NCF konkurs?
|
Re: NCF konkurs?
[Re: sveinaa]
14/03/2018 10:02
|
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
B2017 og NCF er fremdeles ikke det samme.
Nei, nå MÅ jeg ut herfra.
|
|
|
[Re: Valentino]
14/03/2018 10:06
|
Alpers
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
B2017 og NCF er fremdeles ikke det samme. Det hjelper ingenting at dette ikke er samme juridiske enhet. Samme mann var leder i begge selskapene. Han var ansvarlig for at B2017 led store tap - og at store deler av tapet ble overført NCF. Han har altså greid å påføre ett selskap tap på 60 mill samt slå leverandørselskap konkurs - og deretter videreført milliongjeld til et idrettsforbund(!) Og etter hva jeg skjønte sitter han nå i komiteer i forbundet??
|
|
|
14/03/2018 10:08
|
sveinaa
More than words
|
More than words
B2017 og NCF er fremdeles ikke det samme.
Nei, nå MÅ jeg ut herfra. Analogien ble brukt med bakgrunn i denne: 
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
[Re: Oystein L]
14/03/2018 10:25
|
olechr
More than words
|
More than words
Nei, de virkelig kompetente uteblir som regel fra debatten på Forbundstinget, ekspertene sitter heller hjemme og kommenterer på sosiale medier Når man forvalter millioner på vegne av medlemmer må man tåle kritikk, uten moralistisk argumentasjon som du legger opp til her. Spesielt i en sak som dette. Javisst, og kritikk har de da også fått til gangs i dette tilfellet. Det er likevel symptomatisk at diskusjoner latterliggjøres (innmeldte saker må behandles, og NIF/NCF lovverk må følges, uavhengig av hvor uviktig det kan synes for de som har valgt å sitte på utsiden). Det er tydeligvis en del av "ekspertene" som bevisst ønsker/velger å ikke være medlem, til de vil jeg som vanlig si; meld dere inn, delta, få påvirkning og skap endring.... Det er greit å si at man skal delta, men hver klubb har da maks antall som kan komme ut ifra medlemsantallet? Og når jeg så det live så er det stort sett de samme som går igjen år etter år. Hvis man er medlem i en klubb som sender folk på tinget så må man da melde seg inn i en klubb som ikke er aktiv for å kunne dra?
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
[Re: ]
14/03/2018 10:36
|
olechr
More than words
|
More than words
Best å kaste babyen ut med badevannet? Jeg mener at det er uklokt. Om jeg skulle prioritert bort deler av min tid fra det jeg egentlig driver med, hadde ikke engasjement i NCF vært førstevalget for å si det mildt. Der har rett og slett råten gått for langt, samt av i erfaringsmessig nå er inne i 10 magre år etter nok et selvbedrag om gjennomføringsevne. Det jeg derimot kunne tenkt meg å bruke tid og penger på, er et forbund for mosjonister. En utisliktet fordel ville vært at det ville sparket NCF så hardt i (penge)pungen at de ville vært nødt til å revolusjonere seg selv. Et slikt forbund ville hatt ca disse oppgavene: * Forvalte medlemmer og direkte informasjon til og involvering av medlemmene. * Etablere markedsprofil og markedsavtaler. * Etalere strategi med premissgivere i forvaltningen. * Etablere avtale med forsikringsselskap, med forsikringer fra minimum til det-er-krise-for-flere-enn-meg-om-jeg-dør-eller-blir-ufør-forsikringer. * Etablere teknisk regelement for deltakere og arrangører. * Etablere arrangørtjenester (påmelding og betaling, tidtaking og resultatservice, startnummerproduksjon, ranking (Cat) system, teknisk materiell, kompetanseoverføring) * Etablere klubbtjenester (medlemsregistre, aktivitetskalendere, aktivitetsveiledere/treningsbank) * Etablere rankingsystem for seeding og motivasjon. * Salg av anonymiserte aktivitetsdata (inkl gps, watt, puls, utstyr etc) til markedspartnere. Jeg ser ingen grunn til hvorfor ikke dette er noe NCF burde jobbe med/mot. Har ikke så trua på flere forbund, heller ett som funker. Men forbundet burde ha hatt mest fokus på barn/unge, så mosjonister og topp til slutt. NCF skal virkelig følge med i timen når det gjelder mosjons ritt fremover. Nå med løypevakt problemet og plutselig kommer Strava med opplegg enda mer mot konkurranse. Smack smack så blir det enda mer brukt. Det sitter mange oppegående folk rundt i sykkelmiljøet med kunnskap. Man bør prøve å invitere folk til å komme med ideer. Få opp en Facebook side med NCF i fremtiden hvor folk kan komme med ideer. Masse er sikkert bare dumt, men en del kommer til å være bra. Bare ideene som anonymous13 kommer med over. Dette er ikke dumme ideer. Men jeg er ganske positiv til det nye styre, jeg kjenner jo ikke til alle der. Men de jeg vet om er hvertfall helt knall at er der. Er veldig happy med at Tord sitter i styre. Han og familien har vel arrangert og drevet med det meste innen sykkel. Så topp å få inn en slik person.
