Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Raskeste dekk-/felgkombinasjon 2018

Raskeste dekk-/felgkombinasjon 2018 #2468811 06/03/2018 19:14
Registrert: May 2012
Innlegg: 933
John_Harald Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Registrert: May 2012
Innlegg: 933
Hatt en pen utvikling i watt de siste årene og har bestemt meg for å satse på tempo i år.

Hvilket optimale topp tre kombinasjoner fins det, når man tar med både rullemotstanden til dekkene og luftmotstanden av dekk/felg?

Her god erfaring med lav rullemotstand med 25mm clincher satt opp slangeløst, men dette er ikke et krav.

Har i dag et Zipp Super 9 Disk Tubular bakshjul, ønsker tips til forbedringer inkludert rullemotstand på dekk. Kan lett selges!

Har ikke i dag et framhjul, ønsker tips på raskeste kombinasjon av luftmotstand og rullemotstand.

Re: Raskeste dekk-/felgkombinasjon 2018 [Re: John_Harald] #2468829 06/03/2018 20:51
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 9,737
-Jan Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 9,737
M5 Two Spoke skal vera raske.

Re: Raskeste dekk-/felgkombinasjon 2018 [Re: John_Harald] #2471567 21/03/2018 15:39
Registrert: Apr 2005
Innlegg: 122
O
ole-m Offline
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
O
Registrert: Apr 2005
Innlegg: 122
Du har kanskje sett på denne siden, men andre interesserte finner mye data om rullemotstand her:
https://www.bicyclerollingresistance.com/

Tenker selv å teste Corsa Speed open TLR til sommeren. Med dette dekket er det egentlig punkteringsfare som er issuet.

Forøvrig er vel trispoke type HED H3/GT3 noe av det raskeste på fremhjul. Ikke så lett å si om det rent aerodynamisk lønner seg med 23 eller 25mm. Men _for_ bredt dekk, i forhold til felgen, vil fort gjøre at evt. fordel rullemotstand blir spist opp av økt luftmotstand. Derfor finner man noen (men få) tester som viser at 23mm vil være den raskeste kombo'n på en del høyprofilhjul. Men disse karbonhjulene blir jo bare feitere og feitere så dette vil antageligvis påvirke dekkvalg også ICON_SMILE

Greia med å kjøre smalt fremdekk og litt tykkere bakdekk har forøvrig ingen aerodynamisk effekt(?), men går på rullemotstand ol. Blir litt som å sette en aerofoil bakvendt.

Re: Raskeste dekk-/felgkombinasjon 2018 [Re: ole-m] #2471587 21/03/2018 19:14
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,202
vviz Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,202
Sitat: ole-m

Greia med å kjøre smalt fremdekk og litt tykkere bakdekk har forøvrig ingen aerodynamisk effekt(?) [...]


Jeg tror det har det. Altså, jeg tror ikke det gir noe aerodynamisk gevinst at bakdekket nødvendigvis er bredere enn framdekket, men jeg tror det kan gi en aerodynamisk gevinst å ha ett framdekk som er smalere enn bakdekket, om du skjønner ICON_SMILE

Framdekket kjører i "rein luft" og er derfor det første av sykkel/rytter som må brøyte seg gjennom luft. Ett smalt tversnitt er derfor bra. Man har sannsynligvis lite igjen for å etterstrebe noe som er smalere enn felgdiameteren, for det vil jo strekkes ut til felgens bredde uansett. Men det motsatte (ett for bredt dekk) vil øke tversnittet på felg/dekk-komboen, og det er sannsynligvis ikke aerodynamisk gunstig.

Innen lufta treffer bakdekket har den blitt turbulent, da den allerede har passert framdekket, gaffelen, underrøret, pedaler/bein/føtter, seterør. Så man blir ikke "straffet" like hardt av å være mindre aerodynamisk på bakdekket. Derfor tillater man seg kanskje ett bredere dekk der, for å minske rullemotstand og øke komfort? Hvis man skal øke bredden på dekket bak, ville jeg uansett hatt en bredere felg, slik at felg/dekk fortsatt matchet i bredde, om man vil være fin på det. Jeg har ihvertfall inntrykk av at det er konsensus om at dekk/felg må matche dersom man skal ha noe effekt av aero-hjul.

Redigert av vviz; 21/03/2018 19:19.

Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt)
Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
Re: Raskeste dekk-/felgkombinasjon 2018 [Re: John_Harald] #2471607 21/03/2018 20:55
Registrert: Oct 2010
Innlegg: 2,629
H
hrukin Online
Besatt
Online
Besatt
H
Registrert: Oct 2010
Innlegg: 2,629
Vet ikke om det er pga aero eller andre årsaker, men Enve har jo faktisk bredere felg foran enn de har bak.


