Neon her som har erfaringer/kunnskaper om dette? Enten som bruker eller ansatt?
I min forrige jobb var jeg innleid på "try & hire"-basis. Ordningen var forsåvidt grei nok, men jeg hadde ALDRI signert den kontrakta med mindre jeg visste at det ansettelsesforholdet var midlertidig. I tillegg var jeg nokså desperat da det kun var få uker til jeg hadde stått uten jobb fordi min daværende jobb ble outsourcet.
Det var opp til flere klausuler som gjorde at jeg kunne bli bedt om å gå på dagen. Som f. eks. hvis jeg sjekket privat e-post eller leste en nettavis i arbeidstiden.
Ved ett tilfelle var jeg syk og tok en egenmelding på tre dager. Jeg ga beskjed på dag 1 til både vikarbyrå og stedet jeg jobbet 100%. De 2 påfølgende dagene ga jeg beskjed til oppdragsgiver. Da jeg var tilbake på jobb ga jeg beskjed også til vikarbyrået om at jeg var tilbake på jobb. Dette resulterte i trekk i lønn på 2 dager.
Hvis jeg kom 10 minutter for sent på jobb uten å gi beskjed til vikarbyrået så risikerte jeg også å bli sagt opp på dagen. Til tross for at jeg ga beskjed til oppdragsgiver.
Heldigvis var det også en dårlig kontrakt som gjorde at jeg kunne slå til og gå "på dagen" når jeg fikk et jobb-tilbud som stod mer til min kompetanse i tillegg til å spare meg for 16 mil med reising hver dag.