Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 67 av 81 1 2 65 66 67 68 69 80 81

Commuters unite!

Re: Commuters unite! [Re: Tange] #2470392 15/03/2018 10:08
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: Tange

Kan du ikke bare late som om du har piggdekk?

Finnes vel en æpp med piggdekk-lyd, men usikker på om værgudene biter på...
Ikke lenge igjen nå, men i morges var det definitivt piggføre på første 25% av turen, men etter det kun i undergangene.

Re: Commuters unite! [Re: RobG] #2470396 15/03/2018 10:13
A
AGT Offline
Avhengig
Avhengig
A
Noen som husker hvordan Mai ifjor var ?

Hvis ikke , så er dette et bilde fra YR på Twitter ifra Mai

Mer snø og enda verre sykkelføre hos Are Wiberg på Voksen skog i #Oslo i dag enn i går. Vi skriver 11.mai, snø mange steder på #Østlandet

Link til Twitter

Re: Commuters unite! [Re: RobG] #2470419 15/03/2018 11:50
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Hah!
Da jeg gravde frem singlespeeden i går var setet og styret bare for såvidt synlige over snøen. Det blidet viser jo en lett gjenkjennelig sykkel.

Re: Commuters unite! [Re: RobG] #2471261 20/03/2018 10:31
H
Hakihaki Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
H
Hvilke klær sverger dere til pendling? Dei våte litt ustabile dagene spesielt. Jakke/bukse osv.

Re: Commuters unite! [Re: Hakihaki] #2471269 20/03/2018 11:27
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Sitat: Hakihaki
Hvilke klær sverger dere til pendling? Dei våte litt ustabile dagene spesielt. Jakke/bukse osv.

Regnbukse og sykkelregnjakke fra Stormberg utenpå vanlig sykkeltøy.

Edit: Men det aller viktigste på ustabile/våte dagene er heldekkende skjermer på sykkelen.

Redigert av Raskall; 20/03/2018 11:39.
Re: Commuters unite! [Re: Hakihaki] #2471350 20/03/2018 16:57
vetleg Offline
Avhengig
Avhengig

Noen ganger pendler jeg i sykkeltøy, da er det ikke så vanskelig siden jeg uansett skal skifte. Har en sykkeljakke som er vannavstøtende. Men hvis du skal være casual er det verre. Gummisko/støvler evt regntette gamasjer ville jeg gått for. Poncho er også veldig praktisk, men ikke så veldig aero. Jeg har også lært at når det er regn, siden man da har på seg sjukt tette klær, så er trikset å beregne god tid hvis du ikke ønsker å svette, mao ta det skikkelig rolig. Men nå vet jeg ikke hva du legger i "pendling" da.

Re: Commuters unite! [Re: Hakihaki] #2471352 20/03/2018 17:04
S
simson Offline
Ivrig
Ivrig
S

Har 15km hver vei, så lengden gjør at regntett er uaktuelt - gjør bare at jeg blir våt og klam innenfra.

En vannavstøtende jakke (Perfetto) er det viktigste for min del. Har en ekstra sykkelbukse og sokker i skapet på jobb for de dagene der sykkelbukse ikke rekker tørke før hjemveien.

Re: Commuters unite! [Re: RobG] #2471358 20/03/2018 18:39
N
Naustdal Offline
Entusiast
Entusiast
N
Perfetto og Nanoflex Pro. Tørkeskap på jobb.

Tillegg:
Overnevnte plagg er kjøpt i størrelse litt for stor for stilpolitiet. Så varierer jeg med ull eller superundertøy under, dersom det er nødvendig.

Synes egentlig skotrekk eller skikkelige sko er viktigere enn å unngå å bli våt på lårene og overkroppen. Gode hansker er også veldig nødvendig.

Redigert av Naustdal; 20/03/2018 18:41.

Mvh.
Naustdal
Re: Commuters unite! [Re: RobG] #2471632 22/03/2018 07:11
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Jeg har slitt med at ting har gått fryktelig tungt etter en lungebetennelse. For å gjøre ting lettere gamblet jeg på å ta sommersykkelen (helstiv 29-er) denne uka. Formen var fremdeles elendig og jeg brukte faktisk lenger tid enn med fulldemper med solide piggdekk.

Mandag kveld gikk jeg over sykkelen. Bakhjulet gikk nesten ikke rundt. Bremsene ble raskt frikjent. Navet ble gått over og gitt litt fett og hjulet rullet fritt i ramma igjen. Tirsdagen resulterte i en like treg tur. På vei hjem syntes jeg det begynte å lugge i bakhjulet etter å ha rullet noen meter. Var ikke hjulet bra likevel?

Onsdag kjørte jeg bil og stakk innom sykkelstasjonen hjem. Tok med et MT-15-hjul hjem for 899 kroner og i dag gikk jaggu turen til jobb 10 minutter fortere. Så sykdommen satt denne gangen i et nav.

Dette var så gledelig at jeg heller bare får flire av bilføreren som prøvde å henvise meg til sykkelstien når jeg rullet i 40 km/t nedover en vei forbi barnehage i 30-sone.

Redigert av Raskall; 22/03/2018 07:12.
Re: Commuters unite! [Re: RobG] #2471963 23/03/2018 10:56
Jomar Henriksen Offline
Ringrev
Ringrev
Spm om pendleklær.

Den fem år gamle craft-buksa (membran med mesh-innerfor) har gått hedenvold.

Noen som vil komme med et tips til en bra bukse å bruke når det er +4 og regn. Bruker bib under, så helst ikke pad.

Gjerne sykkelspesifikk.

Timing has a lot to do with the outcome of a rain dance.
Re: Commuters unite! [Re: RobG] #2473998 04/04/2018 17:53
E
eladc Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
E
Jeg har også et spm som gjelder pendlerklær. Samme jakke kan jo også selvfølgelig brukes til treningsturer.

Jeg har brukt Castelli Ros jakken (den varmeste) til pendling i vinter. Kjempe fornøyd med jakken. Men jeg har et problem... Svettelukt setter seg veldig godt i stoffet. Jeg vet ikke om det er typisk for stoff med windstopper? Har aldri hatt dette problemet med Perfetto som jeg brukes vår/høst. Den må bare vaskes når den blir skitten.

Jeg svetter ikke unormalt mye, og har aldri hatt problem med særlig svettelukt fra annet treningstøy. Jeg ønsker ikke å vaske et slikt dyrt plagg flere ganger i uken, men ikke så komfortabel med å la den henge på kontoret ICON_WINK

Noen som har lignende erfaringer?

Re: Commuters unite! [Re: eladc] #2474281 05/04/2018 16:22
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Generelt blir det lett svettelukt i alt av sportstøy, noe lettere enn annet. Jeg synes ikke sånne windstopper softshelljakker er det verste, sammenliknet med f.eks. trøyer, men er vel enig i at lukten ikke setter seg så fort i Perfetto (og f.eks. regnjakker).

Langt på vei det meste av sportstøy i teknisk materiale vasker jeg etter hver bruk (dvs. etter to gangers bruk på pendlerklær). Men akkurat Perfetto, Nanoflex løse bein/ermer, membranjakker o.a. hvor impregneringen av ytterstoffet er sentral for plaggets funksjon, vasker jeg litt sjeldnere for å slippe å re-aktivere impregneringen og den jobben der hyppig.

Men windstopper softshelltypejakker til sykkel, ski og løping har stort sett ganske minimal vannbeskyttelse etter første vask uansett, så de vasker jeg etter hver økt. Har flere som er vasket hundrevis av ganger og en favoritt som nok snart er vasket 1000 ganger og fortsatt i tett bruk.

Hvis du venter for lenge med å vaske, setter svetta seg i plagget og da må det vaskes varmere. 30 grader holder alltids når du vasker rett etter økta, men ikke hvis bakteriene får godgjort seg. Så da kommer svettelukta kjapt tilbake når du bruker den igjen.

Vask på 40 grader, vask med flytende vaskemiddel av egnet type, bruk svært litt vaskemiddel, trykk på knapp for ekstra vann og skyll en runde ekstra. Moderne vaskemaskiner bruker altfor lite vann dessverre.

