Hjelp en tubeless-novise
|
Re: Hjelp en tubeless-novise
[Re: RoyE]
21/08/2017 10:09
|
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Schwalbe Pro One 25 mm: Fikk noe som liknet en sigepungtering langs "Sykkelvei Nelaug-Arendal" @blandeveiTM på fredag. Fikk hjelp, dvs. guffepåfyll, og kaffe, på den veldig hyggelige sykkelsjappa som selger Spesh og Giant i Arendal (-Syklet du DEN veien med DEN sykkelen???). Dro rett ned til Pollen og spiste lunch, så antakelig fikk ikke guffa gjort jobben, for på veien videre tilbake til Borøy i styrtregnet måtte jeg ta fram min Silca Tattico et par ganger. På hytta fikk dekket 30 ml Hutchinson-guffe gjennom ventilstammen. Da ble det bra.  Digger slangeløst.
|
|
|
21/08/2017 17:56
|
lancepants
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Men funker det å fylle på med guffe for å tette et lite hull når man ikke får trykk på dekket?
|
|
|
08/09/2017 11:35
|
Byråkratsiggen
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Hei! Jeg har nylig montert pro one tubeless easy dekkene til Schwalbe i 28mm på et sett Easton ea 90 rt tubeless ready hjulsett. Ingen problem å pumpe opp dekkene med vanlig gulvpumpe, like enkelt som å pumpe en vanlig slange. Men bakdekket poppet ikke like mye som fordekket, og er nesten luftomt etter 24 timer, fordekket holder bedre på lufta. Spørsmålet er om dette er OK, og at det vil tette seg og fungere fint om jeg nå fyller guffe i dekkene og pumper dem opp på nytt?
Hilsen Sigurd
|
|
|
08/09/2017 12:24
|
aug11x
Besatt
|
Besatt
Med guffe holder det tett :-)
|
|
|
09/09/2017 20:09
|
Byråkratsiggen
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Fylte guffe i dekkene i gå kveld, var litt hard på (guffe)flaska, så det ble en hel flaske doc blue 60ml i det første dekket, hadde tenkt å ha 30ml i hvert av dekkene. Heldigvis hadde jeg to flasker, så da klinte jeg til med en hel flaske i det andre dekket også. Nå har det gått et døgn, og dekkene holder lufta suverent. Hva slags trykk vil dere anbefale? Jeg veier rundt 78kg eller så. Har syklet på conti gp 4000s II 25mm de siste to årene, har brukt 6/6,5 bak, og 6/5,5 foran. Har til gode å oppleve snake bite (bank i bordet). Holder forøvrig til i Belgia for tiden, fantastisk land å sykle i,men veikvaliteten er horribel, det rister så og si kontinuerlig (sykler på en CAAD 10), så jeg har konkludert med at 28mm burde være standard bredden på dekk her nede, og så vurdere å gå enda breiere til brosteinsrittene. Det går fint med 25mm på brosteinen, har selv syklet Flandern rundt med det, men det er neppe det mest effektive
|
|
|
10/09/2017 18:13
|
Magnoos
Ringrev
|
Ringrev
Har hatt litt trøbbel med at bakhjulet mister luft litt sånn random, har hele tiden mistenkt at ventilen bak har vært synderen (stan´s tubelessventil på DT swiss RR 21 hjulsett). Andre som har vært utsatt for dette?
Har om dagen strammet jeg nok litt for mye, og dro ventilen gjennom felgbunnen, ganske døvt. Har nå bestilt et par DT swiss ventiler, og håper at disse passer bedre.
