Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 68 av 81 1 2 66 67 68 69 70 80 81

Commuters unite!

Re: Commuters unite! [Re: ganskefort] #2488927 06/06/2018 10:14
L
lph Offline
Avhengig
Avhengig
L
Sitat: ganskefort

Så, da fikk jeg en rolig tur til jobb, han syklet ikke så fort.

Pendlerlivet FTW!

:-o Bra han ikke var i bil, da...

Re: Commuters unite! [Re: lph] #2488929 06/06/2018 10:19
ganskefort Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: lph

Så, da fikk jeg en rolig tur til jobb, han syklet ikke så fort.

Pendlerlivet FTW!

:-o Bra han ikke var i bil, da...

Vi får inderlig håpe han ikke kjører bil...

Espen - sporadisk seriøs, konstant slækk og fortsatt felgbremser på landeveien...

Bianchi Infinito CV
Votec VRX Pro
Re: Commuters unite! [Re: RobG] #2488938 06/06/2018 10:32
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Jeg skjønner virkelig ikke folk med Road Rage. Vel er mennesker forskjellige, men at akkurat dette anlegget for dyrisk oppførsel så ofte slipper ut i trafikken er merkelig. Hadde vært så gøy om de tok det ut f.eks på Rema, eller på SATS. Kanskje ikke umulig at det skjer?

Men, som tidligere matpakkekjører, og nå sykkelpendler ser jeg mange punkter for frustrasjon fra begge sider av saken, og er happy for at det prates om vikepliktsurret. Det er ufattelig at man ikke brukertester alt av vei, være seg for sykkel eller bil. Bare på min korte pendlerrute er det noen rimelig dustete løsninger, som det ikke finnes planer på å gjøre noe med, samtidig er det store ting på gang et steinkast unna for å løse problemer som ikke er akutte - eller kanskje ikke finnes.

For mange år siden hadde vi på jobben en tagline "før lot vi ingeniørene lage fjernkontrollen. Ikke nå lenger.". Dette gjelder i høyeste grad trafikkbildet også. Tror det er et behov for designere når det gjelder planlegging av G/S og sykkelvei, og ikke politikere med utstillingsprosjekter eller ingeniører uten praktisk innsikt.

Re: Commuters unite! [Re: RobG] #2488954 06/06/2018 11:02
S
simson Offline
Ivrig
Ivrig
S
Jeg opplevde road rage fra en fotgjenger i går.

Ved Ferdbanen på Bygdøy stod han helt stille på fortauet (vendt ut mot sykkelfeltet) og så meg komme - og da jeg syklet forbi hoppet han ut i sykkelvegen og brølte, mens han slo etter meg. Tydelig planlagt å markere seg mot en tilfeldig syklist som ikke bremser opp totalt for fotgjengere.

Han virka ikke stabil i det hele tatt, så jeg tenkte det var poengløst å stoppe og forklare han hvordan reglene der egentlig er, osv..

Re: Commuters unite! [Re: RobG] #2488964 06/06/2018 11:31
L
lph Offline
Avhengig
Avhengig
L
En morgen sto jeg (med sykkel) og ventet på grønn mann utenfor Majorstuahuset, og la merke til en mann som skulte illsint på meg flere ganger. Da vi fikk grønt og jeg begynte å musesykle over overgangen i den roligste gangfarten du kan tenke deg, kom det noen snøft og bryske gloser fra ham. Da brast det litt for meg, jeg bråstoppet, og spurte ham om hva det var. Snøft, brus, brysk. "Ja, har jeg gjort noe gærent, mener du?" spurte jeg, sånn passe ampert. Fyren klarte jo ikke å formulere en hel setning tilbake, bare snøftet og mumlet litt til, og marsjerte sint avgårde. Han brukte sikkert lunsjen på å fortelle kollegene sine om de ufordragelige syklistene der ute, som finner det for godt å bare eksistere sånn helt uten videre.

Re: Commuters unite! [Re: simson] #2488978 06/06/2018 12:10
ket Offline
Ringrev
Ringrev
kan være samme gærningen jeg møtte på i Bygdøy Allè som forsøkte å stikke paraplyen sin inni forhjulet

Re: Commuters unite! [Re: RobG] #2488983 06/06/2018 12:22
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg kan få litt road rage av og til. Mest på grunn av andre syklister. Eksempler er når folk dinger med bjelle når de passerer, ikke før. Typisk damer med elsykler.

Eller treningspendlere som skriker og hojer om jeg stopper litt i en motbakke eller flatmark feks for å ta en telefon.

Folk som fletter seg inn mellom biler i kø og kommer på tvers inn i sykkelfeltet før DEFM når jeg sykler nedover i 30-40 km/t gir meg også road rage.

Det er andre som også oppfører seg tullimg i trafikken, men jeg synes egemtlig syklister er verst. Jeg tar sikkert en spansk en selv av og til også.

Re: Commuters unite! [Re: RobG] #2488996 06/06/2018 12:55
L
lph Offline
Avhengig
Avhengig
L
Det eneste som virkelig gir meg road rage er sykkellaks.

Re: Commuters unite! [Re: lph] #2489000 06/06/2018 13:08
HCO Offline
Entusiast
Entusiast

Fotgjengerlaks er vel ikke så mye bedre. Hvorfor er det så vanskelig å forstå at på gang/sykkelveier og andre steder uten biltrafikk så går man til høyre og passerer til venstre...?

Re: Commuters unite! [Re: HCO] #2489003 06/06/2018 13:14
L
lph Offline
Avhengig
Avhengig
L
Sitat: HCO

Fotgjengerlaks er vel ikke så mye bedre. Hvorfor er det så vanskelig å forstå at på gang/sykkelveier og andre steder uten biltrafikk så går man til høyre og passerer til venstre...?

Fordi mange er opplært å gå til venstre. Det ble jeg som liten. Det bærer jeg over med. Sykkellaks på enveis, smalt sykkelfelt derimot, får øynene til å poppe ut av hodet på meg.

Re: Commuters unite! [Re: lph] #2489005 06/06/2018 13:17
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R

Sykellaks var et nytt ord for meg. Hva er det?

Re: Commuters unite! [Re: HCO] #2489009 06/06/2018 13:30
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: HCO

Av samme grunn som på veier med biler: jeg ønsker ikke å bli sneisyklet av en nærmest lydløs syklist bakfra. Sneisyklister vil jeg møte forfra og se at de bremser, svinger, stopper eller på annen måte har kontroll på situasjonen. Går jeg på venstre side, så får jeg også litt sikkerhetsavstand til de som passerer bakfra.

Re: Commuters unite! [Re: RobG] #2489011 06/06/2018 13:40
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
En sommertrend: fotgjengerlaks med slepebrøler. Føler litt Rage-prikking i bakhodet
når jeg møter disse. Det er enda værre enn mobilpropper i øra.

I sola dukker det opp hippe kids i gjenger på 4-6 hvor de drar på en mega Ghettoblaster på full guffe. Kan bjelle til jeg blir blå, men ender som regel med å ta gresset i 3-4m avstand just in case.

Hva er egentlig greia med å spille sin miusikk for andre? Batman, ja, sminket 14 pår gammel gutt på Classywalk og mobilhøyttaler i lomma - njet.

Re: Commuters unite! [Re: Raskall] #2489016 06/06/2018 13:58
EiW Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Raskall

Brukes vel utelukkende av skikkelige hardcore commuters. Les og bli klok.

Re: Commuters unite! [Re: EiW] #2489037 06/06/2018 15:32
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Sitat: EiW
Sitat: Raskall

Ok, som denne fyren her, altså:

https://youtu.be/lmM_PvkssgE

Re: Commuters unite! [Re: EiW] #2489089 06/06/2018 20:13
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: EiW

Dog tar de feil om etymologien til shoaling. De mener at det kommer av "school of fish", altså en fiskestim. Men det betyr egentlig en sandbanke, og på samme måte som en sandbanke kan dannes som en utstikker f eks der en elv fører sand lengre og lengre ut så gjør shoaling at syklister ved et rødlys stiller seg opp lengre og lengre frem fordi den sist ankomne tar det for gitt at han er raskest og bør starte fra pole position. Jeg lurer på om det var BikeSnobNYC som lanserte mange av disse utrykkene.

Re: Commuters unite! [Re: Dan] #2489153 07/06/2018 06:42
I
imag Offline
Ivrig
Ivrig
I
Som det het i Donald på 80- og 90-tallet: "En klassiker til glede for nye lesere":

http://bikesnobnyc.blogspot.com/2009/05/smoked-salmon-lock-your-bike-dont-lox.html

Re: Commuters unite! [Re: ganskefort] #2489265 07/06/2018 11:46
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Lysaker/Hydro... ved Maxbo .... forbi ved Skøyen ....TdF! ... Aker Brygge.... Galskap.

Haha!

Havnet tilfeldigvis inn på den ruta i går, etter et år med annen pendlerrute. Fantastisk! Komplett kaos. Vårkåte sommersyklister som skal vise hvor fort de kan sykle med terrengsyklene sine på asfalt i skjønn forening med landeveissyklister, trauste pendlere i sneglefart, gående, barnevogner og hunder i bånd...

