@anonymous22 @valentino @alpers Ja, mulig jeg får dykke litt i dette med passform. Oppsummert så mener dere alle at denne er verdt 3x prisen på en Sportful HotPack eller lignende? Tilsvarer jo prisforskjell mellom Mavic KsyriumElite og Fulcrum RacingZero dette, og er ikke helt i ja-takk-begge-deler-enden av landeveiskarrieren enda.
Re: Jotunheimen Rundt som uerfaren ungfole
[Re: yolo]
#247541010/04/201811:59
Tja, det kommer jo an på hva slags regnjakke en skal ha da. Men sportful Hotpack er ikke mer enn i beste fall vannavstøtende, regner det i seks av 14 timer på JR og det er kaldt, er det helt klart verdt å kjøpe en dyrere jakke.
Du har jo en sånn jakke i fem år også for den saks skyld, så ville ikke vært for redd for at det koster litt.
Jeg har sett folk redde seg selv med Assos Sturmprinz i +2 grader, 10 m/s og regn på Col d'Izoard. Da er slike nonplusultra regnjakker verd hver krone.
Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland Attaché culturel à Landevei et landevei.no. Moderateur på Landeveisforumet Facebook Twitter: @landevei
#247569611/04/201810:39
Hentet Gore One Active-jakka på posten i går. Str. Large satt som skudd. På Gore sin størrelsestabell er jeg XXL på chest og L på waist og hip. Jeg er som nevnt oftest XL i race sykkelklær, men Large er jo skjortestørrelsen min.
Versjonen jeg har er altså denne første varianten, som testen av Landevei og road.cc for halvannet år siden. På det tidspunktet var dette den smaleste modellen, sykkel-/landeveisvarianten. Large sitter tett på meg og har så race fit som er regnjakke med ca. null stretch kan ha. Sammenliknbar passform med Castelli Perfetto og Castelli Tempesta Race i XL. Denne jakka er faktisk en fulltreffer på passform/størrelse på meg.
-Sitter tett (ikke ttrangt) overalt -Strammer ikke for mye i noen aktuelle stillinger -Ikke noe ekstra stoff som blafrer rundt livet -Akkurat litt ekstra stoff i korsryggen så det er plass til innhold i trøyelommene (påtenkt design) -God ermlengde -Perfekt strikk rundt håndleddet -Høy og god krage som ikke er ubehagelig og for trang å ha helt igjen -God rygglengde ift. magelengde, skråner bra. I motsetning til hva flere anmeldere har nevnt. Enten har det blitt gjort justering på dette fra de første eksemplarene, eller så er dette fordel jeg får med Large vs. Small og Medium som ofte er testet. -Lomma er perfekt. Plass til iPhone og ev. nøkler, kort osv. Ikke trang. Plasseringen er beste noensinne. Den går innover på siden, dvs. at det ikke blir heng selv om man har mobil m.m. i denne, siden gjenstandene er på siden av kroppen. -Veide den til 107 gram (str. large altså)
En stor takk til Bikeshop som gjorde det mulig for meg å kjøpe denne for kun kr 1619!
[Re: anonym22]
#249405427/06/201807:38
Løfter denne da det nærmer seg. Været ser bra ut, men med store temperaturforskjeller over fjellet i følge YR data på http://raceweather.azurewebsites.net/ Hva tenker de erfarene her fra JR og tilsvarende aktivitet om påkledning fra start og hva man har på lommene og eventuelt planlegger å ta på underveis. Den Valdresfly temperaturen kan jo være skremmende. Vurderer klubbtrøye med vest til Fagernes med løse ermer og kanskje løse knær. Alternativ Gabba trøye som varmer litt mer og med en tynn jakke trolig fungerer over flya. Må vel vurdere løse bein fra Fagernes uansett.
After climbing a great hill, one only finds that there are many more hills to climb.
