Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 3 1 2 3

Quiz påstand !

Re: Quiz påstand ! [Re: jan erik] #2477765 20/04/2018 10:42
Tex Offline
Besatt
Besatt
Sitat: jan erik
Tenk deg at du kan velge mellom 3 luker og bak en av lukene er det en bil. De to andre er tomme. Du velger en luke. En av de andre lukene åpnes og den er tom. Du får mulighet til å bytte luke fra den du har valgt til den andre. Gjør du det? Påstand er at hvis du gjør det får du 2/3 tjangs for å lykkes. Hvis du beholder valgte luke får du 1/3. Høres ut som reine sludder for meg men det henvises til en nettside som nå er lagt ned.

Det som gjorde dette klarere for meg, er en presisering av følgende premiss:
Programlederen / spillverten VET hvilken luke bilen er bak, OG VIL ALLTID ÅPNE EN TOM LUKE.
Dermed er illustrasjonen i wikipedia-artikkelen nokså lett å forstå.

Re: Quiz påstand ! [Re: Jacobsen] #2477766 20/04/2018 10:46
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Jacobsen
Sitat: Dexter
Spiller ingen rolle hvem som åpner luken. Poenget er at i det første valget så har du 1/3 sjanse, mens i det andre har du 1/2 sjanse. Derfor bør du bytte, siden valget gjøres med bedre odds. Høres helt merkelig ut, men fungerer i praksis. Så to som testet dette og han som byttet vant vesentlig oftere enn han som ikke gjorde det.

Det er faktisk helt feil. Hele grunnen til at byttet lønner seg er at å stå ved døren din gir deg 1/3 sannsynlighet for å vinne mens å bytte vil gi deg 2/3. Det er aldri 1/2. Dette er basert på at døren som åpnes aldri vil være en premiedør.

Tror vi egentlig er enig. Forutsetningen er at du ser en tom luke og får tilbud om å bytte. Hvem som åpnet luken er uvesentlig.

Enig i 2/3.

Re: Quiz påstand ! [Re: Torshov-Simen] #2477769 20/04/2018 10:50
S
simson Offline
Ivrig
Ivrig
S
Sitat: Torshov-Simen
Sitat: gare
Matematikken er jo grei nok. Spørsmålet er jo om man aksepterer premissene, og det vil avhenge av om man tar utgangspunkt i spillsituasjonen som helhet eller ser isolert på det siste valget man gjør.

I mitt hode er begge perspektiver mulige, og derfor er både 50/50 og 2/3 både riktig og feil svar.

Nei, det er bare et rett svar her

Ja.
Forutsatt at du ser på den totale vinnersjansen for spillet og ikke på det siste valget du gjør.
Det siste valget har bare to mulige alternativer; riktig eller feil.

Nei, du har 2/3 vinnersjanse hvis du ombestemmer deg. Når det nye valget må tas er det ikke 50/50.

Se på wiki-artikkelen som er lenket til, og se illustrasjonen så er det lettere å fange opp hvorfor.

Re: Quiz påstand ! [Re: GeirK] #2477771 20/04/2018 10:54
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Sitat: GeirK
Sitat: Tex
En annen morsom en:
En dame har to barn, en av dem er en gutt, hva er sjansen for at det andre barnet også er en gutt?

33%

Hvorfor? Utfallsrommet har to muligheter:

1. Det andre barnet er en gutt
2. Det andre barnet er en jente

* Edit: Ser det. Hun kan ha J/J, J/G, G/J, eller G/G

Dersom hun har J/G, G/J eller G/G er første kriterium oppfylt. Det er derfor 1/3 sjanse for at det andre barnet er gutt

Jeg skjønner ikke dette. J/J er ikke mulig. Det er ikke sagt noe om yngst og eldst, derfor må vel G/J og J/G gå for det samme?

Edit: Har googlet og lest på matteforum og ser at 1/3 er svaret. Men hjernen min vil likevel ikke forstå det.

Redigert av Øyvind V; 20/04/2018 10:56.
Re: Quiz påstand ! [Re: jan erik] #2477775 20/04/2018 11:01
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Du har tre dører. I hvilken rekkefølge de står, er uvesentlig.

