|
|
Ny telefon - alternativ til iPhone?
|
Ny telefon - alternativ til iPhone?
05/04/2018 11:49
|
Alpers
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Min gamle iPhone 6 tar kvelden, og jeg trenger en ny. Jeg er godt vant med Apples brukergrensesnitt, og sist jeg hadde en annen telefon ble jeg stein hakke gal av menyen. Dog er det minst syv år siden.
Hva annet finnes av interessante telefoner til ca 5-6000 kroner? Hva går jeg evt. glipp av om jeg går over til Android, og hva får jeg?
|
|
|
Re: Ny telefon - alternativ til iPhone?
[Re: Alpers]
05/04/2018 11:52
|
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
Henger meg på denne, og lurer i den forbindelse hva skjer med det man har liggende på Icloud hvis man bytter. Kan man synce Icloud med Android?
|
|
|
[Re: Dexter]
05/04/2018 11:57
|
GeirK
More than words
|
More than words
Henger meg på denne, og lurer i den forbindelse hva skjer med det man har liggende på Icloud hvis man bytter. Kan man synce Icloud med Android? Du kan i allefall laste ned alt av bilder og video til en PC eller en MAC
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
05/04/2018 11:58
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg har tenkt veldig mange ganger de siste årene om jeg skal ta overgangen til android. iPhone er ikke spesielt spennende, og har vel ikke det beste kameraet heller. Dyre er de også.
Hva man går glipp av? Tja, det kommer an på. Selv har jeg gruppechat med familie på imessage, vi deler også familiebilder i forskjellige grupper (bildedeling), både min familie og svigers. Et veldig stabilt OS med skreddersydde apper, og sikkert masse annet. Du mister alle appene du har kjøpt til IOS ved å bytte til android.
Med android får du et mye større utvalg av telefoner, til en billigere penge. Toppmerkene der er også like holdbare som en iphone.
Jeg hjalp fattern å konvertere fra android til iphone, og det finnes apper til slikt, så selve overgangen og det å få flyttet alt over er uhyre enkelt. Brukergrensesnittet i IOS og Android er nå så likt at det etter min mening er svært enkelt å sette seg inn i nytt OS, begge veier.
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
[Re: Dexter]
05/04/2018 12:00
|
gare
More than words
|
More than words
Henger meg på denne, og lurer i den forbindelse hva skjer med det man har liggende på Icloud hvis man bytter. Kan man synce Icloud med Android? Løsninger for Icloud i hvert fall Appene er jo "tapt" om man bytter OS, men sånn er det jo bare. Jeg er jo en svoren Android-mann og for å hekte meg tilbake på Alpers sitt spørsmål, så ville jeg sett nøye på HTC U11, jeg har jo en liten svakhet for HTC om jeg skal være helt ærlig, men endte selv nå på en HTC Ultra som er større men med litt svakere prossesor osv osv, men for rett under 3 lapper i og med at det var en utstillingsmodell jeg fikk var det en no-brainer. Den har erstattet en Samsung S7 uten at jeg kan finne noe praktisk fall i bruksopplevelsen.
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
[Re: GeirK]
05/04/2018 12:01
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Henger meg på denne, og lurer i den forbindelse hva skjer med det man har liggende på Icloud hvis man bytter. Kan man synce Icloud med Android? Du kan i allefall laste ned alt av bilder og video til en PC eller en MAC Så har du vel sync for icloud, som er en app hvor du kan synce kalender, epost osv fra icloud til android enhet.
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
05/04/2018 12:02
|
Lucifer-
Entusiast
|
Entusiast
Ellers må det vel sies at i den prisklassen er Samsung Galaxy S8 et knallbra alternativ. Den har vært helt nede i 4999,- på tilbud, og er vel det nærmeste man kommer toppmodell til budsjettpris med den prisen.
Jeg har selv S9+ og er så langt veldig fornøyd. Har dog hatt android helt siden jeg kvittet meg med en iPhone 3GS en gang i tiden.