[Re: anerz]
#249406227/06/201807:53
Sist jeg syklet JR i 2015 så erindrer jeg at været var noenlunde det samme. Jeg startet ifra Lærdal med løse armer og knær, på lommene hadde jeg litt brødmat og bars. Stoppet første gang på Fagernes hvor jeg hadde en sekk stående med ekstra mat / bars til å ha på lommene. Deretter stoppet jeg på Beitostølen og fikk på en vindjakke samt mer mat på lommene, MEN gjorde en generaltabbe og fortsatte med korte hansker. Her burde jeg definitivt hatt på lange hansker, nedkjøringen mot Randsverk var kald og slet med å gire / bremse grunnet kalde fingrer, måtte varmes med en kaffekopp på Randsverk. I Lom hadde jeg også en sekk som jeg hentet mat / cola ifra. Vindjakka gikk ned i lomma og ble der til fremme i Sogndal, var godt og varmt oppover Bøverdalen og på nedkjøringen til Fortun.
På matstasjonene forsynte jeg meg godt av buffene og hadde som sagt egen mat / sjokolade / bars etc som jeg fylte lommene med til neste stopp. Sekk i Fagernes, Beitostølen og Lom med diverse klær for å være klar mot været, men hjelper jo ikke å ha med klær om en vurderer været feil Nedkjøringen ifra Valdresflya kommer til å bli kald og jeg anbefaler på det sterkeste vindjakke og lange / varme hansker Den tabben gjør jeg ikke igjen om det blir flere JR i fremtiden.
#249407027/06/201808:21
Tror jeg går for Gabba 3 kort all the way, for den er vel vindtett nok til at Valdresfløya blir en "drøm" ? Men ser den med vindjakke også. Har jo et par stk som fint kan ligge i lomme hele veien, evt en vest utenpå Gabba vil vel også funke bra. Craft Shield løse armer blir garantert med i lommen fra start og evt brukes fra Filefjell. Starter ikke med løse bein, men vurderer det fra Fagernes, har et par Skins med glidlås som er lett å få på. Craft Shield må jeg ta av sko, og de er litt lang/gnager også så dropper de nå. Evt løse knær men opplevd de gnager litt også.
Alternativet er å starte i klubbtrøye, vest, løse armer (på/av), noe under, og vest. Bruke dette hele veien og enten ha en jakke klar I Fagernes, evt ta med i lommen hele veien. Tar med både korte og lange hansker under hele rittet.
Bib: Enten en helt ny ubrukt Assos Champissmo i str S, eller brukt en i str M, eller ubrukt Castelli Nano. Mulig gambling med nye men de sitter som gull foran speilen i allefall. Og puten er vel på sitt beste som ny. Hva hadde dere valgt her ?
Tror jeg også starter med Defeet sine sokker og da bruker de hele turen. Briller ? Har Jawbreaker, men bytter ikke glass på de underveis. Ha med billige blanke glass briller er gi bang i briller på natta ?
Ambisjoner har delvis blitt trappet ned pga Trans Østerdalen i helga dessverre har satt sine spor (akkurat som jeg ikke viste deg når jeg bestemte meg for å delta på begge to). Litt bedre siste dager så skal komme meg over fjellet på en ok måte, men om jeg henger med kompisen (Anerz over her) er jeg ikke sikker på. Men gleder meg. Må tenke litt mer på hva evt jeg skal ha med meg til de ulike transitene. Barer/sjokolade og evt klær.
#249407227/06/201808:21
Send en bag til Beitostølen med varme klær. Disse beholder på til Fortun, alternativt helt til mål. Fra start holder det godt med kort bukse og løse ermer.