1: Tom
2: Tom
3: Bil

Dersom du velger dør 1, som du gjør i 1/3 av tilfellene, vil selgeren vise deg dør to, Da vinner du hvis du bytter og taper hvis du ikke bytter. Altså: 1/3 sjanse for å vinne ved å bytte og 1/3 sjanse for å tape ved å ikke bytte

Dersom du velger dør 2, som du gjør i 1/3 av tilfellene, vil selgeren vise deg dør en, Da vinner du hvis du bytter og taper hvis du ikke bytter. Altså: 1/3 sjanse for å vinne ved å bytte og 1/3 sjanse for å tape ved å ikke bytte

Dersom du velger dør 3, som du gjør i 1/3 av tilfellene, vil selgeren vise deg dør en eller dør to - hvilken er uvesentlig. Dersom du bytter, taper du og dersom du ikke bytter, vinner du. Altså: 1/3 sjanse for å tape ved å bytte og 1/3 sjanse for å vinne ved å ikke bytte

Legger vi sammen de tre tilfellene som hver har 1/3 sannsynlighet, får vi 2/3 sjanse for å vinne ved å bytte og 1/3 sjanse for å tape ved å ikke bytte

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Quiz påstand ! [Re: Øyvind V] #2477777 20/04/2018 11:07
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Øyvind V

Jeg skjønner ikke dette. J/J er ikke mulig. Det er ikke sagt noe om yngst og eldst, derfor må vel G/J og J/G gå for det samme?

Edit: Har googlet og lest på matteforum og ser at 1/3 er svaret. Men hjernen min vil likevel ikke forstå det.

Korrekt. J/J er ikke mulig. Men G/J og J/G er ikke det samme. Dersom man får to barn, er det 50% sannsynlig at man får ulikt kjønn siden både G/J (1/4 sannsynlighet) og J/G (1/4 sannsynlighet) gir ett barn av hver.

- Robert Green Ingersoll
Re: Quiz påstand ! [Re: GeirK] #2477781 20/04/2018 11:14
Øyvind V Offline
More than words
More than words

Men G/J og J/G er ikke det samme.

Det er der jeg ramler av. Hvis du har to barn og den ene er gutt. Da tenker jeg at det andre barnet kan være enten jente eller gutt. Altså 50/50. At man skal forholde seg til "gutt eller jente" og "jente eller gutt" sitter langt inne altså... ICON_SMILE

Re: Quiz påstand ! [Re: larsb] #2477782 20/04/2018 11:15
E
ehovde Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
E
Sitat: larsb
Dette syntes jeg var så vanskelig å begripe at jeg lagde en simulering i regneark med enten å bytte, eller ikke. Det ble akkurat som teorien sier.

Dessverre var dette i Lotus 123, så det er gått tapt for leenge siden.

LarsB

Her er et google regneark som viser sannsynlighetsfordelingen:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1dggkK_YE-o6aSzchOmFB7078Lp2JmiBN9OrBsSC2quA/edit?usp=sharing

"Improvement makes straight roads; but the crooked roads without improvement are roads of genius" - William Blake
Re: Quiz påstand ! [Re: Øyvind V] #2477784 20/04/2018 11:20
S
simson Offline
Ivrig
Ivrig
S

Det er der jeg ramler av. Hvis du har to barn og den ene er gutt. Da tenker jeg at det andre barnet kan være enten jente eller gutt. Altså 50/50. At man skal forholde seg til "gutt eller jente" og "jente eller gutt" sitter langt inne altså... ICON_SMILE

Tenk på dette fra mammaens perspektiv:

Hun har fått to barn, først enten G/J, deretter enten G/J. Dvs at det gir fire utfall: G ->J, J->G, G->G eller J->J.
Hun skal deretter teste deg og spør:
- Jeg har to barn. Jeg kan røpe at det ene er en gutt. (Merk at hun ikke sier noe om rekkefølgen)

Da ryker kun én av de fire mulighetene. Du står igjen med 3 muligheter. Og kun én av disse er at også det andre barnet er en gutt.

Alt handler om infoen du får i spørsmålet. Svaret ville blitt annerledes hvis du hadde fått spørsmålet:
"Ei dame har fått sin gutt som sin førstefødte. Hva er sjansen for at barn nummer 2 blir en gutt?"
(Da ville svaret blitt 51%)

Re: Quiz påstand ! [Re: Øyvind V] #2477785 20/04/2018 11:20
gare Offline
More than words
More than words

Spesifiserer man at det eldste barnet er en gutt er vi rett på 50/50

Redigert av gare; 20/04/2018 11:21.

