+1
Reklamasjonsrett følger varen, ikke eieren, ref.
§35 i Forbrukerkjøpsloven: Forbrukeren kan gjøre sitt mangelskrav mot selgeren gjeldende mot et tidligere
yrkessalgsledd for så vidt tilsvarende krav på grunn av mangelen kan gjøres gjeldende av selgeren eller en annen som ervervet tingen fra det tidligere leddet (...) Reklamasjonsreglene i § 27 gjelder tilsvarende for krav etter denne paragrafen.
Det er derfor viktig at du får dokumentasjon på hva som er yrkessalgsleddet (forhandler, evt. importør) og dato for anskaffelsen. Kjøpssummen er ikke avgjørende å dokumentere. En erklæring fra sponsor burde være tilstrekkelig i ditt tilfelle, men andre på forumet vet gjerne bedre nøyaktig hvilken form for dokumentasjon som kan brukes i slike tilfeller.
Kjøpte selv sykkel av sponset rytter, en hyggelig kar som dessverre ikke gav meg slik dokumentasjon. Jeg solgte etter en sesong sykkelen videre til en annen hyggelig kar. Han fikk problemer med demper, men reklamasjonssak ble avvist fordi han ikke kunne dokumentere kjøp/anskaffelse. Nå ordnet det seg ved at opprinnelig eier/sponset rytter tok kontakt med importør, men skriftlig dokumentasjon ville skapt trygghet for alle.