uerfaren mekker har havnet i ny krise
|
Re: uerfaren mekker har havnet i ny krise
[Re: Skorp]
13/04/2018 21:24
|
DuffMcShank
Besatt
|
Besatt
Du trenger aldri løsne denne 5mm unbrako skruen, du strammer kun headsetet ved å skru på topcapen.
Det er ikke riktig, i følge manualen skal den ekspanderende delen være på linje med nederste stembolt for å gi ordentlig grep for stemet, dvs. at man bør flytte på den når man flytter spacere. Men selvfølgelig ikke så mye at den går ut av gjengene og faller fra hverandre...
Create the problem and sell the solution
|
|
|
[Re: Skorp]
13/04/2018 21:25
|
eladc
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Du mangler en kon som skal være i bunnen. Du trenger aldri løsne denne 5mm unbrako skruen, du strammer kun headsetet ved å skru på topcapen. Det er der jeg har gjort feil ja! Det tok meg en evighet å forstå  Hmmm.... da gjelder det bare å finne den delen som mangler.
|
|
|
[Re: eladc]
13/04/2018 21:36
|
eladc
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Feilen er åpenbart at jeg har skrudd på skruen i stedet for topcapen. Det var vel det butikken forsøkte å forklare meg at jeg IKKE skulle gjøre.
Men den konusen? som dere sier at jeg mangler, den er ingensteder. Når jeg lyser ned i styrelageret er det helt tomt. Og jeg har snudd sykkelen på hodet nok en gang, i tillegg til å finkjemme gulvet. Et mysterium det her. Skjønner virkelig ingenting. Spørs om det ikke må bli en slukøret tur til sykkelbutikken i morgen. Men om det finnes kyndig personale på plass på en lørdag, og om man har slike deler på lager, det gjenstår å se.
Helst skulle jeg fått til dette selv!
Redigert av eladc; 13/04/2018 21:38.
|
|
|
13/04/2018 21:54
|
Pensjonær
Medlem
|
Medlem
Er litt usikker, men ser ut som alt består av 4 deler, og det har du vel. Hvis du ser på det siste bildet på side 1, av Torshov-Simen. Monter alt sånn som på det bildet. Så setter du det nedi styrerøret, så den svarte delen ligger an mot toppen av styrerøret. Så strammer du på den skruen som er nedi toppcapen, da vil konusen dra seg opp og stramme hele expanderen. Da den har satt seg fast, kan du skru ut skruen og ta av topcapen uten at delene ramler ned i styrerøret. Sånn mener jeg det skal monteres, men er litt usikker, men et forsøk vært.
|
|
|
[Re: DuffMcShank]
13/04/2018 22:04
|
vetleg
Avhengig
|
Avhengig
Du trenger aldri løsne denne 5mm unbrako skruen, du strammer kun headsetet ved å skru på topcapen.
Det er ikke riktig, i følge manualen skal den ekspanderende delen være på linje med nederste stembolt for å gi ordentlig grep for stemet, dvs. at man bør flytte på den når man flytter spacere. Men selvfølgelig ikke så mye at den går ut av gjengene og faller fra hverandre... Nå er ikke jeg noen ingeniør, men slik jeg tolker bildet av manualen som Smurfn posta, så skal den sammenskrudde delen man putter nedi gaffelen være 45mm lang, og på illustrasjonen treffer den den nederste bolten på stemmet. Hvis det er som du sier, kan man vel ikke sette stemmet lenger ned eller opp? Mulig jeg tar helt feil, men det er altså sånn jeg tolker den tegninga (har bygd mye lego).
