Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 9 1 2 3 4 5 6 7 8 9

Ny grus-sykkel fra Canyon

Re: Ny grus-sykkel fra Canyon [Re: Flo] #2470483 15/03/2018 18:07
L
Lid Offline
Veteran
Veteran
L
Ble jo iallfall en skikkelig snakkis i sykkelverdenen. Men tviler på at dette blir noen stor hit. Jeg skal iallfall ikke bli sett på en slik. Men skal hive på Lauf gaffel på min grusracer for å teste hvordan det blir. Er jo omtrent like spesielt den.

Re: Ny grus-sykkel fra Canyon [Re: Flo] #2470495 15/03/2018 19:12
MaximoBongo Offline
Entusiast
Entusiast
Jeg er stor fan av Canyon. De lager utmerkede sykler med en value-for-money få kan konkurrere mot. Tyskland er jo ikke et land med mye lange grusveier, så det naturlig at de er sent på banen med sykler i denne kategorien. Likevel er det jo en av få kategorier som virkelig vokser, og det tydelig at de ikke kunne sitte på gjerdet uten å ha en sykkel i dette markedet. Kombinasjonen av å være sent ute, men insistere på å være innovative gir seg her utslag i en svært bisarr konstruksjon. Kan ikke se annet enn at dette er en overkonstruert løsning på et problem som ikke finnes. Jeg sender en stor takk til Canyons designteam som endelig har kommet opp med en sykkel jeg ikke trenger å sette på ønskelisten.

Redigert av MaximoBongo; 15/03/2018 19:12.
Re: Ny grus-sykkel fra Canyon [Re: Flo] #2470515 15/03/2018 21:53
S
sun flyer Offline
Ivrig
Ivrig
S
Så bildet og vurderte å bestille tid hos optikeren. Men så viste det seg at det jeg så stemte...penger spart ICON_SMILE

Re: Ny grus-sykkel fra Canyon [Re: Flo] #2470526 16/03/2018 06:20
N
nordfonn Offline
Entusiast
Entusiast
N
Hmm..

Ikke for å hisse stemningen, men har en følelse av at mange her dømmer denne kreasjonens utseende basert på det grunnlag at den er så far-off i forhold til klassisk racer design? Blir vel litt som å si at en SUV er stygg, da den ikke ligner på en Ferrari..

Sett bort fra utseendet/styret så tikker den vel de fleste bokser for grus/eventyr/(kall det hva du vil)-sykkel?

Men så var det dette styret da.. Etter det jeg har forstått så skal det være:
- Ekstra vibrasjonsdempende
- Stivere i droppen
- Mer stabilt grep i droppen, spesielt pga at tomlene "låses" over den flate delen. Dette reklameres som en fordel ved f.eks. utforkjøringer.
- Greiere å pakke hengende bag på (?)

I utgangspunktet så tenker jeg at dette var spennende. Og hvis det funker, så gir jeg blaffen i utseende, da dette ikke er en landeveissykkel. Har egentlig veldig troa på det grepet man får når man "låser" tomlene..

Tenker videre at siden rammen er designet for det styret og siden styret er såpass spesielt er det synd man ikke får prøvd sykkelen før man eventuelt bestiller. Mulig dette blir en utfordring for Canyon? Hvordan er det med returrett?

Man har vel i utgangspunktet heller ikke mulighet til å bytte styret i ettertid? Har sett et par av review videoene og det er ikke tvil om at de aller fleste, før de bestiller vil stille seg spørsmålet om den "låste" posisjonen man får i droppen er komfortabel eller ikke.. tipper dette blir enten elsk eller hat, alt etter hvordan hendene dine er utformet.

Etter det jeg forstår så er det en alu-modell på vei. Blir spennende å se om de viderefører den integrerte stem/styre løsningen til de rimeligere rammene.

Re: Ny grus-sykkel fra Canyon [Re: nordfonn] #2470529 16/03/2018 06:33
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: nordfonn
Etter det jeg forstår så er det en alu-modell på vei. Blir spennende å se om de viderefører den integrerte stem/styre løsningen til de rimeligere rammene.

Nei, det gjør de ikke ICON_SMILE

Re: Ny grus-sykkel fra Canyon [Re: Flo] #2470570 16/03/2018 09:35
V
Vestmarka Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
V
Det er jo ett styre som noen måtte lage. Stivere i angrepsposisjon og komfortabel i hvileposisjon er jo det vi vil ha.

Vi jo uansett gitt opp estetikken når vi henger 3 vesker på sykkelen. Da er det funksjon som gjelder. I tillegg så vil jo smaken forandre seg ettersom noe blir normalisert. Nå som jeg har hatt 1x gir på både terrengsykkel og bukkestyresykkel så synes jeg dobble gir er stygge.

Re: Ny grus-sykkel fra Canyon [Re: nordfonn] #2470578 16/03/2018 10:06
kjasmas Offline
Ivrig
Ivrig
Hmm..

Ikke for å hisse stemningen, men har en følelse av at mange her dømmer denne kreasjonens utseende basert på det grunnlag at den er så far-off i forhold til klassisk racer design? Blir vel litt som å si at en SUV er stygg, da den ikke ligner på en Ferrari..

En SUV er styggere enn en "vanlig" bil, en Alltrack/Allroad-versjon er styggere enn den "vanlige" modellen.

Basert på bildesynsing er det fra siden den ser jævligst ut i mine øyne.

Selv om jeg ikke er fan av ting uten noe funksjon generelt hadde det antakelig blitt langt mer spiselig om de hadde satt på et juksestem:

Re: Ny grus-sykkel fra Canyon [Re: Sepeda] #2470579 16/03/2018 10:07
ganskefort Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Sepeda

Nei, det gjør de ikke ICON_SMILE

Dette melder Cycling Tips:

"An aluminium version – that uses a standard cockpit – will arrive later."

Da vil vel geometrien måtte endres noe, blir vel nesten en annen sykkel. Men, en alu-versjon vil jeg uansett være interessert i ettersom jeg også vil bruke den på vinteren og ikke vil ut med masse spenn for karbon da (men, det er en annen diskusjon, sorry!).

Espen - sporadisk seriøs, konstant slækk og fortsatt felgbremser på landeveien...

Bianchi Infinito CV
Votec VRX Pro
Re: Ny grus-sykkel fra Canyon [Re: Flo] #2470581 16/03/2018 10:20
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Hvordan skifter man hendlene på dette styret da? Kan man ta av styreklemma på hendlene?

Re: Ny grus-sykkel fra Canyon [Re: aug11x] #2470587 16/03/2018 10:37
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: aug11x
Hvordan skifter man hendlene på dette styret da? Kan man ta av styreklemma på hendlene?

Det står omtalt her og der at Canyon har montert klemmer på styret som lar deg skru på Sram, Shimano eller Campa-hendler. Kanskje dette blir en enklere løsning for alle fremover. Å tre hendlene over et trangt bukkestyre har jo aldri vært noe helt god opplevelse.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Ny grus-sykkel fra Canyon [Re: ganskefort] #2470590 16/03/2018 10:44
Elmersen Offline
Ringrev
Ringrev
Sies det noe om når denne alu-versjonen kommer? Skal kjøpe både ny grussykkel og vintersykkel i år og denne kunne jo være interessant....

Re: Ny grus-sykkel fra Canyon [Re: Flo] #2470613 16/03/2018 13:49
Radival Offline
Ivrig
Ivrig
Den kan jo være laget av samme designere som lager bysyklene til Canyon:

Duknakket eller pukkelrygg, det er ihvertfall et slektskap her

Re: Ny grus-sykkel fra Canyon [Re: Flo] #2470740 17/03/2018 11:57
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Jeg ønsker nye løsninger velkommen og vil så gjerne like Grail. Men jeg sliter.

Jeg klarer ikke å se at dette i prinsippet er noe annet enn et forholdsvis konvensjonelt rammesett med vibrasjonsdemping i setepinne og særegen cockpit. Det er ikke noe galt i det, men Grail er langt fra epokegjørende sykler som Open U.P., med senket kjedestag, eller innovative Rondo Ruut, med sin fleksible geometri.

Hva gjelder rammen, liker jeg de kantede linjene som er futuristiske og samtidig klassisk Canyon. Fargevalget er også klassisk Canyon, m.a.o. ikke verden mest spenstige, men jeg har sansen for Carbon Chopper og ikke minst damenes Russet Red.

De sentrale målene stack og reach kan ikke måles på tradisjonelt vis, så Canyon måler fra midt på toppen av styret, ikke toppen styrerøret. Om man sammenligner med tilsvarende mål på andre Canyon-modeller, får man et forholdstall som plasserer Grail mellom Endurace og Ultimate, altså noe mer aggressiv enn Endurace, men mer avslappet enn Ultimate. Det liker jeg.

Kjedestagslengde på 415-425 mm avhengig av størrelse er også bra, men i mangel av senket kjedestag, kan man ikke sette på 650b/27,5" hjul med terrengdekk for de røffeste turene.

For øvrig skal Canyon ha skryt for å bruke 650b hjul på de minste størrelsene og tilby kvinne-tilpassede modeller, selv om de litt klumpede 105-hendlene fortsatt ikke er spesielt velegnet for små kvinnehender. Jeg kan ikke umiddelbart se noen forskjell på herre- og damemodeller utover setet og farge (?). Lover godt for menn som bruker M eller mindre og liker Russet Red ICON_SMILE

God dekklaring og noe lengre akselsavstand for økt stabilitet er en selvfølge på denne kategorien sykler. Samme gjelder brede, slangeløse felger.

2x utveksling med kompaktkrank og kassett 11-32 eller 11-34 er også fornuftig - hakket lettere enn Endurace uten å beveger seg inn på superkompakt eller krossterritorium. Mange vil være skuffet over mangel på 1x, men kanskje tenker Canyon som meg - la oss vente til 1x12 er på markedet.

Vibrasjonsdempingen i setepinne og cockpit fremstår for meg noe primitiv og Reodor Felgen-aktig sammenlignet med de mer avanserte løsningene som Treks IsoSpeed eller Specializeds FutureShock. Personlig foretrekker jeg løsninger der ramme og gaffel ivaretar balansen mellom stivhet og vibrasjonsdempingen så godt at mekanisk demping eller andre særegne løsninger ikke oppleves som påkrevd.

Jeg kan forstå hvorfor Canyon på flere sykler velger primært enkel vibrasjonsdemping i setepinne og nå i cockpit. Når man lager rammer som har høy stivhet, men ikke nødvendigvis har samme grad av vibrasjonsdemping, forstår jeg at man lettere kan redusere vekten. Og når man velger enklere løsninger enn noe i retning av IsoSpeed for vibrasjonsdemping for sete og cockpit, kan man lettere redusere prisen. Og Canyon selger fortsatt på lav vekt og lav pris.

Cockpiten er naturligvis den mest omtalte delen av sykkelen. Jeg ser poenget med "flex i toppen og stiv i droppen", og ikke bare fordi det klinger så bra ICON_SMILE Men for min del blir mangel på individuell tilpassing en for høy pris å betale for noe jeg ikke føler særlig behov for.

Hvor ofte sykler du slik?

Flex oppleves først og fremt på toppen av styret og i markedsføringen av sykkelen ser vi lykkelige syklister med hendene i denne posisjonen. Men hvem sykler slik? Jeg kan forstå at man i de bratteste, lengste stigningene eller på langtur tidvis plasserer hendene på toppen, men for min del blir det ytterst sjelden. Under mer aktiv eller krevende sykling har man langt bedre kontroll når man ligger i bukken eller i det minste holder i hendlene. Og da får man i mindre grad utbytte av vibrasjonsdempingen i styret, i motsetning til andre løsninger jeg har nevnt.

At styret er designet for å være behagelig på toppen, inviterer til å sykle nettopp med hendene på toppen, noe som nuller ut effekten av det lave forholdstallet stack/reach. Jeg mistenker også at det kan gjøre sykkelen mer attraktiv for dem som er vant med flatt styre og oppreist sittestilling enn landeveissyklister.

Og når man først inviterer til å holde i toppen av styret, hvorfor ikke ta den logiske konsekvensen av det og sette på ekstra bremsehendler på toppen, slik man en tid gjorde på krossykler for hverdagsbruk? Jo, fordi det ikke lar seg gjøre med hydrauliske bremser.

Hva gjelder stivhet i droppen, er det bare fint. Men ingenting med denne sykkelen tilsier at man trenger stivere drop enn man har på rittsykler - det er komfort som er poenget med styret.

Ser også at man kan få bedre grep i bukken p.g.a. det ekstra røret, men tester viser allerede at dersom man har små hender gir ikke konstruksjonen særlig godt grep.

Uansett oppveier ikke de eventuelle fordelene i konstruksjonen av cockpit den åpenbare ulempen en slik proprietær løsning gir, nemlig svært så begrenset mulighet for individuell tilpassing.

Nå kommer altså sykkelen i aluminium med tradisjonell cockpit og blir da en alminnelig eventyr/grussykkel som skiller seg mindre fra mange andre. Og der tror jeg det store volumet av salget vil ligge - en klassisk Canyon, med høy kvalitet, lav vekt og lav pris.

Re: Ny grus-sykkel fra Canyon [Re: Flo] #2470748 17/03/2018 12:45
skubisan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg synes Canyon er i ferd med å designe seg ut av kategorien "sexi sykler". Kanskje like greit for da slipper man å falle for fristelsen og kjøpe på nett.

Re: Ny grus-sykkel fra Canyon [Re: Sepeda] #2470763 17/03/2018 15:19
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Sitat: Sepeda

Og når man først inviterer til å holde i toppen av styret, hvorfor ikke ta den logiske konsekvensen av det og sette på ekstra bremsehendler på toppen, slik man en tid gjorde på krossykler for hverdagsbruk? Jo, fordi det ikke lar seg gjøre med hydrauliske bremser.

Doble bremsehendler av typen som var vanlig på turracere på åttitallet ville fint fungert med hydrauliske bremser. Bremsehendlene på toppen aktiverte da de vanlige bremsehendlene.
Ikke det at jeg ønsker det.

Jeg synes Grail treffer fint som en ganske lett og potensielt landeveiskvikk sykkel med god dekklaring. Men selv om jeg ser bortfra estetikken i styret, vil det jo være et bingokjøp: Ingen justeringsmulighet, ingen mulighet til å prøve sykkelen og attpåtil er jeg 184 cm, som akkurat er overgangen mellom M og L. Uaktuelt m.a.o.

Re: Ny grus-sykkel fra Canyon [Re: Flo] #2470900 18/03/2018 18:08
Rednaskela Offline
Ivrig
Ivrig
Har troa.

Redigert av Rednaskela; 18/03/2018 18:09.

Medlem av NOTS
Re: Ny grus-sykkel fra Canyon [Re: Flo] #2470904 18/03/2018 18:28
Trond Helge Offline
Ivrig
Ivrig
(Ja, jeg vet de ikke er der for aero egenskaper..)

// Too many roads, too little time
Re: Ny grus-sykkel fra Canyon [Re: Rednaskela] #2470908 18/03/2018 18:38
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: Rednaskela
Har troa.

+ 1

Re: Ny grus-sykkel fra Canyon [Re: Flo] #2470909 18/03/2018 18:39
Trond Helge Offline
Ivrig
Ivrig
Når jeg tenker meg om så er dette også en god løsning for å ha flere festepunkter for lykter, gps, randonour-styresekk osv

Re: Ny grus-sykkel fra Canyon [Re: Trond Helge] #2470913 18/03/2018 18:46
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: Trond Helge
...festepunkter for lykter, gps, randonour-styresekk osv

Og ikke bare det.

Re: Ny grus-sykkel fra Canyon [Re: Flo] #2470916 18/03/2018 18:52
Trond Helge Offline
Ivrig
Ivrig
Noen har virkelig hatt det gøy med photoshop ja.. ICON_SMILE

Mangler bare en med Fast & Furious vinge nå

Re: Ny grus-sykkel fra Canyon [Re: Trond Helge] #2470999 19/03/2018 09:53
vviz Offline
Ivrig
Ivrig

Si ikke det ICON_LAUGH Ble litt regelendringer i Formel-1 før 2017-sesongen, og teamene fant ett smutthull som gjorde det mulig å sette på T-vinger i både enkel, dobbel og tidvis trippel-konfigurasjon. Men smutthullet er tettet for 2018, og den primære grunnen til at dette ble forbudt, var vel at det rett og slett var for stygt ICON_WINK Men det var aero-årsaker som gjorde at det var attraktivt for teamene å bruke de.

Redigert av vviz; 19/03/2018 09:54.

Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt)
Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
Re: Ny grus-sykkel fra Canyon [Re: Trond Helge] #2471002 19/03/2018 09:57
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A

Aero Gravel er det store i 2020 ifølge ryktebørsen.

Re: Ny grus-sykkel fra Canyon [Re: anonym22] #2471014 19/03/2018 10:25
vviz Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: anonymous22

Aero Gravel er det store i 2020 ifølge ryktebørsen.

Av en eller annen grunn blir jeg ikke overrasket ICON_TONGUE Men er ikke det strengt tatt litt 2017 da? Var det ikke noen (3T kanskje) som brukte "Going slow, faster!" som en slogan?

Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt)
Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
Re: Ny grus-sykkel fra Canyon [Re: Flo] #2471020 19/03/2018 10:49
Trond Helge Offline
Ivrig
Ivrig
For all del, jeg sikler fortsatt på Space Chicken med fullkarbon hjul og aero styre..

Re: Ny grus-sykkel fra Canyon [Re: anonym22] #2473428 02/04/2018 17:21
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A

Jeg synes Grail treffer fint som en ganske lett og potensielt landeveiskvikk sykkel med god dekklaring. Men selv om jeg ser bortfra estetikken i styret, vil det jo være et bingokjøp: Ingen justeringsmulighet, ingen mulighet til å prøve sykkelen og attpåtil er jeg 184 cm, som akkurat er overgangen mellom M og L. Uaktuelt m.a.o.

Eller kanskje ikke. F**k it, da har jeg bestilt. Nesten måkrav for meg ble mulighet for 45Nrth Gravdal, og da er det litt få sykler å velge blant før de grovere Mason Bokeh, Rondo Ruut o.l. Så da ble det denne.

Re: Ny grus-sykkel fra Canyon [Re: anonym22] #2473455 02/04/2018 19:50
vetleg Offline
Avhengig
Avhengig

Eller kanskje ikke. F**k it, da har jeg bestilt. Nesten måkrav for meg ble mulighet for 45Nrth Gravdal, og da er det litt få sykler å velge blant før de grovere Mason Bokeh, Rondo Ruut o.l. Så da ble det denne.

Lol. Det blir bra! ICON_COOL

Re: Ny grus-sykkel fra Canyon [Re: Flo] #2474641 07/04/2018 08:00
K
KER Offline
Entusiast
Entusiast
K
Noen ide om når alu-versjonen kommer?

Re: Ny grus-sykkel fra Canyon [Re: KER] #2474643 07/04/2018 08:07
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Slippdato september/oktober er nevnt på internettet. Tidsnok til vintersesongen, for de som ønsker seg en til det.

Re: Ny grus-sykkel fra Canyon [Re: Flo] #2474685 07/04/2018 13:37
K
KER Offline
Entusiast
Entusiast
K
Høres bra ut. Da er det vel mulig å forvente at R7000 er på plass?!

Side 2 av 9 1 2 3 4 5 6 7 8 9

Moderator  support, Valentino