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Quiz påstand ! [Re: simson] #2477789 20/04/2018 11:25
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Sitat: simson

Tenk på dette fra mammaens perspektiv:

Hun har fått to barn, først enten G/J, deretter enten G/J. Dvs at det gir fire utfall: G ->J, J->G, G->G eller J->J.
Hun skal deretter teste deg og spør:
- Jeg har to barn. Jeg kan røpe at det ene er en gutt. (Merk at hun ikke sier noe om rekkefølgen)

Da ryker kun én av de fire mulighetene. Du står igjen med 3 muligheter. Og kun én av disse er at også det andre barnet er en gutt.

Alt handler om infoen du får i spørsmålet. Svaret ville blitt annerledes hvis du hadde fått spørsmålet:
"Ei dame har fått sin gutt som sin førstefødte. Hva er sjansen for at barn nummer 2 blir en gutt?"
(Da ville svaret blitt 51%)

Det er noe med spørsmålsstillingen som setter meg ut. "Jeg har to barn, det ene er en gutt". At det da skal være forskjell på J/G og G/J begriper jeg bare ikke. Men siden alle sier at det er sånn skjønner jeg at det er min fatteevne som er problemet her, ikke at jeg tror dere andre tar feil ICON_SMILE

Re: Quiz påstand ! [Re: Øyvind V] #2477792 20/04/2018 11:31
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Det er noe med spørsmålsstillingen som setter meg ut. "Jeg har to barn, det ene er en gutt". At det da skal være forskjell på J/G og G/J begriper jeg bare ikke. Men siden alle sier at det er sånn skjønner jeg at det er min fatteevne som er problemet her, ikke at jeg tror dere andre tar feil ICON_SMILE

Greier du å fatte at blant tobarnsforeldre har 25% bare jenter, 25% bare gutter og 50% en av hver?

- Robert Green Ingersoll
Re: Quiz påstand ! [Re: Øyvind V] #2477793 20/04/2018 11:31
S
simson Offline
Ivrig
Ivrig
S

Du kan ev. se bort fra forskjellen på JG/ og G/J, og tenke ren sannsynlighet:
Hvis du kaster mynt to ganger er det:
- 25% sjanse for mynt-mynt
- 25% sjanse for kron-kron
- 50% sjanse for at det er én av hver.

Samme er det også med kjønn. Når du da får vite at den ene 25% er uaktuell, står du igjen med én 25% (gutt-gutt) og én 50% (én av hver).

Re: Quiz påstand ! [Re: simson] #2477797 20/04/2018 11:44
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T
Matematikken er jo grei nok. Spørsmålet er jo om man aksepterer premissene, og det vil avhenge av om man tar utgangspunkt i spillsituasjonen som helhet eller ser isolert på det siste valget man gjør.

I mitt hode er begge perspektiver mulige, og derfor er både 50/50 og 2/3 både riktig og feil svar.

Nei, det er bare et rett svar her

Ja.
Forutsatt at du ser på den totale vinnersjansen for spillet og ikke på det siste valget du gjør.

Nei, du har 2/3 vinnersjanse hvis du ombestemmer deg. Når det nye valget må tas er det ikke 50/50.

Se på wiki-artikkelen som er lenket til, og se illustrasjonen så er det lettere å fange opp hvorfor.

Jeg kjenner konseptet godt fra tidligere og har også skrevet at jeg ser løsningen helt klart, men dere argumenterer utfra at man allerede har gjort et valg - det jeg sier er at om man ser HELT ISOLERT på den siste avgjørelsen man tar har den bare to mulige utfall.

Poenget blir muligens klarere om man snur litt rundt på problemstillingen:
Du slår mynt/kron 10 ganger, tipper kron alle gangene og får rett hver gang. Før den 11. gangen skifter du og tipper mynt, hva er sjansen for at du får rett nå?

Redigert av Torshov-Simen; 20/04/2018 11:44.

Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Re: Quiz påstand ! [Re: Torshov-Simen] #2477798 20/04/2018 11:47
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Jeg kjenner konseptet godt fra tidligere og har også skrevet at jeg ser løsningen helt klart, men dere argumenterer utfra at man allerede har gjort et valg - det jeg sier er at om man ser HELT ISOLERT på den siste avgjørelsen man tar har den bare to mulige utfall.

Du slår mynt/kron 10 ganger, tipper kron alle gangene og får rett hver gang. Før den 11. gangen skifter du og tipper mynt, hva er sjansen for at du får rett nå?

Her kan man se isolert på hendelsene siden de er uavhengige hendelser. Det er ikke tilfelle i trådstarters scenario.

- Robert Green Ingersoll
Re: Quiz påstand ! [Re: GeirK] #2477800 20/04/2018 11:51
Øyvind V Offline
More than words
More than words

Greier du å fatte at blant tobarnsforeldre har 25% bare jenter, 25% bare gutter og 50% en av hver?

Ja. Med forklaringen til simson under forstår jeg det bedre nå. Hjernen er ikke helt overbevist, men det blir forhåpentligvis.

Re: Quiz påstand ! [Re: Øyvind V] #2477802 20/04/2018 11:54
Raindog Offline
Ringrev
Ringrev

Jeg prøver meg med en forklaring.

Tenk deg at jeg har med mine to barn til deg, og setter dem bak hver sin skjerm.
Så får du vite at minst en av dem er gutt.
Men du får ikke vite hvilken skjerm han står bak.
(Hadde du fått vite det ville det være 50/50 om det var en gutt bak den andre skjermen.)
Men når du ikke vet hvor den ene gutten står, er det tre LIKE SANNSYNLIGE muligheter:
1. Det kan stå en gutt bak begge skjermene
2. Det kan stå en gutt bak skjerm A og ei jente bak skjerm B
3. Det kan stå ei jente bak skjerm A og en gutt bak skjerm B

Alt 1 gir at det andre barnet er en gutt.
Alt 2 og 3 gir at det andre barnet er ei jente.

To muligheter for jente og en for gutt.

Det avgjørende er at man ikke får vite hviken av skjermene som skjuler den første gutten.

Redigert av Raindog; 20/04/2018 11:55.
Re: Quiz påstand ! [Re: Raindog] #2477807 20/04/2018 12:05
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Sitat: Raindog

Tenk deg at jeg har med mine to barn til deg, og setter dem bak hver sin skjerm.
(Hadde du fått vite det ville det være 50/50 om det var en gutt bak den andre skjermen.)
Men når du ikke vet hvor den ene gutten står, er det tre LIKE SANNSYNLIGE muligheter:

Det avgjørende er at man ikke får vite hviken av skjermene som skjuler den første gutten.

Oppgaven lenger opp i tråden var som følger: En dame har to barn. Det ene er en gutt. Hva er sannsynligheten for at også det andre barnet er en gutt?

Jeg tenkte da slik: Det ene barnet er en gutt. Det andre barnet kan enten være gutt, eller jente. Altså 50/50 sjans for at også det andre barnet er en gutt. Ferdig.

Om denne damen hadde tatt med seg disse barna til meg og stilt dem bak en skjerm, og sagt at bak den ene skjermen står en gutt, bak den andre en gutt eller en jente, så er jeg med så langt. Det jeg ikke skjønner er hvorfor man må regne med scenarie 2 og 3? Kan ikke 2 og 3 gå for det samme? Om jenta står bak skjermen til venstre eller høyre kan da ikke være så farlig? Man vet at der jenta IKKE står, så står det en gutt. Da er 50 % av svaret gitt.

Mulig jeg forklarer meg dårlig, men det jeg ikke skjønner er at det påvirker sannsynligheten at man sier "det andre barnet kan være jente eller gutt, eventuelt gutt eller jente". I mitt hode så er det andre barnet, UAVHENGIG AV REKKEFØLGEN MAN SIER DET PÅ, enten en gutt eller en jente.

Det er lov å gi opp å forklare meg dette altså. Til tross for at jeg var 1 av 2 på min skole som fikk diplom for særlig godt resultat på en Abel-konkurranse for mange år siden, er ikke matte min sterkeste side.

Redigert av Øyvind V; 20/04/2018 12:11.
Re: Quiz påstand ! [Re: Øyvind V] #2477811 20/04/2018 12:12
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Ja. Med forklaringen til simson under forstår jeg det bedre nå. Hjernen er ikke helt overbevist, men det blir forhåpentligvis.

OK. Dersom du er enig i at 25% har GG, 25% har JJ og 50% har en av hver, så må damen med minst en gutt enten ha GG eller en av hver.

Siden sannsynligheten for" en av hver" er dobbelt så stor som GG så er det i hennes tilfelle 1/3 sannsynlighet for GG og 2/3 sannsynlighet for en av hver.

- Robert Green Ingersoll
Re: Quiz påstand ! [Re: Øyvind V] #2477818 20/04/2018 12:23
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Men siden alle sier at det er sånn skjønner jeg at det er min fatteevne som er problemet her, ikke at jeg tror dere andre tar feil ICON_SMILE

Neida, det er noe med spørsmålstillingen og forutsetningene som forvirrer.

Sjansen for at barn nr. 2 er gutt er 50 % . Sjansen for at barn nr. 1 og 2 er gutt er 1/3 hvis du allerede vet at en av dem er gutt.

Matematikken er entydig, men spørsmålet åpner for forvirring.

Redigert av anonymous5; 20/04/2018 12:23.

Anonym5
Re: Quiz påstand ! [Re: GeirK] #2477820 20/04/2018 12:26
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Da er jeg med!

Begynte å bli veldig pinlig dette. Takk for oppklaringen ICON_SMILE

Re: Quiz påstand ! [Re: Torshov-Simen] #2477824 20/04/2018 12:42
S
simson Offline
Ivrig
Ivrig
S

Men du skriver at både 50/50 og 2/3 er riktige svar, og det er det ikke.

Det er f.eks. feil når du fokuserer på antallet mulige utfall.
Også ved første valg har du kun to mulige utfall: Enten tom luke eller en bil. Men at det er bare to mulige utfall gjør ikke at det er 50/50.

Du har to mulige utfall også ved valg 2, men det er større sjanse for det ene utfallet enn det andre.

Re: Quiz påstand ! [Re: gare] #2477831 20/04/2018 13:00
Lemond Offline
Entusiast
Entusiast
En annen morsom en:
En dame har to barn, en av dem er en gutt [...]

Siden den ene er en gutt må vel den andre være en jente?

Hadde hun hatt to gutter ville setningen vært: "En dame har to barn, begge er gutter". Kunne det vært noe annet enn en jente for den andre burde det i det minste sneket seg inn en "minst" et eller annet sted i setningen.

Re: Quiz påstand ! [Re: Øyvind V] #2477833 20/04/2018 13:03
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Raindog

Oppgaven lenger opp i tråden var som følger: En dame har to barn. Det ene er en gutt. Hva er sannsynligheten for at også det andre barnet er en gutt?

Jeg tenkte da slik: Det ene barnet er en gutt. Det andre barnet kan enten være gutt, eller jente. Altså 50/50 sjans for at også det andre barnet er en gutt. Ferdig.

Om denne damen hadde tatt med seg disse barna til meg og stilt dem bak en skjerm, og sagt at bak den ene skjermen står en gutt, bak den andre en gutt eller en jente, så er jeg med så langt. Det jeg ikke skjønner er hvorfor man må regne med scenarie 2 og 3? Kan ikke 2 og 3 gå for det samme? Om jenta står bak skjermen til venstre eller høyre kan da ikke være så farlig? Man vet at der jenta IKKE står, så står det en gutt. Da er 50 % av svaret gitt.

Mulig jeg forklarer meg dårlig, men det jeg ikke skjønner er at det påvirker sannsynligheten at man sier "det andre barnet kan være jente eller gutt, eventuelt gutt eller jente". I mitt hode så er det andre barnet, UAVHENGIG AV REKKEFØLGEN MAN SIER DET PÅ, enten en gutt eller en jente.

Det er lov å gi opp å forklare meg dette altså. Til tross for at jeg var 1 av 2 på min skole som fikk diplom for særlig godt resultat på en Abel-konkurranse for mange år siden, er ikke matte min sterkeste side.

Spørsmålet burde ha vært formulert anderledes. Da jeg leste det trodde jeg eldstemann var gutt.

Re: Quiz påstand ! [Re: simson] #2477837 20/04/2018 13:09
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T

Men du skriver at både 50/50 og 2/3 er riktige svar, og det er det ikke.

