Naboen min og jeg (horisontaldelt) vil bygge verandaer. En til meg og en til henne. Jeg bor i første etasje og hun i andre. Jeg googler og søker og leser men er noen ting jeg ikke forstår. Med veranda mener jeg dings som stikker ut og som er montert inntil veggen, ikke balkong som svever av seg selv. Blir noen påler og sånt i bakken her og der.
1) Dette er investeringer og hver veranda er ekslusive til vår del, så antar at det er logisk at vi betaler kostnaden for å bygge som faktisk kreves for hver variant? Vanvligvis betaler jeg 60% av alt vedlikehold siden eierbrøken er slik... Det er grunn til å anta at hennes del er mer knotete siden den er oppe i høyden (og derfor dyrere)
2) Min del er ca 42 kvm og hennes 29 kvm. Må vi søke hver for oss, eller blir dette et prosjekt som pga størrelse trenger en prof. søker med ansvarsrett? Eller varierer dette fra kommune til kommune kanskje? Det er rasjonelt å gjøre det til et prosjekt vil jeg tro, enn å gjøre det i flere omganger. Kan to eiere søke sammen?
3) Det er godt over 4 meter til alle naboer, men det vil være mindre enn fire meter fra ytterste del av verandaen til tomtegrensen som hører til offentlig vei (småvei). Til selve veien er det over 10 meter. Dette er en skrånende tomt, så fra selve verandaen og ned til tomtegrensen er det reellt mer enn fire meter, men i luftlinje hvis man tenker 2d kart er det kanskje 3,5... krøkkete forklart men..

Jeg finner ikke noe om 4-metersgrensen når det ikke er en nabo, men det er grøfta på en vei som er veldig generøs (det var et makeskifte med tidligere eier i 62 fordi man planla å utvide veien så droppet man det når man et alternativ..)
Takk for innspill

ps. jeg har chattet med kommunen, men de på chat ved nada, så da må man ringe på et tidspunkt som er vanskelig å ringe på, så derfor spør jeg her i tilfelle noen vet dette veldig godt.... føles enklere enn å vente lenge på skriftlige svar.