[Re: anerz]
#249407727/06/201808:29
Hei! Takk for bra oversikt over været! Jeg tenker følgende bekledning: Under navlen: Kort thermal Rapha BIB og, tynne ullsokker og tynne skotrekk hele veien. Vurderer lange ben, men fryser aldri på knær. Over navlen: Lærdal - Fagernes - Trøye, løse ermer, undertrøye, ingen hansker Fagernes - Sognefjellet - Gabba LS, ullundertrøye, varme hansker Sognefjellet-Sogndal - Ny trøye, vest, løse ermer, undertrøye og tynne hansker
Litt usikker på hvor det er hensiktsmessig å bytte til lettere bekledning etter Sognefjellet, hva tror dere? Jeg tenker uansett jakke mellom Fagernes og Sognefjellet, funker fint å sykle med den åpen i stigninger. Favorittjakken laget jeg hull i nå på i helgen, så det blir reservejakken (gabba) i helgen. Vet at gruppene tar seg tid til skifte i Fagernes, men usikker på om det samme gjelder Sognefjellet (ikke gruppe 1). Er jo nøytral sone. Noen som vet?
[Re: erling]
#249408127/06/201808:36
Send en bag til Beitostølen med varme klær. Disse beholder på til Fortun, alternativt helt til mål. Fra start holder det godt med kort bukse og løse ermer.
Er det stasjon ved Fortun da?
[Re: Oddefa]
#249409227/06/201808:50
Ville ikke hatt jomfrutur med bib på JR. Jeg har blanke glass til jawbreakers som jeg bytter til fra Fagernes. Tar da PrizmRoad-linsen i baklommen til senere. Anbefaler du skifte på Beito i stedet for Fagernes? Tar gruppene seg tid til det?
#249409627/06/201809:07
Briller: Kjører klarglass fra start, bytter til farget glass på Randsverk.
Starter med varmere shorts, langermet, varm trøye og hansker med lange fingre, vurderer løse bein enten fra start eller fra Fagernes. Ifølge værmeldingene kan vi forvente cirka 15-18 graders temperaturfall fra Fargernes til Beitostølen, og det blir helt sikkert kjølig gjennom natta og ikke tosifret varme før vi er over Sognefjellet igjen. Åtte timer under 10 grader i fjellandskap er ikke forenelig med kort-kort i alle fall. Det viktigste er uansett at vi slipper regn.
Får vi utdelt signalgule vester ved start, eller er det bare noe jeg innbiller meg?
En får vel vester ja. https://bikeshop.no/tilbehor/vesker/setevesker/ortlieb/ortlieb-seat-pack-seteveske-grå-11l-vanntett-orf9911-p0000135483 Jeg lefler litt med Randonneurs, og denne er min følgesvenn på lengre turer. Da har jeg litt valgmuligheter på klesfronten. Blir nok kort gabba fra start (til mål) men varierende hansker og armer/bein. Har rotet vekk en god formkurve og håper bare på å fullføre med stil:-)
#249428427/06/201822:28
Ikke stress folkens, dette går bra Det er definitivt ikke nødvendig å kjøpe en million plagg og dupeditter rett før rittet. Man bør ha en jakke på Beitostølen som brukes over Valdresflya, og lange hansker enten på Fagernes eller Beitostølen, ellers kan man ta resten på feelingen og den dagsaktuelle værmeldingen. Husk at man kan sende helgarderinger til alle matstasjoner om man virkelig føler seg nevrotisk
Jeg pleier for øvrig å sykle hele rittet med tåtrekk eller skotrekk, men er inhabil mtp. å gi råd til andre på det området pga. at jeg er veldig predisponert for kalde tær.
Create the problem and sell the solution
#249434828/06/201809:58
Fant ikke info i rittmanualen, men noen som vet om en kan fylle opp flasker med sportsdrikke før start ? greit å vite når jeg setter meg i bilen i morgen om jeg skal blande ut flasker eller bare ta med tomme flasker. Er ikke spesielt sensetiv mht smak eller mage så tenker ikke på det så gambling.
#249486101/07/201807:46
Ikke regn i år, men det er mye vær i Norge. Måtte bremse meg ned til sakte fart i de siste bakkene før Randsverk, skalv for mye til å kjøre fort. Og har lett solbrente armer med rart skille etter å ha syklet med nedrullete armer fra Fortun og inn.
Fint, men steinhardt (og iskaldt siste del av Flya, termometeret lå stort sett rett under 1 plussgrad) Neste år avhenger (som alltid) av at jeg klarer å fortrenge hvor hardt det egentlig er. Klarte å ha litt trøkk fra Fortun og inn, men det kosta mye
Redigert av Radival; 01/07/201808:18.