|
|
|
05/04/2018 12:47
|
Rene
Besatt
|
Besatt
Jeg startet i Android-leiren før jeg grunnet en jobb fikk tilbud om en iPhone når det passet som best, og har vært iPhone-mann siden. Er vel syv år siden nå. For noen år siden knuste jeg telefonen og måtte ha ny, da tenkte jeg at det ville være spennende med Android igjen og kjøpte en Sony Xperia med bra specs. Har sjelden vært mer frustrert over nivået av egen"hacking" som måtte til for at ting skulle flyte litt enklere. Alt virker bare mye mer avansert enn nødvendig, og enn man er vant med fra iPhone-universet. Virker ikke som apper er laget på samme kvalitetsmåte, ellers er det begrensningen at du ikke vet hvilken enhet du utvikler for siden det finnes utallige hardware-utgaver som kjører ulike versjoner av Android. I tillegg vet du aldri om du får den nyeste utgaven av Android når den lanseres, eller når du evt får den. Hos Apple får alle (nyere) modeller alt det nye samtidig. Gikk ikke mange måneder før jeg var tilbake på iPhone, og her blir jeg. Føler meg rett og slett mye bedre ivaretatt, alt fungerer bare mye bedre (for meg). Skal nevnes at jeg har jobbet med IT i 10 år og drevet med EDB siden jeg var liten ånnas, men at interessen for knoting blir mer og mer fraværende hvis ting bare virker. Foretrekker flytsti kontra knotesti.
|
|
|
[Re: Hoaas]
05/04/2018 12:56
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Selv har jeg gruppechat med familie på imessage, vi deler også familiebilder i forskjellige grupper (bildedeling), både min familie og svigers. . Apropos dette - Da jeg bodde i Spania brukte alle WhatsApp med slik funksjon - ingen sendte SMS eller brukte Facebook messenger. Masse grupper for å avtale sykling og slarve om sykkel blant bekjente på Whatsapp. Tilbake i Norge virker det som om WhatsApp er fraværende - hvorfor?
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
05/04/2018 13:00
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Selv har jeg gruppechat med familie på imessage, vi deler også familiebilder i forskjellige grupper (bildedeling), både min familie og svigers. . Apropos dette - Da jeg bodde i Spania brukte alle WhatsApp med slik funksjon - ingen sendte SMS eller brukte Facebook messenger. Masse grupper for å avtale sykling og slarve om sykkel blant bekjente på Whatsapp. Tilbake i Norge virker det som om WhatsApp er fraværende - hvorfor? Ren synsing følger: Mitt inntrykk er at bruken av whattsapp er mye høyere i land hvor det fortsatt er vanligst at man betaler per tellerskritt, mens de fleste i Norge har mobilabonnement hvor man ikke betaler noe for ordinær bruk.
|
|
|
05/04/2018 13:04
|
Paulus
Besatt
|
Besatt
Hva du får eller mister kommer delvis an på hvilken telefon du velger å kjøpe.
iPhone hadde det beste brukergrensesnittet i mange år, men de siste årene mener jeg personlig at android har forbigått iPhone på brukergrensesnittet, uten at man har mistet for mye av tilpasningsmulighetene som android er kjent for. Men alt må læres. I tillegg er gjerne en del forskjeller i de skinnene som produsentene legger på telefonene sine.
Har du alt annet i apple, og de forskjellige dingsene er knyttet tett opp mot hverandre, så anbefaler jeg deg å fortsette med iPhone med mindre du har tenkt å bytte ut mye av det andre og i nærmeste fremtid.
Appene du er vant å bruke til iPhone finner du kanskje ikke til android, eller fungerer kanskje ikke like bra. Men det finnes gjerne andre alternativer, så det er ofte ikke et stort problem.
Jeg vil anbefale en Moto G5 plus. Da får du et godt innblikk i android anno 2017 uten å tømme pengeboka i forsøket. Ellers er det så mange telefoner i den prisklassen du ser på at det er vanskelig å gi annet enn generelle anbefalinger når man ikke vet hva du er ute etter.
|
|
|
05/04/2018 13:14
|
hrukin
Besatt
|
Besatt
Tenkte det samme som deg for ca halvt år siden og kjøpte en Samsung S8 på tilbud. Siden jeg har andre eple produkter som var satt opp med iMessage oppsto et problem. Meldinger som ble sendt fra andre som har iPhone gikk inn på feks min iPad som egentlig bare ligger på soverommet for lesing og ikke inn på min Samsung. For at meldingene skulle komme inn på Samsungen måtte jeg skru av iMessage på alle epleproduktene mine. Det holdt ikke at feks min iPad lå i dvalemodus.
Nå er det ikke sikkert iMessage er viktig for alle, men hvis jeg har muligheten til å svare på sms på min Mac og et vanlig tastatur så gjør jeg gjerne det. Dessuten jobber jeg offshore hvor inntil nylig ikke var lov med mobil, da hadde jeg mulighet til å få inn i hvertfall noen mld. Endte med å selge min S8 og kjøpe en ny Iphone, dvs etter to dager.
