Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 3 1 2 3

Quiz påstand !

Re: Quiz påstand ! [Re: ehovde] #2477854 20/04/2018 13:47
Arne_And Offline
More than words
More than words
Sitat: ehovde
Nei. Man må ta med sannsynligheten for at man finner en gullmynt i første omgang. Det er tre gullmynter, to av de er i samme boks. Altså er det 2/3 sjanse for at man har valgt boksen med to gullmynter. Dermed er det 2/3 sjanse for at den andre mynten i boksen også er av gull.

Urk.

Re: Quiz påstand ! [Re: Torshov-Simen] #2477880 20/04/2018 17:07
Jacobsen Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Torshov-Simen
Sitat: simson

Men du skriver at både 50/50 og 2/3 er riktige svar, og det er det ikke.

Jo, ser du valg 2 i kontekst med valg 1 er det 2/3, ser du valg 2 isolert har du bare valget mellom én riktig og én gal dør.
Prøv å få resonnementet rundt valg 2 til å gå opp i 2/3 uten å referere til tre dører, programlederens rolle eller valg 1 :-)

Skjønner godt at premisset om at det er greit å ta en enkeltfaktor ut av sin logiske sammenheng bare for å ha det gøy med perspektiver ikke gir mening matematisk, men for meg som uansett alltid har syntes at matte er det dølleste på jord går det helt fint :-)
Det blir ikke mer riktig selv om du sier det flere ganger dessverre. Det å "isolere" det siste valget og fjerne programlederens rolle osv vil jo gjøre at vi snakker om en helt annen problemstilling. Det skal jo ikke mer til enn at programlederen åpner en tilfeldig dør istedet for en geitedør før du faktisk er på en 50/50 sjanse. Hele poenget er at oppgaven er veldig spesifikk, og det er grunnlaget for at svaret blir som det blir.

Redigert av Jacobsen; 20/04/2018 17:32.
Re: Quiz påstand ! [Re: Jacobsen] #2477891 20/04/2018 17:47
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T
Sitat: Jacobsen
Sitat: Torshov-Simen
Sitat: simson

Men du skriver at både 50/50 og 2/3 er riktige svar, og det er det ikke.

Jo, ser du valg 2 i kontekst med valg 1 er det 2/3, ser du valg 2 isolert har du bare valget mellom én riktig og én gal dør.
Prøv å få resonnementet rundt valg 2 til å gå opp i 2/3 uten å referere til tre dører, programlederens rolle eller valg 1 :-)

Skjønner godt at premisset om at det er greit å ta en enkeltfaktor ut av sin logiske sammenheng bare for å ha det gøy med perspektiver ikke gir mening matematisk, men for meg som uansett alltid har syntes at matte er det dølleste på jord går det helt fint :-)

Det å "isolere" det siste valget og fjerne programlederens rolle osv vil jo gjøre at vi snakker om en helt annen problemstilling

Og det har jeg også sagt hele tiden - Faktisk er hele poenget at det er en annen problemstilling :-)

Redigert av Torshov-Simen; 20/04/2018 17:50.

Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Re: Quiz påstand ! [Re: Arne_And] #2477988 21/04/2018 11:43
E
ehovde Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
E
Sitat: Arne_And

Men hva blir det hvis vi gjør det litt mer komplisert:
Det er tre bokser, alle med to skuffer. Hver skuff inneholder en mynt. En boks har en gullmynt i hver skuff, en har en sølvmynt i hver skuff, og den siste har en gullmynt i en skuff og en sølvmynt i den andre. En boks velges tilfeldig og en tilfeldig skuff åpnes. Skuffen inneholder en gullmynt. Så åpner vi en tilfeldig skuff fra en annen tilfeldig boks. Hva er sjansen for at mynten i den andre skuffen er av gull?

Jeg kommer frem til 1/3

"Improvement makes straight roads; but the crooked roads without improvement are roads of genius" - William Blake
Re: Quiz påstand ! [Re: ehovde] #2477990 21/04/2018 12:04
Boas Offline
Fiseufin
Fiseufin
Her er et problem til over samme lest:

Det er tre bokser, alle med to skuffer. Hver skuff inneholder en mynt. En boks har en gullmynt i hver skuff, en har en sølvmynt i hver skuff, og den siste har en gullmynt i en skuff og en sølvmynt i den andre. En boks velges tilfeldig og en tilfeldig skuff åpnes. Skuffen inneholder en gullmynt. Hva er sjansen for at mynten i den andre skuffen i samme boks er av gull?

--
Erlend

50%. Siden vi vet at vi har valgt en boks med gulklmynt så er det bare to muligheter igjen.

Nei. Man må ta med sannsynligheten for at man finner en gullmynt i første omgang. Det er tre gullmynter, to av de er i samme boks. Altså er det 2/3 sjanse for at man har valgt boksen med to gullmynter. Dermed er det 2/3 sjanse for at den andre mynten i boksen også er av gull.

Er det ikke gitt her at den første skuffen inneholder en gullmynt? Jeg kommer i såfall fram til 3/8.

Re: Quiz påstand ! [Re: Boas] #2477997 21/04/2018 13:44
E
ehovde Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
E
Sitat: Boas

Er det ikke gitt her at den første skuffen inneholder en gullmynt? Jeg kommer i såfall fram til 3/8.

Sjansen for å finne en gullmynt i første omgang er 3/8, men sjansen for at gullmynten du fant er i boksen med 2 gullmynter er 2/3.

"Improvement makes straight roads; but the crooked roads without improvement are roads of genius" - William Blake
Re: Quiz påstand ! [Re: ehovde] #2478004 21/04/2018 16:15
Boas Offline
Fiseufin
Fiseufin
Sitat: Boas

Sjansen for å finne en gullmynt i første omgang er 3/8, men sjansen for at gullmynten du fant er i boksen med 2 gullmynter er 2/3.

Hadde nok et knøttlite drypp da jeg leste, siterte og svarte her, ser at jeg bommet på oppgaven. Det er jo kun av akademisk interesse, som resten av tråden, men jeg oppfattet at man allerede hadde åpnet en skuff med en gullmynt og spurte etter sannsynligheten for å finne nok en gullmynt i neste skuff i en annen boks.
Vil uansett mene at sannsynligheten for å finne en gullmynt i første omgang er 3/6 og ikke 3/8. Det er en uniform sannsynlighet med 6 mulige og 3 gunstige utfall. Ellers enig.

Re: Quiz påstand ! [Re: Boas] #2478009 21/04/2018 16:38
E
ehovde Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
E
Hehe.. 3/6 selvfølgelig

Re: Quiz påstand ! [Re: jan erik] #2478149 22/04/2018 18:21
S
sigmund1 Offline
Ivrig
Ivrig
S
Problemstillingen med programlederen og bilen blir man aldri ferdig med.

De som er overopptatt av den rene statistiske problemstillingen og glemmer virkeligheten overser at hvis programlederen vet hvor bilen befinner seg er det minst en forutsetning til som må være oppfylt for at det skal lønne seg å bytte.

Min påstand er at det ikke lønner seg å bytte i virkelighetens verden.

Problemstillingen minner om Nasim Talebs favorittutfordring. Hvis du ser på noen knipse en mynt 20 ganger og den har gitt Mynt alle 20 gangene, hva er sannsynligheten for at det 21ste knipset også gir mynt?

Redigert av sigmund1; 22/04/2018 18:22.

Re: Quiz påstand ! [Re: sigmund1] #2478157 22/04/2018 18:44
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Hur ser du för dig att programmet skulle se ut i verklighetsverden? Jag antar att inte programledaren vet var bilen är i ditt scenario. Vad sker alla de gångerna han välger bilen själv?

Men jag vet egentligen inte vad du menar. Leken har redan varit med på tv iallafall några gånger, Monty hall själv och jag tror i ett svenska program och programledaren har aldrig valt bilen.

Re: Quiz påstand ! [Re: sigmund1] #2478158 22/04/2018 18:45
A
anonym Offline
Besatt
Besatt
A
Sitat: sigmund1
Problemstillingen med programlederen og bilen blir man aldri ferdig med.

De som er overopptatt av den rene statistiske problemstillingen og glemmer virkeligheten overser at hvis programlederen vet hvor bilen befinner seg er det minst en forutsetning til som må være oppfylt for at det skal lønne seg å bytte.

Min påstand er at det ikke lønner seg å bytte i virkelighetens verden.

Problemstillingen minner om Nasim Talebs favorittutfordring. Hvis du ser på noen knipse en mynt 20 ganger og den har gitt Mynt alle 20 gangene, hva er sannsynligheten for at det 21ste knipset også gir mynt?

Problemstillingen om bilen og programleder er veldig enkel å forstår. det er greit forklart i den linken som ble lagt ved. Problemstillingen er overhodet ikke om programledere vet eller ikke, for han vet hvor alt er på forhånd eller noen vet siden den døren som blir åpnet er en av de dørene han ikke valgte og den har ei geit bak seg.

Å knipse 21 mynt på rad, er sjukt vanskelig og svært lite sannsynlig, selv om det er akkurat på det 21. kastet er 50/50.

Re: Quiz påstand ! [Re: jan erik] #2478160 22/04/2018 18:51
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Osäker på om det sagts tidigare men vi kan tänka oss 3 strategier.

Att inte byta vilket ger en vinst sjans på 1/3 (vilket borde vara uppenbart)

Att byta vilket ger en vinst sjans på 2/3 (vilket också borde vara uppenbart eftersom man alltid vinner när man hade förlorat med första strategien)

Att ignorera det första steget och välga på nytt mellan två dörrar vilket ger en vinstsjans på 1/2.

Poängen är att man med den extra informationen som det första valet och vilket dör programledaren öppnar kan ha en strategi som gör att man för en större vinstsjans än 50%

Re: Quiz påstand ! [Re: jan erik] #2478163 22/04/2018 19:03
S
sigmund1 Offline
Ivrig
Ivrig
S
Som sagt så forutsetter vi at programlederen vet hvor bilen finnes.
Og som sagt, hvis du ser på dette som et matematisk, statistisk problem er det uten tvil riktig at sannsynligheten for å vinne hvis du bytter er 2/3.

Mitt poeng er at i den virkelige verden så blander vi inn menneskelige handlinger og motivasjoner, og da er ikke problemet bare ren matte.

For eksempel, hva om han noen ganger tilbyr bytte av dør og andre ganger ikke?

Re: Quiz påstand ! [Re: sigmund1] #2478173 22/04/2018 20:00
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Nu är det ju så att förutsättningarna i den verkliga verden i några tv program har varit presis så som problemet framställs matematiskt så jag förstår inte vart du vill komma.

Re: Quiz påstand ! [Re: fredriks] #2478175 22/04/2018 20:13
S
sigmund1 Offline
Ivrig
Ivrig
S
Sitat: fredriks
Nu är det ju så att förutsättningarna i den verkliga verden i några tv program har varit presis så som problemet framställs matematiskt så jag förstår inte vart du vill komma.

Mitt poeng var som følger: I den virkelige verden kan det for eksempel godt være at verten bare tilbyr skifte når du har valgt bilen.

Vi kan også tenkte oss at verten er mest opptatt av å lage underholdning, og at han derfor vurderer gjestens oppførsel først og alltid tilbyr skifte til de som har vært kjipe hvis de har valgt bilen i utgangspunktet men aldri ellers.

Nå var nok min påstand om at det lønner seg å ikke bytte i beste fall upresis, for ikke å si direkte feil. Det er jo bare i situasjonen beskrevet overfor det ikke lønner seg å bytte, og man kan kanskje forutsette at Monty ikke alltid ønsker å være kjip?

Tenkte jeg skulle prøve å legge opp til diskusjon ICON_SMILE
Ser nå at jeg burde ha lest wikipedia artikkelen før jeg postet, siden de jo påpeker disse problemstillingene til slutt.

Når det gjelder mitt eksempel med mynt 20 ganger på rad er min påstand at sannsynligheten for mynt 21 gangen er tett på 100%.

Sannsynligheten for å få mynt 20 ganger på rad med en fair mynt er 1/2^20, med andre ord, sannsynligvis er det ikke en fair mynt du har sett på.

Re: Quiz påstand ! [Re: jan erik] #2478177 22/04/2018 20:25
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Jag förstår inte varför du skriver "i den virkelige verden" då både det du tar upp kan vara fallet i den i den virkelige verden och det matematiska problemet kan vara fallet i den virkelige verden.

Det är klart att den som är med i första programmet av en tv serie och utan någon annan information ställs inför problemet inte kan veta vad som är bäst men om man är med i program 20 och har sett samma mönster 19 gånger så borde man väl kunna anta att programledaren inte försöker luras.

Det är ju också möjligt att reglerna för spelet är tillgängliga innan någon spelar.

"i den virkelige verden" är ju något som man normalt sier når matematiken är en förenkling av verkligheten som medför att resultatet inte är tillräkligt korrekt. Så är det ju inte i detta fallet då det matematiska problemet helt klart kan vara det som sker i den verkliga verden.

Re: Quiz påstand ! [Re: sigmund1] #2478184 22/04/2018 20:46
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Korrekt - dersom du dikter opp andre premisser enn de som var gitt i oppgaven, så blir svaret feil.

4+1 er ikke fem dersom pennen sviktet slik at 11-tallet ser ut som et ett-tall

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Quiz påstand ! [Re: ehovde] #2478214 23/04/2018 06:37
Arne_And Offline
More than words
More than words

Men hva blir det hvis vi gjør det litt mer komplisert:
Det er tre bokser, alle med to skuffer. Hver skuff inneholder en mynt. En boks har en gullmynt i hver skuff, en har en sølvmynt i hver skuff, og den siste har en gullmynt i en skuff og en sølvmynt i den andre. En boks velges tilfeldig og en tilfeldig skuff åpnes. Skuffen inneholder en gullmynt. Så åpner vi en tilfeldig skuff fra en annen tilfeldig boks. Hva er sjansen for at mynten i den andre skuffen er av gull?

Jeg kommer frem til 1/3

FWIW, jeg får også det.

Re: Quiz påstand ! [Re: sigmund1] #2478231 23/04/2018 07:21
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: sigmund1

Nå var nok min påstand om at det lønner seg å ikke bytte i beste fall upresis, for ikke å si direkte feil. Det er jo bare i situasjonen beskrevet overfor det ikke lønner seg å bytte, og man kan kanskje forutsette at Monty ikke alltid ønsker å være kjip?

Hvorfor kan man det?

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Side 3 av 3 1 2 3

Moderator  support