Derfor er jeg imot el-sykler på sti.
|
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti.
[Re: Flo]
#2472703
27/03/2018 17:24
|
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 13,406
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 13,406 |
Biler kjører på veien. Fulldempede el-motorsykler er laget for og markedføres mot bruk i skogen på sti. Det er en ganske klar differanse der. Fartsgrensen for biler er dessuten passelig godt regulert. Vi har fartsgrenser, fotobokser, fartskontroller, sivile og uniformerte politibiler, høye bøter for ikke å nevne registreringsplikt, forsikringsplikt og kjøreopplæring! Ser du for deg at vi skal ha samme kontrollbehov i skogen? Du ser jo også hvor utbredt trimming av mopeder er. Tror knapt det finnes en moped i Norge som ikke har effektanlegg. Så moralen for å tøye denne strikken er allerede passelig tynnslitt. Motocross sykler lager høy lyd og har et distinkt utseende de fleste kjenner til, og mange vet at disse er forbudte i skogen, derfor er terskelen for å kjøre ut i nordmarka med disse veldig høy. En el-motorsykkel er lydløs, og man kan ikke ved å se på en el-motorsykkel vite om den ligger over eller under tillat effekt. Nettopp derfor er det fristende og lett for den som ønsker det å ta med seg en slik kreasjon ut i skogen uten noen reell fare for å bli tatt. Og hva trur du har ført til et godt regelverk rundt kjøring med bil? Bilen ble fra starten forbudt som satans verk, bilen ble 'allemanseie' og måtte etterhvert reguleres inn med regler, lover og førerkort eller fra før første bil ble sluppet ut på veien ble alt til punkt og prikke fastlagt i lover og regler. Jeg trur det er veldig vanlig at lovverket henger etter ved stortsett enhver utvikling i samfunnet
|
|
|
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti.
[Re: erikskon]
#2472705
27/03/2018 17:43
|
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 1,124
Flo
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 1,124 |
Jeg skjønner veldig godt behovet for å regulere bilkjøringen. Det er jo nettopp hele poenget mitt. Og nå som elektriske motorsykler har fått frislipp inn i skogen risikerer vi at det samme behovet for regulering må bli gjeldende i skogen også. Skal vi ha egne fartsgrenser og fotobokser etc. på stien plutselig?
|
|
|
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti.
[Re: erikskon]
#2472747
27/03/2018 21:51
|
Registrert: Jun 2013
Innlegg: 2,118
vids
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Jun 2013
Innlegg: 2,118 |
Elektriske motorsykler er ikke lov på sti. Ikke elektriske mopeder heller for den saks skyld.
..Megatower v2.. ::Vidar::
|
|
|
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti.
[Re: erikskon]
#2472749
27/03/2018 22:25
|
Registrert: Oct 2007
Innlegg: 1,350
eldo472
Veteran
|
Veteran
Registrert: Oct 2007
Innlegg: 1,350 |
Er det dette som er begrepene? Pedelec 250 w max 25 km/h( el-sykkel), s-pedelec max 45 km/t(el-moped), lett el-motorsykkel opp til 11 kw, tung el-motor sykkel over 11 kw. Kun pedelec som er lov på sti og vei i utmark. Alt uten om pedelec må registreres, forsikres og er for tiden fritatt for moms og engangsavgift.
|
|
|
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti.
[Re: eldo472]
#2472752
27/03/2018 23:22
|
Registrert: Aug 2004
Innlegg: 4,626
RoyK
Besatt
|
Besatt
Registrert: Aug 2004
Innlegg: 4,626 |
Er det dette som er begrepene? Pedelec 250 w max 25 km/h( el-sykkel), s-pedelec max 45 km/t(el-moped), lett el-motorsykkel opp til 11 kw, tung el-motor sykkel over 11 kw. Kun pedelec som er lov på sti og vei i utmark. Alt uten om pedelec må registreres, forsikres og er for tiden fritatt for moms og engangsavgift. Bortsett fra i Marka-lova, da, hvor alt elektrifisert er forbudt utafor veiene
|
|
|
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti.
[Re: erikskon]
#2472793
28/03/2018 08:46
|
Registrert: Nov 2008
Innlegg: 788
Kjetil307
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Nov 2008
Innlegg: 788 |
Kjekt å kunne ta motorveien til jobb,Men sånne ødelegger dessverre for mange.
|
|
|
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti.
[Re: Langbein Rise]
#2472806
28/03/2018 09:46
|
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 3,121
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 3,121 |
Hadde i min ungdom en Puch Maxi med trimsett. Den gjorde nesten 80 km/t, og hadde bremser på nivå med en DBS kombi (type Jøs, navbremser). Det var derfor viktig med riktig skotøy: om du skulle stoppe fikk du ca 75% mer bremseeffekt ved å plante begge føttene i bakken. Den hadde også pedaler. Resten av ped'en var ikke dimensjonert for 80cc og slike vanvittige hastigheter, og demonterte seg selv fortløpende inntil jeg ikke orket å skru mer. The more things change, the more they stay the same.
|
|
|
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti.
[Re: knutspeed]
#2472827
28/03/2018 10:59
|
Registrert: Aug 2004
Innlegg: 4,626
RoyK
Besatt
|
Besatt
Registrert: Aug 2004
Innlegg: 4,626 |
Hadde i min ungdom en Puch Maxi med trimsett. Den gjorde nesten 80 km/t, og hadde bremser på nivå med en DBS kombi (type Jøs, navbremser). Det var derfor viktig med riktig skotøy: om du skulle stoppe fikk du ca 75% mer bremseeffekt ved å plante begge føttene i bakken. Den hadde også pedaler. Resten av ped'en var ikke dimensjonert for 80cc og slike vanvittige hastigheter, og demonterte seg selv fortløpende inntil jeg ikke orket å skru mer. The more things change, the more they stay the same. hm… jeg ble frastælt en sånn en…
|
|
|
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti.
[Re: RoyK]
#2472837
28/03/2018 11:40
|
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 3,121
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 3,121 |
hm… jeg ble frastælt en sånn en…
Trodde ikke folk innrømte eierskap av slike. Jeg var ihvertfall ikke kuleste gutten i gata den gangen. Inntil jeg fant trimsett i Amsterdam.. ;D
|
|
|
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti.
[Re: Flo]
#2472844
28/03/2018 12:30
|
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 13,406
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 13,406 |
Jeg skjønner veldig godt behovet for å regulere bilkjøringen. Det er jo nettopp hele poenget mitt. Og nå som elektriske motorsykler har fått frislipp inn i skogen risikerer vi at det samme behovet for regulering må bli gjeldende i skogen også. Skal vi ha egne fartsgrenser og fotobokser etc. på stien plutselig? Ikke sikkert at du faktisk skjønner hva jeg snakker om; siden du nevner 'elektriske motorsykler' høres du ut som de som klassifiserte biler som satans verk.
|
|
|
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti.
[Re: erikskon]
#2472873
28/03/2018 17:15
|
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 1,124
Flo
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 1,124 |
Kan godt hende jeg ikke skjønner hva du snakker om. Jeg vet ikke hva jeg hadde tenkt om jeg levde ved innførselen av bilen. Jeg håper og tror at jeg hadde ønsker den velkommen. Bilen er udiskutabelt en nyttig vidreutvikling fra hest og kjerre. I de mest tette byområdene har den dog utspilt sin rolle og blir skvist ut.
Jeg mener dessuten ikke at el-sykler er satans verk. På de riktige arenaene er el-sykkel en fantastisk oppfinnelse. En hver biltur som erstattes av en tur på elsykkel er en seier for oss alle. Om det er til butikken, jobb eller barnehage etc.
Men stisykling er ikke nyttetransport, og jeg ser ikke hvordan stisykling blir bedre av å innføre motor.
|
|
|
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti.
[Re: erikskon]
#2472877
28/03/2018 17:39
|
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 13,406
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 13,406 |
Neida, men du kaller dem elektriske motorsykler og vi har alt et lovverk som definerer dem annerledes, ikke ulikt det som skjedde da bilen ble 'allemanseie'. Sikkert masse å finne om hvordan bilen ble mottatt: https://dangerousminds.net/comments/100_...he_introductionOg akkurat som vi ikke definerer tillatt bruksområde til biler (det er lov å bare kjøre en tur eller besøke tanta som bor i neste blokk) så definerer vi ikke bruksområdet til elsykler (det er lov å bare sykle en tur).
|
|
|
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti.
[Re: erikskon]
#2473000
29/03/2018 14:46
|
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 417
Simonuno
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 417 |
Er for el-sykkel men mot folk som ikke skjønt at det finnes en egen aktivitet på Strava for E-bike. Kanskje litt Strava nerd selv til tider men som i sport generelt, #rideclean så får vi som er nerder uten motor konkurrere på samme forutsettninger. Vet også at det finnes folk som er flinke på å bruke riktig aktivitet så det er ikke et stikk til dere!
Redigert av Simonuno; 29/03/2018 14:47.
@simon.j.johansson
Merida Ninety-Six 8000
|
|
|
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti.
[Re: Flo]
#2473163
31/03/2018 19:48
|
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 6,389
simenf
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 6,389 |
Men stisykling er ikke nyttetransport, og jeg ser ikke hvordan stisykling blir bedre av å innføre motor. Nå argumenterer du fra ditt ståsted, for andre ser det nødvendigvis ikke likt ut. Men det er ingen god grunn for et forbud. Men det er likevel godt skrevet!
SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen
Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
|
|
|
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti.
[Re: TrondAM]
#2473200
01/04/2018 08:58
|
Registrert: May 2009
Innlegg: 9,144
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: May 2009
Innlegg: 9,144 |
45 km/h och 500 watt på sykkelveier tror jag inte är någon bra ide (men det skulle göra el-sykkel till ett väldigt bra transport medel i många områden). edit: För transport skulle jag gärna se en lösning där man får cykla i 45 km/h på vanliga veier men bara 25-30 km/h på cykelveier. Det finns ju en del ställen där det skulle underlätta väldigt mycket om man kunde ta cykeln (eller mopeden) på sykkelveien relativt korta sträckor.
Redigert av fredriks; 01/04/2018 09:09.
|
|
|
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti.
[Re: TrondAM]
#2473201
01/04/2018 09:04
|
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979 |
|
|
|
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti.
[Re: Flo]
#2473202
01/04/2018 09:05
|
Registrert: May 2009
Innlegg: 9,144
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: May 2009
Innlegg: 9,144 |
Men stisykling er ikke nyttetransport, og jeg ser ikke hvordan stisykling blir bedre av å innføre motor. Stisykling är ju redan i många områden utför orienterat där folk flest tar sig sakta opp och syklar raskt ned. Hvis det är målet så är ju en motor en enorm fördel för att ta sig raskare opp och/eller ta sig opp på ett morsomare sätt. Det är väl det vi ser i alperna där transporten väl ofta är långa och branta grusveier för att kunna cykla sti ned igjen.
|
|
|
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti.
[Re: erikskon]
#2473435
02/04/2018 18:04
|
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979 |
Gjelder ikke spesifikt stisykling, men for meg som ikke har satt meg inn i teknologien bak elsykler, gjør denne artikkelen det mer forståelig hvorfor jeg ser stadig flere som kommer i voldsomt tempo med oppreist rygg og kadens på 20 langs veier og sykkel/gangstier - og etter hvert stier? Å kjøpe elsykkel med 45-grense og bruke den på lovlig vis betyr ekstra bryderi. Derfor velger mange å justere syklene sine selv. Utstyret selges åpenlyst - og helt lovlig.Fartsgale elsyklister trimmer syklene sine selv
|
|
|
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti.
[Re: Sepeda]
#2473480
02/04/2018 21:06
|
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
olechr
More than words
|
More than words
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570 |
Gjelder ikke spesifikt stisykling, men for meg som ikke har satt meg inn i teknologien bak elsykler, gjør denne artikkelen det mer forståelig hvorfor jeg ser stadig flere som kommer i voldsomt tempo med oppreist rygg og kadens på 20 langs veier og sykkel/gangstier - og etter hvert stier? Å kjøpe elsykkel med 45-grense og bruke den på lovlig vis betyr ekstra bryderi. Derfor velger mange å justere syklene sine selv. Utstyret selges åpenlyst - og helt lovlig.Fartsgale elsyklister trimmer syklene sine selv På sti vil dette ikke være det samme problemet. For 25km/t på sti er allerede fort. Og oppover bakkene skal du jobbe selv på de enkleste stiene for å klare å holde 25 km/t. Når jeg kjører intervaller på elsykkel oppover ligger jeg da på ca 21-22 km/t og da i sone 3-4 puls.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti.
[Re: Sepeda]
#2473510
03/04/2018 06:41
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748 |
Gjelder ikke spesifikt stisykling, men for meg som ikke har satt meg inn i teknologien bak elsykler, gjør denne artikkelen det mer forståelig hvorfor jeg ser stadig flere som kommer i voldsomt tempo med oppreist rygg og kadens på 20 langs veier og sykkel/gangstier - og etter hvert stier? Å kjøpe elsykkel med 45-grense og bruke den på lovlig vis betyr ekstra bryderi. Derfor velger mange å justere syklene sine selv. Utstyret selges åpenlyst - og helt lovlig.Fartsgale elsyklister trimmer syklene sine selv Vanlige motorer med 250W klarer ikke å holde så høy fart særlig lenge i motbakker, siden de går varme og kutter. Jeg har en Bosch Performance Line på longtailen, og den kutter turboen i oppoverbakken etter kort tid, og jeg må slite en del mer. Har start med bratt oppoverbakke fra jobb, som ikke er noe særlig å starte uten oppvarming.
|
|
|
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti.
[Re: erikskon]
#2473515
03/04/2018 06:58
|
Registrert: Mar 2017
Innlegg: 562
gutt45kg
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: Mar 2017
Innlegg: 562 |
Hva med stibygging, veilbygging etc. i marka? Ved Hvervenbukta er det satt opp hopp og man driver utstrakt veibygging. Ganske stor slitasje over alt. Hva er værre med en elsykkel på sti?
|
|
|
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti.
[Re: gutt45kg]
#2473524
03/04/2018 07:29
|
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 5,584
erikskon
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 5,584 |
Hva med stibygging, veilbygging etc. i marka? Ved Hvervenbukta er det satt opp hopp og man driver utstrakt veibygging. Ganske stor slitasje over alt. Hva er værre med en elsykkel på sti? Ja, og hva med at de bare skal fiske opp all makrellstørja som endelig kommer tilbake til norske farvann? Er ikke det til større byrde for biologisk mangfold enn elsykkel på sti? Bare spør jeg altså 
|
|
|
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti.
[Re: erikskon]
#2474052
04/04/2018 21:27
|
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 442
noblefart
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 442 |
Pust erikskon, Pust - og ta en bolle 
Vennlig hilsen, Noblefart
|
|
|
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti.
[Re: Sepeda]
#2474510
06/04/2018 12:07
|
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979 |
Enda et grettent innlegg litt på siden av tema: På dagens pendlertur fra Sørkedalen til Oslo sentrum i litt vårsnø, så jeg kun to andre syklister. Den første var på elsykkel - i veibanen. Holdt enkelt følge med bilene med en svært beskjeden kadens. Ingen skilter, lys, mopedhjelm e.l. Den andre var også på elsykkel. Denne karen hadde ingen kadens overhodet og slappet godt av med bena i ro mens han føk i vei langs gang- og sykkelsti. Terrengsykkel. forresten. Derfor muligens en viss relevans for tråden.
|
|
|
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti.
[Re: Sepeda]
#2474512
06/04/2018 12:12
|
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
olechr
More than words
|
More than words
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570 |
Enda et grettent innlegg litt på siden av tema: På dagens pendlertur fra Sørkedalen til Oslo sentrum i litt vårsnø, så jeg kun to andre syklister. Den første var på elsykkel - i veibanen. Holdt enkelt følge med bilene med en svært beskjeden kadens. Ingen skilter, lys, mopedhjelm e.l. Den andre var også på elsykkel. Denne karen hadde ingen kadens overhodet og slappet godt av med bena i ro mens han føk i vei langs gang- og sykkelsti. Terrengsykkel. forresten. Derfor muligens en viss relevans for tråden. Jeg så en på terrengsykklist som kjørte på rødt lys. Derfor bør alle terrengsykler forbys i trafikken. Ikke bare de som bryter loven. ;-)
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti.
[Re: olechr]
#2474517
06/04/2018 12:22
|
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979 |
 Mitt poeng er at vi har all grunn til å frykte, endog anta, at trimming av elsykler vil bli massivt omfattende. Det er allerede i dag åpenbart i hverdagen, som anekdotisk bekreftet på dagens pendlertur  Mens man tidligere trimmet sykkelen ved hjelp av dyre deler i karbon og titan og lange økter på rulla i vintermørket, kan man nå enkelt fjerne sperrer eller på annet vis trimme motoren og bli så rask og sprek man bare vil. Å tro at dette ikke også vil gjelde mange terrengsykler som brukes i utmark er dessverre naivt. Begrensningene som ligger i lover og reguleringer vil ikke bli respektert. Da blir løsningen enten bare å akseptere det, eller at reguleringene tilpasses realitetene, m.a.o. at man tillater høyere effekt og hastighet.
|
|
|
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti.
[Re: Sepeda]
#2474524
06/04/2018 12:55
|
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 3,121
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 3,121 |
 Da blir løsningen enten bare å akseptere det, eller at reguleringene tilpasses realitetene, m.a.o. at man tillater høyere effekt og hastighet. Er vel heller ingen aldersgrense på elsykkel inntil videre. Når jeg var 16 var det skikkelig superstraffbart å ha en moped med effektpotte. Da var du i tillegg avhengig av å unngå kontroller, da du kunne få relativt drøye bøter for manglende lys eller slitt bakdekk. Nå kan jeg snart i prinsippet utstyre 12-åringen med en elsykkel som er mye raskere enn min moped var, samtidig som den har dårligere bremser, kjipe dekk, ikke noe lys og poden kan i tillegg kjøre den uten hjelm, også på gangsti. Teknologi FTW...
|
|
|
Re: Derfor er jeg imot el-sykler på sti.
[Re: Sepeda]
#2474535
06/04/2018 13:41
|
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
olechr
More than words
|
More than words
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570 |
 Mitt poeng er at vi har all grunn til å frykte, endog anta, at trimming av elsykler vil bli massivt omfattende. Det er allerede i dag åpenbart i hverdagen, som anekdotisk bekreftet på dagens pendlertur  Mens man tidligere trimmet sykkelen ved hjelp av dyre deler i karbon og titan og lange økter på rulla i vintermørket, kan man nå enkelt fjerne sperrer eller på annet vis trimme motoren og bli så rask og sprek man bare vil. Å tro at dette ikke også vil gjelde mange terrengsykler som brukes i utmark er dessverre naivt. Begrensningene som ligger i lover og reguleringer vil ikke bli respektert. Da blir løsningen enten bare å akseptere det, eller at reguleringene tilpasses realitetene, m.a.o. at man tillater høyere effekt og hastighet. Er ikke helt sant det du sier. Du kan ikke trimme vanlige sykler til å bli så sprek du vil. En bosch motor feks kan du få til å ikke låse, men det er uansett begrenset hvor fort 250watt tar deg. Ja du kan kjøpe en sprekere sykkel som ikke er lov. Som det meste annet her i verden.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
|
|