NCF konkurs?
|
Re: NCF konkurs?
[Re: ]
19/03/2018 12:51
|
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Nå går jo disse MTB-rittene på offentlig vei da...
|
|
|
19/03/2018 13:02
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
|
|
|
19/03/2018 13:53
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Nå går jo disse MTB-rittene på offentlig vei da... Jodda, men jeg tviler på om sikkerheten hadde blitt 1% bedre en gang av om Skebergrittet hadde hatt politivakter langs hele veien. Nå har vel "de frafalne" arrangørene av slike ritt langt på vei signalisert at avlysningen primært har andre årsaker, fellesnevneren ser ut til å være mangel på frivillige.
|
|
|
19/03/2018 14:23
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Nå går jo disse MTB-rittene på offentlig vei da... Jodda, men jeg tviler på om sikkerheten hadde blitt 1% bedre en gang av om Skebergrittet hadde hatt politivakter langs hele veien. .... Jodddda det ville sørget for at start-sekshjulings-motorsykkelen ikke hadde ligget i 50 km/t slik at jeg hadde unngått hjerteflimmer og syre oppetter ørene fire meter etter start og vinglet i veien som en full sjømann for ikke å slippe i mitt aller første ritt på sti. Men enig tror det var maks en turgåer som ble litt overrasket...
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
[Re: Alpers]
19/03/2018 14:28
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Det jeg dog forventer av NCF, som de også burde ha tatt tak i mye tidligere, er en TYDELIG avklaring på hva som er trimritt, turritt og aktive ritt.
Dette er nok kjernen. Når det går nedover og bortover så ville nok en risiko-analyse rangert norgescup og master/pulje 1-2 (turritt) ganske likt. Det er stor konkurranse ("hodeløs kjøring") og farten er i begge tilfeller høy (Evt. forskjeller i fart kompenseres av "dårligere" sykkelferdigheter i master/pulje 1-2 (turritt).). For resten av master/turritt segmentet så ville det ikke overraske meg om risikoen kanskje er større pga dårligere sykkelferdigheter og færre referansepunkter pga. mindre antall timer syklet totalt. Stikker man fingern i jorda så tror jeg egentlig ikke man kan arrangere sykkelritt med konkurranse aspekt på offentlig vei med god sikkerhet uten at man legger seg tett opp mot sånn man avvikler norgescup. Så jeg er ikke i tvil om at man må arrangere færre ritt i bedre egnede traseer som gir større sikkerhet. For fremtiden tror jeg klubber må samarbeide for å avvikle ritt samt at NCF må inn med mer penger til de som avvikler.
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
19/03/2018 14:34
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Nå har vel "de frafalne" arrangørene av slike ritt langt på vei signalisert at avlysningen primært har andre årsaker, fellesnevneren ser ut til å være mangel på frivillige. Det er jo ikke så himla rart at man ikke rekker stable på plass nok frivillige. For det første var kursopplegget først klart i februar i år (?). Det er tynt med kurssteder. slik at mange blir nødt til å reise endel dersom de er forhindret de få dagene det er kurs lokalt. Så kommer jo ansvarsbiten inn i bildet. Mange vil nok tenke seg om en eller to ganger før de går med på dette: Ved brudd på §3 er det normat med inndragelse av førerkort, herunder kompetansebevis og/eller eventuelt bot eller fengsel, avhengig av alvorlighetsgrad.
Så om du som stasjonær vakt gjør en blunder i en uoversiktelig situasjon, så risiskerer du å mister førerkortet eller verre. Fordi du stilte opp frivillig arbeid. Man burde kanskje snudd på det. Lagt inn at sykkellisens var påkrevd for å sykle konkurranse og at brudd på veitrafikkloven ble sett på som om man kjørte motorvogn...
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
19/03/2018 15:07
|
bjerkseth
Besatt
|
Besatt
Her snakker vi kompetanseheving på med bratt læringskurve!

Instagram: @oivindbjerkseth
|
|
|
19/03/2018 18:13
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Nå har vel "de frafalne" arrangørene av slike ritt langt på vei signalisert at avlysningen primært har andre årsaker, fellesnevneren ser ut til å være mangel på frivillige. Det er jo ikke så himla rart at man ikke rekker stable på plass nok frivillige. For det første var kursopplegget først klart i februar i år (?). Det er tynt med kurssteder. slik at mange blir nødt til å reise endel dersom de er forhindret de få dagene det er kurs lokalt. Så kommer jo ansvarsbiten inn i bildet. Mange vil nok tenke seg om en eller to ganger før de går med på dette: Ved brudd på §3 er det normat med inndragelse av førerkort, herunder kompetansebevis og/eller eventuelt bot eller fengsel, avhengig av alvorlighetsgrad.
Så om du som stasjonær vakt gjør en blunder i en uoversiktelig situasjon, så risiskerer du å mister førerkortet eller verre. Fordi du stilte opp frivillig arbeid. For det rittet du nevnte (og som jeg da henviste til) er kursbehovet helt marginalt, problemet var frivillige hender og hoder rent generelt.
|
|
|
20/03/2018 06:40
|
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Tankeeksperiment: Hva om første ledd av setningen heller utheves?
|
|
|
[Re: Valentino]
20/03/2018 09:01
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Tankeeksperiment: Hva om første ledd av setningen heller utheves? Stusselig begrunnelse. Rittet har parkeringsplass på asfalt og derfra direkte inn på en liten bondevei først litt asfalt og så grus mens 98% av rittet er på stier i skogen..... Dette rittet er en avsporing mht nytt regelverk. Støtter tankeeksperimentet. Veldig synd at de ikke makter å gjennomføre, det var kjempegøy i fjor....
|
|
|
20/03/2018 11:13
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hvor mange vakter av hver kategori kan de ha blitt pålagt å ha tenker dere da? De blir ikke pålagt noe men må lage en søknad 4 mnd før rittet hvor de selv setter opp plan for bla skilt og vakter. Mener det var 7 stk vedlegg til søknaden da jeg søkte for Vårtesten. Jeg ser ikke helt at de må ha stasjonære vakter (joda de skal stå stasjonært men det burde holde med totimerskurset, DVs løypevakt). Det var lite tilløp til håndgemeng og folk/biler som måtte stoppes, dirigeres eller overlates til politiet i fjor. Vaktene deles inn i tre kategorier: 1.Løypevakter: Vakter som viser vei eller yter service, men som ikke regulerer trafikk. 2.Stasjonære vakter: Vakter som står på et fast sted og som kan regulere trafikk. 3.Mobile vakter: Vakter som flytter seg fra sted til sted på motorsykkel og som kan regulere trafikk bare når de står i ro.
Redigert av EmilZipp; 20/03/2018 11:23.
|
|
|
[Re: Tobben63]
20/03/2018 12:04
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
I totimerskurset er det helt tydelig at man ikke skal stoppe folk ved å stå midt i veien men stå i veikanten, gjerne ved siden av et skilt som sier "FARE SYKKELRITT". De aller fleste bilister vil stoppe ved siden av vakten som forteller at " nå forventer vi en helg gjeng syklister og jeg vil anbefale deg å vente i noen minutter. Dersom bilisten sier jeg gir pokker, slippes han (oftest en han) forbi...
Med totimerskurset vil vakter med et snev av hode opptre rimelig likt, være synlige og i all hovedsak være tilstrekkelig for å ivareta sikkerhet.
Syklistene skal følge trafikkreglene og om en bil kommer imot svinger man inn til siden slik man ville gjort om man kom syklende og det ikke var ritt.
Edit... glemte å legge til anonymous13, oppfordrer deg til å ta kurset, ligger tilgjengelig på "min idrett" og tar ikke veldig lang tid.
Redigert av EmilZipp; 20/03/2018 12:31.
|
|
|
[Re: EmilZipp]
20/03/2018 12:38
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
I totimerskurset er det helt tydelig at man ikke skal stoppe folk ved å stå midt i veien men stå i veikanten, gjerne ved siden av et skilt som sier "FARE SYKKELRITT". De aller fleste bilister vil stoppe ved siden av vakten som forteller... Jeg tror dessverre du tar feil. At folk skal stoppe fordi det står et skilt og en person i veikanten som skal fortelle (?) at det er sykkelritt på gang ser jeg ikke for meg kommer til å skje.
|
|
|
[Re: Øyvind V]
20/03/2018 12:43
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
I totimerskurset er det helt tydelig at man ikke skal stoppe folk ved å stå midt i veien men stå i veikanten, gjerne ved siden av et skilt som sier "FARE SYKKELRITT". De aller fleste bilister vil stoppe ved siden av vakten som forteller... Jeg tror dessverre du tar feil. At folk skal stoppe fordi det står et skilt og en person i veikanten som skal fortelle (?) at det er sykkelritt på gang ser jeg ikke for meg kommer til å skje. Enig det kan være en utfordring men i dette tilfellet snakker vi om et ritt som går på en bitteliten grusvei innimellom et og annet hus og noen gårdsbruk. Problemstillingen er om man slik jeg tenker kan nøye seg med en løypevakt som gir service eller om man må ha en som har rett til å stå midt i veien og sperre... På landeveien er jeg overbevist om at en bilist som møter en rundkjøring med et stort skilt og en person i gul vest blir såpass oppmerksom at han eller hun ser den bølingen med syklister som hamrer inn fra en annen kant. Om man da fortsetter i 90 km/t og tenker jeg har forkjørsrett så må syklistene ta hensyn til det og stoppe.....
Redigert av EmilZipp; 20/03/2018 12:45.
|
|
|
[Re: EmilZipp]
20/03/2018 13:02
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Enig det kan være en utfordring men i dette tilfellet snakker vi om et ritt som går på en bitteliten grusvei innimellom et og annet hus og noen gårdsbruk.....
Vel, nå er det tildels frisk motorisert ferdsel på noen av disse veiene... (hilsen en som i sitt tidligere liv har sprutet mye grus med MC akkurat her) Det er for øvrig representanter fra arrangørklubben spm har sagt at hovedproblemet var frivillige generelt, og ikke først og fremst løypevaktkravet.
|
|
|
20/03/2018 13:08
|
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
For vår del har vi turt å ta ansvaret å eventuelt måtte avlyse. Vi må jo være steingale...
|
|
|
20/03/2018 13:20
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Men hvorfor mente du egentlig at jeg burde ta kurset? Har jeg sagt noe feil om bruk av vakter?
Sorry tenkt som en generell kommentar ikke spesielt til deg og du har ikke skrevet noe feil. Skjebergrittet har ikke mye i denne tråden å gjøre egentlig, helt andre utfordringer for de som arrangerer ritt på landeveien. Jeg mener alle som sykler ritt i ny og ne og har lyst (eller blir tvunget) til å stille opp for klubben sin bør ta noen minutter foran pc'n.
|
|
|
20/03/2018 14:19
|
Panda
Besatt
|
Besatt
Blir det utført kontroll ved sykkelritt at det er utdannete vakter som brukes? Eller får ikke klubbene lov å arrangere hvis de ikke kan bevise at et vist antall klubbmedlemmer har tatt kurs?
|
|
|
[Re: Panda]
20/03/2018 14:26
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Blir det utført kontroll ved sykkelritt at det er utdannete vakter som brukes? Eller får ikke klubbene lov å arrangere hvis de ikke kan bevise at et vist antall klubbmedlemmer har tatt kurs? Vi sender inn vaktliste med navn, telefonnummer osv før ritt til Vegvesenet og Politiet, vårt ansvar at alt er på plass og enkelt å kontrollere for de som evt driver med slikt. Vi bruker egne medlemmer og bla Rynkeby (som sykler for kreftsaken)
Redigert av EmilZipp; 20/03/2018 14:33.
|
|
|
20/03/2018 15:48
|
badger
Fersking
|
Fersking
anonymous13; du er dessverre helt på bærtur når det gjelder vaktvurderingen din til Skjebergrittet. Hadde blitt godkjent med tre stasjonærvakter. Stjernetråkken i årets trase har blitt godkjent med 5. Anbefaler deg å ta praksisdelen av stasjonærvaktkurset så lærer du litt praktisk hvordan du kan regulere i et kryss og bruke mulighetene innenfor lovverket. Slik du nå skriver så overproblematiserer du, og det er ikke statens veivesen eller politiets tilnærming til søknader, ihvertfall ikke her i Østfold.
Redigert av badger; 20/03/2018 16:14.
|
|
|
20/03/2018 19:39
|
badger
Fersking
|
Fersking
Pedalgipp; du overproblematiserer og kommer med påstander som ikke er absolutte. Forskriften sier ingen ting om lengden på hver vaktseksjon, men det er arrangørs ansvar og sørge for at vakter kan få tilstrekkelige pauser, da de har et generelt HMS ansvar, og har ansvar for at vaktene skal være egnede. Det vil i praksis si at dersom man har et vaktansvar i et svært trafikkert kryss med høy stressfaktor, så vi det naturlig nok være viktig å sørge for at vaktene får hyppig avløsning og dermed tilgang på hvile ofte, mens dersom man derimot står et sted med mindre arbeidspress så kan en stå på posten lengre. Dette vil være en vurdering som arrangør er ansvarlig for å foreta. I feks Skjebergrittet vil det ikke være noe problem å stå rittet ut uten avløsning. Og du snakker om første krysset, dvs krysset der rundløypa kommer inn, i utgangspunktet kun vikeplikt fra høyre ved inngang til runden og vikeplikt fra høyre ved utgang siste runde og mot mål, svært lite trafikk. Konklusjon kun en vakt, prakteksempel fra praksisdel. Dvs en praktisk tilnærming som også godkjennende myndigheter er innstilt på. Grunnen til at jeg vet om antallet vakter i Stjernetråkken er at jeg sitter rimelig tett på og er med på å organisere rittet. Jeg har vært med på å ta denne diskusjonen med myndighetene. Synes denne diskusjonen her på forumet bærer preg av mye fordommer og uvitenhet. Hverken kurs, eller krav er så kompliserte som noen vil ha det til, dersom en forsøker å ha en litt mer nyansert vinkling og løsningsorientert innstilling. Håper du tar praksisdelen for kursholder er veldig flink til å skape en praktisk, løsningsorientert diskusjon rundt dette.
Redigert av badger; 20/03/2018 19:52.
|
|
|
20/03/2018 21:43
|
badger
Fersking
|
Fersking
Ok, du vinner, men anbefaler praksisdelen av stasjonærvaktkurset
|
|
|
25/03/2018 00:09
|
mroek
Ivrig
|
Ivrig
Blir spennende å se når sesongen er over, jeg tipper antallet avlyste ritt kommer til å være høyt. Blir garantert en del avlysninger i siste liten også, rett og slett fordi man håper å klare det, men til sist må innse at det ikke går.
|
|
|
17/03/2019 06:05
|
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Du er ufattelig flink til å bruke "nå" om gammal moro.
Rimelig fjernt å komme dragende med jus ment å beskytte småaksjonærer mot en eneaksjonær mener nå jeg.
|
|
|
18/03/2019 14:21
|
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Du er sent innpå. Nøyer meg med å sitere fra "Hva har du GJORT i dag"-tråden. I dag har jeg vært på Gardermoen på NCF NorgesCuparrangørseminar.
I går var jeg også på Gardermoen. Da var det NCFs "mellomårsmøte", med presentasjon av regnskap for 18 (NCF klarte 8 M i driftsresultat, så da er den negative egenkapitalen redusert med mer enn 1/3) og budsjett for 19 (nøkternt!). Det er tydelig at det er et nytt og godt regime både i styre og drift i NCF. Vi fikk også presentert ståa for baneprosjektene. Det bygges på Sola, man er i finansieringsinnspurt i Asker (det kan gå, hurra!) og det blir utendørsvelodrom i Levanger. Ble siste nytt fra sykkel vm i Bergen diskutert? https://www.vg.no/sport/sykkel/i/zLd82q/...et-53-millioner Den der ble gjort rede for, slik jeg husker det refererer artikkelen ordrett det som Glad sa på lørdag: Jeg har redegjort for at denne avtalen ble behandlet på styremøte i Norges Cykleforbund, samt at Norges Cykleforbund utgjør generalforsamlingen i Bergen 2017 AS. Paragraf 3–8 (som advokatene i Wikborg Rein viser til, journ.anm.) er en saksbehandlingsregel som skal beskytte mindretallsaksjonærer, men i denne saken så er faktisk aksjonæren alene sykkelforbundet. Så dette fremstår ganske formalistisk. Jeg har lagt frem dokumenter som viser at avtalen er grundig behandlet. Advokaten til UCI og vi mener at dette kravet ikke vil føre frem
|
|
|
24/10/2019 14:57
|
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
|