Squadra Amarone Ciclismo e Vini
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
05/04/2018 13:14
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
tilbake i Norge virker det som om WhatsApp er fraværende - hvorfor?
Fordi det er en sikkerhetsrisiko? Fordi folk kids bruker Snap? Selv bruker vi bare Facebook messenger til alt i familien. Også videochat.
|
|
|
[Re: baronKanon]
05/04/2018 14:30
|
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
tilbake i Norge virker det som om WhatsApp er fraværende - hvorfor?
Fordi det er en sikkerhetsrisiko? Fordi folk kids bruker Snap? Selv bruker vi bare Facebook messenger til alt i familien. Også videochat. Ikke enig i at WhatsApp er fraværende. Er relativt mye brukt av famile og venner. Ellers enig i at Snap er kidsa sitt medie. Jr bruker det til alt.
|
|
|
05/04/2018 14:58
|
GeirK
More than words
|
More than words
iPhonen din lar seg ikke reparere?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
05/04/2018 15:08
|
eldo472
Veteran
|
Veteran
Sony Xperia XV1 til 3995 kr på swsg.
|
|
|
05/04/2018 15:59
|
spinat
Ringrev
|
Ringrev
iPhonen din lar seg ikke reparere? Jeg har ikke tenkt til å reparere min iPhone 6 når den går i stykker! tilbake i Norge virker det som om WhatsApp er fraværende - hvorfor?
Fordi det er en sikkerhetsrisiko? Dette var nytt for meg. Hva er det som utgjør risikoen?
|
|
|
05/04/2018 16:04
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Neppe større sikkerhetsrisiko enn Facebook Messenger.
|
|
|
[Re: spinat]
05/04/2018 18:25
|
polkaDOT
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
iPhonen din lar seg ikke reparere? Jeg har ikke tenkt til å reparere min iPhone 6 når den går i stykker! tilbake i Norge virker det som om WhatsApp er fraværende - hvorfor?
Fordi det er en sikkerhetsrisiko? Dette var nytt for meg. Hva er det som utgjør risikoen? Bedre privacy på Whatsapp enn på messenger. Selv om Facebook eier whatsapp.
|
|
|
05/04/2018 18:26
|
polkaDOT
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ellers hadde jeg anbefalt Essential. Bedre android telefon får du ikke.
Og den har crash replacement ordning.
|
|
|
[Re: anonym22]
05/04/2018 19:45
|
gabbar
Entusiast
|
Entusiast
Neppe større sikkerhetsrisiko enn Facebook Messenger. Mener at sikkerheten er bedre enn for fb messenger, da Facebook ikke har tilgang til å "lese" meldinger på whatsapp, grunnet krypteringen. Mener å ha lest at fb ønsket å endre det, slik de kunne "lese" meldingene for å bedre tilpasse reklame ol. Men at EU satte ned foten, for å knytte whatsapp mot fb, da det ville bryte med regler rundt personvern. Så om du spør meg er whatsapp et mye bedre valg enn I message og fb messenger. et annet produkt jeg har godt inntrykk av (ikke fått med meg noe negativt, ihvertfall) er viber, som er veldig likt whatsapp - men har en del kule funksjoner i tillegg. bruker whatsapp flittig med kompiser, og viber med familien
|
|
|
[Re: polkaDOT]
05/04/2018 20:16
|
vehe
Besatt
|
Besatt
Bruker selv LG G6 Plus (mer internlagring og hifi quad dac ift vanlig G6) og er godt fornøyd med den. Vanntett og solid nok til å bestå '810G military standard testing'. LG V30 er en litt større versjon som er verdt å ta en titt på, spesielt om man ønsker god lyd. Det er forresten enkelt å få samme grensesnitt på android som på iphone, som nevnt over er det mest knotete å flytte ting over til et nytt økosystem og evt. finne erstatninger for apper som ikke finnes hos begge. Ellers hadde jeg anbefalt Essential. Bedre android telefon får du ikke. På hvilke områder får man ikke noe bedre? Telefonen er jo en gedigen flopp så lurer på hva begrunnelsen er 
|
|
|
05/04/2018 20:28
|
aug11x
Besatt
|
Besatt
Nå vet jeg ikke om alle iPhone er like rævva i kulde, men min Sony ZX1 (?) compact kan jeg i allefall ha i brystlomma på sykkeltur i 15 blå uten merkbart mindre batteritid. Deilig at den også er vanntett. Til en viss grad iaf. Trenger i allefall ikke tenke på pose til mobilen ved sykkeltur i drittvær. Økosystemet på telefonen er nok smak og behag. Jeg som alltid har hatt Android (men har både Mac og ipad) syntes iPhone er mer tungvint. Bilder og dokumenter kan du sende rett opp i skyen (Google drive) og dette kan også gjøres automatisk.