Specialized Phenom 155 mm kjøpes
|
|
|
[Re: Magnoos]
11/09/2017 07:03
|
Mr.Jacobsen
Ringrev
|
Ringrev
Jeg fikk ikke ordentlig tett på rr21 med stans-ventiler, mens dt sine egne derimot gjorde det til en smal sak å få tett. Så tror definitivt du er inne på noe.
|
|
|
03/12/2017 10:32
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Mens jeg nipper til en kopp kaffe, skuer utover snødekte Sørkedalen og leser det estetiske mesterverket som er siste Landevei  kan jeg ikke dy meg for å tipse om artikkelen "Gjør det selv: Den enkle oppskriften for å sette opp slangeløse dekk hjemme i stuen". Har selv kjørt slangeløst de siste sesongene, men fikk uansett noen aha-opplevelser. Også nyttig test av slangeløse dekk fra Compass, Hutchinson, Vee Tire og selvsagt Schwalbe. Både denne og tidligere utgaver av Landevei kan som kjent leses digitalt om du tegner abonnement
|
|
|
08/12/2017 15:08
|
TNO
Avhengig
|
Avhengig
Plundret fælt med pro one på unaas felger. Enkelt å få på dekka, og dekka poppet på plass, men det var et stykke på 20cm hvor dekka poppet på skjevt. Dvs at kanttråden ikke var jevn rundt hele felgen. Hadde ikke nubbsjangs med Airshot, men etter gjentatte forsøk på bensinstasjon poppet det på hele veien. Brukte såpevann og alt. Det virker som om dekket er er veldig stramt akkurat der hvor det poppet på skjevt. Hva kan det komme av?
|
|
|
31/03/2018 19:44
|
RoyE
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Jeg gleder meg til den dagen jeg opplever slangeløst som enkelt. Når jeg først har fått det på er det fint altså, men det er bare klin å få det på og få det tett. Ettersom sykkelen har stått mer eller mindre siden november tenkte jeg at jeg skulle etterfylle litt guffe. Jeg sjekker youtube, joda, dette er såre enkelt, bare fjern ventilkjernen og hell innpå guffe. Tømmer hjulet for luft, fjerner ventilhetten, dekket smeller og bærer seg. Jeg fyller guffe og kan bare glemme å få dekket pumpet opp igjen, dekket tar ikke luft. Skal det være slik? Nå blir det full runde med kompressor, såpevann og fandens oldemor igjen.
#10 It never gets easier, you just go faster. Strava
|
|
|
31/03/2018 19:59
|
TNO
Avhengig
|
Avhengig
Vært på Mallorca nå i en uke. Etter 5 sykkeldager med slangeløst oppsett begynte forhjulet å lekke luft sånn plutselig. Pumpa opp med vanlig pumpe til 7 bar, men etter noen minutter var det tomt igjen. Måtte til slutt sette inn slange. Det virka som om det begynte å lekke luft rundt felgkanten. Det var ingen skade eller noe slikt på felgen. Det var skikkelig digg med slangeløst, men Jeg synes det er noe usikkert med hele opplegget med slangeløst. Er ikke noe problem å sette inn slange, men det er noe jævlig søl som du ikke skal ha på klærne dine. Du må ha med slange, CO2 for å poppe dekket, dekkspak, dynoplug e.l., kanskje en liten fille og en slump med guffe. Da synes jeg det blir litt mye styr for litt ekstra komfort. Punkteringsikkerheten er jeg usikker på. I vårt reisefølge på 10 personer var det kun jeg som hadde flatt dekk. De andre i reisefølget ble ikke overbevist.
|
|
|
31/03/2018 20:11
|
RoyE
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Som sagt, jeg er godt fornøyd når ting først er på plass. Deilig å kjøre på, og problemer med at luft forsvinner har jeg ikke opplevd. Men det er et svare strev å sette opp skiten. Og dette nå ble veldig frustrerende. Det skal lissom være så enkelt, en bitteliten kjapp sak, men det ender med masse, masse plunder og heft en ikke hadde regnet med.
|
|
|
31/03/2018 20:16
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Jeg har ti tommeltotter, så før jeg gikk over til slangeløst oppsett, kjøpte jeg like godt en Bontrager Flash Charger. Både oppsett og etterfylling går som en drøm. Søl har jeg aldri opplevd. Om du hadde bodd i Oslo, skulle du gjerne fått låne pumpen  Har heller aldri opplevd hverken lekkasje eller punktering på noen av mine kombinasjoner av felg (DT Swiss, Stan's Notubes og Unaas) og dekk (Schwalbe Pro One, G-One Allround og G-One Speed) og guffe Notubes/Schwalbe, men har tro på at Sahmurai Sword fikser evt. punkteringer. Forholder meg til slange kun på vinteren, siden det dessverre ikke finnes slangeløse piggdekk. Med egnede felger og dekk satt opp skikkelig, er jeg langt tryggere på slangeløst oppsett enn slange. @TNO - vet du hvilken felg, dekk, felgtape, ventil og guffe som var brukt på sykkelen din?
|
|
|
[Re: Sepeda]
31/03/2018 20:26
|
RoyE
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Og dette gjør det ikke mindre frustrerende!
Ikke opplevd søl??! Altså her er det guffe og såpe overalt når jeg holder på.
Som det jeg skulle gjøre nå. Etterfylle. Dekket slipper rundt hele veien når luften går ut, guffe renner/tyter ut, og det blir selvsagt søl når ny helles inn. Jeg trodde (muligens i min villfarelse) at dekket skulle holde seg på plass nå da jeg slapp ut luften, det har tross alt stått problemfritt nå siden slutten av september, men niks. Og hva gjør pumpen du linker til som ikke en kraftig kompressor gjør?
|
|
|
31/03/2018 20:27
|
TNO
Avhengig
|
Avhengig
Har ikke problemer lenger med å sette opp dekka slangeløst, men fikk ny utfordring ved at felgen plutselig begynte å lekke uten at det er punktering. Kan virke som om dekket har sluppet litt på felgen. Merkelig at dekket har vært tett i to uker og så begynner å lekke? Hadde minst 60ml i dekka også. Dette gjør meg usikker
|
|
|
31/03/2018 20:29
|
TNO
Avhengig
|
Avhengig
Dette er Unaas AS-10 med schwalbe tape, Doc blue guffe, pro one og ventiler kjøpt hos Unaas
|
|
|
31/03/2018 21:00
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Dekket slipper rundt hele veien når luften går ut, guffe renner/tyter ut, og det blir selvsagt søl når ny helles inn. Jeg har som sagt ti tommeltotter og den minste justering er en utfordring, men uansett - kjapt om hvordan jeg unngår søl: Ved oppsett kan man som kjent enten helle guffen direkte inn dekket eller fylle på guffe gjennom ventil, etter at kjernen er skrudd ut - slik som vist her: How To Fit Road Tubeless Tyres. Jeg har valgt den første fremgangsmåten. Jeg arbeider hele dekket inn i felgen med unntak av en glipe. Jeg holder hjulet loddrett når jeg fyller på guffen gjennom glipen nederst slik at guffen lander i selve dekket. Snurrer siden hjulet rundt slik at guffen holder seg i dekket mens glipen stilles øverst, og dytter siden inn siste dekkant. Når jeg fyller på luft, står dekket loddrett med ventil øverst. Guffen er følgelig nederst, trygt inne i dekket. Intet søl når dekket blåses opp. Ved behov etterfyller jeg guffe gjennom ventil. Jeg trodde (muligens i min villfarelse) at dekket skulle holde seg på plass nå da jeg slapp ut luften, det har tross alt stått problemfritt nå siden slutten av september, men niks. Mine dekk holder seg på plass, men det avhenger av bredde og utforming av felg versus bredde og utforming av dekk. Det finnes for øvrig forskjellige standarder og enkelte slangeløse felger og dekk fungerer ikke optimalt sammen. Og hva gjør pumpen du linker til som ikke en kraftig kompressor gjør? Det kan jeg ikke svare på, registrerer kun at den fungerer utmerket. Trykket er ikke så høyt at guffen spruter, men tilstrekkelig til at dekket popper på - som vist på terrengdekk her: Bontrager Flash Charger Sealing up Tubeless Tire. Topeak Joe Blow Booster skal være enda bedre. Bruker forresten Schwalbe Easy Fit på dekkantene for å sikre at dekket popper på plass. Mindre søl og bedre funksjon enn såpevann. Dette er Unaas AS-10 med schwalbe tape, Doc blue guffe, pro one og ventiler kjøpt hos Unaas Ok. Hm... Burde fungere. Har selv Unaas AS-20 med Notubes-tape, Doc Blue-guffe, Notubes-ventiler og G-One Speed. Vet at verkstedet slet med å sette det opp, men det gikk helt greit hjemme. Eneste problem var en viss lekkasje ved ventil, men litt ekstra guffe og risting løste problemet. Håper du får orden på det.
|
|
|
31/03/2018 21:08
|
TNO
Avhengig
|
Avhengig
Jeg gir ikke opp. Skal demontere alt og prøve på nytt på den felgen som ikke er tett
|
|
|
[Re: TNO]
31/03/2018 21:13
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Husk at etter at guffen er fylt på og dekket er blåst opp og ristet godt, bør visstnok hjulet ligge flatt en god stund for at guffen skal fordele seg og tette langs hele felgen. Det er et tips jeg plukket opp fra Notubes. Jeg lar det gjerne ligge flatt 10-15 minutter, snur det og lar det ligge i nye 10-15 minutter, og sjekker deretter om det er lekkasjer.
Nå utvikler heldigvis teknologien seg og det blir nok enklere etter hvert, ettersom slangeløst oppsett for landevei blir mer utbredt og industrien forhåpentligvis blir enig om standarder.
|
|
|
01/04/2018 07:44
|
RoyE
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Phew. Etter en natt med grubling gikk det nå som en lek. Med gulvpumpen! Under forsøkene i går kveld blåste dekket seg opp og poppet med en gang når jeg fylte luft uten ventilkjernen med kompressoren. Men som sagt var det ikke snakk om at det gikk når jeg skrudde kjernen inn igjen. Det slo meg plutselig at det kunne være trøbbel med kjernen, og så sannelig. Da jeg tittet nøye etter var denne full av stivnet guffe, og det var ikke rare luften det var mulig å få gjennom der... Ny kjerne lokalisert og skrudd inn, dekket blåste seg opp umiddelbart, litt risting, også var det tett. Opplevelsen av at slangeløst er enkelt var ikke så langt unna allikevel  Takk for trøstende ord og gode tips, Sepeda.
|
|
|
01/04/2018 17:17
|
joje
Ivrig
|
Ivrig
Er det flere utgaver av Schwalbe Pro One?
Jeg ser at mine ikke har teksten «Pro», men en sort P på hvit bakgrunn mellom Schwalbe og One. Jeg var ganske sikker på at mine var Proutgaven, dvs klare for slangeløst oppsett. De står i boden og klargjør seg nå....
|
|
|
[Re: joje]
01/04/2018 17:37
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
P på hvit bakgrunn står for Performance. Det er en rimeligere gummitype som ikke er laget for slangeløst oppsett. Pro One er laget for slangeløst oppsett. One er laget for slange. Men begge dekk er Evo-versjon med 1 på hvit bakgrunn, ikke P. Det samme gjelder den opprinnelige One, som var slangeløs. Schwalbe lager så vidt jeg vet ingen av dekkene i Performance, men jeg vet at det forekommer enkelte rimelige OEM-versjoner av Schwalbe-dekk. Hvor kjøpte du dekkene?
|
|
|
01/04/2018 18:37
|
joje
Ivrig
|
Ivrig
Disse fulgte med min Focus Paralane. Focus har mye OEM versjoner av hjul og annet utstyr, tydeligvis også dekk.
Skal ta en titt på dekkene senere i kveld, men de vil da neppe fungere slangeløst.
|
|
|
08/04/2018 12:46
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Driver på med vårpussen. Har satt opp henholdsvis Schwalbe G-One Speed og G-One Allround slangeløst på Unaas AS 20 med ytre mål 24,8 mm og indre mål 19 mm. Dekkene sitter trangt på felgen og kan potensielt være krevende å få på plass. Vil benytte anledningen til igjen å berømme Crankbrothers Speedier Lever som gjør oppsettet til en lek. Spaken gir god beskyttelse for knokene og endene kan brukes slik (se merking 1 og 2): For å ta av dekk: Dytt dekkantene løs fra felgen. Plasser ende nr. 1 av spaken under dekkanten, løft opp dekkanten og dra rundt felgen. Dekket løsner. For å sette på dekk: Plasser ende nr. 2 av spake mellom felgkant og dekkant. Dra rundt felgen for å føre dekkanten inn i felgen. Dersom siste del av dekk-kanten er vanskelig å få på: Plasser ende nr. 1 av spake mellom felgkant og dekk-kant. Løft opp dekkanten og benn den inn mot felgen. Den siste biten faller på plass i felgen. Alt dette kan selvsagt også gjøres ved hånd uten spake, om dekket ikke er for gjenstridig. Oppsettet gikk som en lek med Bontrager Flash Charger. Merker meg at dekkene sitter på felgen uten noen lekkasje selv uten guffe, men jeg fyller på med guffe for å få punkteringssikkerheten som guffen gir. En ventilkjerne hadde for øvrig fått noe guffe i seg og luften gikk tregere, noe som gjør det vanskeligere å poppe dekket. Skiftet kjernen. Noen som vet hvordan man effektivt får ut rester av guffe i ventilkjernen?
|
|
|
20/05/2018 07:27
|
hrukin
Besatt
|
Besatt
Ser ikke helt for meg å ha den på ryggen når jeg er ute på tur. Fin til hjemmebruk, men får du en rift som guffa ikke tetter så du må sette inn en slange, så sliter du igjen. Tenkte heller denne kunne være en fin investering for trening.
Squadra Amarone Ciclismo e Vini
|
|
|
[Re: hrukin]
21/05/2018 19:04
|
vortex surfer
Ivrig
|
Ivrig
Jeg punkterte på mine tubless dekk i morges når jeg trillet (!!?) sykkelen ned til asfalten (veien var nygruset og svært løs) Skikkelig god start på en noen og tyve mils hjemtur.. Guffen spruter og jeg spinner hjulet for å tette , og etter et par minutter er det tett:-) par jukk med minipumpe og avgårde med meg:-) Helt totalt fantastisk genialt. Nå kan jeg ikke se hvor hullet var, så det er vel fikset;-)
|
|
|
[Re: vortex surfer]
18/06/2018 04:28
|
vortex surfer
Ivrig
|
Ivrig
Og derr sviktet tubless/guffen meg:-( Punktering etter en liten mil, og guffen ville ikke tette... Hullet var et par millimeter, og det var et fremmed objekt der som jeg pillet ut. Etter å vinket hade til gruppen prøver jeg gang på gang å pumpe og snurre hjul. Må redigere og hive i slange, for å toppe gleden så er ventilen en cm for kort... Taxi hjem, av med dekk for å konstatere at guffen er blitt til tynn hinne inni hele dekket og knapt flytende masse igjen. Vasket reint og pumper og ny guffe. Da popper og tettet det umiddelbart. Min lærepenge er reinstaler tubless hver 2-3 mnd. (Og dekket skal jeg bytte, det var ganske slitt etter ett år)
|
|
|
28/06/2018 10:17
|
mpe
Avhengig
|
Avhengig
Sykla på jobb idag og parkerte sykkel, med tubeless oppset, på utsiden av bygning i solvegg. Ved lunsj tider kommer jeg ut og skal sykle til kantine bygget, så var f**n meg framhjulet tomt for luft, og guffe renner ut. Går ut fra at det har noe med sommer tempen å gjøre. Noen som har opplevd dette i varmen før?
|
|
|
20/08/2018 13:52
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
En liten betraktning: Man hører ofte at slangeløse dekk må pumpes oftere enn dekk med slange for å opprettholde lufttrykket. Det stemmer jo. Men det er ikke nødvendigvis så ille som man får inntrykk av. Gjorde et lite eksperiment i forrige uke. Startet turen på mandag med 70 psi bak og 65 psi foran. På søndag, etter rundt 70 mil på asfalt og grus, var trykket falt til henholdsvis 55 og 50 psi. Merkbart fall på 15 psi, men ikke så dramatisk som jeg hadde trodd etter såpass lang tid/tur. Poenget er at tap av trykk ikke burde holde noen borte fra slangeløst oppsett  Oppsettet var altså Schwalbe G-One Speed 30 mm på Unaas AS-20 med Stan's gule tape, DT Swiss-ventiler (tror jeg) og standard Orange Seal.
|
|
|
|
|