|
|
|
[Re: Alpers]
14/03/2018 11:14
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Og etter hva jeg skjønte sitter han nå i komiteer i forbundet??
Dette sier egentlig alt. På toppen av dette er det nå noen «ildsjeler» som har startet en ny vipps-kampanje til støtte for NCF. Jeg antar at det er folk i NCF som står bak. Hadde disse samme menneskene hatt noen form for moralsk ryggrad hadde de startet med å samle inn penger til småbedriftene som nå holder på å gå konkurs.
|
|
|
[Re: Tobben63]
14/03/2018 11:20
|
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Protokollen er ikke lagt ut. HTH var innstilt som medlem i GU CX, men jeg vet ikke hvordan det gikk. Kanskje andre vet?
|
|
|
14/03/2018 11:23
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Protokollen er ikke lagt ut. HTH var innstilt som medlem i GU CX, men jeg vet ikke hvordan det gikk. Kanskje andre vet? Han ble valgt inn, fordi han pt er den i landet som kan mest om cx Deltakelse i GU er imidlertid ingen "premie", det er frivillig arbeid
|
|
|
[Re: larsdx]
14/03/2018 11:27
|
2Will
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Dette sier egentlig alt. På toppen av dette er det nå noen «ildsjeler» som har startet en ny vipps-kampanje til støtte for NCF. Jeg antar at det er folk i NCF som står bak. Hadde disse samme menneskene hatt noen form for moralsk ryggrad hadde de startet med å samle inn penger til småbedriftene som nå holder på å gå konkurs. Den antagelsen er ganske korrekt for en del av dem såvidt jeg skjønner. Forstår ikke hvorfor folk snakker om å støtte opp om i praksis den samme kulturen som bragte NCF dit forbundet er i dag.
Redigert av 2Will; 14/03/2018 11:28.
|
|
|
14/03/2018 11:39
|
Alpers
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Protokollen er ikke lagt ut. HTH var innstilt som medlem i GU CX, men jeg vet ikke hvordan det gikk. Kanskje andre vet? Han ble valgt inn, fordi han pt er den i landet som kan mest om cx Deltakelse i GU er imidlertid ingen "premie", det er frivillig arbeid Hva er det Harald kan om CX som er så unikt? Prosedyrer og regler? En ting er kunnskap, en annen ting er gjennomføringsevne og følgende av det en gjennomfører. Det har vi jo sett virkningen av allerede. Jeg har ingen tro på at NCF nå snur norgescupen til det superpokal er fordi Harald har et verv. Og det med frivillig arbeid er et bra dårlig argument. Han har surret bort minst 60 millioner i to forskjellige selskaper, og gått bak et styre for å gi bort fem millioner til UCI. De holdningene han har - og graden av bevissthet for hvordan omverdenen oppfatter ham, er så dårlige at han bør holdes unna videre verv i sykkelsporten, særlig frivilligheten. Det er ikke noe nobelt over dette, det er å klamre seg fast i noe en ikke vil gi slipp på frivillig.
|
|
|
14/03/2018 11:40
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Protokollen er ikke lagt ut. HTH var innstilt som medlem i GU CX, men jeg vet ikke hvordan det gikk. Kanskje andre vet? Han ble valgt inn, fordi han pt er den i landet som kan mest om cx Deltakelse i GU er imidlertid ingen "premie", det er frivillig arbeid Det er også frivillig å være leder av lokallag i politiske partier. Men ingen politiske partier ville umiddelbart gjenvalgt noen som hadde sølt bort millioner av kroner og satt partiet i vanry.
