Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 24 av 49 1 2 22 23 24 25 26 48 49

Derfor er jeg imot el-sykler på sti.

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: Flo] #2472703 27/03/2018 17:24
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 13,406
Tange Offline
Flittig Bie
Offline
Flittig Bie
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 13,406
Sitat: Flo
Biler kjører på veien. Fulldempede el-motorsykler er laget for og markedføres mot bruk i skogen på sti. Det er en ganske klar differanse der. Fartsgrensen for biler er dessuten passelig godt regulert. Vi har fartsgrenser, fotobokser, fartskontroller, sivile og uniformerte politibiler, høye bøter for ikke å nevne registreringsplikt, forsikringsplikt og kjøreopplæring! Ser du for deg at vi skal ha samme kontrollbehov i skogen?
Du ser jo også hvor utbredt trimming av mopeder er. Tror knapt det finnes en moped i Norge som ikke har effektanlegg. Så moralen for å tøye denne strikken er allerede passelig tynnslitt.
Motocross sykler lager høy lyd og har et distinkt utseende de fleste kjenner til, og mange vet at disse er forbudte i skogen, derfor er terskelen for å kjøre ut i nordmarka med disse veldig høy. En el-motorsykkel er lydløs, og man kan ikke ved å se på en el-motorsykkel vite om den ligger over eller under tillat effekt. Nettopp derfor er det fristende og lett for den som ønsker det å ta med seg en slik kreasjon ut i skogen uten noen reell fare for å bli tatt.


Og hva trur du har ført til et godt regelverk rundt kjøring med bil?
Bilen ble fra starten forbudt som satans verk, bilen ble 'allemanseie' og måtte etterhvert reguleres inn med regler, lover og førerkort eller fra før første bil ble sluppet ut på veien ble alt til punkt og prikke fastlagt i lover og regler.

Jeg trur det er veldig vanlig at lovverket henger etter ved stortsett enhver utvikling i samfunnet

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: erikskon] #2472705 27/03/2018 17:43
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 1,124
Flo Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 1,124
Jeg skjønner veldig godt behovet for å regulere bilkjøringen. Det er jo nettopp hele poenget mitt. Og nå som elektriske motorsykler har fått frislipp inn i skogen risikerer vi at det samme behovet for regulering må bli gjeldende i skogen også. Skal vi ha egne fartsgrenser og fotobokser etc. på stien plutselig?

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: erikskon] #2472747 27/03/2018 21:51
Registrert: Jun 2013
Innlegg: 2,118
vids Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Jun 2013
Innlegg: 2,118
Elektriske motorsykler er ikke lov på sti.
Ikke elektriske mopeder heller for den saks skyld.


..Megatower v2..
::Vidar::
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: erikskon] #2472749 27/03/2018 22:25
Registrert: Oct 2007
Innlegg: 1,350
eldo472 Offline
Veteran
Offline
Veteran
Registrert: Oct 2007
Innlegg: 1,350
Er det dette som er begrepene?
Pedelec 250 w max 25 km/h( el-sykkel), s-pedelec max 45 km/t(el-moped), lett el-motorsykkel opp til 11 kw, tung el-motor sykkel over 11 kw.
Kun pedelec som er lov på sti og vei i utmark.
Alt uten om pedelec må registreres, forsikres og er for tiden fritatt for moms og engangsavgift.

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: eldo472] #2472752 27/03/2018 23:22
Registrert: Aug 2004
Innlegg: 4,626
RoyK Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Aug 2004
Innlegg: 4,626
Sitat: eldo472
Er det dette som er begrepene?
Pedelec 250 w max 25 km/h( el-sykkel), s-pedelec max 45 km/t(el-moped), lett el-motorsykkel opp til 11 kw, tung el-motor sykkel over 11 kw.
Kun pedelec som er lov på sti og vei i utmark.
Alt uten om pedelec må registreres, forsikres og er for tiden fritatt for moms og engangsavgift.


Bortsett fra i Marka-lova, da, hvor alt elektrifisert er forbudt utafor veiene

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: erikskon] #2472767 28/03/2018 06:54
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 347
Langbein Rise Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 347
OG så må man regne med at det dukker opp surrehuer som dette som ødelegger for alle andre (artikkelen er skriver racer / mountainbike):
https://www.aftenposten.no/verden/i/21J31y/Svensk-racer-elsyklet-i-nesten-100--med-darlige-bremser


Langbein Rise
- lykken er en sykkelbar sti i sola
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: erikskon] #2472793 28/03/2018 08:46
Registrert: Nov 2008
Innlegg: 788
K
Kjetil307 Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
K
Registrert: Nov 2008
Innlegg: 788
Kjekt å kunne ta motorveien til jobb,Men sånne ødelegger dessverre for mange.

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: Langbein Rise] #2472806 28/03/2018 09:46
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 3,121
K
knutspeed Offline
Besatt
Offline
Besatt
K
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 3,121
Sitat: Langbein Rise
OG så må man regne med at det dukker opp surrehuer som dette som ødelegger for alle andre (artikkelen er skriver racer / mountainbike):
https://www.aftenposten.no/verden/i/21J31y/Svensk-racer-elsyklet-i-nesten-100--med-darlige-bremser


Hadde i min ungdom en Puch Maxi med trimsett. Den gjorde nesten 80 km/t, og hadde bremser på nivå med en DBS kombi (type Jøs, navbremser). Det var derfor viktig med riktig skotøy: om du skulle stoppe fikk du ca 75% mer bremseeffekt ved å plante begge føttene i bakken.
Den hadde også pedaler.

Resten av ped'en var ikke dimensjonert for 80cc og slike vanvittige hastigheter, og demonterte seg selv fortløpende inntil jeg ikke orket å skru mer.

The more things change, the more they stay the same.

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: knutspeed] #2472827 28/03/2018 10:59
Registrert: Aug 2004
Innlegg: 4,626
RoyK Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Aug 2004
Innlegg: 4,626
Sitat: knutspeed
Sitat: Langbein Rise
OG så må man regne med at det dukker opp surrehuer som dette som ødelegger for alle andre (artikkelen er skriver racer / mountainbike):
https://www.aftenposten.no/verden/i/21J31y/Svensk-racer-elsyklet-i-nesten-100--med-darlige-bremser


Hadde i min ungdom en Puch Maxi med trimsett. Den gjorde nesten 80 km/t, og hadde bremser på nivå med en DBS kombi (type Jøs, navbremser). Det var derfor viktig med riktig skotøy: om du skulle stoppe fikk du ca 75% mer bremseeffekt ved å plante begge føttene i bakken.
Den hadde også pedaler.

Resten av ped'en var ikke dimensjonert for 80cc og slike vanvittige hastigheter, og demonterte seg selv fortløpende inntil jeg ikke orket å skru mer.

The more things change, the more they stay the same.


hm… jeg ble frastælt en sånn en…

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: RoyK] #2472837 28/03/2018 11:40
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 3,121
K
knutspeed Offline
Besatt
Offline
Besatt
K
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 3,121
Sitat: RoyK


hm… jeg ble frastælt en sånn en…


Trodde ikke folk innrømte eierskap av slike. Jeg var ihvertfall ikke kuleste gutten i gata den gangen. Inntil jeg fant trimsett i Amsterdam.. ;D

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: Flo] #2472844 28/03/2018 12:30
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 13,406
Tange Offline
Flittig Bie
Offline
Flittig Bie
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 13,406
Sitat: Flo
Jeg skjønner veldig godt behovet for å regulere bilkjøringen. Det er jo nettopp hele poenget mitt. Og nå som elektriske motorsykler har fått frislipp inn i skogen risikerer vi at det samme behovet for regulering må bli gjeldende i skogen også. Skal vi ha egne fartsgrenser og fotobokser etc. på stien plutselig?


Ikke sikkert at du faktisk skjønner hva jeg snakker om; siden du nevner 'elektriske motorsykler' høres du ut som de som klassifiserte biler som satans verk.

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: erikskon] #2472873 28/03/2018 17:15
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 1,124
Flo Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 1,124
Kan godt hende jeg ikke skjønner hva du snakker om. Jeg vet ikke hva jeg hadde tenkt om jeg levde ved innførselen av bilen. Jeg håper og tror at jeg hadde ønsker den velkommen. Bilen er udiskutabelt en nyttig vidreutvikling fra hest og kjerre. I de mest tette byområdene har den dog utspilt sin rolle og blir skvist ut.

Jeg mener dessuten ikke at el-sykler er satans verk. På de riktige arenaene er el-sykkel en fantastisk oppfinnelse. En hver biltur som erstattes av en tur på elsykkel er en seier for oss alle. Om det er til butikken, jobb eller barnehage etc.

Men stisykling er ikke nyttetransport, og jeg ser ikke hvordan stisykling blir bedre av å innføre motor.

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: erikskon] #2472877 28/03/2018 17:39
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 13,406
Tange Offline
Flittig Bie
Offline
Flittig Bie
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 13,406
Neida, men du kaller dem elektriske motorsykler og vi har alt et lovverk som definerer dem annerledes, ikke ulikt det som skjedde da bilen ble 'allemanseie'.

Sikkert masse å finne om hvordan bilen ble mottatt:

https://dangerousminds.net/comments/100_...he_introduction

Og akkurat som vi ikke definerer tillatt bruksområde til biler (det er lov å bare kjøre en tur eller besøke tanta som bor i neste blokk) så definerer vi ikke bruksområdet til elsykler (det er lov å bare sykle en tur).

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: erikskon] #2473000 29/03/2018 14:46
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 417
S
Simonuno Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
S
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 417
Er for el-sykkel men mot folk som ikke skjønt at det finnes en egen aktivitet på Strava for E-bike. Kanskje litt Strava nerd selv til tider men som i sport generelt, #rideclean så får vi som er nerder uten motor konkurrere på samme forutsettninger.
Vet også at det finnes folk som er flinke på å bruke riktig aktivitet så det er ikke et stikk til dere!

Redigert av Simonuno; 29/03/2018 14:47.

@simon.j.johansson

Merida Ninety-Six 8000
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: erikskon] #2473137 31/03/2018 15:59
Registrert: May 2013
Innlegg: 1,348
T
TrondAM Offline
Veteran
Offline
Veteran
T
Registrert: May 2013
Innlegg: 1,348
Typisk.."det er alt elsyklar med 500w i bruk så då kan vi like gjerne gjere det lovleg"-argumentasjon https://www.bitbike.no/vil-tillate-elsykler-med-500-watt-motor-i-danmark/

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: Flo] #2473163 31/03/2018 19:48
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 6,389
simenf Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 6,389
Sitat: Flo
Men stisykling er ikke nyttetransport, og jeg ser ikke hvordan stisykling blir bedre av å innføre motor.

Nå argumenterer du fra ditt ståsted, for andre ser det nødvendigvis ikke likt ut. Men det er ingen god grunn for et forbud. Men det er likevel godt skrevet!


SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: TrondAM] #2473200 01/04/2018 08:58
Registrert: May 2009
Innlegg: 9,144
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
F
Registrert: May 2009
Innlegg: 9,144
Sitat: TrondAM
Typisk.."det er alt elsyklar med 500w i bruk så då kan vi like gjerne gjere det lovleg"-argumentasjon https://www.bitbike.no/vil-tillate-elsykler-med-500-watt-motor-i-danmark/



45 km/h och 500 watt på sykkelveier tror jag inte är någon bra ide (men det skulle göra el-sykkel till ett väldigt bra transport medel i många områden).

edit: För transport skulle jag gärna se en lösning där man får cykla i 45 km/h på vanliga veier men bara 25-30 km/h på cykelveier. Det finns ju en del ställen där det skulle underlätta väldigt mycket om man kunde ta cykeln (eller mopeden) på sykkelveien relativt korta sträckor.

Redigert av fredriks; 01/04/2018 09:09.
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: TrondAM] #2473201 01/04/2018 09:04
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda Offline
Marka-speider
Offline
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sitat: TrondAM
Typisk.."det er alt elsyklar med 500w i bruk så då kan vi like gjerne gjere det lovleg"-argumentasjon https://www.bitbike.no/vil-tillate-elsykler-med-500-watt-motor-i-danmark/.

I Amsterdam har man allerede gått lengre:



Introducing the self-driving bicycle in the Netherlands

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: Flo] #2473202 01/04/2018 09:05
Registrert: May 2009
Innlegg: 9,144
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
F
Registrert: May 2009
Innlegg: 9,144
Sitat: Flo

Men stisykling er ikke nyttetransport, og jeg ser ikke hvordan stisykling blir bedre av å innføre motor.


Stisykling är ju redan i många områden utför orienterat där folk flest tar sig sakta opp och syklar raskt ned. Hvis det är målet så är ju en motor en enorm fördel för att ta sig raskare opp och/eller ta sig opp på ett morsomare sätt.

Det är väl det vi ser i alperna där transporten väl ofta är långa och branta grusveier för att kunna cykla sti ned igjen.

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: erikskon] #2473435 02/04/2018 18:04
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda Offline
Marka-speider
Offline
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Gjelder ikke spesifikt stisykling, men for meg som ikke har satt meg inn i teknologien bak elsykler, gjør denne artikkelen det mer forståelig hvorfor jeg ser stadig flere som kommer i voldsomt tempo med oppreist rygg og kadens på 20 langs veier og sykkel/gangstier - og etter hvert stier?

Å kjøpe elsykkel med 45-grense og bruke den på lovlig vis betyr ekstra bryderi. Derfor velger mange å justere syklene sine selv. Utstyret selges åpenlyst - og helt lovlig.


Fartsgale elsyklister trimmer syklene sine selv

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: Sepeda] #2473480 02/04/2018 21:06
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
olechr Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
Sitat: Sepeda
Gjelder ikke spesifikt stisykling, men for meg som ikke har satt meg inn i teknologien bak elsykler, gjør denne artikkelen det mer forståelig hvorfor jeg ser stadig flere som kommer i voldsomt tempo med oppreist rygg og kadens på 20 langs veier og sykkel/gangstier - og etter hvert stier?

Å kjøpe elsykkel med 45-grense og bruke den på lovlig vis betyr ekstra bryderi. Derfor velger mange å justere syklene sine selv. Utstyret selges åpenlyst - og helt lovlig.


Fartsgale elsyklister trimmer syklene sine selv


På sti vil dette ikke være det samme problemet. For 25km/t på sti er allerede fort. Og oppover bakkene skal du jobbe selv på de enkleste stiene for å klare å holde 25 km/t. Når jeg kjører intervaller på elsykkel oppover ligger jeg da på ca 21-22 km/t og da i sone 3-4 puls.


Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: Sepeda] #2473510 03/04/2018 06:41
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Offline
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
Sitat: Sepeda
Gjelder ikke spesifikt stisykling, men for meg som ikke har satt meg inn i teknologien bak elsykler, gjør denne artikkelen det mer forståelig hvorfor jeg ser stadig flere som kommer i voldsomt tempo med oppreist rygg og kadens på 20 langs veier og sykkel/gangstier - og etter hvert stier?

Å kjøpe elsykkel med 45-grense og bruke den på lovlig vis betyr ekstra bryderi. Derfor velger mange å justere syklene sine selv. Utstyret selges åpenlyst - og helt lovlig.


Fartsgale elsyklister trimmer syklene sine selv
Vanlige motorer med 250W klarer ikke å holde så høy fart særlig lenge i motbakker, siden de går varme og kutter. Jeg har en Bosch Performance Line på longtailen, og den kutter turboen i oppoverbakken etter kort tid, og jeg må slite en del mer. Har start med bratt oppoverbakke fra jobb, som ikke er noe særlig å starte uten oppvarming.


-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: erikskon] #2473515 03/04/2018 06:58
Registrert: Mar 2017
Innlegg: 562
G
gutt45kg Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
G
Registrert: Mar 2017
Innlegg: 562
Hva med stibygging, veilbygging etc. i marka? Ved Hvervenbukta er det satt opp hopp og man driver utstrakt veibygging. Ganske stor slitasje over alt. Hva er værre med en elsykkel på sti?

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: gutt45kg] #2473524 03/04/2018 07:29
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 5,584
erikskon Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 5,584
Sitat: gutt45kg
Hva med stibygging, veilbygging etc. i marka? Ved Hvervenbukta er det satt opp hopp og man driver utstrakt veibygging. Ganske stor slitasje over alt. Hva er værre med en elsykkel på sti?


Ja, og hva med at de bare skal fiske opp all makrellstørja som endelig kommer tilbake til norske farvann? Er ikke det til større byrde for biologisk mangfold enn elsykkel på sti? Bare spør jeg altså ICON_SMILE

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: erikskon] #2474052 04/04/2018 21:27
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 442
noblefart Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 442
Pust erikskon, Pust - og ta en bolle ICON_SMILE


Vennlig hilsen, Noblefart
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: Sepeda] #2474510 06/04/2018 12:07
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda Offline
Marka-speider
Offline
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979

Enda et grettent innlegg litt på siden av tema:

På dagens pendlertur fra Sørkedalen til Oslo sentrum i litt vårsnø, så jeg kun to andre syklister.

Den første var på elsykkel - i veibanen. Holdt enkelt følge med bilene med en svært beskjeden kadens. Ingen skilter, lys, mopedhjelm e.l.

Den andre var også på elsykkel. Denne karen hadde ingen kadens overhodet og slappet godt av med bena i ro mens han føk i vei langs gang- og sykkelsti. Terrengsykkel. forresten. Derfor muligens en viss relevans for tråden.

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: Sepeda] #2474512 06/04/2018 12:12
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
olechr Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
Sitat: Sepeda

Enda et grettent innlegg litt på siden av tema:

På dagens pendlertur fra Sørkedalen til Oslo sentrum i litt vårsnø, så jeg kun to andre syklister.

Den første var på elsykkel - i veibanen. Holdt enkelt følge med bilene med en svært beskjeden kadens. Ingen skilter, lys, mopedhjelm e.l.

Den andre var også på elsykkel. Denne karen hadde ingen kadens overhodet og slappet godt av med bena i ro mens han føk i vei langs gang- og sykkelsti. Terrengsykkel. forresten. Derfor muligens en viss relevans for tråden.


Jeg så en på terrengsykklist som kjørte på rødt lys. Derfor bør alle terrengsykler forbys i trafikken. Ikke bare de som bryter loven. ;-)


Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: olechr] #2474517 06/04/2018 12:22
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda Offline
Marka-speider
Offline
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
ICON_SMILE

Mitt poeng er at vi har all grunn til å frykte, endog anta, at trimming av elsykler vil bli massivt omfattende. Det er allerede i dag åpenbart i hverdagen, som anekdotisk bekreftet på dagens pendlertur ICON_SMILE

Mens man tidligere trimmet sykkelen ved hjelp av dyre deler i karbon og titan og lange økter på rulla i vintermørket, kan man nå enkelt fjerne sperrer eller på annet vis trimme motoren og bli så rask og sprek man bare vil.

Å tro at dette ikke også vil gjelde mange terrengsykler som brukes i utmark er dessverre naivt. Begrensningene som ligger i lover og reguleringer vil ikke bli respektert.

Da blir løsningen enten bare å akseptere det, eller at reguleringene tilpasses realitetene, m.a.o. at man tillater høyere effekt og hastighet.

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: Sepeda] #2474524 06/04/2018 12:55
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 3,121
K
knutspeed Offline
Besatt
Offline
Besatt
K
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 3,121
Sitat: Sepeda
ICON_SMILE

Da blir løsningen enten bare å akseptere det, eller at reguleringene tilpasses realitetene, m.a.o. at man tillater høyere effekt og hastighet.


Er vel heller ingen aldersgrense på elsykkel inntil videre. Når jeg var 16 var det skikkelig superstraffbart å ha en moped med effektpotte. Da var du i tillegg avhengig av å unngå kontroller, da du kunne få relativt drøye bøter for manglende lys eller slitt bakdekk.

Nå kan jeg snart i prinsippet utstyre 12-åringen med en elsykkel som er mye raskere enn min moped var, samtidig som den har dårligere bremser, kjipe dekk, ikke noe lys og poden kan i tillegg kjøre den uten hjelm, også på gangsti.

Teknologi FTW...

Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti. [Re: Sepeda] #2474535 06/04/2018 13:41
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
olechr Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
Sitat: Sepeda
ICON_SMILE

Mitt poeng er at vi har all grunn til å frykte, endog anta, at trimming av elsykler vil bli massivt omfattende. Det er allerede i dag åpenbart i hverdagen, som anekdotisk bekreftet på dagens pendlertur ICON_SMILE

Mens man tidligere trimmet sykkelen ved hjelp av dyre deler i karbon og titan og lange økter på rulla i vintermørket, kan man nå enkelt fjerne sperrer eller på annet vis trimme motoren og bli så rask og sprek man bare vil.

Å tro at dette ikke også vil gjelde mange terrengsykler som brukes i utmark er dessverre naivt. Begrensningene som ligger i lover og reguleringer vil ikke bli respektert.

Da blir løsningen enten bare å akseptere det, eller at reguleringene tilpasses realitetene, m.a.o. at man tillater høyere effekt og hastighet.


Er ikke helt sant det du sier. Du kan ikke trimme vanlige sykler til å bli så sprek du vil. En bosch motor feks kan du få til å ikke låse, men det er uansett begrenset hvor fort 250watt tar deg.

Ja du kan kjøpe en sprekere sykkel som ikke er lov. Som det meste annet her i verden.


Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Side 24 av 49 1 2 22 23 24 25 26 48 49

Moderator  support