Redigert av vetleg; 13/04/2018 22:05.
|
|
|
[Re: Pensjonær]
13/04/2018 22:05
|
eladc
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Er litt usikker, men ser ut som alt består av 4 deler, og det har du vel. Hvis du ser på det siste bildet på side 1, av Torshov-Simen. Monter alt sånn som på det bildet. Så setter du det nedi styrerøret, så den svarte delen ligger an mot toppen av styrerøret. Så strammer du på den skruen som er nedi toppcapen, da vil konusen dra seg opp og stramme hele expanderen. Da den har satt seg fast, kan du skru ut skruen og ta av topcapen uten at delene ramler ned i styrerøret. Sånn mener jeg det skal monteres, men er litt usikker, men et forsøk vært. Takk for tilbakemelding! Hvis du ser på bildene jeg har lagt ved tidligere i tråden så har jeg montert delene slik bildet viser. Men ekspansjonsdelen ble utvidet for å få den på plass. I tillegg til at jeg forsøkte å skru i skruen en liten bit for å teste, men den går bare rundt seg selv. Det må være noe elementært her som jeg bare ikke får inn i hodet/fingrene.
Redigert av eladc; 13/04/2018 22:23.
|
|
|
13/04/2018 22:36
|
eladc
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
https://www.youtube.com/watch?v=BVMVVwgjPOASer ut som det er en mutter nederst som jeg mangler. Selv om jeg ikke ser den på instruksjonsbildet hos Cannondale. Og noe annet; håper virkelig ikke jeg har fått sprekker i karbonet ved å stramme stemmet uten denne.
|
|
|
13/04/2018 22:36
|
Pensjonær
Medlem
|
Medlem
Studerer og studerer bildene. Ser faktisk ut som du mangler en kon fra undersiden av den expanderene delen. Den konen du har blir jo feil vei når den går inn fra undersiden. Set ut som det skal gå en kon fra begge sider.
|
|
|
13/04/2018 22:41
|
eladc
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
https://www.youtube.com/watch?v=osK41JBJvYoJepp! Han her beskriver akkurat det som har skjedd meg! Det må være en kon inne i ramma! Off off, gjør vondt å tenke på!
|
|
|
13/04/2018 22:54
|
eladc
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Studerer og studerer bildene. Ser faktisk ut som du mangler en kon fra undersiden av den expanderene delen. Den konen du har blir jo feil vei når den går inn fra undersiden. Set ut som det skal gå en kon fra begge sider. Hvis den ligger inne i ramma, som den mest sannsynlig gjør. Er det da gaffelen som er aktuell? Eller er det åpent ned til underrøret?
|
|
|
13/04/2018 23:15
|
Pensjonær
Medlem
|
Medlem
Skal ikke komme fra gaffelen og inn i underrøret. Får satse på at de i butikken ikke surra og rota den bort da. Er jo super instruksjon på youtubefilmen hvordan du skal gjøre det. Ser han nevner expander innenfor skruene på stemmet for ikke å skvise gaffelrøret. Har lest en diskusjon på svensk foum om dette, forskjellige meninger. Canyon sykler har et annet type styrelager uten expander, så der strammer du stemmet uten noe inne styrerøret. Har ikke lest noe sted at det har vært noe problem.
|
|
|
13/04/2018 23:23
|
eladc
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Skal ikke komme fra gaffelen og inn i underrøret. Får satse på at de i butikken ikke surra og rota den bort da. Er jo super instruksjon på youtubefilmen hvordan du skal gjøre det. Ser han nevner expander innenfor skruene på stemmet for ikke å skvise gaffelrøret. Har lest en diskusjon på svensk foum om dette, forskjellige meninger. Canyon sykler har et annet type styrelager uten expander, så der strammer du stemmet uten noe inne styrerøret. Har ikke lest noe sted at det har vært noe problem. Så det er ikke mulig å miste noe fra styrelageret og ned i noe annet av ramma enn gaffelen? Det må jo være meg som har mistet den. Hvis ikke ville vel ikke selgeren ha fått strammet topplokket og alt på plass? Eller?
Redigert av eladc; 13/04/2018 23:25.
|
|
|
13/04/2018 23:37
|
Pensjonær
Medlem
|
Medlem
Nei, mener det ikke skal være mulig å komme fra gaffelrøret og inn i ramma. Normalt skulle han ikke fått til det, men stusser litt på at den ramla fra hverandre for det om du skrudde ut skruen, trodde den satt fast for det, men der kan jeg ta feil.
|
|
|
[Re: DuffMcShank]
14/04/2018 04:12
|
Skorp
Ivrig
|
Ivrig
Det er ikke riktig, i følge manualen skal den ekspanderende delen være på linje med nederste stembolt for å gi ordentlig grep for stemet, dvs. at man bør flytte på den når man flytter spacere. Men selvfølgelig ikke så mye at den går ut av gjengene og faller fra hverandre... Ja det gir mening, har ikke lest manualen Nå er ikke jeg noen ingeniør, men slik jeg tolker bildet av manualen som Smurfn posta, så skal den sammenskrudde delen man putter nedi gaffelen være 45mm lang, og på illustrasjonen treffer den den nederste bolten på stemmet. Hvis det er som du sier, kan man vel ikke sette stemmet lenger ned eller opp? Mulig jeg tar helt feil, men det er altså sånn jeg tolker den tegninga (har bygd mye lego).
Du kan fint flytte stem og spacere som du vil etter min forklaring, men da vil du ikke følge Cannondales annbefalinger i manualen  Her tok jeg feil. ( Og har syklet med "starnut" for høyt i styrerøret en sesong )
|
|
|
14/04/2018 05:31
|
vetleg
Avhengig
|
Avhengig
Skal ikke komme fra gaffelen og inn i underrøret. Får satse på at de i butikken ikke surra og rota den bort da. Er jo super instruksjon på youtubefilmen hvordan du skal gjøre det. Ser han nevner expander innenfor skruene på stemmet for ikke å skvise gaffelrøret. Har lest en diskusjon på svensk foum om dette, forskjellige meninger. Canyon sykler har et annet type styrelager uten expander, så der strammer du stemmet uten noe inne styrerøret. Har ikke lest noe sted at det har vært noe problem. Kanskje hvis ts har Di2?
|
|
|
14/04/2018 06:26
|
DuffMcShank
Besatt
|
Besatt
Her er ordrett fra manualen for de som måtte tvile : Set-up the compression assembly before inserting it. Adjust the length so that the expander is located at lower stem bolt. The top cap and the expander end provides critical support to the carbon steerer when tightening the stem bolts. Adjust the length by threading the top cap on the expander parts. Jeg hadde selv problemer med knirking når jeg vagget på styret under klatring, da jeg hadde flyttet to spacere uten å tilpasse lengden på ekspansjonsbolten.
|
|
|
14/04/2018 16:01
|
Pensjonær
Medlem
|
Medlem
Eladc,hvordan går det, fått noe orden på det?
|
|
|
14/04/2018 16:41
|
eladc
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Eladc,hvordan går det, fått noe orden på det? Takk for omtanken Det måtte bli en rask tur innom butikken. Det var slik som jeg etter mye om og men i går etterhvert kom fram til... den nederste konusen hadde falt ned i gaffelen. Flaut og unødvendig med sånne brølere, men noen ganger må man vel lære på den harde måten  Men likevel, for meg virker det litt for dumt at sånne ting skal kunne skje. Det burde vel være mulig å lage en innretning som kan utvide seg/trekke seg sammen uten at deler kan falle ned i røret og gaffelen bare man skrur litt for mye?!
Redigert av eladc; 14/04/2018 16:42.
|
|
|
14/04/2018 17:09
|
Pensjonær
Medlem
|
Medlem
Fant du den i gaffelen, eller ligger den nedi der et sted? Sant det, men du fant jo en bra instruksjon på youtuben.
|
|
|
14/04/2018 19:02
|
eladc
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Fant du den i gaffelen, eller ligger den nedi der et sted? Sant det, men du fant jo en bra instruksjon på youtuben. Selv fikk jeg kun ristet ut ekspansjonsdelen. Butikken tok seg av resten  I samme prosess fant jeg også ut at det samler seg noe vann i ramma. Normalt? Bør jeg være bekymret for rust? Ikke mye vann, og ikke sånn at det skvulper eller er merkbart under bruk. Renner ut en liten skvett når sykkelen snus på hodet. Tror det var fra styrerøret vannet rant ut denne gangen. Er vel kanskje ikke til å unngå? Sykler i regnvær og vasker den 5 ganger i uka.
|
|
|
15/04/2018 11:56
|
altitude
Avhengig
|
Avhengig
... Flaut og unødvendig med sånne brølere, men noen ganger må man vel lære på den harde måten Synes ikke du skal føle dette er flaut. Når jeg hadde bikefit for et par år siden brukte 2 mekanikere minst 15 min på å fiske ut samme del etter at de hadde gjort samme tabbe som deg 
|
|
|
[Re: altitude]
15/04/2018 12:34
|
eladc
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
... Flaut og unødvendig med sånne brølere, men noen ganger må man vel lære på den harde måten Synes ikke du skal føle dette er flaut. Når jeg hadde bikefit for et par år siden brukte 2 mekanikere minst 15 min på å fiske ut samme del etter at de hadde gjort samme tabbe som deg Takker  Er det ikke en svakhet ved denne løsningen at det skal så lite til før man mister deler ned i ramma? Hvis jeg skal justere høyden på ekspansjonsbolten når jeg flytter spacere o.l. , hvordan får jeg den da opp uten at den løsner i bunnen?
|
|
|
15/04/2018 17:56
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
... Flaut og unødvendig med sånne brølere, men noen ganger må man vel lære på den harde måten Synes ikke du skal føle dette er flaut. Når jeg hadde bikefit for et par år siden brukte 2 mekanikere minst 15 min på å fiske ut samme del etter at de hadde gjort samme tabbe som deg Takker  Er det ikke en svakhet ved denne løsningen at det skal så lite til før man mister deler ned i ramma? Hvis jeg skal justere høyden på ekspansjonsbolten når jeg flytter spacere o.l. , hvordan får jeg den da opp uten at den løsner i bunnen? Svakheten ved alle slike ekspansjonsløsninger er at de har en tendens til å sitte når de første sitter, når de har "sprengt seg fast" i ramma blir den et slags selvlåsende system som ikke løser ut selv om du skrur opp strammeskruen ettersom den nedre konusen blir stående igjen i ekspanderen selv om skruen skrus helt ut. Det som skjer er at du skrur opp litt, prøver å trekke opp og finner ut at det sitter som bare fy, skrur opp litt til, prøver å trekke opp og finner ut at det sitter som fy, osv., osv. Når dette har gjentatt seg mange nok ganger har du skrudd mutteren/konusen i bunnen helt ut, og når du til slutt får det til å slippe henger ikke mutteren og ekspanderen lenger fast i noe og blir liggende igjen i ramma. Trikset er å skru opp et par omdreininger, la umbrakonøkkelen stå i skruen og så kakke litt på toppen av umbrakonøkkelen med en trefjøl eller lignende. Da vil skruen presse den nå bevegelige nedre mutteren/konusen ut av ekspanderen og...Voila! styret kommer opp med ekspander og mutter på plass.
Redigert av Torshov-Simen; 15/04/2018 17:58.
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
|
|
|
15/04/2018 18:57
|
vetleg
Avhengig
|
Avhengig
Takker  Er det ikke en svakhet ved denne løsningen at det skal så lite til før man mister deler ned i ramma? Hvis jeg skal justere høyden på ekspansjonsbolten når jeg flytter spacere o.l. , hvordan får jeg den da opp uten at den løsner i bunnen? Jeg har lest litt i brukermanualen til Cannondale nå (venter på en Caad12), og der står det at du ikke under noen omstendigheter skal røre headsettet uten å rådføre deg med butikken du har kjøpt sykkelen eventuelt la dem gjøre det for deg. Så hvis du skal flytte en eneste spacer opp eller ned, bør du ta sykkelen til butikken ifølge brukermanualen..... Som om man noengang ville gjort det. Men til dere som har litt peiling: Virker som at den gamle bolten gjorde at man i teorien "måtte" kappe styrerøret hvis man skal slamme stemmet, men betyr den varianten som man kan regulere lengden på at man ikke trenger det? Og gjelder den samme regelen for Caad12 eller er det bare for karbonrammene? (Beklager Eladc for å kapre tråden din)
|
|
|
[Re: vetleg]
15/04/2018 19:29
|
eladc
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Jeg har lest litt i brukermanualen til Cannondale nå (venter på en Caad12), og der står det at du ikke under noen omstendigheter skal røre headsettet uten å rådføre deg med butikken du har kjøpt sykkelen eventuelt la dem gjøre det for deg. Så hvis du skal flytte en eneste spacer opp eller ned, bør du ta sykkelen til butikken ifølge brukermanualen..... Som om man noengang ville gjort det.
Men til dere som har litt peiling: Virker som at den gamle bolten gjorde at man i teorien "måtte" kappe styrerøret hvis man skal slamme stemmet, men betyr den varianten som man kan regulere lengden på at man ikke trenger det? Og gjelder den samme regelen for Caad12 eller er det bare for karbonrammene? (Beklager Eladc for å kapre tråden din) Jeg ser absolutt ikke på det som noen kapring av tråden. Tvert om  Fortsatt er jeg nok såpass tverr at jeg synes det blir for dumt at headsettet er løst på en sånn måte at det er så sensitivt at man må ta med sykkelen til en butikk hvert gang man skal justere på noe.
Redigert av eladc; 15/04/2018 19:32.
|
|
|
[Re: vetleg]
15/04/2018 21:26
|
DuffMcShank
Besatt
|
Besatt
Men til dere som har litt peiling: Virker som at den gamle bolten gjorde at man i teorien "måtte" kappe styrerøret hvis man skal slamme stemmet, men betyr den varianten som man kan regulere lengden på at man ikke trenger det? Og gjelder den samme regelen for Caad12 eller er det bare for karbonrammene? (Beklager Eladc for å kapre tråden din) For den gamle modellen; Du justerer lengden ved å skru på den svarte delen før du setter den inn i gaffelen. Siden den er såpass kort, vil du dog ikke få den plassert riktig i gaffelen med mer enn 2-3 spacere over stemmet. Da er det vel kanskje uansett på tide å kappe av estetiske årsaker samt for å ikke bli spiddet av egen gaffel ved velt 
|
|
|
13/12/2019 09:55
|
Aerius
Fersking
|
Fersking
Har overnevnte bolt som jeg ikke får festet i styrerøret foreløpig. Fikk beskjed om å bruke 4 mm til den innerste skruen og 5 mm til topplokket, men dette funker ikke. Spørsmålet er om jeg fint kan bruke sykkelen på rulla uten at denne er festet med det første. Tar nok litt tid før jeg får den på plass. Livredd for at den skal løsne igjen 
|
|
|
17/12/2019 11:58
|
Aerius
Fersking
|
Fersking
Dytter denne i håp om svar 
|
|
|
[Re: Aerius]
18/12/2019 08:59
|
koppen
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Har du vært inne på produsentens supportsider (Cannondale?). De har ofte gode og beskrivelser på hvordan man monterer slike deler. Jeg ser på meg selv som lett/medium når det gjelder mekking, og har fått god hjelp herfra.
|
|
|
18/12/2019 09:08
|
bjarnetv
Ringrev
|
Ringrev
er det ekspansjonsbolten du ikke får festet? jeg ville definitivt ikke brukt sykkelen på rullen uten at den er på plass, med mindre du har lyst på sprekker i styrerøret.
som koppen nevner finnner du nok en pdf med verkstedsmanual om du søker på din modell.
|
|
|
|
|