|
|
|
[Re: 2Will]
14/03/2018 11:51
|
olechr
More than words
|
More than words
Dette sier egentlig alt. På toppen av dette er det nå noen «ildsjeler» som har startet en ny vipps-kampanje til støtte for NCF. Jeg antar at det er folk i NCF som står bak. Hadde disse samme menneskene hatt noen form for moralsk ryggrad hadde de startet med å samle inn penger til småbedriftene som nå holder på å gå konkurs. Den antagelsen er ganske korrekt for en del av dem såvidt jeg skjønner. Forstår ikke hvorfor folk snakker om å støtte opp om i praksis den samme kulturen som bragte NCF dit forbundet er i dag. Jeg har delt den VIPPS "kampanjen" som nå foregår. Meg bekjent er det ingen i NCF som har startet denne. Jeg har null problemer med å dele den videre. Selv om det er trist med de lokale bedriftene og ikke minst holdningen NCF/Bergen VM har hatt til disse så må man gå videre. (Siste VIPPS kampanjen ga vel ca 3 mill til Bergen VM som i praksis blir de lokale bedriftene). Skulle NCF få inn litt ekstra penger fordi folk i miljøet vil dele er dette flott. Man kan ikke sitte i all fremtid å snakke om hvor idioter de har vært, derfor skal man ikke støtte de videre. Det går bare utover rekrutering og klubber, det er hvertfall ikke noe jeg ønsker. Det er et nytt styre og man må prøve å komme på beina fremover. At HTH sitter i et grenutvalg er mildt sagt en dårlig avgjørelse, men det får de selv stå for at de ikke klarer å se dette.
Redigert av olechr; 14/03/2018 11:51.
|
|
|
[Re: olechr]
14/03/2018 11:55
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
(Siste VIPPS kampanjen ga vel ca 3 mill til Bergen VM som i praksis blir de lokale bedriftene). Godt at noen sier det. Alle vi som støttet kampanjen og bidro med noen slanter ble effektivt sablet ned her på forumet. Ikke måte på hvor galt det var å gi et lite bidrag i mangel av billettinntekter 
|
|
|
14/03/2018 11:57
|
bjerkseth
Besatt
|
Besatt
Protokollen er ikke lagt ut. HTH var innstilt som medlem i GU CX, men jeg vet ikke hvordan det gikk. Kanskje andre vet? Han ble valgt inn, fordi han pt er den i landet som kan mest om cx Deltakelse i GU er imidlertid ingen "premie", det er frivillig arbeid Hva blir det neste? At Tom Tvedt blir valgt inn som styremedlem for Idrett uten Alkohol? Hvis ikke flertallet på tinget evner å forstå at HTH burde blitt holdt langt unna verv i NCF så bare underbygger det påstanden om tinget og avtaler på bakrommet som lenge har vært antydet.
Instagram: @oivindbjerkseth
|
|
|
[Re: Alpers]
14/03/2018 12:01
|
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg har ingen tro på at NCF nå snur norgescupen til det superpokal er fordi Harald har et verv. Ikke jeg heller. Det var ikke NCF som fant på Gylne Gutuer. Jeg er langt fra overbevist om at det er riktig at HTH har verv i NCF nå. På den annen side har ikke OIL Sykkel planer om noen CX-satsing heller. Vi vil heller arbeide fram en gruspumptrack i tilknytning til rundbaneløypa vi har. Unger. De er framtiden.
|
|
|
14/03/2018 12:03
|
2Will
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Dette sier egentlig alt. På toppen av dette er det nå noen «ildsjeler» som har startet en ny vipps-kampanje til støtte for NCF. Jeg antar at det er folk i NCF som står bak. Hadde disse samme menneskene hatt noen form for moralsk ryggrad hadde de startet med å samle inn penger til småbedriftene som nå holder på å gå konkurs. Den antagelsen er ganske korrekt for en del av dem såvidt jeg skjønner. Forstår ikke hvorfor folk snakker om å støtte opp om i praksis den samme kulturen som bragte NCF dit forbundet er i dag. Jeg har delt den VIPPS "kampanjen" som nå foregår. Meg bekjent er det ingen i NCF som har startet denne. Jeg har null problemer med å dele den videre. Selv om det er trist med de lokale bedriftene og ikke minst holdningen NCF/Bergen VM har hatt til disse så må man gå videre. (Siste VIPPS kampanjen ga vel ca 3 mill til Bergen VM som i praksis blir de lokale bedriftene). Skulle NCF få inn litt ekstra penger fordi folk i miljøet vil dele er dette flott. Man kan ikke sitte i all fremtid å snakke om hvor idioter de har vært, derfor skal man ikke støtte de videre. Det går bare utover rekrutering og klubber, det er hvertfall ikke noe jeg ønsker. Det er et nytt styre og man må prøve å komme på beina fremover. At HTH sitter i et grenutvalg er mildt sagt en dårlig avgjørelse, men det får de selv stå for at de ikke klarer å se dette. Hvem konkret er det som krediteres å ha startet dette? De jeg har sett har alle vært medlemmer i gruppa "vi som støtter det sittende styret i NCF" bl.a. og da klarer de fleste legge sammen to og to. Det er forøvrig ikke riktig at innsamlingen av de 3 MNOK går til bedrifter som hadde krav mot Bergen 2017AS for de tilfellene hvor krav ikke er betalt og ikke sikret gjennom pant eller annen sikkerhetsstillelse. De resterende må melde dividendekrav i boet der det ikke vil være midler til deling etter at de sikrede krav har fått sitt. For de aller aller fleste småleverandørene er det mest sannsynlig solgt på kreditt, dvs uten sikkerhetsstillelse, og da kommer de helt bakerst i rekken av kreditorer. Enkelte av kravene er endog sikret gjennom krav mot NCF (kausjon) hvis man ikke finner dekning i Bergen 2017 så hvor man skal finne igjen disse pengene til fordeling til lokale småleverandører solgt på kreditt ser ikke jeg.
Redigert av 2Will; 14/03/2018 12:42.
|
|
|
[Re: 2Will]
14/03/2018 12:08
|
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Vi er mange som har vært medlemmer i diverse FB-grupper med mer eller mindre velvalgte navn og mer eller mindre saklig diskusjonsnivå denne vinteren...
Ellers foretrekker jeg å bruke pengene mine lokalt, i eget idrettslags prosjekter. Tror jeg eier 2 kvadratcentimeter kunstgress snart.
|
|
|
14/03/2018 12:22
|
lim3
Ivrig
|
Ivrig
Norsk idrett er bygget opp på frivillighet, men det er dessverre såpass krevende tidsmessig å komme i en posisjon hvor ideer man har blir presentert og gjennomført.
Slik jeg ser det er de fleste som har sittet i forskjellige utvalg i NCF endel av en klikk, litt gutteklubben Grei hvor man er mer opptatt av å verne hverandre enn å faktisk skape og utvikle er forbund. Dette er folk som jeg aldri har sett på en sykkel, og som har lite tilfelles med den gjengse mosjonist.
Et eksempel på inkompetansen i NCF er jo det nye løypevaktsdirektivet. Det virker ikke som forbundet har fortsått hvor ekstremt skadelig dette kommer til å bli for deres inntekter. Jeg hadde forventet at de hadde kastet alt de hadde i hendene og jobbet 24/7 for å endre dette. I motsetning til VM i 93 kommer det ingen umiddelbar nye mosjonistbølge som kan få forbundet på beina igjen. NCF har i alle år brukt mosjonistene som en melkeku til øvrig arbeid. Noe som forsåvidt er greit om de hadde gitt noe tilbake til mosjonister og turritt. Men det virker som alle nyvinninger og positive tiltak kommet fra absolutt alle andre steder enn NCF.
Markedsføringen og inntektsgrunnlaget til NCF er og har så lenge jeg kjenner til bortimot vært en katastrofe og svarene fra TDH om Birger Hungerholdt sitt sponsorarbeid viser til hvor liten økonomisk forståelse NCF tilsynelatende har. Uten UnoX som allmektig sponsor hadde det verken vært ritt, lag eller noe særlig elitesatsning igjen i Norge, og det er ganske utrolig med tanke på hvor mye penger mosjonistbølgen har spyttet inn av penger i forbundet de siste 20 årene.
Redigert av lim3; 14/03/2018 13:32.
|
|
|
14/03/2018 13:08
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Uansett hvor pengene endte opp - til bedrifter eller det offentlige - anser jeg det som en god ting. Penger inn gir penger ut. Den voldsomme skepsisen til at man i mangel av billettsalg gir en slant via andre kanaler er for meg underlig.
For øvrig kjenner jeg lite til omstendighetene rundt arrangement og NCF og skal vokte meg vel for å kommentere.
|
|
|
14/03/2018 13:14
|
olechr
More than words
|
More than words
(Siste VIPPS kampanjen ga vel ca 3 mill til Bergen VM som i praksis blir de lokale bedriftene). Det ligger vel noen prioritering av krav inne i dette. Så det er jo veldig fort at de pengene gikk til mva eller skatt? Hvor det ender vet man jo ikke, men det endte jo hvertfall inn i selskapet som skulle betale til bedriftene da. Hvis noen ønsker å lage en støtte Vipps Aksjon for hver bedrift som fikk svi så står mann jo helt fritt til det. :-)
|
|
|
[Re: lim3]
14/03/2018 13:17
|
mroek
Ivrig
|
Ivrig
Et eksempel på NCF på inkompetansen er jo det nye løypevaktsdirektivet. Det virker ikke som forbundet har fortsått hvor ekstremt skadelig dette kommer til å bli for deres inntekter. Jeg hadde forventet at de hadde kastet alt de hadde i hendene og jobbet 24/7 for å endre dette. I motsetning til VM i 93 kommer det ingen umiddelbar nye mosjonistbølge som kan få forbundet på beina igjen. NCF har i alle år brukt mosjonistene som en melkeku til øvrig arbeid. Noe som forsåvidt er greit om de hadde gitt noe tilbake til mosjonister og turritt. Men det virker som alle nyvinninger og positive tiltak kommet fra absolutt alle andre steder enn NCF. Veldig enig i dette. Selve forskriften kommer jo fra myndighetene, men jeg føler meg ganske sikker på at NCF her har gjort en altfor dårlig jobb i forkant, og i for liten grad maktet å synliggjøre skadevirkningene av denne forskriften slik den nå foreligger (og har trådt i kraft). Det blir i praksis ikke økt sikkerhet av det heller, etter min mening. I hvert fall ikke for de rittene jeg har vært med på å arrangere.
|
|
|
14/03/2018 13:18
|
2Will
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Det er jo ikke uten betydning hvor pengene endte opp.
Det er heller ikke uten betydning den forutgående informasjonen og adferden til sentrale personer da kampanjen ble satt igang, da som nå.
Jeg bidro med noen kr til kampanjen i høst, men hadde jeg hatt informasjonen vi har i dag så hadde jeg aldri bidratt nettopp med tanke på forholdene rundt bobehandling og sikrede vs usikrede krav mv.
|
|
|
14/03/2018 13:20
|
2Will
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
(Siste VIPPS kampanjen ga vel ca 3 mill til Bergen VM som i praksis blir de lokale bedriftene). Det ligger vel noen prioritering av krav inne i dette. Så det er jo veldig fort at de pengene gikk til mva eller skatt? Hvor det ender vet man jo ikke, men det endte jo hvertfall inn i selskapet som skulle betale til bedriftene da. Hvis noen ønsker å lage en støtte Vipps Aksjon for hver bedrift som fikk svi så står mann jo helt fritt til det. :-) Når kausjonsansvaret blir gjort gjeldende for NCF betyr det mest sannsynlig at det ikke er noe igjen til dekning av usikrede krav, dvs (små) bedriftene.
|
|
|
[Re: mroek]
14/03/2018 14:12
|
oyvin
Ivrig
|
Ivrig
Et eksempel på NCF på inkompetansen er jo det nye løypevaktsdirektivet. Det virker ikke som forbundet har fortsått hvor ekstremt skadelig dette kommer til å bli for deres inntekter. Jeg hadde forventet at de hadde kastet alt de hadde i hendene og jobbet 24/7 for å endre dette. I motsetning til VM i 93 kommer det ingen umiddelbar nye mosjonistbølge som kan få forbundet på beina igjen. NCF har i alle år brukt mosjonistene som en melkeku til øvrig arbeid. Noe som forsåvidt er greit om de hadde gitt noe tilbake til mosjonister og turritt. Men det virker som alle nyvinninger og positive tiltak kommet fra absolutt alle andre steder enn NCF. Veldig enig i dette. Selve forskriften kommer jo fra myndighetene, men jeg føler meg ganske sikker på at NCF her har gjort en altfor dårlig jobb i forkant, og i for liten grad maktet å synliggjøre skadevirkningene av denne forskriften slik den nå foreligger (og har trådt i kraft). Det blir i praksis ikke økt sikkerhet av det heller, etter min mening. I hvert fall ikke for de rittene jeg har vært med på å arrangere. Advarsel, jeg vet ikke noe mer enn det som har stått offentlig og informasjon på åpne møter o.l. Men det har vært dystert. Mitt inntrykk av veimyndighetene og relevant politi er at de gir rimelig fett f i konsekvenser av dette for sykkelritt på vei. De har sin nullvisjon, og vil foretrekke om ritt kjøres som criterium e.l. inne på lukkede områder. Hvis den nye forskriften betyr at ritt på åpen vei reduseres til en brøkdel er det fullt mulig de ser det heller som en fordel.
Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken. Instant person - just add coffee
|
|
|
[Re: lim3]
14/03/2018 14:17
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Norsk idrett er bygget opp på frivillighet, men det er dessverre såpass krevende tidsmessig å komme i en posisjon hvor ideer man har blir presentert og gjennomført.
Slik jeg ser det er de fleste som har sittet i forskjellige utvalg i NCF endel av en klikk, litt gutteklubben Grei hvor man er mer opptatt av å verne hverandre enn å faktisk skape og utvikle er forbund. Dette er folk som jeg aldri har sett på en sykkel, og som har lite tilfelles med den gjengse mosjonist.
Et eksempel på inkompetansen i NCF er jo det nye løypevaktsdirektivet. Det virker ikke som forbundet har fortsått hvor ekstremt skadelig dette kommer til å bli for deres inntekter. Jeg hadde forventet at de hadde kastet alt de hadde i hendene og jobbet 24/7 for å endre dette. I motsetning til VM i 93 kommer det ingen umiddelbar nye mosjonistbølge som kan få forbundet på beina igjen. NCF har i alle år brukt mosjonistene som en melkeku til øvrig arbeid. Noe som forsåvidt er greit om de hadde gitt noe tilbake til mosjonister og turritt. Men det virker som alle nyvinninger og positive tiltak kommet fra absolutt alle andre steder enn NCF.
Markedsføringen og inntektsgrunnlaget til NCF er og har så lenge jeg kjenner til bortimot vært en katastrofe og svarene fra TDH om Birger Hungerholdt sitt sponsorarbeid viser til hvor liten økonomisk forståelse NCF tilsynelatende har. Uten UnoX som allmektig sponsor hadde det verken vært ritt, lag eller noe særlig elitesatsning igjen i Norge, og det er ganske utrolig med tanke på hvor mye penger mosjonistbølgen har spyttet inn av penger i forbundet de siste 20 årene. Liten evne og/eller vilje til å tenke fremover synes å være en svakhet; helt fra klubb nivå til styret i NCF. Stikker man fingeren i jorda så må man bare innse at det er brukt alt for lite tid/ressurser på å forvalte grunnlaget for lisensinntektene (mosjonistene). På grunn av flaks (sykkelboom) har klubber og NCF ikke trengt å tenke på produktet de tilbyr og rammebetingelsene man må forholde seg til. Klubber og NCF bør snart ta innover seg at mosjonister velger å bruke pengene sine andre steder når produktet ikke er attraktivt. Hadde feks NCF brukt like mye tid som NOTS på å sikre rammebetingelser så hadde man sannsynligvis ikke hatt ett akutt problem med løypevakter p.t. Det er og et paradoks at det arrangeres så mange ritt som det gjør. Ønsker man ritt som står seg økonomisk så trenger man deltagere. 10 ritt med 50-100 deltagere en helg blir egentlig bare tull, mens 1 eller 2 ritt som deler 500-1000 deltagere vil gjøre noe med økonomien og produktet.
|
|
|
14/03/2018 15:05
|
sveinaa
More than words
|
More than words
For å sette dette i perspektiv i 2014 var ca 80% av medlemmene i NCF over 20 år. De aller fleste av dette tror jeg vi kan kalle mosjonister (en og annen eliteutøver.). Hadde NCF differensiert mellom inntekter fra engangslisens og helårslisens så ville jeg ikke blitt overrasket over om over 80% kommer fra engangslisenser. I 2016 var det ca 14 400` i lisensinntekter (noen 100' mer enn det offentlige bidrar med.).
Det må jo være flere enn meg som synes det er litt rart at man ikke har mer fokus på inntekter fra lisenser?
|
|
|
14/03/2018 15:27
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det er og et paradoks at det arrangeres så mange ritt som det gjør. Ønsker man ritt som står seg økonomisk så trenger man deltagere. 10 ritt med 50-100 deltagere en helg blir egentlig bare tull, mens 1 eller 2 ritt som deler 500-1000 deltagere vil gjøre noe med økonomien og produktet.
Hva er galt med små ritt ??? Nesodden og Drøbak arrangerer Vårtesten igjen 22. April og vi har satt et tak på 200 deltagere. Vi er kjempestolte over å lage et lite kortreist (tur)ritt med de hissigste bakkene i Oslo området. Du trenger ikke å delta om dette blir for knuslete for deg men vi håper det blir like bra som tidligere år :-)
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
[Re: EmilZipp]
14/03/2018 15:44
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Det er og et paradoks at det arrangeres så mange ritt som det gjør. Ønsker man ritt som står seg økonomisk så trenger man deltagere. 10 ritt med 50-100 deltagere en helg blir egentlig bare tull, mens 1 eller 2 ritt som deler 500-1000 deltagere vil gjøre noe med økonomien og produktet.
Hva er galt med små ritt ??? Nesodden og Drøbak arrangerer Vårtesten igjen 22. April og vi har satt et tak på 200 deltagere. Vi er kjempestolte over å lage et lite kortreist (tur)ritt med de hissigste bakkene i Oslo området. Du trenger ikke å delta om dette blir for knuslete for deg men vi håper det blir like bra som tidligere år :-) Enig med deg; det er et flott ritt, men det var på en måte ikke poenget.
|
|
|
14/03/2018 17:51
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
For å sette dette i perspektiv i 2014 var ca 80% av medlemmene i NCF over 20 år. De aller fleste av dette tror jeg vi kan kalle mosjonister (en og annen eliteutøver.). Hadde NCF differensiert mellom inntekter fra engangslisens og helårslisens så ville jeg ikke blitt overrasket over om over 80% kommer fra engangslisenser. I 2016 var det ca 14 400` i lisensinntekter (noen 100' mer enn det offentlige bidrar med.).
Det må jo være flere enn meg som synes det er litt rart at man ikke har mer fokus på inntekter fra lisenser? Selvfølgelig har de fokus på det. Under budsjettbehandlingen på tinget ble viktigheten påpekt og fordeling (alder, kjønn, engangs, etc) forklart
|
|
|
[Re: oyvin]
14/03/2018 17:52
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Et eksempel på NCF på inkompetansen er jo det nye løypevaktsdirektivet. Det virker ikke som forbundet har fortsått hvor ekstremt skadelig dette kommer til å bli for deres inntekter. Jeg hadde forventet at de hadde kastet alt de hadde i hendene og jobbet 24/7 for å endre dette. I motsetning til VM i 93 kommer det ingen umiddelbar nye mosjonistbølge som kan få forbundet på beina igjen. NCF har i alle år brukt mosjonistene som en melkeku til øvrig arbeid. Noe som forsåvidt er greit om de hadde gitt noe tilbake til mosjonister og turritt. Men det virker som alle nyvinninger og positive tiltak kommet fra absolutt alle andre steder enn NCF. Veldig enig i dette. Selve forskriften kommer jo fra myndighetene, men jeg føler meg ganske sikker på at NCF her har gjort en altfor dårlig jobb i forkant, og i for liten grad maktet å synliggjøre skadevirkningene av denne forskriften slik den nå foreligger (og har trådt i kraft). Det blir i praksis ikke økt sikkerhet av det heller, etter min mening. I hvert fall ikke for de rittene jeg har vært med på å arrangere. Advarsel, jeg vet ikke noe mer enn det som har stått offentlig og informasjon på åpne møter o.l. Men det har vært dystert. Mitt inntrykk av veimyndighetene og relevant politi er at de gir rimelig fett f i konsekvenser av dette for sykkelritt på vei. De har sin nullvisjon, og vil foretrekke om ritt kjøres som criterium e.l. inne på lukkede områder. Hvis den nye forskriften betyr at ritt på åpen vei reduseres til en brøkdel er det fullt mulig de ser det heller som en fordel. Det han sa Undertegnede jobber med trafikksikkerhet til daglig, og i min verden oppfattes det som hårreisende at det kan arrangeres sykkelritt slik det gjøres i dag. Hvordan kan det forsvares å ha ritt på Europaveien mellom Dombås og Åndalsnes i fellesferien?
Redigert av Oystein L; 14/03/2018 18:11.
|
|
|
|
|