Jo, ser du valg 2 i kontekst med valg 1 er det 2/3, ser du valg 2 isolert har du bare valget mellom én riktig og én gal dør.
Prøv å få resonnementet rundt valg 2 til å gå opp i 2/3 uten å referere til tre dører, programlederens rolle eller valg 1 :-)

Skjønner godt at premisset om at det er greit å ta en enkeltfaktor ut av sin logiske sammenheng bare for å ha det gøy med perspektiver ikke gir mening matematisk, men for meg som uansett alltid har syntes at matte er det dølleste på jord går det helt fint :-)

Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Re: Quiz påstand ! [Re: jan erik] #2477838 20/04/2018 13:10
E
ehovde Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
E
Her er et problem til over samme lest:

Det er tre bokser, alle med to skuffer. Hver skuff inneholder en mynt. En boks har en gullmynt i hver skuff, en har en sølvmynt i hver skuff, og den siste har en gullmynt i en skuff og en sølvmynt i den andre. En boks velges tilfeldig og en tilfeldig skuff åpnes. Skuffen inneholder en gullmynt. Hva er sjansen for at mynten i den andre skuffen i samme boks er av gull?

--
Erlend

"Improvement makes straight roads; but the crooked roads without improvement are roads of genius" - William Blake
Re: Quiz påstand ! [Re: ehovde] #2477844 20/04/2018 13:24
A
anonym Offline
Besatt
Besatt
A
Sitat: ehovde

Men det er jo ikke antall alternativer som er poenget, det er sannsynligheten for alternativene. Hvis du gjør denne øvelsen 1000 ganger så vil du ved å bytte finne premien ca. 666 ganger. Beholder du døra du valgte først ender du opp med premien ca. 333 ganger.

Det at det er to mulige utfall av en hendelse betyr jo på ingen måte at det er 50/50 fordeling av hvor ofte de slår til.

---
Erlend

Hva ble utfallet den tusende gangen??? he he

Re: Quiz påstand ! [Re: ehovde] #2477845 20/04/2018 13:24
Arne_And Offline
More than words
More than words

Det er tre bokser, alle med to skuffer. Hver skuff inneholder en mynt. En boks har en gullmynt i hver skuff, en har en sølvmynt i hver skuff, og den siste har en gullmynt i en skuff og en sølvmynt i den andre. En boks velges tilfeldig og en tilfeldig skuff åpnes. Skuffen inneholder en gullmynt. Hva er sjansen for at mynten i den andre skuffen i samme boks er av gull?

--
Erlend

50%. Siden vi vet at vi har valgt en boks med gullmynt så er det bare to muligheter igjen.

Men hva blir det hvis vi gjør det litt mer komplisert:
Det er tre bokser, alle med to skuffer. Hver skuff inneholder en mynt. En boks har en gullmynt i hver skuff, en har en sølvmynt i hver skuff, og den siste har en gullmynt i en skuff og en sølvmynt i den andre. En boks velges tilfeldig og en tilfeldig skuff åpnes. Skuffen inneholder en gullmynt. Så åpner vi en tilfeldig skuff fra en annen tilfeldig boks. Hva er sjansen for at mynten i den andre skuffen er av gull?

Redigert av Arne_And; 20/04/2018 13:43.

Re: Quiz påstand ! [Re: Arne_And] #2477851 20/04/2018 13:38
E
ehovde Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
E
Sitat: Arne_And

--
Erlend

50%. Siden vi vet at vi har valgt en boks med gulklmynt så er det bare to muligheter igjen.

Nei. Man må ta med sannsynligheten for at man finner en gullmynt i første omgang. Det er tre gullmynter, to av de er i samme boks. Altså er det 2/3 sjanse for at man har valgt boksen med to gullmynter. Dermed er det 2/3 sjanse for at den andre mynten i boksen også er av gull.

Re: Quiz påstand ! [Re: anonym] #2477852 20/04/2018 13:41
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T
Sitat: anonymous

Men det er jo ikke antall alternativer som er poenget, det er sannsynligheten for alternativene. Hvis du gjør denne øvelsen 1000 ganger så vil du ved å bytte finne premien ca. 666 ganger. Beholder du døra du valgte først ender du opp med premien ca. 333 ganger.

Det at det er to mulige utfall av en hendelse betyr jo på ingen måte at det er 50/50 fordeling av hvor ofte de slår til.

---
Erlend

Hva ble utfallet den tusende gangen??? he he

Just presis :-)

Side 2 av 3 1 2 3

Moderator  support