp heller.
|
|
|
[Re: krankdrev]
24/04/2018 11:36
|
Paulus
Besatt
|
Besatt
Hvis du som selger forventer noe av en kunde som ikke har forutsetning å vite hva du forventer, og du ikke sier ifra til kunden hva du forventer, så kan det ikke forventes av kunden at du forventer at han/hun forventes å vite.
|
|
|
24/04/2018 13:06
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Noen kommentarer: Først vil jeg bekrefte det som allerede er sagt, jeg har sett flere sykler der lager i både nav og styrelager er nesten uten fett. Jeg tror at veldig mye av de frustrasjonene folk har skyldes feil i monteringen. For brukerorganisasjoner etc. burde begynne å teste dette. Men når det er sagt så synes jeg også at man kan forvente at også den moderne forbruker skjønner at ting må vedlikeholdes og at vedlikehold må kjøpes dersom man ikke vil gjøre det selv. Jeg har åpne kulelager i styrelager som må begynne å bli 12 år gamle nå. Men for meg har det vært helt naturlig at ting som brukes ute og som inkluderer bevegelig metall trenger ettersyn. Det er jo også veldig lett å finne god info om dette i dag. Så til det konkrete caset her. Jeg våger meg på å tvile på om at lageret var ordentlig fettet dersom det tok kvelden etter 1 år. Selv om den har stått ute. Antar da at den ikke har stått i sjøsprøyt eller jevnlig misbrukt av høytrykkspyler.
|
|
|
24/04/2018 13:57
|
RoyK
Besatt
|
Besatt
Foreslår at du skriver ut forbrukerkjøpslova og tar med utskrifta til Birk. En sykkel hvor styrelageret går etter under to år, er en feilproduksjon. Tullball. Men som det blir nevnt av en annen her så brukes det dessverre ofte svært lite og dårlig fett på styrelager fra fabrikk på billige sykler med gammeldagse åpne lagre. Det er ingenting galt med selve lagret, og hvis det smøres opp med godt fett og nok av det når sykkelen fremdeles er relativt ny så kan slike lagre vare i mange år. Har selv en del års erfaring fra sykkelbutikk. Eier må selv også ta litt ansvar og sørge for vedlikeholdt, minst en gang i året er rimelig å forvente. tja… det jeg har hatt av sykler, har klart seg rimelig lenge uten at jeg har gjort en dritt med dem, dvs, kanskje (a) før jeg begynte å sykle hardere og (b) før tida gikk framover og sykler ikke lenger ble laga for å vare, men for å bli ødelagt ganske raskt. Sjøl mobiltelefoner har fem års reklamasjonsrett (nedfelt i lov og av høyesterett). At et styrelager på en sykkel for en ung person (som i "jentungen sin sykkel"), så kan man vel anta at den ikke akkurt er brukt til utforsykling. Sist jeg sjekka, var også sykkelsalg under normale norske regler…
|
|
|
[Re: erikskon]
24/04/2018 13:59
|
RoyK
Besatt
|
Besatt
Noen kommentarer: Først vil jeg bekrefte det som allerede er sagt, jeg har sett flere sykler der lager i både nav og styrelager er nesten uten fett. Jeg tror at veldig mye av de frustrasjonene folk har skyldes feil i monteringen. Det kan jo være så enkelt at butikkene tjener mer på å selge sykler med tørre lager, siden folk må innom for å få service på skiten hele tida…
|
|
|
24/04/2018 14:04
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ja, man kan jo lure på det. En måte å slå ned på sånn svindel er å la kvalifiserte mekanikere gå over billig sykler fra de store forhandlerne og henge ut de som ikke har montert sykkelen skikkelig. Burde være en sak for forbrukerinspektørene, tv2 hjelper deg og hva de nå heter.
|
|
|
24/04/2018 14:10
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Hva slags informasjon har kjøper her fått om nødvendig vedlikehold, som selger kan bevise at kjøper har fått, men ikke fulgt, er ganske relevant her. Ref. forbrukerkjøpsloven: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2002-06-21-34Utdrag av relevante passasjer, min utheving: Kapittel 4. Tingens egenskaper, mangler mv. § 15.Tingens egenskaper Hvis det ikke følger noe annet av avtalen, skal tingen
a) passe for de formål som tilsvarende ting vanligvis brukes til b) svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper c) passe for et bestemt formål som selgeren var eller måtte være kjent med da kjøpet ble inngått, hvis selgeren har akseptert dette formålet eller forbrukeren ellers har hatt rimelig grunn til å bygge på selgerens sakkunnskap og vurdering
§ 16.Mangel Tingen har en mangel dersom
a) den ikke er i samsvar med ett eller flere av kravene i § 15 b) selgeren ved kjøpet har forsømt å opplyse om forhold ved tingen eller dens bruk som han eller hun burde kjenne til, og som forbrukeren hadde grunn til å regne med å få, dersom unnlatelsen kan antas å ha virket inn på kjøpet d) nødvendige opplysninger om installering, montering, bruk, stell og oppbevaring ikke følger med tingen.
