|
|
|
|
Utleier har låst seg inn og begynt å male
|
Re: Utleier har låst seg inn og begynt å male
[Re: gare]
12/04/2018 11:00
|
MrAlfred
Entusiast
|
Entusiast
Er derimot nøkler levert og leietager har sagt morna og nå har jeg flyttet til en annen bolig er saken definitivt annerledes. Dette er selvsagt en forutsetning, så min kommentar var egentlig litt på siden i forhold til det trådstarter spør om. Trådstarter har tydeligvis ikke levert tilbake nøkkelen. Men jeg ser bare ikke nytten av å være prinsippfast bare for å være prinsippfast hvis leiligheten uansett ikke skal disponeres.
|
|
|
[Re: fredriks]
12/04/2018 11:04
|
MrAlfred
Entusiast
|
Entusiast
På vilket sett är utleieren pragmatiskt om han både får leie fra den gamla och nya leietakaren (som är fallet du skrev om tidigare)? En pragmatisk lösning är ju att leietakeren gir ifra sig leiligheten tidigare än det som står i kontrakten och att han slipper att betala hela eller delar av leien under den tiden han inte har tillgång till leiligheten. Ja nettopp! Det du skriver er det utleieren burde foreslått. Leietaker betaler litt mindre (men fortsatt uten å ha tilgang til leiligheten), og utleier har mulighet til å få dobbel leie hvis han klarer å skaffe en ny leietaker fort.
|
|
|
[Re: Paragon]
12/04/2018 11:07
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Nu har jag aldrig varit i den situationen men om jag skulle flytta för exempel två månader innan leieperioden tar slut och det är tydligt att utleiren vill ha tillgång till leiligheten då så skulle jag försöka få till någonslags kompromiss med tanke på betalning.
Hvis utleieren inte går med på det så skulle jag antagligen vara principfast och venta med att flytta ut och jag tycker väl inte heller att det i så fall bara är jag som er sta och borde ändra inställning.
|
|
|
12/04/2018 11:12
|
Skikongen
Ringrev
|
Ringrev
Kommunikasjon og å prate med hverandre er noe tull.
Redigert av Skikongen; 12/04/2018 11:12.
|
|
|
12/04/2018 11:30
|
anonym
Besatt
|
Besatt
Nå trenger jeg hjelp her. Hvordan kan dette misforstås? Levere man oppsigelsen og tar man med seg alle eiendelene og forsvinner uten å gi noen mer inngående beskjed, så må jo leieforholdet ansees som oppgitt. Hvilke andre måter kan det forstås på? https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-17/KAPITTEL_10#%C2%A710-2 
|
|
|
[Re: anonym]
12/04/2018 11:33
|
gare
More than words
|
More than words
Nå trenger jeg hjelp her. Hvordan kan dette misforstås? Levere man oppsigelsen og tar man med seg alle eiendelene og forsvinner uten å gi noen mer inngående beskjed, så må jo leieforholdet ansees som oppgitt. Hvilke andre måter kan det forstås på?
Nå er det jo mye spekulasjoner rundt dette, men betaler man leie i oppsigelsesperioden og ikke har levert nøkler kan ikke utleier hevde å anse leieforholdet som oppgitt, det er jo rent faktisk ikke oppgitt uavhengig av om leietager bor der eller ikke, men det er klart, samtaler om hvordan dette skal løses bør jo foregå mellom utleier og leietager.
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
12/04/2018 11:37
|
eOpseth
Ivrig
|
Ivrig
Nå trenger jeg hjelp her. Hvordan kan dette misforstås? Levere man oppsigelsen og tar man med seg alle eiendelene og forsvinner uten å gi noen mer inngående beskjed, så må jo leieforholdet ansees som oppgitt. Hvilke andre måter kan det forstås på? Hvordan vet eier at absolutt alle eiendeler er tatt med? Husleier velger å beholde nøkler. => Ikke endelig fraflyttet i min bok.
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
|
|
|
[Re: eOpseth]
12/04/2018 15:01
|
anonym
Besatt
|
Besatt
Nå trenger jeg hjelp her. Hvordan kan dette misforstås? Levere man oppsigelsen og tar man med seg alle eiendelene og forsvinner uten å gi noen mer inngående beskjed, så må jo leieforholdet ansees som oppgitt. Hvilke andre måter kan det forstås på? Hvordan vet eier at absolutt alle eiendeler er tatt med? Husleier velger å beholde nøkler. => Ikke endelig fraflyttet i min bok. Nå er det ikke snakk om alle eiendeler, men hvis alle møbler og senga er borte, så kan man vel anse at kandidaten har flyttet. Ikke sant? Det er dessuten ikke snakk om når han kan leie ut igjen, men når utleier kan disponere boligen igjen og gjøre den klar for neste kandidat.
Redigert av anonym; 12/04/2018 15:03.
|
|
|
12/04/2018 17:16
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Varför ska man anse det? Leietaker vill kanske sova där någon natt till eller förvara saker där senare.
Jag tvivlar på att den där paragrafen gör att en utleier bara kan gå in i en leilighet om han inte finner några möber eller en seng där. Tanken är nog att man kan bruke den när någon mer eller mindre försvinner och man inte får tag i leietakaren.
|
|
|
12/04/2018 17:54
|
GGG
Entusiast
|
Entusiast
Tilbakelevering er vel avtalt i kontrakten med 3 måneders oppsigelse?
|
|
|
13/04/2018 04:56
|
eOpseth
Ivrig
|
Ivrig
Nå er det ikke snakk om alle eiendeler, men hvis alle møbler og senga er borte, så kan man vel anse at kandidaten har flyttet. Ikke sant? Det er dessuten ikke snakk om når han kan leie ut igjen, men når utleier kan disponere boligen igjen og gjøre den klar for neste kandidat.
Ikke enig - så lenge nøkler beholdes av leietaker bør utleier betrakte at leietaker har interesse, og/eller behov, og således avtale om han kan disponere til f.eks. oppussing. Leietaker har neppe boplikt som sådan, og kan f.eks. lagre ting her i en flyttefase dersom han ønsket dette, og leiligheten er ikke fraflyttet som sådan.
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
|
|
|
|
|
|
|