Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Bygge verandaer i seksjonert tomannsbolig

Bygge verandaer i seksjonert tomannsbolig #2472041 23/03/2018 14:48
SiljeKH Offline OP
Fjellrev
OP Offline
Fjellrev
Naboen min og jeg (horisontaldelt) vil bygge verandaer. En til meg og en til henne. Jeg bor i første etasje og hun i andre. Jeg googler og søker og leser men er noen ting jeg ikke forstår. Med veranda mener jeg dings som stikker ut og som er montert inntil veggen, ikke balkong som svever av seg selv. Blir noen påler og sånt i bakken her og der.

1) Dette er investeringer og hver veranda er ekslusive til vår del, så antar at det er logisk at vi betaler kostnaden for å bygge som faktisk kreves for hver variant? Vanvligvis betaler jeg 60% av alt vedlikehold siden eierbrøken er slik... Det er grunn til å anta at hennes del er mer knotete siden den er oppe i høyden (og derfor dyrere)

2) Min del er ca 42 kvm og hennes 29 kvm. Må vi søke hver for oss, eller blir dette et prosjekt som pga størrelse trenger en prof. søker med ansvarsrett? Eller varierer dette fra kommune til kommune kanskje? Det er rasjonelt å gjøre det til et prosjekt vil jeg tro, enn å gjøre det i flere omganger. Kan to eiere søke sammen?

3) Det er godt over 4 meter til alle naboer, men det vil være mindre enn fire meter fra ytterste del av verandaen til tomtegrensen som hører til offentlig vei (småvei). Til selve veien er det over 10 meter. Dette er en skrånende tomt, så fra selve verandaen og ned til tomtegrensen er det reellt mer enn fire meter, men i luftlinje hvis man tenker 2d kart er det kanskje 3,5... krøkkete forklart men.. ICON_SMILE Jeg finner ikke noe om 4-metersgrensen når det ikke er en nabo, men det er grøfta på en vei som er veldig generøs (det var et makeskifte med tidligere eier i 62 fordi man planla å utvide veien så droppet man det når man et alternativ..)

Takk for innspill ICON_SMILE

ps. jeg har chattet med kommunen, men de på chat ved nada, så da må man ringe på et tidspunkt som er vanskelig å ringe på, så derfor spør jeg her i tilfelle noen vet dette veldig godt.... føles enklere enn å vente lenge på skriftlige svar.

Re: Bygge verandaer i seksjonert tomannsbolig [Re: SiljeKH] #2472060 23/03/2018 16:24
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Oslo kommune har en veiledning her som antagelig kan hjelpe deg på veien. (Reglene er neppe veldig forskjellig fra kommune til kommune.)
https://www.oslo.kommune.no/plan-bygg-og...-eller-balkong/

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Bygge verandaer i seksjonert tomannsbolig [Re: SiljeKH] #2472067 23/03/2018 17:04
SiljeKH Offline OP
Fjellrev
OP Offline
Fjellrev
Takk, men vet ikke om den svarer meg på det jeg lurer mest på.

Siden det er to seksjoner, som skal ha veranda samtidig, antagelig bygd av samme tømrer, er det en stk veranda i to etasjer eller er det to stk verandaer som skal behandles selvstendig søknadsmessig ICON_SMILE

Re: Bygge verandaer i seksjonert tomannsbolig [Re: SiljeKH] #2472076 23/03/2018 18:07
H
hrukin Online
Besatt
Besatt
H
Noe å tenke på; verandaen i 2 etg bør være tett slik at dritvann ikke renner ned i hue ditt. Hvem skal dekke det, evt skal dere dele på de kostnadene. Hadde en nabo over meg kommet med nabovarsel for verandabygging hadde jeg ikke godkjent at det skulle bli bygget uten en form for tetting med avløp for vann.

Squadra Amarone Ciclismo e Vini

Re: Bygge verandaer i seksjonert tomannsbolig [Re: SiljeKH] #2472115 23/03/2018 21:44
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Virker rimelig at dere søker om fasadeendring samlet
Det beste er å be om å komme på jobb litt senere og stikke innom og snakke direkte med en saksbehandler Da får du full oversikt over hva og hvordan du søker. Det er jobben deres å gi råd så det er bare å gå i skranken og spørre hvor disse folkene sitter.

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Bygge verandaer i seksjonert tomannsbolig [Re: hrukin] #2472217 24/03/2018 22:51
M
Minus Offline
Medlem
Medlem
M
Sitat: hrukin
Noe å tenke på; verandaen i 2 etg bør være tett slik at dritvann ikke renner ned i hue ditt. Hvem skal dekke det, evt skal dere dele på de kostnadene. Hadde en nabo over meg kommet med nabovarsel for verandabygging hadde jeg ikke godkjent at det skulle bli bygget uten en form for tetting med avløp for vann.

Jeg skjønner hva du mener, men vann ville du vel fått om det ikke var en veranda der, så den kostnaden burde vel minst deles likt, mener jeg.

Re: Bygge verandaer i seksjonert tomannsbolig [Re: SiljeKH] #2472223 25/03/2018 07:02
H
hrukin Online
Besatt
Besatt
H
Nei blir ikke det samme mener jeg, når det slutter å regne så slutter det hvis du ikke har veranda over mens ved veranda over drypper det lenge etterpå. Dessuten er det vannet som renner gjennom en veranda med jord, løv og annen skit ikke rent. Er verandaen over stor nok så det tar litt sollys og det vil i tillegg ta mye lengre tid før det tørker opp. At det deles likt er vi nok ikke uenig i så lenge begge bygger.

Squadra Amarone Ciclismo e Vini

Moderator  support