Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 3 1 2 3

Karbon vs alluminium

Re: Karbon vs alluminium [Re: Yrrah] #2475821 11/04/2018 19:20
RoyK Offline
Besatt
Besatt
Ikke noe info om brmsene der, da

Re: Karbon vs alluminium [Re: RoyK] #2475865 12/04/2018 04:31
123nils Offline
Ringrev
Ringrev
[qu iote=RoyK]Ikke noe info om brmsene der, da [/quote]
Shimano 105 hydr. skivebrems.
Kjøleribber på everest

Re: Karbon vs alluminium [Re: Yrrah] #2476050 12/04/2018 14:23
123nils Offline
Ringrev
Ringrev
Denn kan jo sjekkes ut... mye likt som de på SL

Re: Karbon vs alluminium [Re: Yrrah] #2476052 12/04/2018 14:40
sveinaa Offline
More than words
More than words
Husk at de som har dyre sykler også generelt er flinke til å sense subtile forskjeller ICON_WINK Opplevelsen av en sykkel har vel så mye med hjul, dekk og oppsett å gjøre som materiale på ramma. Ha også i bakhodet at de fleste alu sykler har karbongafler som kan gi en smoothere tur.

Redigert av sveinaa; 12/04/2018 14:40.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Karbon vs alluminium [Re: Yrrah] #2476062 12/04/2018 15:41
123nils Offline
Ringrev
Ringrev
Sant nok.
Er mye styr å titte rundt. Og bortsett fra at Shim ano 105 funker for meg orker jeg rett å slett ikke å sette meg inn i jungelen av av alle specs.

Er jo en stor investering om jeg skal bruke rundt 20 lapper... men jeg kommer jo også langt med noe rimeligere.

SL haddd en Cuba Karbon til rundt 15... men den var drit stygg... fargemessig.

Burde kanskje satt meg inn i specs... men jeg skal jo ikke oppgrader noe... bare bytte ut slitedeler på sikt.

Re: Karbon vs alluminium [Re: Yrrah] #2476070 12/04/2018 16:25
A
anonym Offline
Besatt
Besatt
A
Mye religion og lite vitenskap i denne tråden.

Re: Karbon vs alluminium [Re: anonym] #2476072 12/04/2018 16:49
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: anonymous
Mye religion og lite vitenskap i denne tråden.

Ser frem til ditt vitenskaplige bidrag yes

Forresten, om man laster ned app for Grand Fondo Cycling Magazine, kan man i siste utgave lese en artig test av Endurace AL Disc 8.0 versus CF SL 8.0. Og gruppetest av 12 landeveissykler. Og Canyon Grail ICON_SMILE

Re: Karbon vs alluminium [Re: Yrrah] #2476078 12/04/2018 17:42
123nils Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg kjøpte cxen uten alt for mye research.. og veldig fornøyd med den.

Skal ikke forhaste... men everesten frister.

Re: Karbon vs alluminium [Re: 123nils] #2476089 12/04/2018 18:51
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: 123nils
...everesten frister.

Jeg er sikker på at du vil få stor glede av Everest Sempione 105.

Rammesettet er et par år gammelt og så vidt jeg kan se (?) er det alminnelige hurtigkoblinger/qr og ikke gjennomgående akslinger, slik standard er på nye landeveissykler med skiver. Det spiller liten rolle i praksis, men om du etter hvert fordyper deg i landeveissporten, vil du se at det er en eldre standard.

(Den tykke koblingen er ny standard - gir økt stivhet og sikkerhet og bidrar til mer nøyaktig plassering av skiven i bremsekaliperen.)

Sempione kommer også med 23 mm dekk. I dag velger de aller fleste 25 mm eller bredere. Enkelt å bytte dekk, men det blir noen hundrelapper for et godt sett. Kanskje bytter Sportslageret for deg uten å ta noe for oppgraderingen.

I denne klassen landeveissykler ville jeg også sett nærmere på tyske Cube sine modeller som selges bl.a. på Oslo Sportslager og G-Sport. Attain-serien minner om Everest Sempione - komfortabel og rask.

Merk at dersom du blir medlem av G-Sport sin kundeklubb, får du 20% avslag på første kjøp. Da kan du få Agree C:62 Disc med Shimano 105 for rundt kr. 13.600. Den er sammenlignbar med Sempione 105 og veier omtrent det samme, men er en moderne ramme med alle de siste standardene, også gjennomgående akslinger. 25 mm dekk.