|
|
|
[Re: vehe]
05/04/2018 20:46
|
polkaDOT
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ellers hadde jeg anbefalt Essential. Bedre android telefon får du ikke. På hvilke områder får man ikke noe bedre? Telefonen er jo en gedigen flopp så lurer på hva begrunnelsen er  Plain android. Ikke noe mikk makk. Jeg vet at LG har ganske clean android versjon. Oppdateres like hyppig som Nexus telefonene av samme grunn. 128 gb lagring. Vil påstå det er det beste kamera der ute. Utenom nye huawei. 1. telefonen uten bezel. Hadde ikke kalt det flopp, siden de selv har begrenset utsalget til bare noen få land siden de ikke har kapasitet til å selge i mange land pga manglende infrastruktur. Heller det enn at de er for stormannsgale og går til helvete innen ett år. Synes det er veldig bra at de har en crash replacement. Knuste glasset på min, og for 2000 kr får jeg ny en. Har aldri opplevd at telefonprodusent har slik ordning når de ikke dekkes av garantien.
|
|
|
05/04/2018 20:46
|
Thomas-
Ivrig
|
Ivrig
Bruker både iOS og Android, hhv privat og jobb, og er aldri i tvil om hvilket OS jeg foretrekker. Spesielt hvis du har en Mac er iOS overlegent Android. I den grad det har betydning i 2018 er dataforbruket til iOS betraktelig større enn Androids. Bortsett fra det er det for meg lite som taler for Android. Sikkerhet og privatliv blir nevnt. Hvis du unngår Google og Facebook så mye som mulig har du vel som privatperson gjort det som er innenfor rimelighetens grenser. WhatsApp er ende-til-ende-kryptert så lenge samtalen er mellom to parter. For grupper må nøklene lagres et sted og da er det vel gitt hva som skjer. Som med de fleste gratisløsninger - det er DU som er produktet. Det er en annen ting jeg liker med Apple. Du er en betalende kunde, og de har ikke som hovedmål å selge dataene dine. (Sier ikke at de aldri gjør noe som ikke er i din interesse)
|
|
|
[Re: polkaDOT]
05/04/2018 23:50
|
ingeplinge
Påklikket
|
Påklikket
Ellers hadde jeg anbefalt Essential. Bedre android telefon får du ikke. Jeg ville (om jeg skulle ha noe nytt i dag) kjøpt en Nokia 7 plus eller 8, som også er plain Android uten alt mulig skrot, dvs lang batteritid, det faktisk beste kamera du får til android, suveren byggekvalitet og bra pris, fordi disse også er eksempler på "flopp"(!).. Altså vanskelige å finne i butikk i Norge, alle skal jo ha iPhone her til lands, av en eller annen grunn som jeg aldri kommer til å forstå, fordi jeg har brukt appleting i tretti år.. Det er vel ingenting som iOS har som ikke lett kan erstattes av minst like bra alternativer, men om alle en kjenner er epleavhengige blir det muligens et ensomt liv etter skiftet..:)!
Middels klok bør en mann være, ikke altfor klok fagreste livet lever den som vet måtelig mye
|
|
|
06/04/2018 03:37
|
DuffMcShank
Besatt
|
Besatt
Som PolkaDOT nevner, ville jeg prioritert å gå for en plain Android-telefon hvis du ender opp med å velge bort iPhone.
Spesielt Samsung sin bloatware er slitsom å måtte forholde seg til.
Min neste telefon blir 100% garantert en Google Pixel 3, om den så må gråimporteres.
Create the problem and sell the solution
|
|
|
[Re: aug11x]
06/04/2018 05:55
|
anderssb
Ringrev
|
Ringrev
Nå vet jeg ikke om alle iPhone er like rævva i kulde, iPhone 6(S?) var skikkelig ille. Før det fungerte det greit, men kanskje med litt redusert batteritid. Med iPhone 7 har jeg ikke hatt noen problemer. Antar at de nyere og er bra.
|
|
|
06/04/2018 06:19
|
alfaist
Entusiast
|
Entusiast
Får vel IPhone 7 for 5990 på Coop obs mener jeg.
Captain slow
Stevens Haze Selvkomp Giant Trance. Monoc racer.
|
|
|
|
|