Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 11 1 2 3 4 5 10 11

Ny ibis 29'er på gang

Re: Ny ibis 29'er på gang [Re: baronKanon] #2475724 11/04/2018 12:19
lubb1 Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: baronKanon
Leser jo at GRIP-demperen har fått mye skryt, men er noe tyngre enn FIT4, og dermed ikke aktuell for en del toppmodeller. Og så kommer jo ikke GRIP i annet enn OEM. Så kanskje Performance ikke er så ille.

For min del kjøper jeg heller Performance Elite enn å få den marginale forskjellen opp til Kashima for masse penger.

Jeg har syklet rundt på en 36 Performance med GRIP det siste halve året, og har aldri savnet noe, så jeg har gått for samme gaffel på Ripmoen som nå er i bestilling.

Jeg er dog en litt set and forget type, så hvis man liker å optimalisere oppsettet er nok Factory-demper med RC2 (eller nå GRIP2 når den blir tilgjengelig) et optimalt valg. Tipper dette spesielt er tilfellet dersom man havner litt utenfor "standard rytteren", enten pga høy/lav vekt eller at man kjører hardt.

-----------------------------
lubbduro
www.ibiscyclesnorge.no
Ibis <3
Re: Ny ibis 29'er på gang [Re: knuthaug] #2475848 11/04/2018 20:54
Ripen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det er custom Performance og Factory gaffel på MY18 frem til Fox 2019 er klare for levering.
Trolig blir da Grip 2 speccet i juni/juli.

Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS

Re: Ny ibis 29'er på gang [Re: Ripen] #2475999 12/04/2018 11:25
lubb1 Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Ripen
Det er custom Performance og Factory gaffel på MY18 frem til Fox 2019 er klare for levering.
Trolig blir da Grip 2 speccet i juni/juli.

Hva er det som er custom egentlig? ICON_SMILE

lubbduro
www.ibiscyclesnorge.no
Ibis <3
Re: Ny ibis 29'er på gang [Re: lubb1] #2476190 13/04/2018 09:13
Ripen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: lubb1
Hva er det som er custom egentlig? ICON_SMILE

44mm offset gaffel, dvs 29" Fox 36 med innerbein til 27,5"

Offset på Fox sine 29" gafler er standard 51mm mens det på 27,5" gaflene er 44mm.
For 2019 kommer de også i 44mm for 29" og 37mm for 27,5".

Her er kortversjonen fra Ibis på hvorfor:

In addition to the steep seat tube, the Ripmo also uses a fork offset that is shorter than traditionally used. That makes a 65.9° head angle feel like 64.5° without increasing the wheelbase. You get the stability of slack head angle without giving up your ability to go around tighter corners.

Her er en litt mer dyptgående artikkel på temaet:

http://www.mbr.co.uk/news/fork-offset-head-angle-trail-342679

Jeg har Ripmo ramme i bestilling og kommer til å prøve med 51mm offset siden jeg har det på gaffelen min, det skal funke bra og trolig merker jeg ikke noe savn etter 44mm.
Men om jeg ikke får sove om natta pga "feil" offset så får jeg heller vurdere en 2019 gaffel eller ombygging av den jeg har.

Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS

Re: Ny ibis 29'er på gang [Re: knuthaug] #2476324 13/04/2018 20:53
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Og DPX2 har nok en custom tune til ramma. Spørs om X2 får en egen tune utover et tilpasset grunnoppsett.

Redigert av simenf; 14/04/2018 06:53.

SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Re: Ny ibis 29'er på gang [Re: knuthaug] #2479932 30/04/2018 08:21
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Noen som har fått levert sykkelen enda?

Re: Ny ibis 29'er på gang [Re: simenf] #2480304 01/05/2018 18:38
Ripen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: simenf

De første ankommer ila denne uka, regner med de bygges opp ila helga og så dukker det nok opp bilder på Instagram. ICON_SMILE

Roy

Re: Ny ibis 29'er på gang [Re: simenf] #2482392 10/05/2018 17:18
Niko Offline
Avhengig
Avhengig

Jada gitt ICON_SMILE (løs ramme)
Utrolig flotte linjer og smekker finish på ramma.

Får ikke lagt til bilde her fra telefon, feil filformat, men om det er av interesse, så har jeg lagt ut noen bilder på instagram. (Link i signaturfelt)

Re: Ny ibis 29'er på gang [Re: knuthaug] #2482422 10/05/2018 19:24
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Oooh... fet.

Re: Ny ibis 29'er på gang [Re: knuthaug] #2483818 16/05/2018 12:57
Ripen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Psssst....

Han her rakk akkurat å bygge ferdig sykkelen før han dro ut på testtur i går. Den besto testen. ICON_LAUGH

https://www.instagram.com/p/Bi1lbsVhnku/?hl=en&taken-by=probikeas

Roy

Re: Ny ibis 29'er på gang [Re: knuthaug] #2491467 16/06/2018 08:37
Niko Offline
Avhengig
Avhengig
Nå er ikke min hensik å gi deg deg dårlig nattesøvn Roy, men det er helt klart en forskjell i raske svinger med 51mm rake kontra 44mm på Ripmo`en.
Jeg hadde gaffel med 150mm / 51mm rake, som jeg nå har skiftet krone/ben på og fått 44mm.

For å sammenligne litt med HD4` som er helt rå og spesielt i raske trange svinger, var det der jeg merket god forskjell mellom HD4 og Ripmo.
Jeg klarte ikke holde like stramme linjer igjennom svingene med Ripmoen sammenlignet med HD4, og da måtte jeg se om dette skyldes “feil” rake.
Og ja... det var betydelig enklere å holde en svingen i god fart og ha godt feste med 44mm.

Jeg kan ikke gi noen “garanti” for at dette gjelder for alle å en hver, men jeg vil tro at om en har syklet i noen år, så har en etterhvert utviklet en ganske god følelse på sykkelen og kjenner igjen, være seg positive eller negative, endringer med sykkelen.

SKal på tur i ettermiddag / kveld og har kanskje litt mer utfylende informasjon da, om det er interessant.

Re: Ny ibis 29'er på gang [Re: knuthaug] #2491470 16/06/2018 08:45
Ripen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hmmm... Det blir ikke enklere å sette på gaffel med 51mm offset og bare kose seg med det nå. Hmmm...

Roy

Re: Ny ibis 29'er på gang [Re: knuthaug] #2491567 16/06/2018 19:20
Niko Offline
Avhengig
Avhengig
Etter kveldens tur kan i tillegg til ovennevte fordel, også legge til betydelig bedre og mye mer forusigbart feste i svinger hvor underlaget er løst som på skogbunn med nedfall, sand/grus etc.
Her kunne jeg tidligere miste festet, helt uten forvarsell.

“Med det positive må det jo også komme noe negativt... ?”
Nja... ikka av like stor betydning for meg i alle fall, men det jeg la merke til, er at om en ved lav hastighet skal ta en skarp sving rundt et tre eller lignende, kan det føles som om hjulet kommer litt under en.. på en måte ICON_SMILE

Uansett, en leken og kapabel doning, med bredt bruksområde.
Bare å glede seg ICON_SMILE

Re: Ny ibis 29'er på gang [Re: knuthaug] #2493539 25/06/2018 09:40
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg fikk mulightene til å teste flere kule sykler på Utflukt i år.

RM Instinct BC GX/DPX2
Ibis Ripmo GX/DPX2/GRIP/938 hjul/50 mm stem
SC Highttower LT X0/DPX2
Evil The Wreckoning GX/DPX2

Testet først Instinct BC på en tretimers tur, dagen etter Ripmo (rett ut av boksen - takk til Probike!) på liknende en tretimers tur med mye klatring og lange nedkjøringer. Wreckoning og HTLT fikk kjørt seg i bike parken på røde stier og i flytstien Magic Moose.

Instinct BC og the Wreckoning var klart mest nedoverrettet, trolig som en følge av slakk setevinkel og fjæringsoppsett. Begge klatret greit, men de ble litt for slakke for stikjør for min del fordi de ikke var så villige til å gi gass bortover og oppover. HTLT var overraskende bra på sti, nesten som man hadde en hånd i ryggen! Den var veldig kapabel og trygg, med svært bra kontrollert bakhjulsoppheng (mer kompresjon/returdemping enn f.eks Ripmo? HTLT har DPX2 med medium/medium-tune), fungerte veldig godt bortover og oppover, men manglet den morsomme og lekne følelsen jeg fikk på Ripmo. Kanskje en vanlig HT er bedre egnet? Fikk desverre ikke testet den.

Ripmo kjentes veldig kvikk ut, og var like morsom både oppover og nedover. (PS! Det er klart jeg er litt subjektiv her siden jeg kommer fra en Ibis Ripley, men jeg syntes Ripmo hadde mer av alt som var gøy!).
Ripmo danset nedover stiene, klatret bedre enn noen sykkel jeg har prøvd før og bare ba om mer hele tiden. Mye "pop" på kanter, steiner og røtter, men det gikk ikke på bekostning av nedoveregenskapene. Den ga selvtillit hele tiden, og fikk meg til å dra på litt ekstra.

I forhold til Ripley kjentes den faktisk bedre ut oppover, og mye mer trygg og aktiv nedover, trolig fordi den har bedre geo og mye større reserver. Jeg følte ikke at 160-gaffel var for mye verken ned eller opp, det var bare riktig, og GRIP-demperen i gaffelen fungerte topp, noe også DPX2 gjorde. Jeg brukte plattformen på DPX2 i lange klatringer for å sjekke hvordan det kjentes ut. Det ble jo stivere, innstillingen var helt klart brukbar fordi man sitter enda litt høyere i vandringen, men ikke så mye forskjell at man trenger å slå den på, selv i tekniske klatringer. Ikke noe umiddelbart behov for Fox X2, heller etter min mening (etter en tur). Mulig HTLTs VPP var enda hakket bedre på å holde seg oppe i vandringen, men dette er usikker synsing pga sannsynlige forskjeller i tune.

Utstyrsmessig var det lite å klage på på disse syklene. De er jo mye mer kapable enn meg, så ta dette med i vurderingen. Ingen av disse var dårlige sykler, kun mer eller mindre passende til mitt bruk og mine preferanser. Det var i alle fall tydelig etter Utflukt at Ripmo nok passer ypperlig for mitt bruk!

Ser ut som september/oktober er leveringsperioden for nye ordre på endel sykler nå nå, dvs det blir fort neste sesong før man får levert ny sykkel.

Re: Ny ibis 29'er på gang [Re: knuthaug] #2493883 26/06/2018 11:34
Ripen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Bare en liten kommentar på leveringstid.
Vi får tak i Ripmo tidligere enn september/oktober, avhengig av rammestørrelse og farge.
Noe klarer vi allerede ila juli, noen i august, og noen har september/oktober som leveringstid, dette vet vi bedre når vi har konkrete forespørsler/bestillinger.

Takker til Simen som kom med veldig gode og konstruktive tilbakemeldinger, godt å høre at du trives på Ripmo.
Den har fått massiv skryt etter en travel helg på Utflukt, alle som testa den like den veldig godt, så takk til alle dere andre som prøvde den også. ICON_SMILE

Roy

Re: Ny ibis 29'er på gang [Re: knuthaug] #2495387 03/07/2018 19:14
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Outdoor Gear Lab-test og sammenlikning: https://www.outdoorgearlab.com/reviews/biking/trail-mountain-bike/ibis-ripmo-gx-2018

Noen rare kommentarer, som at ni graders sweep er for mye og muligens manglende spacer i bakdempern. Ellers veldig bra resultat.

Re: Ny ibis 29'er på gang [Re: knuthaug] #2495566 04/07/2018 11:39
Ripen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Gøy med Ripley som morsomste stisykkel også, jeg har jo messa høyt om det i snart to sesonger men folk lukker vel øra. ICON_LAUGH

Har bytta gaffel på Ripmoen min nå, fra 51 til 44 mm rake, jeg merka faktisk forskjell.
Synes det ble lettere å holde tighte linjer i svinger, faktisk såpass at jeg ble litt overrumpla i et par svinger i første nedkjøringa på første test.

Nå har jeg også fått testa den litt mer i klatringer, og den gjør seg slett ikke bort ift Ripley, fankern tute meg ikke mange sekundene som skiller de to.
I tekniske klatringer og crux tror jeg den er bedre, alt virker lettere, og det er rått..!

Roy

Re: Ny ibis 29'er på gang [Re: knuthaug] #2495621 04/07/2018 17:37
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
De bør jo sammenliknes med like dekk. Gjorde du det?

Aggressor bak er jo mer tungrodd enn f.eks. Rekon eller Ardent.

Re: Ny ibis 29'er på gang [Re: simenf] #2495662 04/07/2018 20:20
Ripen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
De bør jo sammenliknes med like dekk. Gjorde du det?

Aggressor bak er jo mer tungrodd enn f.eks. Rekon eller Ardent.

Jeg kjørte samme dekk på Ripley som Ripmo
Samme hjulsett også, samme drivlinje, bremser, cocpit.. Samme deler, bare ramme og bakdemper er nytt + den nye gaffelen.
Aggressor DD bak og Minion DHF foran, begge WT 2,5".

Sammenligningsgrunnlaget er veldig bra iom at jeg sykla med Ripley helt frem til Ripmo ramma var i hus og ble bygget opp samme kveld.
Nå hadde jeg riktignok 150mm Fox 36 på Ripleyen men crux og oppover-KOMs ble tatt med Ripley Even Longer and Slacker, så jeg tror ikke tuklinga med fronten hadde noe særlig negativ effekt.

Roy

Re: Ny ibis 29'er på gang [Re: knuthaug] #2497089 13/07/2018 06:13
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Re: Ny ibis 29'er på gang [Re: knuthaug] #2497809 18/07/2018 09:06
Ripen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Så 51mm offset er bedre enn 44mm når det er bratt, jeje...

Jeg har et angleset liggende jeg kunne prøve med, kanskje jeg skal sette det på og samtidig bytte fra 50 til 40 mm stem?

Nå er det jo ikke sånn at jeg føler at sykkelen mangler noe med geometrien den har nå, men jeg nådde tidlig alderen hvor alle ting som kunne vært bedre blir til grå hår om de ikke testes, såeh...

Roy

Re: Ny ibis 29'er på gang [Re: knuthaug] #2514603 05/10/2018 15:22
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Fin test av Ripmo i TS 10/2018! Alltid gøy å lese gode tester fra lokale folk og forhold.

Det eneste jeg reagerte på var at TS mener den var lite leken. Det rimer ikke med min opplevelse i forhold til tilsvarende sykler. Har heller ikke sett dette kommentert i en eneste annen test, tvertimot er lekenheten ofte trukket frem.

Re: Ny ibis 29'er på gang [Re: simenf] #2515859 13/10/2018 06:21
lubb1 Offline
Entusiast
Entusiast
Fin test av Ripmo i TS 10/2018! Alltid gøy å lese gode tester fra lokale folk og forhold.

Det eneste jeg reagerte på var at TS mener den var lite leken. Det rimer ikke med min opplevelse i forhold til tilsvarende sykler. Har heller ikke sett dette kommentert i en eneste annen test, tvertimot er lekenheten ofte trukket frem.

Enig! Jeg har også erfaring med at min er leken og fin i skogen. Men dette kan jo påvirkes litt av hvordan man setter opp, så mulig det er årsaken til testerens konklusjon.

Jeg syntes det var litt underlig at man satte opp dårlig kabelføring som et problem på en sykkel som har interne rør i bygget inn i rammen. Det hadde vel vært noe lekrere om man hadde hatt sammenhengende rør hele veien, men hvis det var tilfellet kunne man vel for komme i situasjoner der man for eksempel fyller opp hele røret med vann og rusk. Den nåværende løsningen er uansett veldig praktisk i bruk.
#ibisfanboy

lubbduro
www.ibiscyclesnorge.no
Ibis <3
Re: Ny ibis 29'er på gang [Re: lubb1] #2515869 13/10/2018 07:12
Niko Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: lubb1

Enig! Jeg har også erfaring med at min er leken og fin i skogen. Men dette kan jo påvirkes litt av hvordan man setter opp, så mulig det er årsaken til testerens konklusjon.

Jeg syntes det var litt underlig at man satte opp dårlig kabelføring som et problem på en sykkel som har interne rør i bygget inn i rammen. Det hadde vel vært noe lekrere om man hadde hatt sammenhengende rør hele veien, men hvis det var tilfellet kunne man vel for komme i situasjoner der man for eksempel fyller opp hele røret med vann og rusk. Den nåværende løsningen er uansett veldig praktisk i bruk.
#ibisfanboy

Helt enig med dere to...
En av de mange gode egenskapene til Ripmo, er for meg nettopp hvor leken og lett handterlig den er også i flatere terreng. (Minion DHF2.5 og Aggressor 2.3)

Jeg har forsøkt meg frem med en del forskjellige innstillinger på X2 demperen og fant ut at ved å ha åpen LSC og raskere LSR ble den betydelig enklere å få i lufta ved lavere hastigheter.... nesten like leken som Mojo3 ICON_WINK

Re: Ny ibis 29'er på gang [Re: Niko] #2515879 13/10/2018 08:51
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Har dere lest testen alle tre?

Det står ikke at den er lite leken, det står at de har prøvd mer lekne sykler, at den ikke er den mest lekne. Det tror jeg på.

Dårlig vaierføring gjelder spesifikt at jukkepinnevaieren går eksternt et stykke ved krankhuset. Og det synes jeg faktisk er ganske negativt, det er et sted dritt samler seg.

Re: Ny ibis 29'er på gang [Re: anonym22] #2515901 13/10/2018 13:25
lubb1 Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: anonymous22

Det står ikke at den er lite leken, det står at de har prøvd mer lekne sykler, at den ikke er den mest lekne. Det tror jeg på.

Dårlig vaierføring gjelder spesifikt at jukkepinnevaieren går eksternt et stykke ved krankhuset. Og det synes jeg faktisk er ganske negativt, det er et sted dritt samler seg.
Sitat: anonymous22

Greit nok, jeg skal ikke påstå at prøvd nok sykler til at jeg kan uttale meg om den er den aller mest lekne. Men den føles i alle fall leken for oss som har sykkelen virker det som! ICON_SMILE

Nysgjerrig på hva som er negativt med at dropperkabelen blir eksponert? Kan det trekke inn fuktighet gjennom kabelstrømpen? Frem til nå har jeg i alle tenkt at det er praktisk at kabelføringsrøret har et dreneringspunkt der den er på sitt laveste, men kanskje jeg burde tenke annerledes? ICON_SMILE

lubbduro
www.ibiscyclesnorge.no
Ibis <3
Re: Ny ibis 29'er på gang [Re: lubb1] #2515909 13/10/2018 14:09
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Dette er jo ikke dreneringspunkt på det laveste, dette er jo over krankhuset.
Dreneringspunkt på det laveste er jo normalt under krankhuset. Kabelen går vel utenfor fordi de ikke fikk plass til rørtrekk inni krankhuset der vaier til pinner går på andre sykler der trekket er skjult hele veien.

Re: Ny ibis 29'er på gang [Re: knuthaug] #2515973 14/10/2018 06:12
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg finkikka på en Ripmo i går og bøyen ved kranken ser ut til å kunne bli litt krapp for intern ruting. Ellers hadde det vært penere med helt intern ruting.

Re: Ny ibis 29'er på gang [Re: knuthaug] #2515983 14/10/2018 08:00
Ripen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hadde Ibis funnet det fornuftig å ha rør for setepinnevaier hele veien så hadde de gjort det, de er faktisk opptatt av rent og pent design.
Det har med bøy på vaieren å gjøre, samt at den blir enklere å trekke.

Ibis får trekk for design og lekenhet. Uhørt! ICON_LAUGH

Roy

Re: Ny ibis 29'er på gang [Re: Ripen] #2516000 14/10/2018 10:38
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Det er et opplagt forbedringspunkt. Dere blir sikkert veldig fornøyd når de fikser det på neste modell.

Side 3 av 11 1 2 3 4 5 10 11

Moderator  support