Re: Commuters unite! [Re: RobG] #2474299 05/04/2018 17:28
G
gutt45kg Offline
Avhengig
Avhengig
G
Holder meg til gore-tex, men for å få det til å holde må det vaskes i max 40 grader. Men det er dessverre ikke nok for å få bort asfalt, fett og olje fra jakka. Har prøvd med høyere temp, men da faller gtx-lagene fra hverandre.

Re: Commuters unite! [Re: RobG] #2474523 06/04/2018 12:50
Raindog Offline
Ringrev
Ringrev
I dag er det knallsol og 9,1 grader på Bygdøy klokka to.
Jeg har kortbuksegrense på 10 grader, så hjemover tror jeg det blir årets første kortbuksetur.
Vinteren går mot slutten!

Re: Commuters unite! [Re: RobG] #2474790 08/04/2018 09:43
Dan Offline
More than words
More than words
Noen som kan rapportere om føreforhold i Bærum i disse dager? Det ene piggdekket mitt på commuteren revnet dagene før jeg dro som klimaflyktning til den sørlige sykkelboden og jeg er lite lysten på å kjøpe et nytt helt i slutten av sesongen. (Jeg legger heller opp til å stå der i desember og plutselig bli minnet på at jeg ikke har fungerende piggdekk når den første nattfrosten kommer. ICON_SMILE )

Spørsmålet er om man klarer seg med piggfritt fra Bærums Verk, forbi Rykkinn og ned til Bærumsveien. Derfra håper jeg at det er saltet og isfritt helt til Lysaker.

Re: Commuters unite! [Re: Dan] #2474857 08/04/2018 15:56
A
audun Offline
Entusiast
Entusiast
A
Var ute en tur tidligere i dag fra BV - Bryn kirke og halvveis bort til Bærumsveien. Hadde joggesko på så hadde ikke "snøblikket" i samme grad som med sykkel, men mener det skal gå helt utmerket på sykkel uten pigg.

Det er en liten strekning ned mot Helsethallen som har litt is-slush så vær obs på det.
Ellers er det nok bare nattefrosten som kan skape trøbbel. Ser yr.no melder plussgrader uten at det er noen som helst garanti mot frost... frown

Men, "håper på salt" !?!? ICON_CONFUSED

Re: Commuters unite! [Re: Jomar Henriksen] #2474921 08/04/2018 19:01
T
tparsli Offline
Veteran
Veteran
T
Sitat: Jomar Henriksen
Spm om pendleklær.

Den fem år gamle craft-buksa (membran med mesh-innerfor) har gått hedenvold.

Noen som vil komme med et tips til en bra bukse å bruke når det er +4 og regn. Bruker bib under, så helst ikke pad.

Gjerne sykkelspesifikk.

Jeg bruker Castello Nanonflex benvarmere og en bib som er varm nok (Craft Shield). Nanoflex er fantastiske og er i tillegg til Gabba/Perfetto det sykkelplagget jeg er mest fornøyd med.

Thomas
Re: Commuters unite! [Re: eladc] #2474924 08/04/2018 19:06
T
tparsli Offline
Veteran
Veteran
T
Sitat: eladc
Jeg har også et spm som gjelder pendlerklær. Samme jakke kan jo også selvfølgelig brukes til treningsturer.

Jeg har brukt Castelli Ros jakken (den varmeste) til pendling i vinter. Kjempe fornøyd med jakken. Men jeg har et problem... Svettelukt setter seg veldig godt i stoffet. Jeg vet ikke om det er typisk for stoff med windstopper? Har aldri hatt dette problemet med Perfetto som jeg brukes vår/høst. Den må bare vaskes når den blir skitten.

Jeg svetter ikke unormalt mye, og har aldri hatt problem med særlig svettelukt fra annet treningstøy. Jeg ønsker ikke å vaske et slikt dyrt plagg flere ganger i uken, men ikke så komfortabel med å la den henge på kontoret ICON_WINK

Noen som har lignende erfaringer?

Jeg vasker både Perfetto og Gabba på 40 graders sportsvask med Milo Ullvaskemiddel, i maskinen går også Nanoflex ermer/ben hvis de er skitne.
Synes fortsatt plaggene er vannavvisende.

Hvis lukt er problemet kan du jo kjøre på silkevask med litt edikk. Ev. bare bløtelegge i kaldt vann tilsatt eddik.

Thomas
Re: Commuters unite! [Re: Dan] #2474946 08/04/2018 20:43
S
simson Offline
Ivrig
Ivrig
S
Sitat: Dan
Noen som kan rapportere om føreforhold i Bærum i disse dager? Det ene piggdekket mitt på commuteren revnet dagene før jeg dro som klimaflyktning til den sørlige sykkelboden og jeg er lite lysten på å kjøpe et nytt helt i slutten av sesongen. (Jeg legger heller opp til å stå der i desember og plutselig bli minnet på at jeg ikke har fungerende piggdekk når den første nattfrosten kommer. ICON_SMILE )

Spørsmålet er om man klarer seg med piggfritt fra Bærums Verk, forbi Rykkinn og ned til Bærumsveien. Derfra håper jeg at det er saltet og isfritt helt til Lysaker.

Gang og sykkelveien langs Bærumsveien er til og med børstet.

Men: snøsmeltinga fører til vann rennende ut i gs-veien, og som kan fryse på om natta.

Re: Commuters unite! [Re: audun] #2474950 08/04/2018 20:45
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: audun
Men, "håper på salt" !?!? ICON_CONFUSED

Uhm... Altså... Håper på at det har vært saltet, slik at det er tørt nå. Ikke at det er saltlake nå. ICON_SMILE

Re: Commuters unite! [Re: RobG] #2475011 09/04/2018 07:36
ket Offline
Ringrev
Ringrev
g/s veien langs bærumsveien var kraftig saltet på lørdag ettermiddag, saltinga opphørte i dumpa over lysakerelva til Oslo

Re: Commuters unite! [Re: ket] #2475044 09/04/2018 09:25
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: ket
g/s veien langs bærumsveien var kraftig saltet på lørdag ettermiddag, saltinga opphørte i dumpa over lysakerelva til Oslo

Det der er nesten komisk. Frem til for tre år siden så var det alltid motsatt. Bærum var saltfritt og så måtte man ta Vollsveien ned til Lysaker for å slippe saltet som begynte ved Lysakerelva. Den lille omveien via Vækerøveien var et salthelvete.

Det høres uansett ut som at det er mange uker til gromsykkelen får komme ut på pendlerruten. Det er jo litt kjedelig.

Re: Commuters unite! [Re: RobG] #2475051 09/04/2018 09:49
ket Offline
Ringrev
Ringrev
Klimakloke Bærum kommune har ikke gjort et slag i hele vinter, det er fylkeskommunen som salter g/s veien lang sBærumsveien.

Re: Commuters unite! [Re: ket] #2475058 09/04/2018 10:04
S
simson Offline
Ivrig
Ivrig
S
Sitat: ket
Klimakloke Bærum kommune har ikke gjort et slag i hele vinter, det er fylkeskommunen som salter g/s veien lang sBærumsveien.

Kommunen har tatt noen viktige steg denne vinteren, ved å prioritere brøyting og børsting av viktige sykkelveier.

I tillegg tester de ut en brøyteportal på nett, der man kan følge med på om din sykkelvei har blitt brøytet enda (på lik måte som skisporet i marka er kjørt opp i dag). Har hatt tilgang til portalen, og den funker ganske bra, men forbedringspunkter også her.

Som vintersyklist i Bærum har jeg merket en klar forbedring, sammenlignet med tidligere år.

Re: Commuters unite! [Re: RobG] #2475075 09/04/2018 10:39
ket Offline
Ringrev
Ringrev
Har også vært vintersyklist i Bærum i en årrekke, men jeg deler dessverre ikke din opplevelse i år.
Vinterstid prøver jeg å holde meg på fortau eller g/s vei, langs Bærumsveien har det vært ryddet, men min reise går for det meste utenom Bærumsveien og der har det ikke vært brøytet

Re: Commuters unite! [Re: ket] #2475085 09/04/2018 11:01
A
audun Offline
Entusiast
Entusiast
A
+1
g/s langs bærumsveien har vært saltet og det funker jo så lenge det ikke kommer snø av betydning.
Min pendlerrute går ikke langs bærumsveien og har vært helt "bingo" med tanke på brøyting. Synes brøytingen var bedre for noen år siden...

Re: Commuters unite! [Re: RobG] #2476937 17/04/2018 08:47
A
Anomyn Offline
Ringrev
Ringrev
A
Et syn for guder...Trine og Erna..
Vårsolen har varmet godt, syklistene øker i antall på veiene.

Scenario:

Syklende, side ved side, en solskinnsdag, innover i Maridalen,...
... i trange sykkeltights...
to sentrale personer i politikken, som trolig kunne trenge noe mosjon, såvidt det kan bedømme...Trine og Erna.

Re: Commuters unite! [Re: RobG] #2477531 19/04/2018 13:21
S
simson Offline
Ivrig
Ivrig
S
Ser at det er varslet høy luftforurensing varslet til i morgen.

Kikket litt nærmere på Plume-appen, som sier at "Contrary to popular belief, bikes are the means of transport that least exposes you to air pollution!"

Dette var nytt for meg. Noen som vet noe mer om hvorfor sykkel skal være bedre enn andre?
(De skriver også at biler er ekstra ille å sitte i, da forurensningen fanges inni bilen)

Re: Commuters unite! [Re: simson] #2477624 19/04/2018 20:26
T
tparsli Offline
Veteran
Veteran
T
Sitat: simson

Dette var nytt for meg. Noen som vet noe mer om hvorfor sykkel skal være bedre enn andre?
(De skriver også at biler er ekstra ille å sitte i, da forurensningen fanges inni bilen)

Så lenge du ikke har f.eks en Tesla med HEPA-filter, fanges (som du skriver) forurensningen inne i kjøretøyet.
Det gjør den også i buss/trikk.

Alternativet til å sykle er jo å gå, men da tilbringer du lengre tid i forurensningen og kommer dårligere ut i sum.

Er det ordentlig dårlig luft er en maske tingen, jeg vurderer å bruke min for første gang i år når jeg sykler i morgen:
https://www.oslosportslager.no/produkt/respro-sportsta-stovmaske-7648.aspx

For å oppsummere: Bruk sykkel til noen tusenlapper eller en Tesla til rundt en million.

Redigert av tparsli; 19/04/2018 20:27.

Thomas
Re: Commuters unite! [Re: RobG] #2488917 06/06/2018 09:57
ganskefort Offline
Ringrev
Ringrev
Dagens opplevelse under jobbpendlingen:

Opplevde vill cyclist rage i dag.

Syklet bak en fyr ved Lysaker/Hydro. Han syklet uten hender på styret, vinglet og fiklet med hodetelefoner. Jeg sa pent han at det sikkert er lurt å stoppe og fikse hodetelefonene fordi det er tett trafikk og trangt der. Det skulle jeg ikke gjort. Han tilta fullstendig og startet en utskjelling jeg aldri har opplevd. Jeg syklet rolig bak og han fortsatte bare.

Fiklet litt med hodetelefonene videre, så var han klar til å sykle litt på. Ved Maxbo snur han seg og begynner å sende snyteklyser og spytte i min retning. Jeg tenker, jaja ta det med ro bak her. Han kikker bakover mot meg hele tiden og roper at jeg er en idiot som legger meg oppi hans sykling, er en dust med treningstøy osv.

Så prøver jeg å sykle forbi ved Skøyen og hva gjør han? Han snur seg og skjærer ut mot venstre og hindrer! Dette i rushtida, med masse folk som sykler mot. Jeg roper jo så klart at dette er litt sjukt, han fortsetter utskjellingen og er rett og slett truende.

Legger meg bak, tror han har roet seg og så gjør han det samme på TdF! Galskap. Så kaster han seg vilt over ved rundkjøringa ved Kielferja og stikker av, tenkte jeg skulle følge etter og finne ut hvor han jobbet eller ta en preik hvis han kanskje roet seg ned, men da blei han borte etter å kjørt vilt på rødt lys ved Aker Brygge.

Så, da fikk jeg en rolig tur til jobb, han syklet ikke så fort.

Pendlerlivet FTW!

Espen - sporadisk seriøs, konstant slækk og fortsatt felgbremser på landeveien...

Bianchi Infinito CV
Votec VRX Pro
Side 67 av 81 1 2 65 66 67 68 69 80 81

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå