Når jeg kjøpte CX'en min kom den med 33mm Mudwrestler-dekk fra Maxxis (...) Skiftet de nesten umiddelbart over til G-one Allround 35mm Tubeless. (...) Festet i marka er dog ikke i nærheten av de grovere Mudwrestler-dekkene.
HVor dårlig er feste i marka? Så mye at det er kjiåt å sykle på grusveier?
Skjønner at du er lei av maset mitt og jeg håper du får svar fra vviz.
Vil bare kjapt spille inn at Mudwrestler er laget for gjørme og vått terreng. Skjønner godt at vviz valgte det bort dersom han sykler mest på grus.
G-One Allround er laget for grus og ruller godt på landevei, men om du vil ha bedre grep, se heller på
G-One Bite for mer krevende grus og terreng, slik Canyon har valgt på sin nye Grail.
Det er kommet en ny generasjon topp grusdekk de siste årene og det er ingen grunn til å gå tilbake til krossdekk som er laget for helt annen bruk.
Mange er vant med å sykle på terrengsykkel med grove terrengdekk på grus. Det kan kalles "over-biking", altså at man bruker sykkel og komponenter som er overdimensjonerte og laget for mer krevende bruk. Da kan det være skummelt å gå over til sykkel og dekk som ikke er overdimensjonerte, men laget for bruken.
Motsatsen er forresten "under-biking", altså at man bruker en sykkel som er underdimensjonert og ikke nødvendigvis laget for krevende bruk. Det kan være å ta landeveissykkel på mer krevende grusturer eller bruke en enkel hardtail til røffere stisykling. Det er mer utfordrende og mange finner glede i det