Trimme fulldempet Elsykkel.
|
Trimme fulldempet Elsykkel.
05/03/2018 10:32
|
Trond123
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Hei.
Jeg venter en godbit i posten om ikke så lenge. Denne skal primært brukes til teknisk stisykling, men av og til også brukes til transportetapper langs vei til jobb(2 mil).
Har en elsykkel som ikke er trimmet(kona sin) og det fungerer stort sett greit med lovlig hastighet.
På transportetapper over 1 mil så vet jeg at 25 km\t grensen er litt for lav. Man blir liggende rett under lovlig hastighet og lar motoren jobbe da hastigheter over 25km\t er alt for slitsomt. Lugger endel. Skulle gjerne hatt lovlig grense på ca 35km\t slik at man kunne skrudd ned assistanse nivået og heller jobbet endel selv.
Vet at dette ikke er helt riktig forum for elsykkel prat, men hva har dere med el stisykler gjort?
Ja jeg vet det er ulovlig.
|
|
|
Re: Trimme fulldempet Elsykkel.
[Re: Trond123]
05/03/2018 10:48
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Det er ulovlig.
Det er forsåvidt ikke lov å sykle elsykkel på sti heller...
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
[Re: RazeFaze]
05/03/2018 11:33
|
Paulus
Besatt
|
Besatt
Det er ulovlig.
Det er forsåvidt ikke lov å sykle elsykkel på sti heller... Det er lov å sykle på sti med elsykkel som har sperre på 25km/t. Jeg er enig med ts at 25km/t er litt for sakte på vei, men samtidig synes jeg det er litt for mye til å være forsvarlig på gang og sykkelsti som brukes mye av både syklende og gående. Derfor kan jeg se poenget med en mellomløsning som vi har i dag. Jeg skulle ønske det kom en god løsning for speed pedelec i Norge. Da selvsagt kun tillat på vei eller sykkelsti. Gjerne med registrering og billig trafikkforsikring, alternativt at forsikringen for s-pedelecsyklister ble fordelt på bilforsikringen. Jeg har ikke trimmet min elsykkel. Etter den siste firmwareoppdateringen fra bosch har luggingen blitt borte og sykkelen kruser fint på 26km/t og drar gradvis mindre opp til 27km/t. Derfor har jeg slått meg til ro med at det holder for min del. Trikset er å sykle slake motbakker dit du skal halvparten av strekka sånn at du kan syke opp i 25km/t halve turen og ned i 40-50km/t resten. Men skjønner jo at det ikke er mulig over alt. På sti har jeg vanskelig å se for meg at man trenger mer assistanse enn opp til 25km/t. Det er plenty for de fleste, og når det går nedover så vil man oppnå større hastigheter uten å slite seg ut. Som det allerede er blitt nevnt så er det ulovlig å fjerne sperra. Men det mest alvorlige er konsekvensene hvis det skjer en ulykke og det blir oppdaget at man har modifisert sykkelen.
Redigert av Paulus; 05/03/2018 11:36.
|
|
|
[Re: Paulus]
05/03/2018 12:00
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Det er ulovlig.
Det er forsåvidt ikke lov å sykle elsykkel på sti heller... Det er lov å sykle på sti med elsykkel som har sperre på 25km/t. Mnjæææh, det kommer an på. Du skal ha tillatelse fra grunneier før du har lov. Elsykkel er ikke lik vanlig sykkel med tanke på allemannsretten. https://www.fylkesmannen.no/Documents/Dokument%20FMOP/Milj%C3%B8%20og%20klima/Friluftsliv/Seminar%20allemansretten%20okt.%202017/Foredrag%20om%20el-sykler.pdf http://www.nots.no/nots-forklarer-el-sykkel-ikke-helt-sidestilt-med-sykkel/Og i Oslo-marka er det faktisk ikke lov, da Oslo dekkes av Markaloven... Enkelt, sant?
Redigert av RazeFaze; 05/03/2018 12:07.
|
|
|
05/03/2018 13:06
|
vviz
Ivrig
|
Ivrig
Og i Oslo-marka er det faktisk ikke lov, da Oslo dekkes av Markaloven...
Dette ligger an til å bli endret dog. I Oslomarka gjelder markaloven, som har egne bestemmelser om motorisert ferdsel. Regjeringen vil snarest legge frem forslag om endringer av markaloven for Stortinget, med sikte på en tilsvarende åpning for el-sykler også innenfor markagrensen. Inntil en slik endring er gjennomført, er el-syklister henvist til å bruke veiene i Marka.
Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt) Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
|
|
|
[Re: vviz]
05/03/2018 13:21
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Og i Oslo-marka er det faktisk ikke lov, da Oslo dekkes av Markaloven...
Dette ligger an til å bli endret dog. I Oslomarka gjelder markaloven, som har egne bestemmelser om motorisert ferdsel. Regjeringen vil snarest legge frem forslag om endringer av markaloven for Stortinget, med sikte på en tilsvarende åpning for el-sykler også innenfor markagrensen. Inntil en slik endring er gjennomført, er el-syklister henvist til å bruke veiene i Marka.
Skulle bare mangle :-) Men hele greia viser hvor mye vissvass og usikkerhet det er rundt slikt. Det må komme svart/hvitt regler, om man nå liker det ene eller det andre. Når en "bruker" må forholde seg til 3-4 lovverk er det ikke helt enkelt. Men det er ikke automagisk "lov å sykle med elsykkel", det er utfordringen.
|
|
|
05/03/2018 13:24
|
simenf
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Nei, man må IKKE ha grunneiers samtykke for å sykle elsykkel i skogen utenfor Markaloven-sonen: http://www.nots.no/el-sykler-i-utmark-klima-og-miljodepartementet-presiserer/Det er kun forbudt dersom grunneier spesifikt forbyr dette. Uansett hva enkelte måtte ønske seg.
SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen
Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
|
|
|
[Re: simenf]
05/03/2018 13:34
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Takk for presisering. Uansett er det morsomt at Miljødirektoratet den 20. oktober 2017 skriver: "Dersom du har grunneiers tillatelse er bruk av el-sykkel i utmark i lovlig, men ikke: ..." At det er så åpenbart rom for tolkning gjør ting vanskelig...
Redigert av RazeFaze; 05/03/2018 13:41.
|
|
|
05/03/2018 13:44
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Jeg mistenker at begrensningene i regelverket for ferdsel i utmark er av begrenset interesse for trådstarter, som uansett synes gjerne å ville sykle på en ulovlig doning  Ser stadig flere av dem - med rak rygg og stivt blikk i voldsom fart opp bakkete gang- og sykkelstier i byen eller brøytede veier i Marka. Vet ikke hvordan det blir på stiene. Mitt tips er ikke å pendle ("transportetapper langs vei til jobb"?) på en fulldempet elsykkel på over 20 kg med heve/senkepinne og plussdekk  men velge en rask, lett og gøyal landeveissykkel e.l.  2 mil er ikke langt.
|
|
|
06/03/2018 12:35
|
Nilsern
Ringrev
|
Ringrev
Hei.
Jeg venter en godbit i posten om ikke så lenge. Denne skal primært brukes til teknisk stisykling, men av og til også brukes til transportetapper langs vei til jobb(2 mil).
Har en elsykkel som ikke er trimmet(kona sin) og det fungerer stort sett greit med lovlig hastighet.
På transportetapper over 1 mil så vet jeg at 25 km\t grensen er litt for lav. Man blir liggende rett under lovlig hastighet og lar motoren jobbe da hastigheter over 25km\t er alt for slitsomt. Lugger endel. Skulle gjerne hatt lovlig grense på ca 35km\t slik at man kunne skrudd ned assistanse nivået og heller jobbet endel selv.
Vet at dette ikke er helt riktig forum for elsykkel prat, men hva har dere med el stisykler gjort?
Ja jeg vet det er ulovlig. Sykler el-sykkel og har ikke savnet assistanse over 25km/t forruten på noe transport. Ulempen er uansett at dersom man får assistanse over 25km/t så tømmer batteriet seg fortere også. Lugger det en del, bør du kanskje sjekke om det finnes noen softwareoppdatering fra motorleverandør. Bosch CX merker jeg ikke noe lugging på, og overgangen fra assitanse til null assistanse er ganske behagelig. En annen ting er at det er vesentlig mer behagelig å sykle uten assistanse på flere av de nye motorene enn f.eks bosch som gir en del motstand når den ikke gir assistanse. Når det gjelder å "trimme" vil jeg fraråde dette. Det er helt klart med på å ugle-se oss som ønsker å sykle el-sykkel mer enn det allerede er, og veien for å bli akseptert blant flere blir enda lengre. En annen ting er å ta dette opp i et forum som allerede har det ganske hett rundt el-sykkel til tider. Så nei, jeg tror ikke TS er riktige forum å ta opp hvordan man løser dette.
|
|
|
[Re: Nilsern]
06/03/2018 12:47
|
RoyK
Besatt
|
Besatt
Når det gjelder å "trimme" vil jeg fraråde dette. Det er helt klart med på å ugle-se oss som ønsker å sykle el-sykkel mer enn det allerede er, og veien for å bli akseptert blant flere blir enda lengre.
En annen ting er å ta dette opp i et forum som allerede har det ganske hett rundt el-sykkel til tider. Så nei, jeg tror ikke TS er riktige forum å ta opp hvordan man løser dette.
Et annet problem med å trimme elsykkelen, er at hvis det da skulle komme en 5-åring svinsende ut i veien foran deg, så blir det fort jævlig dyrt når du har kjørt med uregistrert motorkjøretøy uten ansvarsforsikring.
|
|
|
06/03/2018 13:09
|
Flamini
Besatt
|
Besatt
alternativet til trimmet el-sykkel heter moped, vespa ciao har både pedaler og motor  gir ikke samme statusen å sykle til jobb med en Ciao som med en Trek med Bosch motor begge deller er omtrent like lovlig å bruke på gang og sykkelsti, på stier og fortau
Syklister er også guds utvalgte folk
|
|
|
06/03/2018 13:10
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det sikkert ikke så lenge du behøver å bekymre deg for at du kanskje må tråkke for mye selv. Bransjen og populistiske politikere får nok viljen sin og i løpet av noen år er nok sprekere elmotorsykler enn det vi ser i dag tillatt.
|
|
|
[Re: RoyK]
06/03/2018 17:36
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Når det gjelder å "trimme" vil jeg fraråde dette. Det er helt klart med på å ugle-se oss som ønsker å sykle el-sykkel mer enn det allerede er, og veien for å bli akseptert blant flere blir enda lengre.
En annen ting er å ta dette opp i et forum som allerede har det ganske hett rundt el-sykkel til tider. Så nei, jeg tror ikke TS er riktige forum å ta opp hvordan man løser dette.
Et annet problem med å trimme elsykkelen, er at hvis det da skulle komme en 5-åring svinsende ut i veien foran deg, så blir det fort jævlig dyrt når du har kjørt med uregistrert motorkjøretøy uten ansvarsforsikring. Selv om trimmingen ikke hadde noe med ulykken å gjøre?
|
|
|
[Re: Kriss]
06/03/2018 17:51
|
RoyK
Besatt
|
Besatt
Et annet problem med å trimme elsykkelen, er at hvis det da skulle komme en 5-åring svinsende ut i veien foran deg, så blir det fort jævlig dyrt når du har kjørt med uregistrert motorkjøretøy uten ansvarsforsikring. Selv om trimmingen ikke hadde noe med ulykken å gjøre? Hvis du har trimma el-sykkelen over grensa, så regnes den som et motorkjøretøy, så da trenger du registrering og ansvarsforsikring og sånt. Det er ganske enkel jus…
|
|
|
06/03/2018 18:45
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ok. Lite aktuelt med EL ennå og det er jo like greit, for den sperra på 25 hadde jeg aldri orka.
|
|
|
[Re: Kriss]
06/03/2018 20:29
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Ok. Lite aktuelt med EL ennå og det er jo like greit, for den sperra på 25 hadde jeg aldri orka. Da har du ikke skjønt poenget med elsykkel. Er ikke racersykkel, men komme fra a til b uten å bli for sliten.
|
|
|
07/03/2018 00:07
|
RoyK
Besatt
|
Besatt
…og nå var det vel et år eller to sia at jeg leste om en rytter i TdF eller noe som kom med en sykkel som var 2-3 kilo tyngre enn tidligere, noe som selvsagt var på grunn av stabiliteten til sykkelen, da…
|
|
|
[Re: baronKanon]
07/03/2018 08:14
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ok. Lite aktuelt med EL ennå og det er jo like greit, for den sperra på 25 hadde jeg aldri orka. Da har du ikke skjønt poenget med elsykkel. Er ikke racersykkel, men komme fra a til b uten å bli for sliten. Poenget med el sykkel vil variere med brukeren.. Du ser tydeligvis bare din aktuelle bruk.
|
|
|
07/03/2018 08:44
|
Trond123
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Tanken med el(fulldemper) er å sykle sti fra jobb som nesten er mulig hele veien(bryn-Tårnåsen)
Til jobb rekker jeg nok ikke dette og da hadde vært nice med litt ekstra fart, men er enig i argumentene over.
Håper den lovlige fartsgrensen med el assistanse blir økt litt.
|
|
|
[Re: baronKanon]
08/03/2018 10:06
|
olechr
More than words
|
More than words
Ok. Lite aktuelt med EL ennå og det er jo like greit, for den sperra på 25 hadde jeg aldri orka. Da har du ikke skjønt poenget med elsykkel. Er ikke racersykkel, men komme fra a til b uten å bli for sliten. Da har ikke du nødvendigvis skjønt poenget med elsykkel heller. Man får trening på elsykkel også, men man bestemmer hvor sliten man vil bli. :-) Man kan komme seg lengre og enklere opp bakker hvis man ønsker. Selv kjører jeg intervaller på min elsykkel. Da får man meningen, men også farten oppover. Elsykkel kan brukes på mange måter, derfor er det mange typer av de også.
Redigert av olechr; 08/03/2018 10:08.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
[Re: erikskon]
08/03/2018 10:16
|
Espen W
Diamonds are forever
|
Diamonds are forever
Det sikkert ikke så lenge du behøver å bekymre deg for at du kanskje må tråkke for mye selv. Bransjen og populistiske politikere får nok viljen sin og i løpet av noen år er nok sprekere elmotorsykler enn det vi ser i dag tillatt.
Evt. ikke tråkke i det hele tatt: Lobbyvirksomhet foregår nå i Brussel for at EU skal frafalle kravet om at en Pedelec (dvs vanlig 250w/ 25km/t elsykkel) trenger pedalkraft for å være godkjent.
Redigert av Espen W; 08/03/2018 10:17.
|
|
|
12/03/2018 17:37
|
Simonuno
Entusiast
|
Entusiast
Husk også at alt av garantier på motorsystemet opphører hvis du har installert utstyr for å oppnå en høyere hastighet, å en ny Bosch/ Shimano-motor i løsvekt er ikke gratis.... Ser mye trimma el-sykler daglig og håper det begynnes å aksjoneres mot disse før det skjer en stykk ulykke.
@simon.j.johansson
Merida Ninety-Six 8000
|
|
|
|
|