Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 8 1 2 3 4 5 6 7 8

Nedlagte/pausede ritt 2018

Re: Nedlagte/pausede ritt 2018 [Re: oyvin] #2471917 23/03/2018 09:04
kao Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: oyvin

Bukkerittet ble nevnt. Uten å vite mer enn det det tar et minutt å lese: Det er arrangert av Brumunddal SK. Garantert vært avhengig av oppofrende enkeltfolk, Brumunddal er halvannen times kjøring fra Skeikampen. Klart at da er alt arbeidet med planlegging og avvikling krevende og tar mye tid, og det er sikkert mest landeveisfolk hos dem også. Så det er sårbart.

Og så videre.

Nå har jeg flyttet og er ikke medlem av Brumunddal eller involvert i Bukkerittet lenger, så jeg skal ikke informere offisielt, men bortsett fra det med landeveisfolk så er du nok ganske spot on her, oyvind. Pluss at jeg hører at Thon trapper ned på Skeikampen såpass at det er mindre hjelp å få i det praktiske man er avhengig av når man arrangerer ritt så langt hjemmefra.

Re: Nedlagte/pausede ritt 2018 [Re: knutspeed] #2471921 23/03/2018 09:17
sveinaa Offline
More than words
More than words
Flere synes å leve i en "sykkel-boble". Om man ignorerer at de fleste ritt er for "godt voksne" og ikke tar innover seg at dette er en gruppe veldig mange ikke gidder å bruke sin tid gratis på i en hektisk hverdag så tar nok en omstilling litt tid.

Tror veldig mange ildsjeler og pådrivere også er lei av klaging fra til tider kravstore deltagere som ofte synes de får alt lite for pengene (Birken blir ofte benchmark.).

Topper man dette med at veldig mange i tillegg velger å stå utenfor klubbene/NCF så får man en situasjons som kunne vært bedre.

Selv om NCF har tullete det skikkelig til med 2 VM osv. så tror jeg allikevel NCF er riktig organisasjon. Håper bare de (og klubbene) begynner å skjønne at de kanskje bør tenke på medlemmene og de som ønsker å sykle konkurranser.

Er vi heldige blir inneværende sesong et skifte der naturlig avskalling av (tur)ritt tvinger NCF/klubbene til å skifte fokus fra klubb/lisensløse til medlemmer og de som løser lisens...

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Nedlagte/pausede ritt 2018 [Re: olechr] #2471955 23/03/2018 10:38
E
erta Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
E
Sitat: olechr

Helt enig, men klarer de å få løype snøfritt på Helgøytråkket og Terningrittet i år?? Ganske sikker på en del ritt blir avlyst i april/mai pga forhold også.

Terrengsykkelrittet er bankers. :-D

Det ideele hadde jo värt om noen av disse rittene kunne blitt flyttet litt senere på våren. Blir jo noen åpne datoer nå.

Re: Nedlagte/pausede ritt 2018 [Re: bjerkseth] #2471982 23/03/2018 11:57
S
sls Offline
Veteran
Veteran
S
Sitat: bjerkseth
Sitat: sls
For et par år siden var det flusst at tråder her på forumet om livsfarlig cowboy-kjøring i ritt. Når selv de i miljøet opplevde det slik, så kan man jo tenke hva utenforstående tenkte. Godt hjulpet av en stor sykkelbølge var det vel klart at måten ritt ble arrangert på levde på overtid ganske så lenge.

Det er jo ikke akkurat sånn at det blir færre som krysser midtstripa i turritt pga at vedkommende som står i rundkjøringen har vært på kurs.

Om det var syklistenes tidvis dårlige adferd i trafikken man ønsket å bli kvitt så er det jo litt ironisk at størsteparten av rittene som blir lagt ned er terrengritt.

Enig i det. Poenget var mer at syklister har og fremdeles oppfører seg tidvis som idioter på ritt og sånn oppførsel får stort sett alltid følger enn eller annen gang. Så nå får vi straffen for mange års synder

Og det med at terrengritt legges ned mente jeg også var det store paradokset. Tyder jo på at andre ting har stor betydning.

Re: Nedlagte/pausede ritt 2018 [Re: sls] #2471987 23/03/2018 12:15
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: bjerkseth
For et par år siden var det flusst at tråder her på forumet om livsfarlig cowboy-kjøring i ritt. Når selv de i miljøet opplevde det slik, så kan man jo tenke hva utenforstående tenkte. Godt hjulpet av en stor sykkelbølge var det vel klart at måten ritt ble arrangert på levde på overtid ganske så lenge.

Det er jo ikke akkurat sånn at det blir færre som krysser midtstripa i turritt pga at vedkommende som står i rundkjøringen har vært på kurs.

Om det var syklistenes tidvis dårlige adferd i trafikken man ønsket å bli kvitt så er det jo litt ironisk at størsteparten av rittene som blir lagt ned er terrengritt.

Enig i det. Poenget var mer at syklister har og fremdeles oppfører seg tidvis som idioter på ritt og sånn oppførsel får stort sett alltid følger enn eller annen gang. Så nå får vi straffen for mange års synder

Og det med at terrengritt legges ned mente jeg også var det store paradokset. Tyder jo på at andre ting har stor betydning.

Mange terrengritt har jo ørten kryssinger av offentlig vei. Har lekt med tall på Hennesrittet (nedlagt av den grunn som påpekes; ingen til å ta ansvaret gjennom måneder). Her hadde vi ca 100 vaktposter, nesten halvparten av disse måtte hatt trafikkdirigeringskurset, resten kunne klart seg med det korte nettkurset. Dette hadde mildt sagt blitt en utfordring...
I tillegg er det nå engang slik at det er myyye mer for- og etterarbeid med et terrengritt enn et landeveisritt i tilsvarende størrelse

Redigert av Oystein L; 23/03/2018 12:27.
Re: Nedlagte/pausede ritt 2018 [Re: ] #2472024 23/03/2018 14:15
K
knutspeed Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
K
Sitat: anonymous13

En logisk kobling til at dette kan være rett er jo f.eks: "Skal du ha tillatelse til å skogdrift og kjøre hogstmaskiner eller anleggsmaskiner ut i marka di, så må du tåle x antall idrettsarrangementer også"

Om man kunne møte opp på rådhuset med en løypetrasee og rammene for rittet, så skulle man kunne få tillatelse og justeringer derfra.

Nirvana ICON_SMILE
Rent bortsett fra at personen jeg kontaktet i min/OysteinL's kommune for et par år siden avfeide en veldokumentert forespørsel om klubb-fastride på 2km sti med én setning - "det vil skape konflikt med turgåere".

Redigert av knutspeed; 23/03/2018 14:15.
Re: Nedlagte/pausede ritt 2018 [Re: ] #2472025 23/03/2018 14:16
sveinaa Offline
More than words
More than words

Alle disse tre punktene kunne vært kraftig redusert om det var uttrykt en viss overgangsperiode eller tydeliggjort hva slags dispensasjoner som ville bli tålt i en overgangsperiode.

Dette burde blitt prioritert mye høyere helt fra klubbnivå til styrenivå i NCF. Det ble bare litt vanskelig når renkespill ift. tinget/personkamp og avvikling av 2 VM kom i mellom. Hadde man hatt alt fokus på dette ville man fått til en bedre overgangsordning.

Men jeg tror du undervurderer utfordringen med få frivillige til å stille opp for feite/freidige 40 åringer med dyre sykler som aldri blir fornøyd.

Re: Nedlagte/pausede ritt 2018 [Re: knutspeed] #2472027 23/03/2018 14:23
S
sls Offline
Veteran
Veteran
S
Hennesrittet er vel et godt eksempel på et rittformat som ikke funker gitt nye regler. Dvs terrengritt som ikke er så veldig terrengritt. Blir nesten verre enn landeveg, gitt at landevegsritt ihvertfall følger vegen og ikke krysser til stadighet.
anonymous13 nevner 7-8 på Skjebergrittet, som går mest på sti. Dette antallet burde være mulig å få til hvis man virkelig vil. Trenger ikke skift der hvis man gjennomfører mer kompakt og utdannede vakter henter man i andre idretter på kryss av naboklubber.

Re: Nedlagte/pausede ritt 2018 [Re: sveinaa] #2472029 23/03/2018 14:27
K
knutspeed Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
K
Sitat: sveinaa

Men jeg tror du undervurderer utfordringen med få frivillige til å stille opp for feite/freidige 40 åringer med dyre sykler som aldri blir fornøyd.

Hehe.
Vel, det er ikke så mange igjen av de nå. De få som har lyst til å sykle ritt med knastedekk er (nesten) en utdøende rase. I alder 16-35 er det ihvertfall null interesse for å sykle fort.

Hvis ingen pappaer sykler terreng, hvem skal inspirere sine barn, bygge løyper og lære de praktiske ferdigheter som f.eks å mekke sykkel? Eller vise at det er moro å sykle ritt?

Re: Nedlagte/pausede ritt 2018 [Re: knutspeed] #2472034 23/03/2018 14:34
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: knutspeed

Hehe.
Vel, det er ikke så mange igjen av de nå. De få som har lyst til å sykle ritt med knastedekk er (nesten) en utdøende rase. I alder 16-35 er det ihvertfall null interesse for å sykle fort.

Hvis ingen pappaer sykler terreng, hvem skal inspirere sine barn, bygge løyper og lære de praktiske ferdigheter som f.eks å mekke sykkel? Eller vise at det er moro å sykle ritt?

Skal man få i pose og sekk må man ha formater som Kalas cup. Lettere å få frivillige når tilbudet også inkluderer barn.

Noe av problemet, sånn jeg ser det, er at turrittene er for voksne. Får man på plass kompakte konsepter som favner ung og gammel så løser det seg.

Har feks syklet 12 timers i DK og da syklet alle i rundløype (ung og gammel) uten at man var innom offentlig vei. Så mye er mulig, men man må bort fra at produktets primærkunde er + 40 med alt for dyr sykkel uten klubbtilhørighet og helårslisens.

Re: Nedlagte/pausede ritt 2018 [Re: sls] #2472036 23/03/2018 14:36
K
knutspeed Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
K
Trenger ikke skift der hvis man gjennomfører mer kompakt og utdannede vakter henter man i andre idretter på kryss av naboklubber.

Det er den veien det bærer. Men en parallell kan trekkes til bilsporten. Der er det også krav om vakter for å gjennomføre arrangement. Tidligere var dette på nivå med sykkelvakter - kravet var stort sett at de hadde fått en brief, og klarte å vifte et flagg. Det er på ingen måte godt nok - man skal kunne lese situasjoner, og handle deretter. Eksempelvis dersom en bil lekker olje, og banen blir glatt, ved ulykke, i situasjoner hvor protester er aktuelt, publikumskontroll osv.

Til slutt ble jo dette et fag, og med egne "marshals" som var både proffe og stolte. En slik forening kan leies inn ved arrangement, på samme måte som tidtaging eller legetjenester.

Det koster, men det gir jo trygghet og creds både for arrangør, utøvere og publikum.

Re: Nedlagte/pausede ritt 2018 [Re: sveinaa] #2472039 23/03/2018 14:45
K
knutspeed Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
K

Har feks syklet 12 timers i DK og da syklet alle i rundløype (ung og gammel) uten at man var innom offentlig vei. Så mye er mulig, men man må bort fra at produktets primærkunde er + 40 med alt for dyr sykkel uten klubbtilhørighet og helårslisens.

Flere rundbaner + GPS-baserte lengre ritt for oss gamlinger, muligens? Ser ut som kulturen i DK er veldig fin, forøvrig. Synd at flere av de lange rittene der er borte, hadde hengt meg på i år.

Re: Nedlagte/pausede ritt 2018 [Re: knutspeed] #2472051 23/03/2018 15:32
olechr Offline
More than words
More than words
Jeg er ganske sikker på at i fremtiden kommer det bare til å bli flere og flere ritt som er utenfor NCF regi. Dvs med Strava lignende måte å ta tiden på og på eget ansvar.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Nedlagte/pausede ritt 2018 [Re: ] #2472066 23/03/2018 17:01
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg er ganske sikker på at i fremtiden kommer det bare til å bli flere og flere ritt som er utenfor NCF regi. Dvs med Strava lignende måte å ta tiden på og på eget ansvar.

Ja, og de hadde fortjent muligheten til et apparat rundt som hjalp tll med påmeldinger, tidtakning, forsikring, søknader, håndbøker/guider osv.

...og grunneiere samt vakter må de også ha...
(Det mange glemmer er ansvarsforsikring for arrangør)

Re: Nedlagte/pausede ritt 2018 [Re: Oystein L] #2472104 23/03/2018 20:41
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: Oystein L

Ja, og de hadde fortjent muligheten til et apparat rundt som hjalp tll med påmeldinger, tidtakning, forsikring, søknader, håndbøker/guider osv.

Litt usikker på hva dere mener her. Men at slike Strava ritt kommer til å ta en del deltagere er jeg ganske sikker på. Var en del slike ritt i år og vet om flere nye for 2018

Ambassadør for Scott.
Re: Nedlagte/pausede ritt 2018 [Re: olechr] #2472105 23/03/2018 20:59
K
knuthaug Offline
Ivrig
Ivrig
K

Litt usikker på hva dere mener her. Men at slike Strava ritt kommer til å ta en del deltagere er jeg ganske sikker på. Var en del slike ritt i år og vet om flere nye for 2018

Spørsmålet er vel om de som har arrangert og arrangerer slike ritt har tillatelse til det fra grunneier, ansvarsforsikring som arrangør, vakter for å passe på at ingen bærplukkere får en enduro-syklist i panna, sanitet og alt det andre som ritt bør og i noen tilfeller må ha? Jeg vet ikke, men jeg blir ikke så overrasket om svaret på opptil flere av punktene er nei.

Det å invitere en litt utvidet kompisgjeng på morro i skogen med Strava som tidtager er enkelt, men det er ikke nødvendigvis innafor ymse regelverk.

Redigert av knuthaug; 23/03/2018 21:01.

Norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted
Re: Nedlagte/pausede ritt 2018 [Re: knuthaug] #2472140 24/03/2018 09:14
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: knuthaug

Spørsmålet er vel om de som har arrangert og arrangerer slike ritt har tillatelse til det fra grunneier, ansvarsforsikring som arrangør, vakter for å passe på at ingen bærplukkere får en enduro-syklist i panna, sanitet og alt det andre som ritt bør og i noen tilfeller må ha? Jeg vet ikke, men jeg blir ikke så overrasket om svaret på opptil flere av punktene er nei.

Det å invitere en litt utvidet kompisgjeng på morro i skogen med Strava som tidtager er enkelt, men det er ikke nødvendigvis innafor ymse regelverk.

Nei mye av dette er jo ikke i orden, men det gjør det jo ikke til et mindre problem? Nå avlyses det ene og det andre rittet nettopp fordi det er for mye regler. Da finner folk bare andre måter å konkurrere på. Da blir det feks Strava på treninger og små Strava konkurranser i stedet.

Det er faktisk litt krise det som nå skjer for NCF, usikker på om de skjønner det selv. For det viser seg at når ting blir avlyst har folk lett for å droppe det når det igjen starter opp.

Ambassadør for Scott.
Re: Nedlagte/pausede ritt 2018 [Re: knutspeed] #2472146 24/03/2018 10:17
G
gutt45kg Offline
Avhengig
Avhengig
G
For svært manges del blir det nå sikkert "strava"-turer og hyggelige kompisturer fremover.

Da slipper man i det minste å betale en masse "lisenser" til diverse forbund. Ellers er vel Norge iferd med å regulere seg tilbake til sofaen.

Re: Nedlagte/pausede ritt 2018 [Re: knutspeed] #2472274 25/03/2018 16:35
S
sls Offline
Veteran
Veteran
S
Egentlig bør vi være glade vi sliter med typiske i-landsproblemer.

Tror jeg har selv vært på tre ritt hvor utøvere har strøket med ifm ulykker, og antallet velt og skader jeg har vært vitne til aner jeg ikke. Ikke har jeg vært på så veldig mange ritt heller.
Sykkelritt har neppe noen signifikant positive effekt i et folkehelseperspektiv. Ihvertfall ikke slike ritt som diskuteres her. Vinningen går fort opp i spinningen når ganske så mange også ender opp skadet og sykmeldt. Undersøkelser har dessuten vist at antallet som sykler ifm trening ikke har gått ned selv om rittdeltagelsen dropper.
At vi har fått lov å bruke offentlig vei som lekegrind så lenge er mer en overraskelse enn at det nå strammes inn litt. NCF har sikkert håndtert dette dårlig, men alt i alt mener jeg rittmulighetene, og spesielt for terrengritt, er svært gode med mindre justeringer. Er det en ting vi har nok av her i landet så er det godt tilgjengelig skog. Andre idretter holder seg innenfor disse områdene uten å måtte ut på offentlig veg, så da klarer vi syklister det også. Men folk er jo som oftest mer opptatt av å klage enn å se muligheter. Jeg har full forståelse for at det er hardt å arrangere ritt, og all erfaring tilsier at folk mister gnisten over tid. Det er nok vanskeligere å erstatte utbrente ildsjeler enn å tilpasse seg de nye reglene.

Re: Nedlagte/pausede ritt 2018 [Re: sls] #2472370 26/03/2018 06:44
K
knutspeed Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
K
Undersøkelser har dessuten vist at antallet som sykler ifm trening ikke har gått ned selv om rittdeltagelsen dropper.

hmm, det høres rart ut. Hvis jeg sammenlikner med 3-4 år tilbake, så var det definitivt flere som syklet for trening.

Eksempelvis var vi gjerne 20+ på klubbtreninger i terreng, nå er det vill jubel om vi er over 5 - og da er det blandet ungdom/voksne/sti/grusbankere.

På jobben var det 6-7 stk (av den gang snaut 20) som deltok på Birken og Grenserittet + noen flere av de større rittene, og som trente mye med kompisgjenger og bedriftslag.
Nå er vi 50 ansatte, og 0 deltakere på noen av ritta. Kun sære meg som kjører TSR, UB og sånt.
Jeg tror ikke dette er så unikt. De som sykla av de ansatte her, har sluttet helt med det - dvs det var noe de gjorde fordi "alle gjorde det".

Re: Nedlagte/pausede ritt 2018 [Re: knutspeed] #2472415 26/03/2018 08:53
S
sls Offline
Veteran
Veteran
S
Sikkert lokale variasjoner, men mer variert sykling nå. Før trente mengdene mit birken. Nå sykler f.eks mange landevei uten å ha rittambisjoner. Mange sykkelklubber har forøvrig mye flere på trening enn før, der andelen trimmere og damer har økt kraftig. Sykler sammen fordi det er gøy

Re: Nedlagte/pausede ritt 2018 [Re: Oystein L] #2472532 26/03/2018 17:39
stosu Offline
Besatt
Besatt

Man trenger vel ikke arrangørforsikring hvis en kompisgjeng har et uoffisielt testløp? Da er de vel dekket av lisensen?
Tillatelse av grunneier er jo selvsagt

Redigert av stosu; 26/03/2018 17:40.

Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig

Re: Nedlagte/pausede ritt 2018 [Re: stosu] #2472541 26/03/2018 18:55
K
knuthaug Offline
Ivrig
Ivrig
K
Sitat: stosu

Man trenger vel ikke arrangørforsikring hvis en kompisgjeng har et uoffisielt testløp? Da er de vel dekket av lisensen?

Gitt at alle kompisene har helårslisens, men det er vel ikke selvsagt? Mulig arrangørforsikring dekker noe mer, men jeg kjenner den ikke i detalj.

Norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted
Re: Nedlagte/pausede ritt 2018 [Re: knuthaug] #2472544 26/03/2018 19:09
Gew88 Offline
Veteran
Veteran
Sitat: knuthaug

Gitt at alle kompisene har helårslisens, men det er vel ikke selvsagt? Mulig arrangørforsikring dekker noe mer, men jeg kjenner den ikke i detalj.

Flere slike Strava-ritt har vært arrangert som trening med tidtaking. Det opplyses at det ikke er ritt og man deltar på eget ansvar. Ergo en fellestrening hvor man sykler det man kan og førstemann til slutten av segmenter for ludos (hehe).
Er jo i gråsonen men lett å arrangere og morro.
Vært med på lokale stirunder og motbakkedrag på grus på denne måten.

Re: Nedlagte/pausede ritt 2018 [Re: Oystein L] #2472551 26/03/2018 20:11
K
ket16 Offline
Ringrev
Ringrev
K

Noen som vet hvordan forsikring fungerer for bedriftsritt? I reglementet jeg har lest står det at forsikring ikke er dekket av kontingenten.

Ketil
Re: Nedlagte/pausede ritt 2018 [Re: stosu] #2472557 26/03/2018 20:42
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Arrangørforsikring er overfor tredjeperson.
Hva om en gruppe ryttere med startnummer og skylapper meier ned noen unger og kvester de for livet, og arrangøren saksøkes. Hvem betaler?
Gjennom NCF har arrangøren ansvarsforsikring på 10 mill. Jeg hadde aldri tatt sjansen på å arrangere noe uten å ha noe slikt i ryggen...

Redigert av Oystein L; 26/03/2018 20:45.
Re: Nedlagte/pausede ritt 2018 [Re: ket16] #2472558 26/03/2018 20:47
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: ket16

Noen som vet hvordan forsikring fungerer for bedriftsritt? I reglementet jeg har lest står det at forsikring ikke er dekket av kontingenten.

Lisensforsikringen din dekker trening, men ikke skader i ritt arrangert utenfor NCF/UCI

Re: Nedlagte/pausede ritt 2018 [Re: Oystein L] #2472562 26/03/2018 21:15
K
ket16 Offline
Ringrev
Ringrev
K
Det vil si at ingen som sykler bedriftsritt egentlig har forsikring?

Ketil
Re: Nedlagte/pausede ritt 2018 [Re: ket16] #2472571 27/03/2018 05:43
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: ket16
Det vil si at ingen som sykler bedriftsritt egentlig har forsikring?

Ikke nødvendigvis. Om arrangøren har tegnet egen forsikring og/eller utøver har egen forsikring som dekker rittdeltakelse kan man klare seg helt greit om uhell skulle skje.

Som mangeårig arrngør vet jeg at sykkelritt kan forårsake skader på tredjeperson, har selv hatt nytte av NCF's arrangørforsikring ved to tilfeller. Ved begge anledninger gikk det ut over biler (begrensede summer, men 30-40K er laaangt mer enn det som var igjen i klubbkassa etter rittet) men det kunne jo vært ei barnevogn eller en unge på sykkel....

Lisensforsikringen er også grei å ha, det er langtfra alle private forsikringer som dekker 20-30-40K for ei knekt fortann etter utøvelse av "ekstremsport"

Re: Nedlagte/pausede ritt 2018 [Re: stosu] #2472589 27/03/2018 07:44
O
oyvin Offline
Ivrig
Ivrig
O

Det avgjørende spørsmålet er om det vil defineres som et uoffisielt testløp innen en kompisgjeng, dersom det skjer noe og det kommer inn økonomiske spørsmål.

Hvis arrangøren har søkt grunneier om tillatelse vil en advokat kunne argumentere for at dette har da noen klare offisielle preg. Hvordan har invitasjonen vært, hvor godt kjent er deltagere egentlig med hverandre, hvor mange deltagere er det, hvordan har regler blitt kommunisert og for den saks skyld hva er de, og så videre.

Kan absolutt godt være at ritt i ett eller annet GPS-format er en god løsning for å forenkle krav til avvikling, og det er glitrende for de rittene som ellers ikke engang kunne blitt arrangert. Men det kan være dristig å gå ut ifra at det skal frita arrangører for ansvar.

Redigert av oyvin; 27/03/2018 07:45.
Side 3 av 8 1 2 3 4 5 6 7 8

Moderator  support