Og en ny kompliserende faktor: Lovlige og dermed trege elsykler som nødvendigvis blir forbikjørt, samtidig som stolte eiere av ulovlige el-sykler insisterer på å kjøre forbi alle i 40+ km/t på flaten. På min korte tur i går var jeg vitne til flere ulovlige, svære el-terrengsykler som konsekvent lå i motsatt kjørefelt. Førerne var rak i ryggen og fast bestemt på å komme først i mål med kadens på 30... Komplett anarki ICON_LAUGH

Da er det desto mer å glede seg over for dem av oss som er så heldig å ha mer ordnede pendlerruter. Dette er fra dagens tur - et annet sted i Oslo. Noen penere?

Re: Commuters unite! [Re: Sepeda] #2489295 07/06/2018 13:05
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Sepeda
Lysaker/Hydro... ved Maxbo .... forbi ved Skøyen ....TdF! ... Aker Brygge.... Galskap.

Haha!

Havnet tilfeldigvis inn på den ruta i går, etter et år med annen pendlerrute. Fantastisk! Komplett kaos. Vårkåte sommersyklister som skal vise hvor fort de kan sykle med terrengsyklene sine på asfalt i skjønn forening med landeveissyklister, trauste pendlere i sneglefart, gående, barnevogner og hunder i bånd...

Og en ny kompliserende faktor: Lovlige og dermed trege elsykler som nødvendigvis blir forbikjørt, samtidig som stolte eiere av ulovlige el-sykler insisterer på å kjøre forbi alle i 40+ km/t på flaten. På min korte tur i går var jeg vitne til flere ulovlige, svære el-terrengsykler som konsekvent lå i motsatt kjørefelt. Førerne var rak i ryggen og fast bestemt på å komme først i mål med kadens på 30... Komplett anarki ICON_LAUGH

Sykler der nesten daglig, synes det fungerer greit. Bortsett fra mellom Maxbo og Lysaker, der må man gjøre mer for å skille syklister og fotgjengere. Når så mange sykler samme strekning hver dag, så får du alle type syklister. Pust med magen og ikke bry deg om de som sykler forbi deg eller de som sperrer deg. Så går det greit.

Re: Commuters unite! [Re: Dexter] #2489314 07/06/2018 14:23
pez d spencer Offline
Veteran
Veteran
Sitat: Dexter

Haha!

Sykler der nesten daglig, synes det fungerer greit. Bortsett fra mellom Maxbo og Lysaker, der må man gjøre mer for å skille syklister og fotgjengere. Når så mange sykler samme strekning hver dag, så får du alle type syklister. Pust med magen og ikke bry deg om de som sykler forbi deg eller de som sperrer deg. Så går det greit.

Mellom Lysaker og Maxbo sykler jeg nesten alltid kyststien . Fint avbrekk. Må selvsagt ta det helt rolig der, men har så og si aldri dårlig tid, så det er bare kos å trille rolig og fint med utsikt over sjøen

Redigert av pez d spencer; 07/06/2018 14:24.
Re: Commuters unite! [Re: RobG] #2489320 07/06/2018 14:55
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Det hender jeg tar en omvei og kommer inn på TDF.
Det er skuffende lite galskap til vanlig. Bare en gang har jeg opplevd det alle andre ser stadig.

Det var tre av prototypen på raske pendlere med drakt fra KPMG, Arthur Andersen og DNB som kjørte sitt eget hensynsløse tog i venstrefila. Ellers virker de fleste siviliserte, men med noe varierende sykkelforståelse.

Det som gjør meg sur er foruten laksene, som jeg pleier å snakke til. De som kjører forbi meg når jeg står på rødt og sykler over. Det virker som noen synes det er OK med rødsykling bare det skjer skikkelig sakte og vinglete.

Utover det klarer jeg fortsatt dette: Mitt trafikkmanifest 2014

LarsB

Re: Commuters unite! [Re: larsb] #2489323 07/06/2018 15:05
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
TdF er alltid fornøyelig - har tidligere syklet der daglig i mange år - men jo varmere og tørrere, jo mindre gjennomsnittlig sykkelkompetanse ICON_SMILE Helårssyklistene kan sykle.

Men var det ikke et fint bilde, da?

Lik og del egne bilder yes

Re: Commuters unite! [Re: Sepeda] #2489324 07/06/2018 15:08
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Jo bildet frister til å jobbe på By i Lommedalen og ikke i Bjørvika ICON_SMILE

LarsB

Re: Commuters unite! [Re: Sepeda] #2489330 07/06/2018 15:50
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R

Da er det desto mer å glede seg over for dem av oss som er så heldig å ha mer ordnede pendlerruter. Dette er fra dagens tur - et annet sted i Oslo. Noen penere?

HAHA! Penere, ja... Her er en av mine ruter:

Redigert av Raskall; 07/06/2018 15:50.
Re: Commuters unite! [Re: Raskall] #2489331 07/06/2018 15:54
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
yes ICON_SMILE

Re: Commuters unite! [Re: pez d spencer] #2489356 07/06/2018 19:18
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: pez d spencer
Mellom Lysaker og Maxbo sykler jeg nesten alltid kyststien .

+1
Men er det bare jeg som opplever det som at det har blitt flere syklister der i år enn det har vært tidligere? Synes det var lenge siden jeg syklet der sist uten å møte andre syklister.

Uansett er det en morsom liten omvei. (Jeg sykler Maxbo-Lysaker, nesten aldri omvendt.) Særlig hvis man avslutter med å holde til venstre ut langs båthavnen, krysser over båtslippen, opp på RS-brygga og til slutt dunker opp stålrampen til broen over Lysakerelva. (De som sykler der skjønner hva jeg mener med å dunke opp den.)

Re: Commuters unite! [Re: RobG] #2491289 15/06/2018 10:48
Flex Offline
Veteran
Veteran
Hadde en "interessant" opplevelse i dag tidlig.

Hadde vært og levert unger i barnehage og skole, og var på vei ned Selsbakkvegen fra Migosenteret ( her for de som ikke er lokalkjent). Tok igjen en liten BMW som kjørte veldig sakte (ca. 15 km/t). Etter svingen ved Hallsetreina finner jeg ut at jeg vil passere ham. Jeg sjekker at det ikke er noen hindringer i veien og ingen biler på sideveiene, og legger meg ut. Plutselig svinger han rett ut på venstre side av veien og sperrer meg totalt. Jeg må bremse for å unngå kollisjon og svinger tilbake på høyre side, hvorpå han gjør det samme. Jeg kikker meg bak for å sjekke om det var en hindring i veien han svingte ut for, noe det ikke var.

Ved neste rettstrekke (på flata ved stasjonen) legger jeg meg ut igjen. Jeg har ikke tenkt å passere ham denne gangen, bare sjekke hvordan han reagerer, og ganske riktig legger han seg straks ut mot venstre side også denne gangen.

Blir nok en anmeldelse om jeg får tid til å stikke innom politiet. Vurderer også å stikke innom ham (ser han bor 500 m unna meg).

Re: Commuters unite! [Re: Flex] #2491304 15/06/2018 11:52
G
gutt45kg Offline
Avhengig
Avhengig
G
Heldigvis er det sjelden jeg møter idioter på veien. Sist gang var vel 3 år siden jeg ble skreket til av en amerikaner på biltur i Oslo - han kom ikke fort nok frem.

Sitat: Flex
Hadde en "interessant" opplevelse i dag tidlig.

Hadde vært og levert unger i barnehage og skole, og var på vei ned Selsbakkvegen fra Migosenteret ( her for de som ikke er lokalkjent). Tok igjen en liten BMW som kjørte veldig sakte (ca. 15 km/t). Etter svingen ved Hallsetreina finner jeg ut at jeg vil passere ham. Jeg sjekker at det ikke er noen hindringer i veien og ingen biler på sideveiene, og legger meg ut. Plutselig svinger han rett ut på venstre side av veien og sperrer meg totalt. Jeg må bremse for å unngå kollisjon og svinger tilbake på høyre side, hvorpå han gjør det samme. Jeg kikker meg bak for å sjekke om det var en hindring i veien han svingte ut for, noe det ikke var.

Ved neste rettstrekke (på flata ved stasjonen) legger jeg meg ut igjen. Jeg har ikke tenkt å passere ham denne gangen, bare sjekke hvordan han reagerer, og ganske riktig legger han seg straks ut mot venstre side også denne gangen.

Blir nok en anmeldelse om jeg får tid til å stikke innom politiet. Vurderer også å stikke innom ham (ser han bor 500 m unna meg).

Redigert av gutt45kg; 15/06/2018 11:52.
Re: Commuters unite! [Re: RobG] #2494468 28/06/2018 15:08
HCO Offline
Entusiast
Entusiast
Til deg som hoiet og brøytet deg vei i full fart med racersykkel fra Ulvøya til Fiskevollbukta nå, mellom badegjester, busspassasjerer og syklister: Håper du er skikkelig stolt. Du satte sikkert ny Strava-pers, men du bidro til å gi oss syklister et (enda) dårligere rykte. Det er lov å vise bittelitt hensyn. Dust!

Re: Commuters unite! [Re: RobG] #2494469 28/06/2018 15:21
pharynx Offline
Besatt
Besatt
Strava fly-by ftw.

Side 68 av 81 1 2 66 67 68 69 70 80 81

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå