|
|
Burde jeg ha en Garmin sak på styret, isf hvilken?
|
Burde jeg ha en Garmin sak på styret, isf hvilken?
15/04/2018 14:33
|
jsdk
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Siden den der fæle hvite saken tar sin tid med å smelte så blir det mye utstyrskjøpsyndrom, virtuelt og faktiskt.
Jeg hadde en garmin klokke med GPS en gang tiden, grei den, ble mest brukt til løping og er erstattet med en Apple Watch siden jeg ikke tar løping spesielt seriøst. Sykler alltid med telefon i baklomme/sekk og er av stifinner-typen som ser på kartet først og legger en noenlunde plan, etterfulgt av mye knoting og roting i feltet. Noen ganger med lykket resultat andre ganger blir det knoting rett ved siden av en sti med gul glow på mtbmap.no ser jeg etterpå. Hender jeg drar fram mobilen på tur og kikker på mtbmap, men er jo ikke alltid det er dekning, og siden den ligger i baklomma blir det som regel først når man hjar kjørt seg skikkelig fast.
Bryr meg lite om live Strava segmenter (men ser gjerne etterpå) og strukturert trening driver jeg ikke så mye med på sykkel. Eneste grunnen jeg kanskje kjøper en Garmin (eller annet merke som ligner) skulle være for at kunne få offline-kart med mulighet at laste inn en tur før jeg drar og være sikker på jeg alltid kan se sti-segmenter i nærheten når jeg roter meg bort.
Men de siden de koster nesten det samme som en ny mobil, kommer jeg ha noe glede en Garmin 820 eller 1000? Eller noe annet? 520 er jo litt rimeligere... Kommer jeg i det hele tatt ha noe bruk for den om jeg alltid har med mobilen likevel?
|
|
|
Re: Burde jeg ha en Garmin sak på styret, isf hvilken?
[Re: jsdk]
15/04/2018 14:44
|
Ugla
Besatt
|
Besatt
Jeg har selv en Garmin 1030, og den gir meg stor glede ift. det å ha oppdatert kart fra frikart.no som viser det som måtte være av alternative stier. Også greit å ha til å følge ferdig ruter. Skal man ha verdi av navigering synes jeg at man må ha såpass stor skjerm for å ha overblikket.
Lars-Erik
|
|
|
15/04/2018 15:13
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Eneste grunnen jeg kanskje kjøper en Garmin (eller annet merke som ligner) skulle være for at kunne få offline-kart Med iPhone-appen OsmAndMaps har du offlinekart med mtbmap-stiene. Så mulig du bare bør få deg mobilfeste på sykkelen?
|
|
|
[Re: anonym22]
15/04/2018 15:45
|
o-five
Avhengig
|
Avhengig
Eneste grunnen jeg kanskje kjøper en Garmin (eller annet merke som ligner) skulle være for at kunne få offline-kart Med iPhone-appen OsmAndMaps har du offlinekart med mtbmap-stiene. Så mulig du bare bør få deg mobilfeste på sykkelen? Bra tips! Har vi anbefaling av slike fester? Må passe iPhone x og gitt at skjermbytte koster 5000,- bør det sitte godt;)
Surfin' the turf
|
|
|
15/04/2018 15:45
|
wasabi
Ringrev
|
Ringrev
Wahoo Bolt. Lag rute på forhånd i Strava labs med MTBMap som underlag. Så er det bare å følge på ute i skauen.
|
|
|
15/04/2018 16:06
|
krankdrev
Besatt
|
Besatt
Til ditt bruk tror jeg du kan droppe sykkel-GPS fra Garmin og heller kikke på håldholdte tur-GPSer. Jeg bryr meg heller ikke om treningsfunksjonene på en GPS, men bruker mye tid på stifinning, laster ned spor fra trailguide o.l. Ingen av sykkelenhetene har innebygd kompass og mister retningssansen når du står stille, noe jeg finner komplett idiotisk og forventer at skal være på plass på slike enheter som i tillegg er svindyre. Jeg har selv brukt Oregon-serien i mange år etter å ha brukt sykkelspesifikk GPS før det. Liker de enhetene med kamera da et bilde som waypoint gir mye mer mening enn å prøve å finne et beskrivende navn, og er mye raskere enn å prøve å knote og skrive inn noe fornuftig på en liten skjerm. Da får du altså et GPS-tagget bilde du kan bruke i stedet for et vanlig waypoint. Ikke all verdens kvalitet, og hvis du får GPS-taggede bilder ut fra mobilen din er det kanskje overflødig. Skal du ha en GPS som ikke koster all verden, som har kart og ikke er altfor stor og klumpete ville jeg sett på eTrex serien fra Garmin. På Oregon kan du også legge inen egen kart som layer over det "vanlige" kartet som ligger ikke på GPSen. Det er en fin funksjon, du kan feks. skanne orienteringskart eller lignende og få det på skjermen når du er ute å går eller sykler. Usikker på om du kan det på eTrex også, men funksjonen finnes ihvertfall på Montana og Oregon.
|
|
|
15/04/2018 16:10
|
Paulus
Besatt
|
Besatt
En sykkelcomputer er ganske ubrukelig til kart og navigasjon. Bruk telefonen er mitt råd.
|
|
|
[Re: Paulus]
15/04/2018 16:19
|
krankdrev
Besatt
|
Besatt
En sykkelcomputer er ganske ubrukelig til kart og navigasjon. Bruk telefonen er mitt råd. GPS-brikka i mobilteelefoner fungerer vel ikke så bra som dedikerte GPS-enheter, ihvertfall der det ikke er mobilsignal. I tillegg er mobiler som regel ikke så robuste, knuse skjerm er dyrt og festene kan være så-som-så. Har vurdert en del ganger om man skulle gått for mobil i stedet for tur-GPS, evt. med en ekstern liten GPSenhet med bluetooth for å sikre best mulig kvalitet på posisjoneringen men så langt har jeg endt opp med å fortsette å bruke GPS og la mobilen ligge i sekken med avslått lyd 
|
|
|
15/04/2018 16:59
|
123nils
Ringrev
|
Ringrev
Jeg er mest opptatt av å spore hvor jeg sykler. Jeg bruker GPSmap 64s og Oregon 700
|
|
|
15/04/2018 17:44
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Garmin edge Explore. Samme innpakning som edge, men med fokus på tur og navigasjon og ikke noen treningseffekter. Samme kart, med stier fra MTBmap.no lagt over kart fra frikart.no
|
|
|
15/04/2018 18:56
|
Gunnstein Lye
Entusiast
|
Entusiast
Jeg har veldig god erfaring med Edge 800. Den er gammel nå, funker fint ennå. Fordel med de nyere er bedre skjermoppløsning, pluss trådløs tilkobling med diverse online-funksjoner.
Jeg brukte mobil på styret før. Edge er bedre (for meg) først og fremst av en grunn: Skjermen er ALLTID PÅ. Prøv det med mobil, da har du en time batteritid, kanskje. Edge holder hele dagen. Jeg liker å sykle steder jeg aldri har vært før, mest landevei. Da bruker jeg kartet aktivt, og navigerer uten å stoppe. Det sekundet man bruker på å aktivere skjermen på en mobil blir en betydelig irritasjon da. En annen fordel er at Edge funker med allslags hansker.
Den høye oppløsningen på en mobilskjerm får man ikke særlig nytte av før man stopper og kan studere skjermen uten fare for å stange i en trailer. Men mobilene skal ha for uendelig med funksjonalitet og gode grensesnitt - der ligger Garmin langt etter (men hardware kan de).
|
|
|
15/04/2018 18:57
|
Ugla
Besatt
|
Besatt
En sykkelcomputer er ganske ubrukelig til kart og navigasjon. Bruk telefonen er mitt råd. Jeg vil si stikk motsatt, en sykkelcomputer er uendelig mer robust, presisjonen er bedre, og batterilevetiden lenger ift. å ha telefonen aktivt montert på f.eks styret med kontinuerlig kartvisning.
Lars-Erik
|
|
|
15/04/2018 19:09
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Garmin Oregon med mtbmap innstallert funker bra.
|
|
|
[Re: Ugla]
15/04/2018 20:08
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
En sykkelcomputer er ganske ubrukelig til kart og navigasjon. Bruk telefonen er mitt råd. Jeg vil si stikk motsatt, en sykkelcomputer er uendelig mer robust, presisjonen er bedre, og batterilevetiden lenger ift. å ha telefonen aktivt montert på f.eks styret med kontinuerlig kartvisning. enig, Ugla
|
|
|
16/04/2018 05:11
|
123nils
Ringrev
|
Ringrev
Og med Garmin BaseCamp på pcen... er det veldig greit å se på turene.... og planlegge. Liker ikke å bruke "routing"-funskjonen...men leggdr inn veipunkter på steder der jeg skal huske å svinge om jeg er på ukjent sted. Og GPSmap og Oregon... perfekt å ha hengene på sekken på ski og fotturer også. Jeg kjører kart på SD-kort. Min beste turkamerat siden 2012.
|
|
|
[Re: 123nils]
16/04/2018 06:09
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Og med Garmin BaseCamp på pcen... er det veldig greit å se på turene.... og planlegge. Liker ikke å bruke "routing"-funskjonen...men leggdr inn veipunkter på steder der jeg skal huske å svinge om jeg er på ukjent sted. Og GPSmap og Oregon... perfekt å ha hengene på sekken på ski og fotturer også. Jeg kjører kart på SD-kort. Min beste turkamerat siden 2012. I Norge går du glipp av mye  Og nå er kartene til Garmin inkludert, med oppdateringer, bare at de er basert på OSM, og ligger noen måneder etter f.eks. frikart.no. Spar deg pengene og last ned gratiskart
|
|
|
[Re: baronKanon]
16/04/2018 07:20
|
123nils
Ringrev
|
Ringrev
Og med Garmin BaseCamp på pcen... er det veldig greit å se på turene.... og planlegge. Liker ikke å bruke "routing"-funskjonen...men leggdr inn veipunkter på steder der jeg skal huske å svinge om jeg er på ukjent sted. Og GPSmap og Oregon... perfekt å ha hengene på sekken på ski og fotturer også. Jeg kjører kart på SD-kort. Min beste turkamerat siden 2012. I Norge går du glipp av mye  Og nå er kartene til Garmin inkludert, med oppdateringer, bare at de er basert på OSM, og ligger noen måneder etter f.eks. frikart.no. Spar deg pengene og last ned gratiskart Prøvde frikart... men likte ikke alle de punktene som var lagt ut.. og den tar ikke høyde for høyder når jeg sveiper over kartet. Marka forandres ikke så mye.... og det er der jeg bruker det mest.... og jeg har råd til sd-kort.
|
|
|
[Re: 123nils]
16/04/2018 07:33
|
Kakachka
Avhengig
|
Avhengig
Prøvde frikart... men likte ikke alle de punktene som var lagt ut.. og den tar ikke høyde for høyder når jeg sveiper over kartet.
Marka forandres ikke så mye.... og det er der jeg bruker det mest.... og jeg har råd til sd-kort.
Får du da mtbmap som overlegg på stiene? Min Oregon hang seg hver gang jeg aktiviserte garmin sitt offisielle kart og mtbmap samtidig. Har gpsmap 64s nå og har ikke prøvd om det samme skjer med den. Normalt har jeg både frikart og garmin sitt på et sd-kort og så sjonglerer mellom disse og div. støttekart etter behov. Det gjelds bare å huske å disable garmin-kartene før en laster over frikart og/eller mtbmap.
|
|
|
[Re: Gunnstein Lye]
16/04/2018 07:38
|
Paulus
Besatt
|
Besatt
GPS-brikka i mobilteelefoner fungerer vel ikke så bra som dedikerte GPS-enheter, ihvertfall der det ikke er mobilsignal. I tillegg er mobiler som regel ikke så robuste, knuse skjerm er dyrt og festene kan være så-som-så. Har vurdert en del ganger om man skulle gått for mobil i stedet for tur-GPS, evt. med en ekstern liten GPSenhet med bluetooth for å sikre best mulig kvalitet på posisjoneringen men så langt har jeg endt opp med å fortsette å bruke GPS og la mobilen ligge i sekken med avslått lyd GPS-brikken fungerer godt nok for de fleste som skal navigere i terrenget. Har ikke oppdaget at det er noen praktisk forskjell på min edge 1000 og mobiltelefon. De har vært ca like presis/upresis når jeg er ute på tur. Å knuse skjermer er dyrt, det er det også på en garmin. Men du får kjøpt mobiler med plastskjerm, og du kan bruke ganske robuste deksler, så det er ikke et stort problem den ene eller andre veien. Når det gjelder festeanordninger så finnes det sikkert mye skit til mobil, men det finnes og mye bra. Garmin sin er jo ikke akkurat noe fantastisk den heller. To tynne gummistrikk er alt den har, og festet klarer ikke å holde enheten riktig vei når det går unna. Jeg brukte mobil på styret før. Edge er bedre (for meg) først og fremst av en grunn: Skjermen er ALLTID PÅ. Prøv det med mobil, da har du en time batteritid, kanskje. Edge holder hele dagen. Jeg liker å sykle steder jeg aldri har vært før, mest landevei. Da bruker jeg kartet aktivt, og navigerer uten å stoppe. Det sekundet man bruker på å aktivere skjermen på en mobil blir en betydelig irritasjon da. En annen fordel er at Edge funker med allslags hansker.