Med klubbavslag kan også få Cube Agree C.62 Race med Ultegra-gruppe og DT Swiss-hjul for kr. 17.000. Også moderne ramme og 25 mm dekk. Det fremstår som et bedre kjøp enn Sempione 105 til lavere pris.

G-Sport sine priser på disse modellene er i utgangspunktet lave og med klubbrabatten ser det ut som meget gode kjøp. På den annen side vil du få mer profesjonell veiledning, hjelp til tilpasning og service på Sportslageret, det har også en verdi.

Har ingen erfaring med modellene, selv men ser at Bikeradar gir Agree-serien god omtale: Cube Agree C:62 Pro - A highly agreeable endurance ride.

Dessverre få eksemplarer igjen, men du kan finne dem i enkelte butikker.

Ellers bør du som nevnt over absolutt se på Caad12 Disc med 105 eller Ultegra. Anerkjent som en av de beste modellene generelt, og kanskje den beste i alu. Vet ikke om noen tilbud for øyeblikket.

I innleggene over snakket jeg varmt om landeveissykler med skiver og plass til bredere dekk, noe som gjør dem allsidige og godt egnet for både landevei og grus. Det gjelder særlig modeller som Canyon Endurace, Focus Paralane, Cannondale Synapse og Trek Domane. Også BMC Roadmachine, men den blir raskt over budsjettet ditt.

Re: Karbon vs alluminium [Re: Yrrah] #2476114 12/04/2018 20:50
123nils Offline
Ringrev
Ringrev
Mye fint her.

Hva kobling på hjul angår trudde jeg den slm går gjennom hjulet var hovedsaklig TS.... og at cx og racer hadde hurtigkobling.

Så som sagt e Cube Attain, karbon på SL... men den var så stygg i fargen at den vil jeg ikke ha.

Har ikke tenkt pp G-sport nå...siden jeg inbiller meg at "seriøse"sjapper er bedre..... men skal absolutt vurdere nå.

Jeg kjører 28 dekk på cx nå... og tester gjerne smalere.

Er ikke så opptatt av og lese meg opp på så mye... jeg vil bare sykle mye og langt...

Bruker heller 3 timer på å studere kart for å finne nye ruter enn å bruke 1 time for å lese om stem, lager og bolter.

Så lenge doningen ruller... og jeg vedlkeholder bra.. så er det "min greie"

Men takk for alle innspill. Ny sykkel skal det bli.

Re: Karbon vs alluminium [Re: sykkeloyvind] #2476127 12/04/2018 21:35
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: sykkeloyvind
Sitat: Sepeda
Håper du tester ut på grusturer også ICON_SMILE Min beskjedne erfaring er at tilbakemeldinger fra røft underlag over tid er mer merkbare på rammer av aluminium enn karbonrammer med vibrasjonsdemping. Spennende om kvalitetsrammer som Caad12 gir en mykere opplevelse,

Disse syklene er jo egentlig ikke så grus-orientert, de kommer levert med 25mm dekk, men grus, brostein og annet relevant underlag vil bli prøvd ja.
Hvis dekk-klaringen er forskjellig på de to rammene er jo det et poeng også - men da kun akkurat med Cannondales to varianter. Det kan være aktuelt å teste med 28mm.

Min caad levert med 25 mm transformerte seg fra et rullende torturkammer på den fineste asfalt til en hoovercraft klar for eventyr nesten uansett underlag med 28 mm conti GP
Helt uvirkelig hvor mye skarve 3 mm har å si.

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Karbon vs alluminium [Re: Sepeda] #2476139 13/04/2018 04:27
123nils Offline
Ringrev
Ringrev
...everesten frister.

Jeg er sikker på at du vil få stor glede av Everest Sempione 105.

Rammesettet er et par år gammelt og så vidt jeg kan se (?) er det alminnelige hurtigkoblinger/qr og ikke gjennomgående akslinger, slik standard er på nye landeveissykler med skiver. Det spiller liten rolle i praksis, men om du etter hvert fordyper deg i landeveissporten, vil du se at det er en eldre standard.

(Den tykke koblingen er ny standard - gir økt stivhet og sikkerhet og bidrar til mer nøyaktig plassering av skiven i bremsekaliperen.)