Squadra Amarone Ciclismo e Vini


Re: Raskeste dekk-/felgkombinasjon 2018 [Re: hrukin] #2471681 22/03/2018 09:33
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,202
vviz Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,202
Sitat: hrukin
Vet ikke om det er pga aero eller andre årsaker, men Enve har jo faktisk bredere felg foran enn de har bak.


Det var jeg ikke klar over, men synes dette var veldig interessant! Googlet litt rundt og fant ENVE SES 7.8 hjulsettet med bredere bakfelg enn framfelg. Var det disse du tenkte på?

Prøver å finne en forklaring på hva de oppnår med dette. Desverre ikke funnet spesielt detaljerte forklaringer på hvorfor, men her er hett par relevante utsagn ihvertfall.

Først rapportert via cyclingweekly.com
http://www.cyclingweekly.com/news/product-news/will-wider-rims-make-you-faster-184128

Sitat: Simon Smart
There’s no drag penalty in going wider on the front because the rim and tyre are in front of the frame. The rear doesn’t need to be as wide because it’s in what we call a different ‘flow condition’.


Dette er motsatt av hva jeg ville trodd. Og desverre går ikke Smart langt ned i detaljene. Men kanskje han mener at dersom man ser en sykkel forfra, så spiller ikke tversnitt av framhjulet særlig stor rolle, fordi det er andre deler av sykkel/rytter videre bakover som uansett har ett bredere tverrsnitt enn hjulet?

Har funnet ett annet sitat fra Smart relatert til de samme hjulene, rapportert via wheelbuilder.com:

http://www.wheelbuilder.com/custom-enve-ses-7.8-rear-wheel.html

Sitat: Simon Smart
Wheels only work in a bicycle frame. To test and develop wheels in isolation from the rest of the system does not answer the right question. The question we are answering is; how do you make the entire system more efficient?” He continues, “When developing a front rim shape we are looking for the best compromise between steering stability and drag reduction from the relatively clean on coming flow. In contrast, the rear wheel is seeing more turbulent flow, a larger frame interaction and we do not need to consider steering stability. It therefore stands to reason that a more efficient solution can be achieved by developing unique front and rear rim shapes.


Igjen, han antyder at det er gode grunner til at de gjør som de gjør. Men han isolerer ikke felgbreddene i dette svaret, bare at fram og bakfelger er ulike. Og de er forsåvidt ulike på fler områder enn felgbredde (dybde).

Bikeradar nevner i sin test at årsaken til assymetriske hjul er bedre stabilitet på framdekket (hvor dette er viktig). Men de nevner også assymetrisk felgbredde og dybde i "en smell", uten å spesifisere hva den ulike felgbredden og hva den ulike felgdybden isolert sett gjør.
https://youtu.be/JlhBZC5dRNI?t=2m57s


Det er sikkert mye penger og god forskning bak ENVE's avgjørelse. Simon Smart er trolig også en smart fyr (pun intended). Virker ihvertfall som han står høyt i kurs i sykkelindustrien, og har hatt en rekke ulike aero-relaterte stillinger der de siste årene. Før han startet i sykkelindustrien jobbet han i aero-avdelingen til Red Bull Racing sitt Formel1 team.

Magefølelsen min sier at framfelgen er bredere primært for stabilitet. Men de mener vel 29mm framfelg ikke straffer seg aerodynamisk. Ellers skal det legges til at forskjellen i bredde er "relativt" beskjeden på 1.5mm. De sier begge felgene er optimalisert for 25C dekk, og begge felgene er jo med god margin bredere enn ett 25C dekk.

En annen teori kan jo være at framfelgen slettes ikke er "bredere", men at det er bakfelgen som er "smalere". Altså, det kan jo være ENVE mener 29mm felg (framfelgen) er det optimale for ett 25C dekk, og at de gjør dette på framhjulet som må pløye "ren luft" og hvor stabilitet er ekstremt viktig (siden hjulet kan rotere sideveis). Så er de kanskje villig til å gjøre ett lite kompromiss på bakhjulet, som kjører i turbulent luft (min oppfatning er ihvertfall at aerodynamikk blir mindre viktig der (men jeg kan selvsagt ta feil)), og er låst fra å kunne rotere sideveis? Og kanskje årsaken er vektbesparelse? Bakfelgen er jo en del dypere (og tyngre), og den ville blitt enda tyngre om de skulle gjort den like bred som framdekket?

Skulle vært interessant å fått en god teknisk forklaring på årsaken til den ulike felgbredden.


Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt)
Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
Re: Raskeste dekk-/felgkombinasjon 2018 [Re: John_Harald] #2471961 23/03/2018 10:43
Registrert: Dec 2006
Innlegg: 1,864
A
alfred Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
A
Registrert: Dec 2006
Innlegg: 1,864
Det er kritisk at dekket er smalere enn felgen framme for å få en bedre aerofom enn dekket alene gir. Videre vil en stor flate framme funke dårlig i sidevind, ustabilt og dårlig aerodynamikk - derfor stor bredde framme.
Bak er hjulet "skjult" - fra kanten i le bak ramma, det blir også annerledes i sidevind - ikke behov for like stor bredde.

