Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 5 av 8 1 2 3 4 5 6 7 8

Mister troen på folk..

Re: Mister troen på folk.. [Re: Dexter] #2477870 20/04/2018 15:56
Loki Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Dexter

Særinger gir normale gode historier de kan le av.
Absolutt, narren har en lang og fyldig historie.

He took the road less travelled, but somehow won out in the end
Re: Mister troen på folk.. [Re: erik e] #2478108 22/04/2018 13:09
Tex Offline
Besatt
Besatt
Sitat: erik e
Jeg har fått tilbake troen. Inge Andersen fikk ikke jobben som rådmann i min kommune. God helg.

Nå satser han på å bli barneombud i stedet.
Flott med en som vil gi noe tilbake til samfunnet!

Re: Mister troen på folk.. [Re: baronKanon] #2478109 22/04/2018 13:19
SimonS Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Så en reportasje på nrk fra en gjennbruksstasjon ved en søppelfylling der folk bare kunne hente brukbare ting. Det burde enhver kommune ha hatt. Kastes alt for mye brukbart/ fiksbart i dag.

Finn.no er merkelig,noen tror de kan få nesten nypris for gamle ubrukelige ting,og andre tror at de kan få dyre nesten ubrukte ting gratis.

Seriøsiteten til gjennomsnittsnordmannen avsløres også litt der.Da jeg plukket opp en drøss med gratis ting til en venn som skulle flytte på hybel,var over halvparten var ting der interessent nr 1 ikke dukket opp og hentet som avtalt.

Mistet troen på folk,ja d er ikke rart. I dag kan man jo oppleve å bli behandlet uhøflig når som helst,enten det er på ett offentlig kontor,eller i køa på supern.

Er folk uhøflige så er det bare å sette *ignore mode on*,finner meg ikke i det lengre,er på vei mot å bli en gretten gammel gubbe.TM.

Vintage mtb,ikke noe annet
Spotify link:Trance and more..
Re: Mister troen på folk.. [Re: SimonS] #2478118 22/04/2018 14:12
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Sitat: SimonS
Så en reportasje på nrk fra en gjennbruksstasjon ved en søppelfylling der folk bare kunne hente brukbare ting. Det burde enhver kommune ha hatt. Kastes alt for mye brukbart/ fiksbart i dag.

+1

Jeg ble lettere provosert her om dagen. Vi har en lokasamfunnsgruppe på Facebook hvor vi kan snakke om og diskutere ting som skjer i lokalmiljøet. Her om dagen fant jeg en sykkel liggende i veikanten. Den så nesten helt ny ut og jeg var sikker på at det var et barn som savnet den. Vi har sykkeltyver som bor i nærheten, så jeg tenkte at noen av de kanskje hadde "lånt" en sykkel for å komme seg hjem på natten. Så jeg tok et bilde og la ut på gruppa. Dette var resultatet:

Redigert av Raskall; 22/04/2018 14:12.
Re: Mister troen på folk.. [Re: Oystein L] #2478209 23/04/2018 06:20
I
Initium Offline
Avhengig
Avhengig
I
Sitat: Oystein L
Javisst, og da kom hun med en snekker med håndtverkerbil og henger samt to av byens løse fugler som bærehjelp.

Helga etter hadde de også tømt huset ditt for alt ANNET som sto i veien, flatskjermer, pc`er, bunaden etter tante Tove, og det meste annet som ikke var boltet fast ?

Jeg har litt dårlige erfaringer med å slippe folk for mye innpå meg hva " gis bort " angår. Har vært etpar episoder der jeg har stilt meg spm " hva var de folka der EGENTLIG ute etter " i ettertid.

Trua på folk har jeg mistet for lengst, siste dagers venting på kjøpere til en utannonsert fulldemper viser at folk stort sett er idioter når det kommer til handling på finn.

Re: Mister troen på folk.. [Re: Initium] #2478212 23/04/2018 06:29
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Initium
Javisst, og da kom hun med en snekker med håndtverkerbil og henger samt to av byens løse fugler som bærehjelp.

Helga etter hadde de også tømt huset ditt for alt ANNET som sto i veien, flatskjermer, pc`er, bunaden etter tante Tove, og det meste annet som ikke var boltet fast ?

Jeg har litt dårlige erfaringer med å slippe folk for mye innpå meg hva " gis bort " angår. Har vært etpar episoder der jeg har stilt meg spm " hva var de folka der EGENTLIG ute etter " i ettertid.

Trua på folk har jeg mistet for lengst, siste dagers venting på kjøpere til en utannonsert fulldemper viser at folk stort sett er idioter når det kommer til handling på finn.

OK
Vi har heldigvis totalt ulike oppfatninger
(har for øvrig vært innom stedet senere med noen klær, og drukket kaffe med "fuglene")

Re: Mister troen på folk.. [Re: anonym] #2478602 24/04/2018 11:01
V
Velte_Petter Offline
Entusiast
Entusiast
V
Sitat: anonymous
Sitat: Øyvind V
Under "Min finn" ligger "Vurderinger". Her ser jeg hvem jeg har vurdert, og hvem som har vurdert meg. Husker ikke akkurat hvordan man gjør en vurdering, men det er vel i forbindelse med et salg/oppgjør kanskje? Jeg finner ingen måte å vurdere noen på nå, når jeg ikke har noe til salgs eller har solgt noe.

Fant ut av det. Man må inn på annonsen sin etter at det er merket solgt, og velge Gi vurdering. Så må det ha vært utvekslet meldinger til den annonsen.

Det fungerer fint å vurdere vedkommende som faktisk kjøpte. Men det burde vært noen muligheter for å vurdere andre henvendelser, som f.eks "ikke møtt opp til avtale", "manglende evne til å gjennomføre elementær skriftlig kommunikasjon med et annet, fremmed menneske", "manglende kognitive evner på generelt grunnlag" etc.

Redigert av Velte_Petter; 24/04/2018 15:48.
Re: Mister troen på folk.. [Re: Velte_Petter] #2478645 24/04/2018 13:35
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Nei, får ikke vurdert de som kjøpte heller. Det gjelder vel bare hvis man bruker betalingsordning via Finn?

Det kan se ut som under 1 promille av kjøp/salg som blir vurdert, så dette har vel ingen verdi.

Re: Mister troen på folk.. [Re: anonym22] #2478667 24/04/2018 14:46
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: anonymous22
Nei, får ikke vurdert de som kjøpte heller. Det gjelder vel bare hvis man bruker betalingsordning via Finn?

Nei, du kan vurdere de du har kommunisert med via finn, det kommer som options dårlig du koder annonsen som solgt

Re: Mister troen på folk.. [Re: Velte_Petter] #2478668 24/04/2018 14:55
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Sitat: anonymous22

Ja, det kan man! Jeg logger aldri inn på Finn i nettleser, og appen har tilsynelatende ikke denen funksjonen (som jeg har kommentert tidligere i tråden). Men når jeg sjekket i sta valgte jeg ved en glipp en annonse hvor kjøperen kjøpte noe annet samtidig, så da var kommunikasjonen annet sted.
Så ja, jeg ser at jeg kan vurdere alle som tar kontakt.

Men, siden ingen gir meg vurdering og jeg ikke akkurat synes dette virker særlig brukt, så gidder jeg ikke begynne å logge meg inn på nett for å gi disse vurderingene. Er det virkelig ikke bare en enkel knapp på appen jeg ikke har funnet?

Nei, du kan vurdere de du har kommunisert med via finn, det kommer som options dårlig du koder annonsen som solgt[/quote]
Sitat: Velte_Petter

Det fungerer fint å vurdere vedkommende som faktisk kjøpte. Men det burde vært noen muligheter for å vurdere andre henvendelser, som f.eks "ikke møtt opp til avtale", "manglende evne til å gjennomføre elementær skriftlig kommunikasjon et annet, fremmed menneske", "manglende kognitive evner på generelt grunnlag" etc.

Og nettopp slik funker det! Så det er jo egentlig mer relevant å gi vurdering til de man har kommunisert med, men som ikke har fulgt opp avtaler osv.

Re: Mister troen på folk.. [Re: baronKanon] #2478669 24/04/2018 14:56
A
anonym Offline
Besatt
Besatt
A
Der må ligge noen meldinger om annonsen i meldingssystemet til Finn, for at man kan sette karakter på de som ikke holder avtaler.

Enda en grunn til å ikke oppgi telefonnummer eller mailadresse i annonsen. Start kommunikasjonen via Finns løsning.

Redigert av anonym; 24/04/2018 14:58.
Re: Mister troen på folk.. [Re: anonym] #2478678 24/04/2018 15:37
V
Velte_Petter Offline
Entusiast
Entusiast
V
Du kan ikke vurdere andre dersom du vil vurdere vedkommende som faktisk handlet. Både kjøper og selger kan vurdere hverandre, men det ser ut til at selger vuderer først og kjøper svarer da på dette. Få som bruker det, men opplever at mange kjøpere viser til at de har fått det med seg og opplever det som et stort pluss.

Er enig at det av hensyn til personvern er mest praktisk å bruke finn sitt meldingssystem, det fungerer utmerket til å avtale tid for henting og alt annet, da går all kommunikasjon via finn.

Re: Mister troen på folk.. [Re: Velte_Petter] #2478693 24/04/2018 16:50
A
anonym Offline
Besatt
Besatt
A
Sitat: Velte_Petter
Du kan ikke vurdere andre dersom du vil vurdere vedkommende som faktisk handlet. Både kjøper og selger kan vurdere hverandre, men det ser ut til at selger vuderer først og kjøper svarer da på dette. Få som bruker det, men opplever at mange kjøpere viser til at de har fått det med seg og opplever det som et stort pluss.

Er enig at det av hensyn til personvern er mest praktisk å bruke finn sitt meldingssystem, det fungerer utmerket til å avtale tid for henting og alt annet, da går all kommunikasjon via finn.

Man må ikke ha gjennomført noe salg. Hvordan skal Finn.no vite om hvem som kjøpte noe av deg...
Vedlagt er et bilde som beviser nettopp det du sier ikke kan gjøres. Jeg la inn en kommentar på ei som sa hun skulle kjøpe, men møtte aldri opp.

Re: Mister troen på folk.. [Re: baronKanon] #2478815 25/04/2018 07:11
EiW Offline
Ringrev
Ringrev
Men det Velte_Petter sier stemmer jo: Du kan ikke vurdere andre dersom du vil vurdere vedkommende som faktisk handlet.

Jeg får det ihvertfall ikke til.

Re: Mister troen på folk.. [Re: baronKanon] #2478925 25/04/2018 10:46
L
lph Offline
Avhengig
Avhengig
L
En av de mer pussige historiene mine fra Finn:

Vi hadde flyttet, skulle bygge kjøkken, og gi bort et gammalt drog av en mikrobølgeovn fra åttitallet. Diger og blytung.

Mange som kontaktet oss, men ivrigst var en utenlandsk dame, som fortalte at hun var enslig småbarnsmor, student og kunne hun væææærsåsnill å få den. Jo, jøss, så klart, sa vi, vi holder av til deg. Hvor bodde vi, var neste spørsmål. Ja, det står jo i annonsen da. Åja, men hvordan kommer jeg meg dit. Jo, du kjører sånn og sånn. Nei, hvilken buss eller t-bane er det som stopper der? Øøøøh - denne er stor og TUNG. Det er ikke håndtak på den. Det er over 1 km til banen, og 7-800 m til bussen. Du vil virkelig ikke bære denne dit. Nei, men det er ikke noe problem, jeg kommer med barnevogn, med sånn kurv under.

For ordens skyld gjorde vi det ettertrykkelig klart at mikrobølgeovnen ville IKKE FÅ PLASS under en barnevogn, så i så fall må ungen være hjemme så du kan putte ovnen OPPI vogna. Ok, så hun skulle sjekke litt busstider og sånn. Og så: jo, hun kunne ta den og den bussen, men om ikke vi kunne bare møte henne ved bussen da, med ovnen? Så kunne hun ta neste bussen hjem? Plis?

Garasjen vår er for øvrig 300 m unna, halvveis til bussholdeplassen, og det er ingen steder å parkere ved holdeplassen.

Da kjente jeg at nå - var det nok. Hvilken som helst løsning som innebar slutt på dette, måtte til. Hvor bor du egentlig, spurte jeg. Jo, X studentby. Jeg googler, finner leilighetsnr til dama. Uten å si noe triller jeg den helsikes ovnen ned til garasjen i trillebår, laster den inn i bilen, kjører til studentbyen, venter utenfor blokka til noen skal inn, og så lemper jeg ovnen rett innenfor døra. Vel hjemme sender jeg henne melding: ovnen står ved inngangsdøra di. Værsågod.

Hun ble ustyrtelig glad, lovet meg gull og grønne skoger og god karma, og jeg slapp å høre et kvekk til om den ovnen. Noen ganger er det faktisk verdt det å strekke seg litt.

Redigert av lph; 25/04/2018 10:48.
Re: Mister troen på folk.. [Re: EiW] #2478944 25/04/2018 11:48
A
anonym Offline
Besatt
Besatt
A
Sitat: EiW
Men det Velte_Petter sier stemmer jo: Du kan ikke vurdere andre dersom du vil vurdere vedkommende som faktisk handlet.

Jeg får det ihvertfall ikke til.

Så den screenshotten jeg la ved er bare noe oppdiktet?

Man går inn på annonsen, når den er satt som solg, og klikker knappen gi vurdering, så velger man en av de personene som har sendt meldinger om den annonsen gjennom Finn sitt system, og da setter man karakter og gir kommentar.
Når man har gitt en vurdering av en person, så forsvinner den personen fra vurdering siden.
Men man kan gi flere personer en vurdering, så lenge de har sendt meldinger gjennom Finn sitt system.

Re: Mister troen på folk.. [Re: baronKanon] #2478954 25/04/2018 12:08
pharynx Offline
Besatt
Besatt
Tror dere snakker forbi hverandre, eller iallefall anonymous. Hvis du skal vurdere personen som har kjøpt, så kan du ikke ETTERPÅ vurdere en som har opptrådt som en løk. En person pr. finn-annonse, tenker jeg.

Re: Mister troen på folk.. [Re: baronKanon] #2478981 25/04/2018 13:34
G
gutt45kg Offline
Avhengig
Avhengig
G
Her er det innsamling til loppemarked hver vår. Utrolig mye lettere å sette sakene ut den fredagen det er innsamling enn å gi bort/selge billigsaker på finn.

Redigert av gutt45kg; 25/04/2018 13:34.
Re: Mister troen på folk.. [Re: pharynx] #2479017 25/04/2018 16:02
A
anonym Offline
Besatt
Besatt
A
Sitat: pharynx
Tror dere snakker forbi hverandre, eller iallefall anonymous. Hvis du skal vurdere personen som har kjøpt, så kan du ikke ETTERPÅ vurdere en som har opptrådt som en løk. En person pr. finn-annonse, tenker jeg.

Man kan vurder flere personer. Har selv gjort det, men det må gjøre etter at annonsen er blitt markert som solgt OG at flere personer har sendt meldinger til meg via Finn sitt meldingssystem.
Hvor lenge etterpå man kan gjøre det, vet jeg ikke, men et par måneder gikk greit i mitt tilfelle.

Re: Mister troen på folk.. [Re: baronKanon] #2479034 25/04/2018 17:32
pharynx Offline
Besatt
Besatt
Hmm, ok!

Re: Mister troen på folk.. [Re: anonym] #2479174 26/04/2018 08:39
EiW Offline
Ringrev
Ringrev

Man kan vurder flere personer. Har selv gjort det, men det må gjøre etter at annonsen er blitt markert som solgt OG at flere personer har sendt meldinger til meg via Finn sitt meldingssystem.
Hvor lenge etterpå man kan gjøre det, vet jeg ikke, men et par måneder gikk greit i mitt tilfelle.

Javel, da har du Finn versjon 2.0. For det har altså ikke jeg fått til. Og screenshotet ditt er neppe oppdiktet, men viser bare at du har vurdert én person, ikke to. Når jeg har vurdert en person etter at annonsen er satt til Solgt bortfaller muligheten til å vurdere andre.

Redigert av EiW; 26/04/2018 08:49.
Re: Mister troen på folk.. [Re: baronKanon] #2479180 26/04/2018 08:46
pharynx Offline
Besatt
Besatt
Samme her EiW. Ga nettopp vurdering til noe jeg solgte, og da forsvant muligheten til å vurdere ytterligere etter den første vurderingen.

Re: Mister troen på folk.. [Re: EiW] #2479190 26/04/2018 09:16
A
anonym Offline
Besatt
Besatt
A
Sitat: EiW

Javel, da har du Finn versjon 2.0. For det har altså ikke jeg fått til. Og screenshotet ditt er neppe oppdiktet, men viser bare at du har vurdert én person, ikke to. Når jeg har vurdert en person etter at annonsen er satt til Solgt bortfaller muligheten til å vurdere andre.

Jeg kunne lagt til screenshot av den andre, men det beviser ikke hvilken annonse den tilhører, men den personen som fikk en stjerne, kjøpte ikke noe av meg.
Det er jo en stund siden (5mnd.), så muligheten kan være fjernet.

Redigert av anonym; 26/04/2018 09:20.
Re: Mister troen på folk.. [Re: baronKanon] #2479348 26/04/2018 20:33
L
Lid Offline
Veteran
Veteran
L
Jeg har ikke mistet troen. Har solgt to sykler på Finn det siste døgnet. Fikk fire hyggelig henvendelser og solgte til to av de. Helt topp.

Re: Mister troen på folk.. [Re: baronKanon] #2479428 27/04/2018 08:01
D
Duggy Offline
Medlem
Medlem
D
Har som regel hatt greie opplevelser på Finn, men det var inntil jeg skulle selge et populært produkt.

Skulle kvitte meg med en MacBook Pro, som jo holder verdien ganske godt. Priset den litt under det som var snittpris på Finn, og fikk masse henvendelser. To stykker jeg avtalte pris og henting med brøt avtalen (her kan man faktisk med loven i hånda gå etter de).

Men så var det drittungen som tok kaka...
Ble kontakta av en trivelig ung kar fra Lofoten. Virka grei, men hadde ikke så god råd. Googlet ham, og han hadde vært litt i lokalavisa og virka stødig. Jeg ønsket bare å bli kvitt Mac'en og gav en veldig generøs pris. Det var MYE frem og tilbake, og jeg sendte til slutt med postoppkrav.

Mens pakken er på vei nordover, får jeg en melding. Jeg måtte sette ned prisen ytterligere, hvis ikke ville han ikke hente den ut (!). Jeg måtte ringe han mange ganger og forklare ham om kjøpsloven. Til slutt godtok han at han hadde kjøpt den (for en latterlig god pris).

Fant den umiddelbart på finn.no, før han i det hele tatt hadde hentet den på posten. Viste seg at han og broren har en liten bigeskjeft på akkurat dette: å presse folk på pris på en Mac, få det på postoppkrav og så prøve seg ytterligere før de selv selger med en tusenlapp avanse. Mellom han og broren lå det allerede 3-4 stykker ute på Finn.

Makan til frekkhet!

PS: Styr unna alt av Mac fra Svolvær på Finn.

Re: Mister troen på folk.. [Re: Duggy] #2479433 27/04/2018 08:11
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Med kjøpere av Eple-produkter må man være ekstra streng.

Men anbefaler alle å ha klar regel på å aldri sende som postoppkrav. Det er sjelden annen grunn til at kjøper ønsker det enn at de ikke har penger akkurat nå, men regner med å ha det innen siste frist for å hente pakka. Det koster ekstra og som selger må du legge ut og sitter med hele tapet hvis kjøper ikke henter allikevel. Hvis ikke kjøper aksepterer forhåndsbetaling, ev. av halve beløpet, så er jo ikke egentlig postoppkrav noe tryggere. Hvis du frykter at selger ikke sender deg varen når du betaler (deler av) beløpet på forhånd, så kan det jo like gjerne være at han sender deg en pakke med gråstein i postoppkrav også.

Finn har vel ikke sånn trygg handel/betalingsløsning lenger? Paypal er kanskje en mulighet, i bruk på eBay har jo det gode beskyttelser iallfall.

Re: Mister troen på folk.. [Re: baronKanon] #2479438 27/04/2018 08:35
G
gutt45kg Offline
Avhengig
Avhengig
G
Jeg sender aldri noe i oppkrav uten at de i det minste betaler porto på forskudd. Og jeg tar bilde av pakken med innhold før jeg sender den. Aldri noe problem hittil.

Re: Mister troen på folk.. [Re: baronKanon] #2479489 27/04/2018 11:19
D
Duggy Offline
Medlem
Medlem
D
Kan være verdt å notere seg at dersom det foreligger en bindende avtale om kjøp, som i definisjonen faktisk kan være ganske løs ("jeg tar den for 2000"), så kan du kreve kjøper for omkostninger ved brutt avtale.

Så om du har avtalt et salg, og varen kommer i retur på postoppkrav, eller du må selge og får omkostninger så er avtalebryteren erstatningsansvarlig.

Folk er virkelig ikke klar over hva de sier ja til, og som i noen tilfeller viser kan det koste de dyrt å bryte en avtale:
https://www.dinside.no/okonomi/sms-gjelder-som-bindende-avtale/61271218

Re: Mister troen på folk.. [Re: baronKanon] #2480187 01/05/2018 08:24
Akaly Offline
Veteran
Veteran
Det jeg synes er irriterende med Finn er folk som er for gjerrige til å betale for frakt, og heller forventer at du skal møte dem på all slags rare steder for å selge noe til 200kr. Enten kan folk hente det hos meg, betale for frakt, eller la være å kjøpe det. Jeg skjønner heller ikke at noen er villige til å reise en time fra andre siden av byen for å spare 48kr i porto. Er virkelig tiden til folk så verdiløs?

Re: Mister troen på folk.. [Re: baronKanon] #2480412 02/05/2018 08:54
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Det er nok mange som meg, som gjerne ser at vi får tingen vi skal ha og ikke noe helt annet. Da kan det være OK å flytte seg fra den andre siden av byen.

LarsB

Side 5 av 8 1 2 3 4 5 6 7 8

Moderator  support