Hvis du har bare en time med SOT på telefonen så anbefaler jeg å investere i en ny mobil. Det er ikke noe problem å ha 4-5 timer SOT på en enkel, billig mobil. En mobil som koster det samme som en garmin edge xxx(x) har sikkert en god del mer batteritid. Min garmin edge 1000 varer ikke like lenge som mobilen til navigering. Det at edge fungerer med vanlige hansker er et godt poeng. Det er ikke så mange mobiler som gjør det lengre. Men du får hansker som funker på mobilen. Alle sykkelhanskene jeg har funker på mobilen. Men det er lettere å ta av hansken hvis du skal gjøre noe. Det er lettere å bruke gaminen også uten hansker enn med hansker, men den er bedre på bruk med hansker enn det mobilen er. Det kan være mange gode grunner til å velge en sykkelcomputer, men navigering er ikke en synes jeg. Hvis du bare skal navigere på steder du er sånn passe kjent så er det neppe et praktisk problem å bruke feks. en garmin edge 1000. Men en telefon er enklere å bruke, bedre skjerm, bedre i sollys, bedre batteri, bedre kart og billigere. Denne sammenligningen gjelder kun for garmin 1000 da jeg ikke har erfaring med andre sykkelcomputere. Det er mulig at alle andre sykkelcomputere er overlegen min garmin 1000 og mobil til navigasjon,
|
|
|
16/04/2018 07:48
|
Andysor
Entusiast
|
Entusiast
Jeg har hatt Garmin Edge 810 i kanskje 5 år. Som dashbord og speedometer på styret synes jeg den funker veldig bra, og den har overlevd mye røff behandling som en mobil på styret ikke hadde tålt, men som navigasjonsenhet har den fremprovosert vanvittig med høylytt banning.
Stort sett har jeg brukt den for å navigere til skogen, langs en sti og tilbake, i tillegg til på landevei. Å få overført rute til enheten (trådløst, det er tross alt 2018) er veldig lite intuitivt, og hvis du har glemt å sette den i riktig modus begynner den å beregne ruten på nytt hvis du kjører feil, og vipps - du sykler langs ring 3. Skal du beregne en ny rute på sparket er det 5 min venting, og du ender opp å enten bli sendt på fortau og gangbroer eller langs motorveier, avhengig av prioriteten sykkelvei har.
Når det gjelder sykling på sti langs en "brødsmule" rute er den helt grei, men til det trenger du ikke kart, og en enkel enhet funker like bra til dette.
Det verste med den er at den lagger så ille at zooming og bruk av kart ute i felten er nærmest ubrukelig, og at den har det med å slå seg av helt tilfeldig på lange turer. Dette er et velkjent Garmin problem.
Jeg kommer i hvert fall til å gå for Wahoo Elemnt Bolt eller lignende når Edgen tar kvelden, da mobilen alltid er med og det er mye mer intuitivt å bruke den til det meste av betjening slik at styreenheten blir som dum skjerm å regne.
|
|
|
[Re: Kakachka]
16/04/2018 08:23
|
123nils
Ringrev
|
Ringrev
Prøvde frikart... men likte ikke alle de punktene som var lagt ut.. og den tar ikke høyde for høyder når jeg sveiper over kartet.
Marka forandres ikke så mye.... og det er der jeg bruker det mest.... og jeg har råd til sd-kort.
Får du da mtbmap som overlegg på stiene? Min Oregon hang seg hver gang jeg aktiviserte garmin sitt offisielle kart og mtbmap samtidig. Har gpsmap 64s nå og har ikke prøvd om det samme skjer med den. Normalt har jeg både frikart og garmin sitt på et sd-kort og så sjonglerer mellom disse og div. støttekart etter behov. Det gjelds bare å huske å disable garmin-kartene før en laster over frikart og/eller mtbmap. Jeg kjører bare sd-kort... og har lagt inn noeb egene punkter...ikke noe problemer
|
|
|
[Re: Andysor]
16/04/2018 08:25
|
123nils
Ringrev
|
Ringrev
Jeg har hatt Garmin Edge 810 i kanskje 5 år. Som dashbord og speedometer på styret synes jeg den funker veldig bra, og den har overlevd mye røff behandling som en mobil på styret ikke hadde tålt, men som navigasjonsenhet har den fremprovosert vanvittig med høylytt banning.
Stort sett har jeg brukt den for å navigere til skogen, langs en sti og tilbake, i tillegg til på landevei. Å få overført rute til enheten (trådløst, det er tross alt 2018) er veldig lite intuitivt, og hvis du har glemt å sette den i riktig modus begynner den å beregne ruten på nytt hvis du kjører feil, og vipps - du sykler langs ring 3. Skal du beregne en ny rute på sparket er det 5 min venting, og du ender opp å enten bli sendt på fortau og gangbroer eller langs motorveier, avhengig av prioriteten sykkelvei har.
Når det gjelder sykling på sti langs en "brødsmule" rute er den helt grei, men til det trenger du ikke kart, og en enkel enhet funker like bra til dette.
Det verste med den er at den lagger så ille at zooming og bruk av kart ute i felten er nærmest ubrukelig, og at den har det med å slå seg av helt tilfeldig på lange turer. Dette er et velkjent Garmin problem.
Jeg kommer i hvert fall til å gå for Wahoo Elemnt Bolt eller lignende når Edgen tar kvelden, da mobilen alltid er med og det er mye mer intuitivt å bruke den til det meste av betjening slik at styreenheten blir som dum skjerm å regne. Det med å slå seg av har jeg opplevd.. ikke på 62s men på 64s.. oregon fusker ikke. Litt lægg med zooming.... men ikke noe stress for mitt bruk
|
|
|
16/04/2018 08:30
|
krankdrev
Besatt
|
Besatt
GPS-brikka i mobilteelefoner fungerer vel ikke så bra som dedikerte GPS-enheter, ihvertfall der det ikke er mobilsignal. I tillegg er mobiler som regel ikke så robuste, knuse skjerm er dyrt og festene kan være så-som-så. Har vurdert en del ganger om man skulle gått for mobil i stedet for tur-GPS, evt. med en ekstern liten GPSenhet med bluetooth for å sikre best mulig kvalitet på posisjoneringen men så langt har jeg endt opp med å fortsette å bruke GPS og la mobilen ligge i sekken med avslått lyd GPS-brikken fungerer godt nok for de fleste som skal navigere i terrenget. Har ikke oppdaget at det er noen praktisk forskjell på min edge 1000 og mobiltelefon. De har vært ca like presis/upresis når jeg er ute på tur. Å knuse skjermer er dyrt, det er det også på en garmin. Men du får kjøpt mobiler med plastskjerm, og du kan bruke ganske robuste deksler, så det er ikke et stort problem den ene eller andre veien. Når det gjelder festeanordninger så finnes det sikkert mye skit til mobil, men det finnes og mye bra. Garmin sin er jo ikke akkurat noe fantastisk den heller. To tynne gummistrikk er alt den har, og festet klarer ikke å holde enheten riktig vei når det går unna. Jeg brukte mobil på styret før. Edge er bedre (for meg) først og fremst av en grunn: Skjermen er ALLTID PÅ. Prøv det med mobil, da har du en time batteritid, kanskje. Edge holder hele dagen. Jeg liker å sykle steder jeg aldri har vært før, mest landevei. Da bruker jeg kartet aktivt, og navigerer uten å stoppe. Det sekundet man bruker på å aktivere skjermen på en mobil blir en betydelig irritasjon da. En annen fordel er at Edge funker med allslags hansker.
Hvis du har bare en time med SOT på telefonen så anbefaler jeg å investere i en ny mobil. Det er ikke noe problem å ha 4-5 timer SOT på en enkel, billig mobil. En mobil som koster det samme som en garmin edge xxx(x) har sikkert en god del mer batteritid. Min garmin edge 1000 varer ikke like lenge som mobilen til navigering. Det at edge fungerer med vanlige hansker er et godt poeng. Det er ikke så mange mobiler som gjør det lengre. Men du får hansker som funker på mobilen. Alle sykkelhanskene jeg har funker på mobilen. Men det er lettere å ta av hansken hvis du skal gjøre noe. Det er lettere å bruke gaminen også uten hansker enn med hansker, men den er bedre på bruk med hansker enn det mobilen er. Det kan være mange gode grunner til å velge en sykkelcomputer, men navigering er ikke en synes jeg. Hvis du bare skal navigere på steder du er sånn passe kjent så er det neppe et praktisk problem å bruke feks. en garmin edge 1000. Men en telefon er enklere å bruke, bedre skjerm, bedre i sollys, bedre batteri, bedre kart og billigere. Denne sammenligningen gjelder kun for garmin 1000 da jeg ikke har erfaring med andre sykkelcomputere. Det er mulig at alle andre sykkelcomputere er overlegen min garmin 1000 og mobil til navigasjon, Tror du skal lese deg litt opp på andres erfaringer rundt nøyaktighet og signal på GPSenheter vs. mobil. De håndholdte GPSene pleier å være et par hakk bedre enn sykkelGPSene (var i hvert fall sånn tidligere) og de igjen er bedre enn mobiler. Litt generalisering, men dog. Jeg googla en god del rundt dette for en tid tilbake da jeg vurderte om mobil kunne være et alternativ til Garmin. Garmin ligger langt etter mobilprodusentene på mange områder, dårligere skjermer, dårligere kamera, crappy brukergrensesnitt på mange funksjoner, treg hardware og firmwareoppdateringer fulle av bugs ++. Likevel gikk jeg videre med Garmin. Festet som brukes på Oregon, Montana og eTrex er ikke det samme som på Edge og er ganske mye mer robust. Ikke noen gummistrikker overhodet.
|
|
|
16/04/2018 09:08
|
Gunnstein Lye
Entusiast
|
Entusiast
Jeg brukte mobil på styret før. Edge er bedre (for meg) først og fremst av en grunn: Skjermen er ALLTID PÅ. Prøv det med mobil, da har du en time batteritid, kanskje. Edge holder hele dagen. Jeg liker å sykle steder jeg aldri har vært før, mest landevei. Da bruker jeg kartet aktivt, og navigerer uten å stoppe. Det sekundet man bruker på å aktivere skjermen på en mobil blir en betydelig irritasjon da. En annen fordel er at Edge funker med allslags hansker.
Hvis du har bare en time med SOT på telefonen så anbefaler jeg å investere i en ny mobil. Det er ikke noe problem å ha 4-5 timer SOT på en enkel, billig mobil. En mobil som koster det samme som en garmin edge xxx(x) har sikkert en god del mer batteritid. Min garmin edge 1000 varer ikke like lenge som mobilen til navigering. 4-5 timer med skjermen på, med lesbar lysstyrke i dagslys, hele tiden? Da har du bedre mobil enn meg (jeg har ikke prøvd på en stund, siden Edge fungerer bedre for meg). Men 4-5 timer er uansett for kort for meg. Min gamle Edge 800 klarte 10-11 timer konstant navigering som ny, gjør vel rundt 8-9 timer ennå. Er ikke Edge 1000 avertert til å klare 15 timer? Hvis din holder mindre enn 4-5 timer må det være noe alvorlig galt med den. Et annet moment er at hvis jeg mot formodning klarer å tømme batteriet på Edge på langtur, så plugger jeg den i navdynamoen og lader mens jeg sykler. Det funker mye dårligere med mobil siden den krever mer strøm enn dynamoen kan levere, så det blir mye buffring (av/på lading). Da må man evt bruke powerpack (en ekstra dings å dra på, for meg som alt har dynamo). Men en telefon er enklere å bruke, bedre skjerm, bedre i sollys, bedre batteri, bedre kart og billigere.
Delvis enig  enklere å bruke: Ja bedre skjerm: Større og bedre oppløsning, ja bedre i sollys: Nja. Bare med masse lys på, som sluker batteri. Edge-skjermen er helt grei i sollys UTEN bakgrunnsbelysning. bedre batteri: Nei bedre kart: Ikke for min del, jeg bruker openstreetmaps på Edge og mobil, samme kart begge steder. billigere: Ja
|
|
|
16/04/2018 11:12
|
Paulus
Besatt
|
Besatt
Du har nok helt rett når det er snakk om en turgps vs en mobil. For min egen del har jeg ikke behov for noe som er mer nøyaktig enn en mobil eller edge1000 når jeg sykler på sti, eller på landevei. Men min anbefaling gjelder kun edge1000 vs mobil når det gjelder navigeringsbiten. Jeg holder turgps utenfor, men ser når jeg leser innlegge ditt på nytt at du diskuterer turgps, så jeg burde nok ikke sitert teksten din.
|
|
|
[Re: o-five]
16/04/2018 11:23
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Eneste grunnen jeg kanskje kjøper en Garmin (eller annet merke som ligner) skulle være for at kunne få offline-kart Med iPhone-appen OsmAndMaps har du offlinekart med mtbmap-stiene. Så mulig du bare bør få deg mobilfeste på sykkelen? Bra tips! Har vi anbefaling av slike fester? Må passe iPhone x og gitt at skjermbytte koster 5000,- bør det sitte godt;) Det ser ut til at Quad Lock fungerer etter hensikten: https://www.dcrainmaker.com/2012/05/in-depth-review-of-quad-lock-iphone.htmlJeg har sett en live også. Det virket som om DC Rainmaker er inne på noe. LarsB
|
|
|
16/04/2018 11:34
|
Paulus
Besatt
|
Besatt
Garmin edge 1000 er aventert til å gjøre mye rart. Jeg tipper tiden på 15timer er nok ikke til navigering, men det lengste den kan holde ut med GPS på, under optimale forhold. Har lest at den kan holde over 5 timer med navi hvis man bruker andre kartformater enn det jeg har brukt. Men ser det er flere som sier den bare holder til 4-5 timer navi. Hvis du slår av alt og bare bruker den som sykkecomputer så holder den nok 10 timer. Men den har bare et 1200mah batteri, så det er begrenset hvor lenge den klarer å holde ut. Du får kjøpt en telefon med 5000mah batteri til 1500kr. I flymodus vil jeg anta at du kan ha rimelig mange timer SOT med en slik.
Min Garmin er forøvrig ikke lesbar i sollys uten lys på, selv på maks lysstyrke er skjermen suboptimal. Ikke at telefonen er mye bedre, men den er bedre.
Som sagt så gjelder min erfaring bare edge 1000. Hvis du har bedre erfaring med edge 800 så anbefaler jeg TS å gå for en slik hvis han velger å kjøpe en sykkecomputer til navi. Som ren sykkelcomputer hvor navibiten er kjekk å ha, så er edge1000 helt super.
|
|
|
16/04/2018 11:58
|
Østerhus
Avhengig
|
Avhengig
Etter denne tråden vurderer jeg å ta i bruk min fem år gamle Garmin Montana. Noen som har noen tips til feste?
Montana er SVÆR og braketten festet for dårlig synes jeg...
Redigert av Østerhus; 16/04/2018 11:59. Rediger grunn: Staveleif
Tynn i håret, men tjukk i hodet!
|
|
|
[Re: Østerhus]
16/04/2018 12:01
|
krankdrev
Besatt
|
Besatt
Etter denne tråden vurderer jeg å ta i bruk min fem år gamle Garmin Montana. Noen som har noen tips til feste?
Montana er SVÆR og braketten festet for dårlig synes jeg... Du må nok bruke det originale festet, jeg ville prøvd å feste det slik at GPSen står i landskapsformat på stem. Bruk de mest solide stripsene som går gjennom hullene i festet, dra skikkelig til (bruk gjerne ei tang).
|
|
|
16/04/2018 20:21
|
jsdk
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Mye bra her og er noenlunde overbevist, så siden bikester hadde 33% avslag på en Garmin Explorer 1000 så er utstyrskjøpesyndromet midlertidlig tilfredsstilt. Gleder meg allerede til å krangle med Garmin’s programvare…
|
|
|
|
|