Problemet er at det lages for mye drit som ikke er ment å vare og at det attpåtil gjøres dårlig monteringsjobb uten fett fra butikk. Det er bransjens problem, dette mener jeg er en ganske opplagt reklamasjonssak. Men når kilden til problemet er at en drøss med billigsykler rett og slett ikke tåler det som er krav til produktet, er det ikke så lett for en enkeltforbruker. På billigelektronikk o.l., gir jo bare butikker nytt til alle som gidder å klage - det er fortsatt mer lønnsomt for bransjen enn andre alternativer.
Redigert av anonym22; 24/04/2018 14:16.
|
|
|
24/04/2018 14:11
|
krankdrev
Besatt
|
Besatt
Foreslår at du skriver ut forbrukerkjøpslova og tar med utskrifta til Birk. En sykkel hvor styrelageret går etter under to år, er en feilproduksjon. Tullball. Men som det blir nevnt av en annen her så brukes det dessverre ofte svært lite og dårlig fett på styrelager fra fabrikk på billige sykler med gammeldagse åpne lagre. Det er ingenting galt med selve lagret, og hvis det smøres opp med godt fett og nok av det når sykkelen fremdeles er relativt ny så kan slike lagre vare i mange år. Har selv en del års erfaring fra sykkelbutikk. Eier må selv også ta litt ansvar og sørge for vedlikeholdt, minst en gang i året er rimelig å forvente. tja… det jeg har hatt av sykler, har klart seg rimelig lenge uten at jeg har gjort en dritt med dem, dvs, kanskje (a) før jeg begynte å sykle hardere og (b) før tida gikk framover og sykler ikke lenger ble laga for å vare, men for å bli ødelagt ganske raskt. Sjøl mobiltelefoner har fem års reklamasjonsrett (nedfelt i lov og av høyesterett). At et styrelager på en sykkel for en ung person (som i "jentungen sin sykkel"), så kan man vel anta at den ikke akkurt er brukt til utforsykling. Sist jeg sjekka, var også sykkelsalg under normale norske regler… Påstanden din om "feilproduksjon" er tullball. Du har ikke noe grunnlag for den konklusjonen, du vet ikke hva sykkelen evt. har vært utsatt for, høytrykksspyling, lokale værforhold osv. Du har heller ikke sett sykkelen eller styrelageret. Videre må man påregne at slitedeler blir, nettopp, slitt. Drivverk, bremser, kranklager og styrelager er alle slitedeler som må kunne påregnes å bli slitt, særlig hvis det ikke blir ettersett jevnlig. Etter noen år i sykkelbutikk har jeg nok blitt litt kynisk etter å ha sett utallige sykler som ser lite eller intet vedlikehold og forbrukere som tror "alt" skal kunne reklameres på, til og med punkteringer er det noen som mener butikken bør fikse gratis. De fleste som har erfaring fra sykkelbutikk har noen gode historier å dele for å si det sånn...
|
|
|
24/04/2018 14:11
|
kjasmas
Ivrig
|
Ivrig
Jeg ville spurt Birk om følgende: hvordan har dere informert meg om at styrelageret må vedlikeholdes og hvordan det skal gjøres?
|
|
|
24/04/2018 14:16
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Uansett hva lovene sier så er det både trist og feil om at forbrukerne er fritatt å tenke på og være nysgjerrig på hvordan bruksgjenstander vedlikeholdes...
|
|
|
[Re: anonym22]
24/04/2018 14:56
|
krankdrev
Besatt
|
Besatt
Hva slags informasjon har kjøper her fått om nødvendig vedlikehold, som selger kan bevise at kjøper har fått, men ikke fulgt, er ganske relevant her.
d) nødvendige opplysninger om installering, montering, bruk, stell og oppbevaring ikke følger med tingen.
Vet du at han ikke har fått denne informasjonen? Med de aller fleste sykler følger det med en bok/hefte med en del info. Mye er "cover your ass" informasjon for at produsenten skal slippe å bli saksøkt for noe, men litt nyttig informasjon er det normalt også, bla. om hvilke ting som skal sees over og sjekkes. Inntrykket mitt er vel at disse heftene aldri leses av noen forbruker, men det å lese bruksanvisningen er forbrukers ansvar, selgeren trenger ikke stå å lese dette høyt for kjøperen 
|
|
|
24/04/2018 15:21
|
RoyK
Besatt
|
Besatt
Foreslår at du skriver ut forbrukerkjøpslova og tar med utskrifta til Birk. En sykkel hvor styrelageret går etter under to år, er en feilproduksjon. Tullball. Men som det blir nevnt av en annen her så brukes det dessverre ofte svært lite og dårlig fett på styrelager fra fabrikk på billige sykler med gammeldagse åpne lagre. Det er ingenting galt med selve lagret, og hvis det smøres opp med godt fett og nok av det når sykkelen fremdeles er relativt ny så kan slike lagre vare i mange år. Har selv en del års erfaring fra sykkelbutikk. Eier må selv også ta litt ansvar og sørge for vedlikeholdt, minst en gang i året er rimelig å forvente. tja… det jeg har hatt av sykler, har klart seg rimelig lenge uten at jeg har gjort en dritt med dem, dvs, kanskje (a) før jeg begynte å sykle hardere og (b) før tida gikk framover og sykler ikke lenger ble laga for å vare, men for å bli ødelagt ganske raskt. Sjøl mobiltelefoner har fem års reklamasjonsrett (nedfelt i lov og av høyesterett). At et styrelager på en sykkel for en ung person (som i "jentungen sin sykkel"), så kan man vel anta at den ikke akkurt er brukt til utforsykling. Sist jeg sjekka, var også sykkelsalg under normale norske regler… Påstanden din om "feilproduksjon" er tullball. Du har ikke noe grunnlag for den konklusjonen, du vet ikke hva sykkelen evt. har vært utsatt for, høytrykksspyling, lokale værforhold osv. Du har heller ikke sett sykkelen eller styrelageret. Videre må man påregne at slitedeler blir, nettopp, slitt. Drivverk, bremser, kranklager og styrelager er alle slitedeler som må kunne påregnes å bli slitt, særlig hvis det ikke blir ettersett jevnlig. Etter noen år i sykkelbutikk har jeg nok blitt litt kynisk etter å ha sett utallige sykler som ser lite eller intet vedlikehold og forbrukere som tror "alt" skal kunne reklameres på, til og med punkteringer er det noen som mener butikken bør fikse gratis. De fleste som har erfaring fra sykkelbutikk har noen gode historier å dele for å si det sånn... Mener du seriøst at kvinna eller mannen (eller jenta eller gutten) i gata skal ta service på eget styrelager jevnlig? Du trenger spesialisert verktøy og kunnskap, og alternativet er å overlate det til et verksted som fort vekk tar tusen spenn i timen pluss deler. Slitedeler slites, ja, jeg veit, men å lage noe såpass dårlig at det er ødelagt etter et drøyt år, er faktisk produksjonsfeil.
|
|
|
24/04/2018 16:02
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Nei, jeg vet ikke hva slags informasjon han har fått, derfor innledet jeg posten med «hva slags...»
Men med mindre dattera har drevet vanskjøtsel av sykkelen, er og blir problemet at den var for dårlig i utgangspunktet.
|
|
|
24/04/2018 16:09
|
Skorp
Ivrig
|
Ivrig
Det er verdt å vaske, smøre opp og se hvordan det blir.
Har smurt opp igjen skikkelige rusthauger som har blitt bra nok etter litt kjærlighet.
|
|
|
[Re: anonym22]
24/04/2018 16:16
|
RoyK
Besatt
|
Besatt
Nei, jeg vet ikke hva slags informasjon han har fått, derfor innledet jeg posten med «hva slags...»
Men med mindre dattera har drevet vanskjøtsel av sykkelen, er og blir problemet at den var for dårlig i utgangspunktet. Hvordan driver du vanskjøtsel av en sykkel såpass at styrelageret går til helvete på et drøyt år? Jeg kjøpte en sykkel for 15 år sia eller noe fra Raske og en av pedalene gikk til helvete ganske raskt - dårlige lagre - billig drit - jeg var dessverre feig nok til å bare kjøpe nye…
|
|
|
|
|