[Re: Radival]
#249486901/07/201809:05
Sørgelig tur for min del. Vi fikk ikke med oss at feltet gikk fra Fagernes, og så får ikke jeg med meg hvor høy kanten på de freste feltene i asfalten er og går på trynet så det gnistrer.. Så blir intensitet og motivasjon litt for lav med den konsekvens at når temperaturen dropper så blir jeg så kald at jeg bruker en time på randsverk for å få følelsen igjen i kroppen.. Derifra er jo det helt fantastisk, men gav pokker i tid . Surt for formen og beina var supre, så jeg vet jeg kunne klart mye mere. Dette skal hevnes til neste år!
#249487001/07/201809:16
Hvorfor har ikke folk med seg en seteveske med klær når man vet det blir drittkaldt over Flya og/eller Sognefjellet nesten hvert eneste år? Er det ikke lov?
He took the road less travelled, but somehow won out in the end
#249487401/07/201809:31
Selv med hele arsenalet av ekstratøy fra lommer og vesker, så ble den strekningen skikkelig kald. Dette var betydelig kaldere enn 4 grader og regn for to år siden.
Noe av greia var at det var helt fint oppe på Flya, det var partiet Gjendesheim - Randsverk som var kaldest, og her får man bra fartsvind i tillegg
#249487801/07/201810:01
Dette var hardt ja. Dvs sovet godt i natt og utenom knevondt som handler om en skade jeg fikk for 3-4 uker siden på undersiden av kneet og plaget meg siste par timer) så er kroppen overraskende fin i dag. Var mye mer ødelagt i musklatur dagene etter Trans Østerdalen sist helg. Men syklet vel ikke fort nok i går. Det vil si gikk jo fort til Fagernes (var vel neste 36 i snitt), men det værste var at jeg ble pissatrengt tidlig på veien ned fra Filefjell, og satt vel i 7 mil å tenkte pisse/vente med å pisse. SIden det gikk så fort ventet jeg til Fagernes, og det var bare vondt og sikkert ikke så lurt. Men jeg klarer ikke å pisse i fart og pisse i buksen er ikke noe alternativ, Så på Fagernes satt jeg sikkert nye rekord i lang pissing, for rakk knapt å hente jakke og løse ermer) før de begynte å sykle. 3 min venting my ass. Her burde jeg bare gitt faen å følge og heller blitt med resten av de som kom inn med teten, men somikke rakk å bli med teten ut.
For det ble tempotråkking i 3-4 km for å komme opp til teten igjen, og var vel sistemann som kom opp. Klarte ikke å restituere meg fra den innhentingen og der andre syntes det gikk rolig måtte jeg bruke det for å hente meg inn igjen for så gå i kjelleren når det ble støtet. Så på Beitostølen slapp heldigvis en 10-15 andre og jeg ble med en 5-6 manns gruppe. Men rett før nedkjøringen til Bygdin slapp jeg noen meter som jeg ikke klarte å kjøre inn igjen, og tenkte at ok " nå er rittet over, så nå går jeg over til turrittet og koser meg med naturopplevelser og soloppang så vakker at jeg kommer til å gråte". Men ble NM i hakking av tenner i stedet (ok, så så meg litt i rundt da, kom ett Reinsdyr over vegen 50 meter foran som var litt kult avbrekk, frostrøyken over vannene var også nydelig). Hadde heldigvis skiftet til bra jakke (Ale Klimatik) og løse bein så hadde ok klær i forhold til andre jeg så. Fikk selskap av noen ryttere som bakfra som holdt bra fart og bedre en det jeg klarte alene, så ble med de fra litt etter Gjende. Syklet med de fra Randsverk og til litt før Lom også. Mener et par av de var fra Kristiansand, vet ikke om det er "forum" folk. På Randsverk ble jeg gjennforent med lagkompis Anders som hadde hengt med teten til Randsverk men ikke blitt med videre når de dro. Så han var på vei til å dra videre når jeg kom så bare tok en kjapp suppe der og noen minutter stopp.
Herregud var mange forfryste folk i den trange bua der. Men turen opp til Lemonsjøen ble en fin klatring til å få varme på kroppen igjen og kropp funket bedre mot Lom, selv om nevnte Kristiansand gjeng kjørte litt for fort siste km til at av vi hang med de inn til Lom. Tok en lang pause i Lom. Kjørte også feil der og syklet om Flåklypa, grus og ca 1 km lenger (merkelig å ha matsted så langt utenfor sentrum og ikke bruke/evt skilte bedre at vi skulle tilbake, men var sikkert bare vi som kjørte feil). Tapte ikke så mye da, muligens 5/10 min for vi skjønte jo at det var feil når vi så andre sykle på andre siden og vi ble usikker om vi skulle snu men jeg viste jo at denne veien kom ut på vanlige veien. Ikke var det juks heller for vi tapte helt klart tid på den.
Men opp Sognefjellet ble tungt gitt. Klarte ikke å sykle og spise, småkvalm/feberfølelse gjorde at det gikk sakte, Anders kunne ha syklet mye raskere og jeg sa at han kunne bare kjøre på men han var også litt ferdig med rittet og syntes vi skulle sykle sammen. Takknemlig for det. Måtte stå i ro for å spise sjokolade. Kjenner denne klaringen godt fra mange turer med bil, men syklet den også i fjor. Så ingen overraskelser, og er fin/variert klatring men dæven så sakte det gikk. Vaflene på Sognefjellet at blitt en snakkis, og selv jeg som ikke er noe vaffelfan til hverdags må si at dette var et høydepunkt (sammen med været som jo tross kulden var nydelig). Spiste 3 stk. Hadde lyst å sitte der lenger men til slutt måtte vi dra. Var alt annet en sprek der vi tråkket oss over kulene på Sognefjellet og ned til Fortun så måtte jeg rett og slett kjøre overdrevent forsiktig da jeg merket jeg var litt ukonsentrert. Kjente også til armbruddet mitt fra påsken, og forplantet seg til hele overkroppen. Dette forsvant nede langs fjorden så ikke noe alvorlig.
Koste meg for det mest langs fjorden og både jeg og Anders dro, men mest han. Men vi lå da ca 30 i snitt langs der og vi klarte å nyte været/den vakre naturen så var ikke helt gæli, Hafslo ventet vi på for trodde den skulle komme noen km før, men sikkter fordi vi hadde allerede kjørt litt lenger pga nevnte feilsykling i Lom ble det feil i forhold til hva gps viste. Hafslo var ikke så hard jeg hadde trodd, men fort gikk det ikke, Anders rakk både pissepause og ta en haug med bilder på den tiden jeg syklet opp. Vel i mål til ritttid litt under 15 timer var vel ca det jeg hadde sett for meg. Lå jo an til mye bedre tid, men burde som sagt syklet roligere opp Beitostølen. Anders hadde fint syklet en time raskere hadde han blitt med teten videre til for eksempel Lom.
Men nok etterpåklokskap. Skal jeg sykle igjen ? I går nei, i dag usikker. Neste år tror jeg at jeg sykler Sognefjellrittet hvis det passer med dato, for hadde vært moro å sykle opp der med gode bein. Kanskje Jotunheimen rundt om par år igjen. Alle burde en gang sykle Jotunheimen rundt.
Om dette er det hardeste jeg har syklet jeg usikker på. Salzkammergut (mtb 22 mil/7000 hm) var nok hardere for var mer ødelagt dagen derpå da, men da var jeg i "bedre" form også i form av jeg klarte å sykle hardere + der var det rett opp fra start og mye lettere å finne eget tempo. Samme med La Marmotte også hvor klatringene i starten gjør at raskere kom i riktig/eget tempo. På Jotunheimen var det "lett" å henge med i 18 mils ritt tempo og da strekker en nok strikken for langt. Skal sykle Tour de Mont Blanc (33 mil/8000 hm) om 3 uker . Ser for meg noe ala tidsbruken på Jotunheimen kanskje litt lenger (16 timer). Satser på kneet blir fort bra og formen min som har vært litt middels siste uker kan heve seg et hakk slik den var i månedskiftet i Mai/juni for da funket det bra.
Flott arrangement, men de burde telle over høydemetrene sine for dette er nok 5000 hm pluss og ikke 4600. De fleste jeg har sett på Strava har i alle fall 5000 +. Skal tross alt ikke juge ned høydemetre.
Og Frank Løke er forresten gal. Å sykle Valdresflya med borat badedrakt i minus 4-5 er Beyond galskap. Både glad og litt trist at jeg ikke fikk sette det. Å fullføre Jotunheimen etter det er også sykt, toppidrettmann eller ikke.
Redigert av Oddefa; 01/07/201810:12.
[Re: Loki]
#249488301/07/201810:22
Hvorfor har ikke folk med seg en seteveske med klær når man vet det blir drittkaldt over Flya og/eller Sognefjellet nesten hvert eneste år? Er det ikke lov?
Nå har ikke jeg syklet før, men litt av utfordringen her var vel at + 25 ved start (og mål) og temp som var meldt 5-6 pluss på flya gjorde at folk nok gikk for litt lettere vær fra start. Når det da blir 4-5 minus så sier det seg selv at her kan det bli noe feilvalg. Vi hadde bestemt oss før vi dro at det ble kort Gabba, men når de fleste andre var klar med klubbtrøye kort kort ombestemte vi oss. Hadde dog med varm vest som jeg tok på meg ned fra Filefjell (kjente allerede etter et par mil fra start at dette blir kaldere en spådd, og angret litt på valget). På Fagernes tok jeg på jakke og løse bein rundt ankler. Stoppet på Flya, var ikke veldig kald da men tok igjen jakke og løse bein opp. Til tross for dette ble jeg kald. Man skal også huske at man har kjørt hardt og svettet i mange timer. Og svette blir kaldt. Ull hadde muligens løst dette best. Men nei, jeg/kroppen min var ikke forberedt til 5 minus, men tenker klærne min til en hvis grad var det.
Redigert av Oddefa; 01/07/201810:23.
#249488401/07/201810:24
Jeg hadde stor seteveske og strengt tatt nok klær. Talentløst å la gruppen gå på Fagernes, der ødela arrangør for mange. Men største feilen jeg gjorde var å stoppe helt bakerst for piss og klær. Fatter ikke hva jeg tenkte på. Nå må Voss Geilo bli en opptur, ellers blir det få karameller å suge på til vinteren. Er redd de 3 ukene på GC nå i sommer kan bli en utfordring for ekteskapet;-)
Jeg hadde stor seteveske og strengt tatt nok klær. Talentløst å la gruppen gå på Fagernes, der ødela arrangør for mange. Men største feilen jeg gjorde var å stoppe helt bakerst for piss og klær. Fatter ikke hva jeg tenkte på. Nå må Voss Geilo bli en opptur, ellers blir det få karameller å suge på til vinteren. Er redd de 3 ukene på GC nå i sommer kan bli en utfordring for ekteskapet;-)
He he, kanskje du stoppet rett bak meg å pisset da for jeg stoppet rett før innkjøringen til mat, og pisset på jordet til venstre. Himmelsk piss, men med litt konsekvenser. Men pissa må man jo. Ellers skulle vel et par hundre vært disket side det var følgebiler over alt, og de sto klar med flasker, mat, klær på her og der osv. Trodde ikke det var lov, mulig jeg har misforstått.
#249490501/07/201811:42
He he, kanskje du stoppet rett bak meg å pisset da for jeg stoppet rett før innkjøringen til mat, og pisset på jordet til venstre. Himmelsk piss, men med litt konsekvenser. Men pissa må man jo. Ellers skulle vel et par hundre vært disket side det var følgebiler over alt, og de sto klar med flasker, mat, klær på her og der osv. Trodde ikke det var lov, mulig jeg har misforstått.
Må vel moderere meg litt, for ser at på info fra arrangør at de med følgebiler mener biler som ligger i kø bak og følger. Her er det vel mer snakk om de har biler med klær, drikke som står og venter på de, så muligens det ikke er som følgebiler å regne med. Men en merker jo at de samme bilene kommer forbi gang på gang. Med så mange matstasjoner og god arrangør logistikk så må jeg si at jeg klarte meg godt uten. Ja, det hadde vært spart en del minutter her og der, men i den store sammenheng er ikke det så viktig. Er også lettere å gi seg vil jeg tro med en bil noen km unna når det går som tyngst.
#249496101/07/201821:47
Med nok klær var ikke Valdresflya kald selv for en med Raynauds, men jeg kledde meg da også til utforkjøring på frysepunktet; doble skotrekk, doble hansker, dobbel vest og jakke utenpå. Sparte vel ca. 45 minutter på det kontra Parkinsons-imitatorene jeg observerte på dassen på Randsverk
Create the problem and sell the solution
#249499302/07/201807:50
Stilig å lese deres erfaringer! Kjenner meg igjen i masse her. For meg var det en helt vanvittig opplevelse. RITTET: 1 av 4 bla DNS etter håndleddsbrudd og en annen i teamet fikk girproblemer på vei opp Filefjell. Vi ble da to stykker som kjørte sammen hele stykket. Lå i tet og litt unntaksvis rulle, når vi fikk folk med på det i 21:15 puljen inn til Fagernes. Der var vi kalde gitt, på med ull og Gabba-jakke. Det verste var Valdresflya-Randsverk, da var jeg så frossen at jeg kjente ikke om jeg knep på bremser eller ei, selv med TJUKKE vinterhansker. Etter Randsverk var det sakte tining og kroppen gikk over i søvnmodus. Sovnet to ganger i utforkjøring og fikk helt skrekken. Sprutet sportsdrikk i fjeset for å prøve å våkne, hjalp litt tror jeg. Nede ved Vågavatnet var det bare velstand og rullekjøring med en Follo-gruppe inn til Lom. Følte meg fin i beina, men følgekamerat var litt tung, så vi tok det pent opp Sognefjellet. Siste 300hm var vi begge på stålet. Deilig med halvstekte vafler og utforkjøring ned til Sognefjorden med kort-kort. Etter Skjolden var føtter og skrukk så vonde at jeg bare ville i mål så fort som mulig. Kjørte solo inn fra midt i bakken opp til Hafslo, plukket en del med ryttere, så fikk litt boost av det. Jeeez så deilig å se Loftesnesbrui. Utrolig deilig med cola, kaffe, øl og grillmat i Sogndal. Folkefest og utrolig vær. Kommer til å leve på dette LENGE, men blir noen år til jeg prøver dette igjen REFLEKSJONER: 1. Deilig å ta det som tur, det burde flere gjøre, snittet midt i sone 1 og aldri over sone 3. Tok oss god tid på matstasjoner og nøt utsikten hele veien. Tiden ble 16:17. Med tidligere lengderekord på 216km så lever jeg godt med den 2. Til å være så mange erfarne syklister så var det helt sinnsykt nervøst i feltet før Fagernes. Masse nestenvelt og to skikkelige velt på de første 145km. Det var overraskende i et sånt ritt. 3. Flere "Ritt pågår"-skilt og burde vært ute. Etter Skjolden følte jeg bilister hadde NULL respekt. Ble nesten kjørt av veien av en campingbil med henger inn mot Gaupne. Sånt tenner man av etter 400km. 4. At folk hadde support med bil som stoppet noen plasser og ved matstasjoner synes jeg ikke var problematisk i det hele tatt, og var lovlig slik jeg forstod sekretariatet i Lærdal. 5. Beta-suppen i Lom er den mest overvurderte matbiten jeg har vært borti #tynnsuppe