Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 3 1 2 3

uerfaren mekker har havnet i ny krise

Re: uerfaren mekker har havnet i ny krise [Re: eladc] #2586388 18/12/2019 14:15
K
koppen Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
K
Dette har jeg lært:

Ekspansjonsbolten har en oppgave når du fester stemet på gaffelrøret: Den skal sørge for korrekt/god nok "stramming" for stemet ned mot gaffelrøret. Når du har montert stemet (følg fabrikantens instrukser mtp moment etc, spesielt når vi snakker karbon) er det stemmet som sørger for at "strammingen" ned mot gaffelrør er god nok.

Det er normalt ikke veldig mye krefter som skal til her. Jeg har selv strammet istykker et anker, men har hatt hell med ekspansjonsbolter fra Cannondale så lenge jeg følger instruksjonene og bruker riktig moment.

Så i teorien, tror jeg, dersom du klarer å sikre korrekt "stramming" av stem ned mot gaffelrør mens du monterer stemmet, kan du klare deg uten ankeret/ekspansjonsbolten. Men vanskelig å få til dette i praksis. Men ta dette med en solid klype salt!

Re: uerfaren mekker har havnet i ny krise [Re: eladc] #2586397 18/12/2019 16:19
B
bjarnetv Offline
Ringrev
Ringrev
B
uten ekspansjonsbolten til å styrke opp røret der stemmet er montert vil det flekse og potensielt sett sprekke.
og ja, det er faktisk bokstavlig talt livsfarlig å kjøre med sprekk i styrerøret, så pass på.

Re: uerfaren mekker har havnet i ny krise [Re: eladc] #2586733 23/12/2019 19:12
A
Aerius Offline
Fersking
Fersking
A
Takk for alle svar! Tok ikke risken med å kjøre den på rulla uten bolten, og fikk satt den i med litt fikling og lesing av manual.

Side 3 av 3 1 2 3

Moderator  support, Valentino