Sempione kommer også med 23 mm dekk. I dag velger de aller fleste 25 mm eller bredere. Enkelt å bytte dekk, men det blir noen hundrelapper for et godt sett. Kanskje bytter Sportslageret for deg uten å ta noe for oppgraderingen.

I denne klassen landeveissykler ville jeg også sett nærmere på tyske Cube sine modeller som selges bl.a. på Oslo Sportslager og G-Sport. Attain-serien minner om Everest Sempione - komfortabel og rask.

Merk at dersom du blir medlem av G-Sport sin kundeklubb, får du 20% avslag på første kjøp. Da kan du få Agree C:62 Disc med Shimano 105 for rundt kr. 13.600. Den er sammenlignbar med Sempione 105 og veier omtrent det samme, men er en moderne ramme med alle de siste standardene, også gjennomgående akslinger. 25 mm dekk.

Med klubbavslag kan også få Cube Agree C.62 Race med Ultegra-gruppe og DT Swiss-hjul for kr. 17.000. Også moderne ramme og 25 mm dekk. Det fremstår som et bedre kjøp enn Sempione 105 til lavere pris.

G-Sport sine priser på disse modellene er i utgangspunktet lave og med klubbrabatten ser det ut som meget gode kjøp. På den annen side vil du få mer profesjonell veiledning, hjelp til tilpasning og service på Sportslageret, det har også en verdi.

Har ingen erfaring med modellene, selv men ser at Bikeradar gir Agree-serien god omtale: Cube Agree C:62 Pro - A highly agreeable endurance ride.

Dessverre få eksemplarer igjen, men du kan finne dem i enkelte butikker.

Ellers bør du som nevnt over absolutt se på Caad12 Disc med 105 eller Ultegra. Anerkjent som en av de beste modellene generelt, og kanskje den beste i alu. Vet ikke om noen tilbud for øyeblikket.

I innleggene over snakket jeg varmt om landeveissykler med skiver og plass til bredere

dekk, noe som gjør dem allsidige og godt egnet for både landevei og grus. Det gjelder særlig modeller som Canyon Endurace, Focus Paralane, Cannondale Synapse og Trek Domane. Også BMC Roadmachine, men den blir raskt over budsjettet ditt.

Agree C:62 Race Disc på g-sport har ikke min str... om str er standrad.. jeg bør ha 50-51, men skal sjekke ut om det, og om de har andre str.

Og hvor i Oslo kan jeg se og prøve en CAAD-sykkel?

HVor avgjørende er hurtig vs gjennomgående kobling?

Hvor stor forskjell er det på de forskjellige hjulsettene der ute i min pris-klasse. Noen merker man bør styre unna. .... neppe stor betydning for meg dette.

Og har det vært så stor utvikling på rammer på 2 år at en 2 år gammel ramme er "out-of-date"... nekter å tro at det har betydning for meg

Redigert av 123nils; 13/04/2018 04:31.
Re: Karbon vs alluminium [Re: Yrrah] #2476140 13/04/2018 04:30
R
runeFK Offline
Avhengig
Avhengig
R
caad har de nok på anton sykkeldelisk i bogstadveien.

Jeg heier på NOTS, gjør du?
Re: Karbon vs alluminium [Re: Yrrah] #2476141 13/04/2018 04:35
123nils Offline
Ringrev
Ringrev
ser også Cannondale på Anton.... men ikke mindre en 54-ramme, og om rammer std. så blir det for stort.
Everest/Cube må jeg ha 50-51 sa de på SL og det er det jeg skal teste ut i dag.

og denne https://bull-ski-kajakk.no/SYKKEL/Sykler/Landeveissykkel/Specialized-Diverge-E5-Elite uten noe detaljer.

Redigert av 123nils; 13/04/2018 04:52.
Re: Karbon vs alluminium [Re: Yrrah] #2476143 13/04/2018 05:00
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Forskjellene vi har snakket om har knapt noen praktisk betydning og er på ingen måte avgjørende.

Du kan helt trygt velge Everest Sempione og få en topp sykkel. Viktigst er at du liker sykkelen - det vil gi mest glede og mest bruk yes Elegant er den også.

Siste sykkelen du nevnet - Diverge E5 Elite - er også en utmerket sykkel, men den har mekaniske bremser, ikke hydrauliske.

Re: Karbon vs alluminium [Re: Sepeda] #2476147 13/04/2018 05:48
123nils Offline
Ringrev
Ringrev
Forskjellene vi har snakket om har knapt noen praktisk betydning og er på ingen måte avgjørende.

Du kan helt trygt velge Everest Sempione og få en topp sykkel. Viktigst er at du liker sykkelen - det vil gi mest glede og mest bruk yes Elegant er den også.

Siste sykkelen du nevnet - Diverge E5 Elite - er også en utmerket sykkel, men den har mekaniske bremser, ikke hydrauliske.

Takker for det.. kunne sikkert googla..
Uansett svakt av Bull og ikke ha tekiske data.

Re: Karbon vs alluminium [Re: Yrrah] #2479546 27/04/2018 15:22
123nils Offline
Ringrev
Ringrev
x

Redigert av 123nils; 27/04/2018 16:59.
Re: Karbon vs alluminium [Re: Yrrah] #2479612 28/04/2018 04:52
123nils Offline
Ringrev
Ringrev

Re: Karbon vs alluminium [Re: 123nils] #2479661 28/04/2018 10:49
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Hei, Nils!

Frykter jeg bare forvirrer og forvansker, så hadde i grunnen ikke tenkt å kommentere mer, men siden du sendte PM med oppfordring ICON_SMILE

Merk at linkene her er et produsentens hjemmeside, der du finner bedre informasjon.

Fuji Roubaix 1.3 DISC
Rittsykkel med moderne og lett ramme i alu. Halvhydrauliske bremser (wire kombinert med hydraulikk i kaliper). Liker sykkelen, men ville ærlig talt valgt den bort siden den ikke har fullhydrauliske bremser.

Fuji Roubaix 1.1 Disc
Samme moderne og lette alu-ramme som 1.3, men hydrauliske bremser. Blanding av 105 og Ultegra. Tror dette kan være et godt valg om du vil ha en aggressiv rittsykkel, altså fremoverlent sittestilling, rask respons og kjapp styring.

Men i denne klassen ville jeg heller vurdert den meget anerkjente Cannondale Caad12 Disc 105. Finnes bl.a. hos Bike Brothers, Sykkelsenteret og Kjell Sykkel og Sport. Antar at Anton Sport får den inn igjen.

Cube Agree C:62 2017
Dette er en sykkel jeg har sansen for - moderne ramme i karbon med komfortgeometri og kvalitetskomponenter. Usikker på hvor brede dekk du får plass til, men vil anta 28 mm. Om du ikke vil ha enda større dekklaring med tanke på grus e.l., tror jeg dette vil være en ypperlig sykkel for deg. God pris, og meget god om du kan få rabatt via kundeklubben, om bare din størrelse er tilgjengelig.

Synapse Carbon Disc 105
Synapse er et ypperlig eksempel på den nyeste generasjonen allsidige landeveissykler. Geometri mellom tradisjonelle ritt- og komfortmodeller, vibrasjonsdemping i rammen, alle de siste standardene, oppgitt dekklaring for 32 mm og t.o.m. fester for heldekkende skjermer. Hydrauliske bremser. Om du vil ha en sykkel som takler det meste, på landevei og grus, er dette rette valget.

Det eneste skuffende er dekk Schwalbe Lugano - sykkelen fortjener bedre gummi.

Synapse Disc 105 SE
Samme geometri som sykkelen over, men i alu. I SE-serien har Cannondale gjort syklene mer eventyr- og grusvennlige ved å sette på lettere utveksling og slangeløse hjul med brede felger og bredere dekk. SE-serien er et utmerket valg om man skal sykle mye på variert underlag, men akkurat denne modellen har dessverre mekaniske skivebremser. Jeg ville ikke valgt den.

Av syklene over ville jeg altså holdt en knapp på Cube Agree C:62 eller Cannondale Synapse Carbon Disc, med Caad12 som et alternativ til Fuji Roubaix.

Et siste poeng, som du gjerne ikke vil høre, men like greit at du vet det: Syklene over er satt opp med hovedsakelig 105 5800. Shimano har nettopp kommet med ny 105 R7000 som i design og funksjon ligger nærmere ny Ultegra R8000. Den mest iøynefallende forskjellen er at nye 105 har hydrauliske hendler med tradisjonell utforming mens gamle 105 har hendler som er litt bredere og klumpete. Tilbakemeldinger er at gamle 105 hender fungerer godt for dem som har store hender, men mindre godt for dem som har mindre hender. Og så kan man ha forskjellige oppfatninger om utseendet.

Re: Karbon vs alluminium [Re: Yrrah] #2479675 28/04/2018 13:24
123nils Offline
Ringrev
Ringrev
Veldig fint svar og oppklarende. Da blir ting litt lettere i hodet. Takk

Re: Karbon vs alluminium [Re: 123nils] #2480797 03/05/2018 14:21
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Hei igjen!

Fikk noen spørsmål fra deg på PM som jeg velger å svare her, siden andre kan ha nyttige innspill og kommentarer.

Du spør om hvorfor jeg er skeptisk til Schwalbe Lugano, som Synapse Carbon Disc 105 er satt opp med. Og du spør om dekk for grussykling.

Jeg tror som nevnt at Synapse er en utmerket sykkel som takler det meste. Primært er det en meget anerkjent ramme, og det er det viktigste. Versjonen med 105 har for øvrig rimelige, men velfungerende komponenter.

Schwalbe Lugano-dekket er sikkert pålitelig og solid, men det er av en helt annen standard enn rammen. Det er et rimelig bruksdekk som ikke triller spesielt godt. Det er ingenting galt med å bruke dekket, men jeg synes det er som å sette billige høyttalere på et topp stereoanlegg ICON_SMILE

Se test av dekket her: Schwalbe Lugano.

Konklusjonen i testen er dessverre nedslående: Based on the rolling resistance test results, I just can't recommend the Schwalbe Lugano to anyone. These tires will seriously slow you down...

Heldigvis er ikke nye dekk nødvendigvis så dyre. Vil anbefale landeveisdekk som f.eks. Schwalbe One 28 mm eller Continental Grand Prix 4000S II 28 mm. Kanskje kan du få nye dekk inkludert i prisen, om du spør.

Om du vil ha dekk som fungerer godt både på asfalt og grus, vil jeg foreslå Schwalbe G-One Speed 30 mm. Jeg bruker selv dette dekket til alt. Det ruller like godt som rene landeveisdekk på asfalt og har litt ekstra grep og soliditet for grussykling.

Om du vil ha dekk med grovere mønster, er det gjerne cx/krossdekk du får plass til i Synapse. Jeg har ikke fulgt med på utviklingen her de siste årene, men vil tro at dekk som helt nye Schwalbe X-One Speed eller det litt grovere X-One Allround vil fungere godt. Begge er 33 mm.

Jeg vet ikke, men regner med at du ikke får plass til rene grusdekk på 35 mm. Om du skulle få plass, er Schwalbe G-One Allround 35 mm et godt alternativ.

For alle de nevnte Schwalbe-dekkene anbefaler jeg Evolution-utgaven, som har lettere og mykere gummi med tettere vev (høyere EPI - Ends Per Inch) og dermed gir mindre rullemotstand, bedre grep og en mer behagelig opplevelse enn de rimeligere Performance-utgavene.

Schwalbe G-One og X-One er i utgangspunktet beregnet for slangeløst oppsett, men fungerer også med slange.

Schwalbe One er laget for slange. Ingen grunn til å kjøpe slangeløse Pro One dersom du bruker slange.

Andre har gjerne forslag til andre dekk fra andre merker/produsenter.

Lykke til!

Re: Karbon vs alluminium [Re: Yrrah] #2480837 03/05/2018 18:47
123nils Offline
Ringrev
Ringrev
Takker, og jeg formulerte meg kanskje feil.

Jeg har en CX (som til nå har vært landeveissykkel med 28-dekk) som nå skal bli grusveisykkel med 32-dekk. (erstatte terrengsykkel)... eller bruke TS når jeg vet at jeg skal sykle på partier som er litt ukurante.

Synapsen (som nå er bestilt så jeg kan prøve ut først) skal kun brukes på asfalt med 25-dekk uten mønster.

Redigert av 123nils; 03/05/2018 18:48.
Re: Karbon vs alluminium [Re: 123nils] #2480846 03/05/2018 19:23
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Skjønner - beklager ICON_SMILE Anbefalingene om dekk blir for så vidt det samme på cx'n.

Men:

Jeg ville absolutt satt på 28-30 mm dekk på en sykkel som Synapse.

Synapse er designet med tanke på brede dekk, med hele 32 mm dekklaring. Toppmodellene av Synapse, herunder sykler som er priset nærmere kr. 100.000, kommer med 28 mm dekk. Testene er enstemmig positive til brede dekk. Se f.eks. i Cycling Weekly: Stability and smoothness are very good indeed, something which I feel is really enhanced by the wide 28mm tyres fitted to our test bikes.

Brede dekk gir mindre rullemotstand, bedre grep i svinger, bedre komfort og gjør sykkelen mer allsidig, noe som samlet motiverer til lengre og raskere turer.

De rimeligere modellene kommer med 25 mm dekk, men dette er enkle bruksdekk for å senke prisen.

Og som nevnt tror jeg du går glipp av mange gode opplevelser ved ikke å bruke Synapse på grusturer, om ikke på den groveste grusen. Synapse vil åpenbart være både raskere, mer spenstig og mer behagelig enn alu-cx'n ICON_SMILE Jeg sier ikke dette ut fra prinsipp, men etter flere års erfaring med markasykling på cx, eventyrsykkel og landeveissykkel.

Landeveisykkel på landevei og cx på grus er den gamle oppskriften vi alle pleide å følge - ingen grunn til det med den nye generasjonen moderne landeveissykler som Synapse.

Men dette er bare min personlige kjepphest - gjør selvsagt som du vil! yes

Re: Karbon vs alluminium [Re: Yrrah] #2480850 03/05/2018 19:33
123nils Offline
Ringrev
Ringrev
Da bare flytter jeg over 28-dekka fra CXen.. penger spart.
Kjøpe CXen i sin tid (2015).. da landeveissykler med skivebrems var litt for dyre for mitt budsjett. Men steike å jeg gleder meg nå... CXen har funka som gull til ørten-vis av mil på asfalten... men en dedikert karbon-racer vil gjøre det hakke bedre tror jeg.

https://bikeshop.no/sykkelkomponenter/de...956-p0000125891
vil være bra deal for grusveier?

Redigert av 123nils; 03/05/2018 19:36.
Re: Karbon vs alluminium [Re: 123nils] #2480917 04/05/2018 07:54
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Schwalbe X-One Speed vil være bra deal for grusveier?

Dette er et raskt krossdekk med beskjedent mønster i rullebanen og sideknaster. Jeg har ikke prøvd dekket, men vil tro at det fungerer godt på grus og mindre krevende terreng. Ikke egnet for gjørme.

Men om du skal sette cx opp som primært grussykkel, ville jeg valgt bredest mulige dekk, forslagsvis G-One Allround eller G-One Bite. Det er ingen grunn til å holde seg til 33 mm dekk med mindre du skal sykle krossritt med begrensning på dekkbredde.

F.eks. Trek har valgt G-One Allround 35 mm på sin nye grussykkel Checkpoint. Om du får plass til 40 mm, kommer dekket nå med lekker skinwall. G-One Allround ruller overraskende godt på både grus og landevei, men har beskjedent mønster. Dersom du er vant med terrengdekk på grus, bør du huske på at grepet i svinger er noe mindre med raskt grusdekk. Se test av dekket her.

Canyon har valgt grovere G-One Bite 40 mm på sin nye Grail. Jeg har ingen erfaring med dekket, men ut fra omtale, antar jeg at grepet er bedre, men rullemotstanden høyere. Schwalbe kaller det et dekk for off-road bruk, altså nærmere et terrengdekk enn G-One Allround.

Finnes selvsagt alternativer til Schwalbe. F.eks. Cannondale har satt opp sine krossykler SuperX og CaadX for grusbruk (SE Collection) med WTB Riddler 37 mm.

Re: Karbon vs alluminium [Re: Yrrah] #2481000 04/05/2018 12:48
vviz Offline
Ivrig
Ivrig
Når jeg kjøpte CX'en min kom den med 33mm Mudwrestler-dekk fra Maxxis. Hadde veldig godt grep på løs grus i marka med de. Men skiftet de nesten umiddelbart over til G-one Allround 35mm Tubeless. Jeg er superfornøyd med disse på alt annet enn snø/is.

De ruller superbra på asfalt, og de gir meg mer enn tilstrekkelig feste på grusveier i marka. Festet i marka er dog ikke i nærheten av hva de grovere Mudwrestler-dekkene med store sideknaster gjorde, men det kompromisset er jeg villig til å ta for å få såpass lav rullemotstand som G-one gir meg.

Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt)
Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
Re: Karbon vs alluminium [Re: Sepeda] #2481102 04/05/2018 20:03
123nils Offline
Ringrev
Ringrev
Schwalbe X-One Speed vil være bra deal for grusveier?

Dette er et raskt krossdekk med beskjedent mønster i rullebanen og sideknaster. Jeg har ikke prøvd dekket, men vil tro at det fungerer godt på grus og mindre krevende terreng. Ikke egnet for gjørme.

Men om du skal sette cx opp som primært grussykkel, ville jeg valgt bredest mulige dekk, forslagsvis G-One Allround eller G-One Bite. Det er ingen grunn til å holde seg til 33 mm dekk med mindre du skal sykle krossritt med begrensning på dekkbredde.

F.eks. Trek har valgt G-One Allround 35 mm på sin nye grussykkel Checkpoint. Om du får plass til 40 mm, kommer dekket nå med lekker skinwall. G-One Allround ruller overraskende godt på både grus og landevei, men har beskjedent mønster. Dersom du er vant med terrengdekk på grus, bør du huske på at grepet i svinger er noe mindre med raskt grusdekk. Se test av dekket her.

Canyon har valgt grovere G-One Bite 40 mm på sin nye Grail. Jeg har ingen erfaring med dekket, men ut fra omtale, antar jeg at grepet er bedre, men rullemotstanden høyere. Schwalbe kaller det et dekk for off-road bruk, altså nærmere et terrengdekk enn G-One Allround.

Finnes selvsagt alternativer til Schwalbe. F.eks. Cannondale har satt opp sine krossykler SuperX og CaadX for grusbruk (SE Collection) med WTB Riddler 37 mm.

Hva du kan..... (og hav jeg kunne ha kunnet om jeg hadde gjort noe mer enn å bare sykle)....

Syntes https://goo.gl/SniUXC (G-one) ser litt "pysete" ut med tanke på mønster.. men tar de bra på grus... så jeg kan stå å trå opp bratte grusbakker uten å spinne er jo det ganske viktig.
Har hatt ulike dekk på TS.... og noen har funka bedre enn andre... husker ikke helt merke/modell nå, men vet at det kan være forskjell.

Hva bredde angår er jeg jo ganske blank... jeg har bare tenkt at siden jeg skal bruke CXen til grusveier... og asfaltetapper til/fra skauen. Så da tenker jeg at at 32 (som jeg hadde i "slicks" første 2 år på cx) ville holde... for da er det jo også artigere med asfalten på grusturene... men om du mener at jeg bør gå litt opp for å få bedre grusopplevelser må jo det vurderes.

Og skal ikke sykle stier, gjørme, regn, vinter, søle etc.... sykler når det er tørt.... og grus.
En og annen grov kjerrevei, men da bruker jeg heller TS på de turene.

Re: Karbon vs alluminium [Re: 123nils] #2481109 04/05/2018 20:22
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Brede grusdekk i klassen vi snakker om ruller bedre på asfalt enn tradisjonelle krossdekk, så det behøver du ikke bekymre deg for. Som nevnt setter alle de store produsentene bredere dekk på sykler beregnet for grus/eventyrsykling.

Overgangen fra terrengdekk til grusdekk krever tilvenning og en litt annen teknikk. Ja, man må f.eks. ha mer vekt på bakhjulet for å få grep oppover. De første turene vil du kunne oppleve at du spinner når du står og trår. Men til gjengjeld har man stor moro på flaten og nedover, dypt i bukken.

Re: Karbon vs alluminium [Re: Yrrah] #2481235 05/05/2018 20:23
123nils Offline
Ringrev
Ringrev
Takk igjen o store guru

Re: Karbon vs alluminium [Re: vviz] #2481237 05/05/2018 20:28
123nils Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: vviz
Når jeg kjøpte CX'en min kom den med 33mm Mudwrestler-dekk fra Maxxis. Hadde veldig godt grep på løs grus i marka med de. Men skiftet de nesten umiddelbart over til G-one Allround 35mm Tubeless. Jeg er superfornøyd med disse på alt annet enn snø/is.

De ruller superbra på asfalt, og de gir meg mer enn tilstrekkelig feste på grusveier i marka. Festet i marka er dog ikke i nærheten av hva de grovere Mudwrestler-dekkene med store sideknaster gjorde, men det kompromisset er jeg villig til å ta for å få såpass lav rullemotstand som G-one gir meg.

HVor dårlig er feste i marka? Så mye at det er kjiåt å sykle på grusveier?

Side 2 av 3 1 2 3

Moderator  support