Re: Raskeste dekk-/felgkombinasjon 2018 [Re: John_Harald] #2473736 03/04/2018 19:23
Registrert: May 2012
Innlegg: 933
John_Harald Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Registrert: May 2012
Innlegg: 933
Etter å ha lest alt for mange timer om kombinasjoner av hjul, dekk, rullemotstand og luftmotstand i forskjellige vinkler har jeg endelig bestilt nytt framhjul!

Er litt oppgitt over useriøse tester, markedsførings juks og triksing med tall. Det beste hadde vært å kjøpt inn flere framhjul selv og testet på egenhånd..

Har lest (husker ikke hvor) at felgen bør ha en bredde på minst 1.05 * dekkbredde pga aerodynamikk. Problemet er at de fleste dekk måler gjerne 2 mm mer en de er oppgitt til. Så ved å sette et oppgitt 25 mm dekk på på en 25 mm felg blir ofte helt feil fordi med måler 27 mm. Tror derfor det riktige er å velge et 22-23mm dekk, som måler 24-25mm på en 25 mm felg. Kanskje dette er en av tingene Enve har tatt hensyn til med sine nye og brede hjulsett. Liker også at de tester hele pakken inkludert sykkel og rytter, mens andre kun tester hjul/dekk..

Her kjører de to km/t raskere med Enve SES 4.5 kontra standard hjul ved 300 watt, det er jo endel.. De sykler også enda en km/t raskere ved å bytte til HED GT3 og Lightweight Autobahn Platehjul. Det platehjulet er vel veldig smalt og absolutt ikke optimalt for flate tempoløyper?

How-much-faster-aero-wheels-video?

HED har også kommet med et nytt framhjul som de skriver på hjemmesiden sin at tester bedre enn GT3..

Ardennes+ 22mm Attack vs GT3 21mm Corsa vs H3+ Attack 22mm
[img]https://cdn3.bigcommerce.com/s-vw99horc9...80.1280.png?c=2[/img]

Bikeradar har testet hjulsett i vindtunnel, men gjør den feilen at de legger sammen resultatene på forskjellige vindretninger.

Bikeradars test

Enve 7.8 vant her soleklart og i ettertid påstår de at M2 er raskere ute, men uten å kjøre kontrollerte tester i vindtunnel. M2 viser ikke til noe data såvidt jeg kan se, men påstår at hjulsettet er rått i 90 graders sidevind. De fleste sykler vel opp til ca 5 grader å¨tempo eller

Uansett, ble det H3 Plus. Vanskelig å få tak i, så jeg bestilt rett fra Hed i USA.

Re: Raskeste dekk-/felgkombinasjon 2018 [Re: John_Harald] #2474158 05/04/2018 09:39
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,202
vviz Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 2,202
Sitat: John_Harald
[...] Kanskje dette er en av tingene Enve har tatt hensyn til med sine nye og brede hjulsett. Liker også at de tester hele pakken inkludert sykkel og rytter, mens andre kun tester hjul/dekk..


Hvilken sykkel er det ENVE bruker i sine tester? Å teste kombinasjonen av hjul/sykkel gir jo mye mening. På samme måte som det gir mening å teste kombinasjonen av hjul/dekk. Da kan man lage ett hjul som får meget god aerodynamikk, forutsatt at du også bruker samme dekk/sykkel de har optimalisert designen for.

Men hvor stor verdi har dette egentlig dersom man velger å benytte andre dekk eller sykkel enn hva ENVE har brukt i sin testing? Eller sagt på en litt annen måte; andre hjulprodusenter har vel heller ikke fullstendig sett bort fra at hjulene også skal fungere som en integrert komponent i ett utall potensielle sykkelrammer og dekkombinasjoner, når de har utviklet sine?


Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt)
Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
Re: Raskeste dekk-/felgkombinasjon 2018 [Re: John_Harald] #2474289 05/04/2018 16:40
Registrert: Dec 2006
Innlegg: 1,864
A
alfred Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
A
Registrert: Dec 2006
Innlegg: 1,864
I testene for de første SES hjulene testet de på 2-3 ulike temposykler og landeveissykkelen, av de største merkene. (Husker ikke detaljene - Trek var i hvertfall med.)

Aerotesting er svært dyrt. Og jo flere faktorer en skal teste (med/uten sykkel, ulike sykler, ulike vindretninger) multipliseres denne kostnaden.
Er derfor flere produsenter som ikke tester i det hele tatt , og det har tradisjonelt ikke vært vanlig å teste hjul på sykkel. )


Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå