Tips om stive randostøvler
|
Tips om stive randostøvler
02/03/2018 22:02
|
trygvecowboy
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
110kg mann med 6 turer på Dynafit TLT6. Suverene oppover og helt ok nedover. Merker at man ikke akkurat blir reddet av støvlene om man kommer litt bakpå. Ei heller er det voldsom støtte når man drar på litt nedover. Hvilke støvler anbefales innen "en-støvel-til-alt" om man er i den tyngre delen av skalaen? Tenker flex rundt 130. Dynafit Vulcan er jo en sikker vinner, men den selges jo ikke lenger, og finnes sjelden brukt. Dynafit Beast blir for klumpete/tung. Ser for meg at Scarpa Maestrale RS2 er en meget god kandidat, men finnes det noe alternativ? Er Scarpa Freedom SL stivere enn RS2. Hvordan er de to ift hverandre?
-Ja ja, sånn går no dagan...
|
|
|
Re: Tips om stive randostøvler
[Re: trygvecowboy]
02/03/2018 22:09
|
jan357
Entusiast
|
Entusiast
Er ikke i samme vektklasse som deg men har la sportiva spectre og synes de gir god støtte, er nokså behagelige og er ganske lette.
|
|
|
02/03/2018 22:21
|
K1neth
Ivrig
|
Ivrig
Tecnica Cochise 130.- Suverene i bakken, litt tunge til toppturen men uten tvil en solid sak nedover. Tech og Alpin-iso.
|
|
|
02/03/2018 23:35
|
trygvecowboy
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Ser at VPG har Vulcan, men til 9000 spenn (!) Ser at den finnes i utlandet også, men i litt ukurante str (trenger 29.5).
Cochise 130 virker jo solid og stiv, men blir kanskje litt voldsom å gå langt med (som Høgruta etc). Skal jeg kvitte meg med TLT6 må jeg ha en sko som duger til "alt", men som er hakket stivere enn TLT6. Har derfor stor tru på Vulcan.
Hoji skoa ser jo også bra ut. I kombinasjon med den nye grønne one-piecen til Dynafit vil det nok bli et lekkert skue...
Hvordan er Scarpa Freedom SL? Oppfatter det slik at Maestrale RS2 er både stivere, lettere og bedre å gå med? Og dyrere...
|
|
|
03/03/2018 08:19
|
Den glade amatør
Entusiast
|
Entusiast
Har du sett på tecnica guide pro serien? Den stiveste utgaven der er oppgitt til 130 og er betydelig lettere enn cochise.
|
|
|
03/03/2018 09:35
|
anderssb
Ringrev
|
Ringrev
Dalbello lupo? Finnes opp til 130
|
|
|
03/03/2018 09:38
|
chili
Ivrig
|
Ivrig
Uansett hvor bra specs en støvel kan ha, så er det passformen som avgjør. Men ville ikke hengt meg så veldig opp i fleks, en kraftig og kjøresterk støvel er ikke nødvendigvis pinnestiv, det kan være både ubehagelig og vondt å kjøre med. Støtte, kraftoverføring og progresjon i fleksen er langt viktigere, det er hvertfall det jeg har erfart Ville kjent på støvelen i butikken, og kjent om den flekser skikkelig fremover. Flere støvler stivner i kulda, kan være greit å ta med i betraktningen. Og at fleks defineres litt ulikt blant produsentene.. En 110-støvel fra et sted kan oppleves som stivere enn en 130 fra et annet sted etc. Men for å komme med et tips fra denne kanten også: Dalbello Lupo AX 120. Masse gåutslag (avtagbar tunge) og supre kjøreegenskaper (slik jeg vurderer det). Stiv, men jevn og progressiv i fleksen, og litt mer overkommelig priset enn enkelt andre.
NOTS – Vern om terrengsykling
|
|
|
04/03/2018 11:04
|
Paulus
Besatt
|
Besatt
Tlt6p og tlt7p er to hakk stivere enn tlt6. Men det høres ikke ut som de vil bli stive nok for deg. Tror ikke du finner mange topptursko med 130 flex. Da er du på lange xt130 freeetour og modifiserte slalomsko. Ikke noe som gir deg en god opplevelse oppover. Ikke riktig så stive men med bedre gåfunksjon er nok zero g guide pro og mtn lab/slab mtn. Tror sistnevnte kanskje er den skoen du er ute etter som har den beste balansen av gåfunksjon samtidig som kjøreegenskaper er alfa og omega. Nye hawx 130 kan kanskje være bra, men neppe mange som har erfaring med disse enda.
|
|
|
[Re: Paulus]
04/03/2018 15:37
|
trygvecowboy
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Tlt6p og tlt7p er to hakk stivere enn tlt6. Men det høres ikke ut som de vil bli stive nok for deg. Tror ikke du finner mange topptursko med 130 flex. Da er du på lange xt130 freeetour og modifiserte slalomsko. Ikke noe som gir deg en god opplevelse oppover. Ikke riktig så stive men med bedre gåfunksjon er nok zero g guide pro og mtn lab/slab mtn. Tror sistnevnte kanskje er den skoen du er ute etter som har den beste balansen av gåfunksjon samtidig som kjøreegenskaper er alfa og omega. Nye hawx 130 kan kanskje være bra, men neppe mange som har erfaring med disse enda. Tecnica og lignende 4-spenners sko virker jo solide nedover, men da er det kanskje greit å ha TLT6 til flerdagers turer, og en 4 spenners sko til dagstur/ heisbasert. Hawx 130 så spennende ut, likeså den nye Head skoen. Av det som finnes idag, og etter endel testlesing, virker det som Maestrale RS2 og MTN lab er gode sko til "alt". MTN lab er vel enda litt stivere enn RS2? Skal en tur i Jotunheimen nå til helga, og Høgruta helga deretter. Skal gi TLT6`a en sjanse til livets rett og ta et oppgjør med de om en måneds tid.
|
|
|
04/03/2018 16:37
|
Paulus
Besatt
|
Besatt
Det er de som modifiserer tlt6 med stivere tunger eller bruker to tunger. Hvis du trenger støtte når du havner i baksetet kan du lage deg en spoiler. En kraftigere powerstrap kan også hjelpe, en booster kan gi deg mer progressiv fleks. Men ville kanskje starta med en 6p hvis du først skal modifisere til en stivere støvel da den er en del stivere enn plastversjonen.
Maestrale rs2 er nok en bra sko. Men er nok mer sammenlignbar med hoji, mtn explore og laspo spectre og den nye fra laspo som jeg ikke husker navnet på. Mtn lab og zero g guide pro er nok et hakk opp i stivhet i forhold til rs2. Det blir jo enn så lenge et kompromiss mellom ultimate kjøreegenskaper og gåfunksjon. Hvis du kun vil ha en stivere sko enn tlt6 og bevare eller forbedre gåegenskapene så kan du og se på feks laspo hicube, dynafit race/ pierre gignoux eller nye scarpa alien 1.0. Men det koster cash.
|
|
|
04/03/2018 16:57
|
Henrik.
Tidligere Turbo-Henrik
|
Tidligere Turbo-Henrik
Tlt6p og tlt7p er to hakk stivere enn tlt6. Men det høres ikke ut som de vil bli stive nok for deg. Tror ikke du finner mange topptursko med 130 flex. Da er du på lange xt130 freeetour og modifiserte slalomsko. Ikke noe som gir deg en god opplevelse oppover. Ikke riktig så stive men med bedre gåfunksjon er nok zero g guide pro og mtn lab/slab mtn. Tror sistnevnte kanskje er den skoen du er ute etter som har den beste balansen av gåfunksjon samtidig som kjøreegenskaper er alfa og omega. Nye hawx 130 kan kanskje være bra, men neppe mange som har erfaring med disse enda. Jeg har hatt både mtn lab og xt130, og synes sistnevnte er bedre både opp og ned til tross for høyere vekt. Helt ok opp, veldig bra ned.
|
|
|
05/03/2018 08:59
|
GeirK
More than words
|
More than words
Intution sine Pro Tour innerstøvler har en tunge som tilfører ganske mye ekstra stivhet - så mye at jeg har slutter å bruke de eksterne tungene på mine Mercury etter at jeg byttet til disse.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
05/03/2018 13:22
|
AndreasLie
Avhengig
|
Avhengig
for det første så bør du gå til noen som har god peil. Å lese nettet opp og ned sier ingen ting hvor bra de kommer til å fungere for deg. Det er stor forskjell på passform og hva som passer dine bein.
Jeg fikk anbefalt av jesting å gå for RS2 og jeg er superfornøyd. Prøvde mange støver og de satt best på. De er stive nedover og utrolig gode å gå med. Jeg veier 125kg og det begrenser valget en del. Grunnen til at du ikke skal velge feks Hawk er at de har memory fit innerstøvel. Med både din og min vekt så vil man banke innerstøvelen sammen og den vil bli vid og kald. Det feks sier ikke tester på nett så mye om.
|
|
|
05/03/2018 20:27
|
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Like viktig som stivhet synes jeg er jevn progressiv fleks. Mange toppturstøvler ser ikke ut til å få til det. De er bare stive. I tillegg bør støvelen ha en bra vinkel framover. Mine TLT7 Carbonio er et godt eksempel på en støvel som bare er stiv og for lite vinklet framover. I tillegg har den ikke høyt nok skaft og for dårlig innerstøvel. Men nydelig i gåfunksjon da.
Selv venter jeg på Dynafit Hoji Pro Tour. Har prøvd den som er kommet nå som Limited versjon. Den sitter veldig godt på min fot. Fleksen virker også til å være ganske progressiv og fin. Men jeg venter til den som kommer neste år i lettere og stivere materiale. Og langt penere farge.
Redigert av erling; 05/03/2018 20:29.
|
|
|
[Re: erling]
07/03/2018 22:24
|
Go big
3, 2, 1 Go
|
3, 2, 1 Go
Like viktig som stivhet synes jeg er jevn progressiv fleks. Mange toppturstøvler ser ikke ut til å få til det. De er bare stive. I tillegg bør støvelen ha en bra vinkel framover. Mine TLT7 Carbonio er et godt eksempel på en støvel som bare er stiv og for lite vinklet framover. I tillegg har den ikke høyt nok skaft og for dårlig innerstøvel. Men nydelig i gåfunksjon da.
Selv venter jeg på Dynafit Hoji Pro Tour. Har prøvd den som er kommet nå som Limited versjon. Den sitter veldig godt på min fot. Fleksen virker også til å være ganske progressiv og fin. Men jeg venter til den som kommer neste år i lettere og stivere materiale. Og langt penere farge. Progressivitet er det viktigste selvsagt. Synes ingen av de stive støvlene i dagens marker er bare stive! De er stive til de "knekker" og derfra er de alt for myke... Knekken kommer på ulik belastning mellom merke og modell, men den kommer! Dvs ikke progressive. Vinkel frem er viktig oppover. Har du lange anmarser i flatt terreng er vinkel bak også viktig! Du får aldri en 1500g sko som kjører like bra som en dedikert bra alpinsko uansett! Toppturer blir alltid et kompromiss på opp - ned. Du får jo heller ikke en xc sykkel som 8,5kg til å gå ned like bra som en 17kg utforsykkel?
|
|
|
08/03/2018 07:28
|
johanhs
Entusiast
|
Entusiast
Spørsmål fra sidelinjen, da tråden passet så godt: Jeg vurderer nye støvler. Har Marker Baron bindinger, og kjører absolutt mest i bakken. Har også rene alpinstøvler i dag. De passer nok ikke 100% og jeg ser etter nye...og da gjerne med gåfunksjon. Veier drøyt 85kg og kjører ikke allverden. Vurderer Salamon S/Lab MNT. 120 flex og gåfunksjon. Noen som vet om progressiviteten og generell kvalitet er ok for denne? Eller andre tips?
|
|
|
[Re: johanhs]
08/03/2018 08:37
|
Paulus
Besatt
|
Besatt
Spørsmål fra sidelinjen, da tråden passet så godt: Jeg vurderer nye støvler. Har Marker Baron bindinger, og kjører absolutt mest i bakken. Har også rene alpinstøvler i dag. De passer nok ikke 100% og jeg ser etter nye...og da gjerne med gåfunksjon. Veier drøyt 85kg og kjører ikke allverden. Vurderer Salamon S/Lab MNT. 120 flex og gåfunksjon. Noen som vet om progressiviteten og generell kvalitet er ok for denne? Eller andre tips? Det vil jeg påstå. Men det er en ganske stiv støvel for noen som ikke kjører allverden. Kanskje mtn explore kan være mer riktig for deg hvis du passer slab lesten.
|
|
|
08/03/2018 09:30
|
johanhs
Entusiast
|
Entusiast
Leste veldig raskt om S/Lab. Det stod at den passet for rammebinding ala Baron, men ikke for tradisjonelle alpinbindinger. Altså ikke for mine Atomic bakkebindinger...??? :-( Jeg vil ha et par støvler for bakkeski og frikjøringski. (...please...)
|
|
|
08/03/2018 10:07
|
johanhs
Entusiast
|
Entusiast
Hva med Atomic Hawk Ultra XTD? En får de med 120 og 130 flex. 4 spenner. Virker veldig bakke-orientert til touring støvel å være. Høres riktig ut for meg. MEN, er denne kompatibel med standard alpinbinding? Søkte på det, men fant ikke noe. Kanskje ikke offesielt godkjent, men virker fordet? Noe med gå-vennlig såle å gjøre?
|
|
|
08/03/2018 10:27
|
Paulus
Besatt
|
Besatt
Ja og nei. Det finnes gåorienterte såler som er kompatibel med en del slalombindinger. Men jeg har ikke oversikt over hvilke sko som har disse og hvilke bindinger de forskjellige skoene passer.
|
|
|
08/03/2018 10:32
|
GeirK
More than words
|
More than words
K2 Pinnacle fungerer i allefall med vanlige alpinbindinger
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
09/03/2018 09:22
|
oyvinsr
Ringrev
|
Ringrev
Hvilke støvler anbefales innen "en-støvel-til-alt" om man er i den tyngre delen av skalaen? Tenker flex rundt 130. Dynafit Vulcan er jo en sikker vinner, men den selges jo ikke lenger, og finnes sjelden brukt. Dynafit Beast blir for klumpete/tung.
Nå har ikke jeg allverdens erfaring med alle modeller, men syns det er dumt å ekskludere dynafit beast helt fra starten. Den er lettere enn vulcan/mercury, iallefall på papiret, og er nok hakket bedre nedover, men også noe dårligere oppover/bortover. Både jeg og flere jeg kjører på ski med har Beast og er veldig fornøyd. Men hvis jeg hadde planlagt en tur der jeg skulle gått nærmere 2000 høydemeter flere dager i strekk hadde jeg nok vært frista på et par lettere sko ala TLT6/7 eller tilsvarende fra andre merker. Så syns jeg forresten innerskoene til dynafit er noe søppel, sleit ut et par mercury innersko på litt over en sesong, og beast(c) innerskoene mine har pakka seg veldig ut i løpet av en sesong. GeirK: Hvor lenge har du brukt intuition pro-tour? Hvilket volum/størrelse kjøpte du til hvilken størrelse støvler?
|
|
|
[Re: oyvinsr]
09/03/2018 10:01
|
GeirK
More than words
|
More than words
GeirK: Hvor lenge har du brukt intuition pro-tour? Hvilket volum/størrelse kjøpte du til hvilken størrelse støvler?
Har brukt mine siden midt i november. Kjøpte medium 29 til mine 29.5 - etter "finger-bak-hælen-i-skallet-testen" til Dynafit (andre volum ser ut til å måtte spesialbestilles i Norge etter hva jeg har funnet ut). Jeg har veldig enkle føtter, så de er ikke varmebehandlet. De har pakket seg ut en god del, men ser ut til å ha stabilisert seg nå. Har hatt 14 toppturer på dem og ca 10 dager heiskjørt. Jeg har måttet flytte den midtre spenna et hakk fra default for å få dem stramme nok uten tunger, men synes de fungerer veldig bra nå.
|
|
|
09/03/2018 11:53
|
grigri
Entusiast
|
Entusiast
Atomic hawk ultra xtd skal ikke brukes i "vanlig" alpintbinding. Den har Walk to Ride-såle og kan brukes i WTR og MNC bindinger + Marker ID samt varianter av tech.
Redigert av grigri; 09/03/2018 11:59.
|
|
|
09/03/2018 13:26
|
DesmoSkier
Besatt
|
Besatt
Leste veldig raskt om S/Lab. Det stod at den passet for rammebinding ala Baron, men ikke for tradisjonelle alpinbindinger. Altså ikke for mine Atomic bakkebindinger...??? :-( Jeg vil ha et par støvler for bakkeski og frikjøringski. (...please...) Da skal du glemme randostøvler og heller se på vanlige alpinstøvler. Kun vanlige alpinstøvler passer i vanlige alpinbindinger. Dvs. du greier som regel å klemme inn en randostøvel, men bindingen vil ikke løse ut som normalt. En del randostøvler passer i alpinbindinger som har høydejustering foran (som f.eks. Marker sine rammebindinger), men det er utbredt problem at støvelen blir fort slitt i kontaktpunkt mellom støvel og binding. De eneste randostøvlene som oppfyller kravet ditt om å passe i forskjellige bindinger er de som har utskiftbar såle, men det lages omtrent ikke lenger. For eksempel gamle Dynafit Titan
Redigert av DesmoSkier; 09/03/2018 13:27.
Helge StravaKjøper: XG-1199-kassett, send PM
|
|
|
[Re: DesmoSkier]
09/03/2018 13:32
|
GeirK
More than words
|
More than words
De eneste randostøvlene som oppfyller kravet ditt om å passe i forskjellige bindinger er de som har utskiftbar såle, men det lages omtrent ikke lenger. For eksempel gamle Dynafit Titan "K2 Pinnacle 110 er sertifisert for både alpinbinding og Tech toppturbinding"https://www.xxl.no/k2-alpin-boots-pinnac...CFeMi0wodol8G-A
|
|
|
|
|