Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Bygge vintersikre pendlerhjul til CXen

Bygge vintersikre pendlerhjul til CXen #2468856 07/03/2018 08:04
H
Hurr Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
H
Er lysten på å forsøke meg på mitt første hjulbygg da jeg kan trenge et ekstra hjulsett til pendler-CXen.

Har det jeg skal trenger av rettestativ, eikespennmåler og slikt.

Dersom man skulle prøve seg på noe slikt, er det noen nav, nippler, eiker og felger som er ekstra godt egnet for salte vinterveier?

Ser for meg å bruke minst mulig penger, men etter å ha slitt med nipler som sitter fast og nav som må smøres opp nærmest ukentlig er jeg villig til å gi mer penger for deler som er vesentlig bedre.

Navene må være for skivebrems, 11-delt Shimano og standard QR, men de bør også enkelt kunne bygges om til thru-axel.

Noen som har gode forslag?

-
Jørn

Re: Bygge vintersikre pendlerhjul til CXen [Re: Hurr] #2468858 07/03/2018 08:13
W
Wonka Offline
Entusiast
Entusiast
W
Hope nav er jo alltid en slæger..

Re: Bygge vintersikre pendlerhjul til CXen [Re: Hurr] #2468881 07/03/2018 09:35
thomassen Offline
Ringrev
Ringrev
Dt swiss sine nav med rachet system, 350 eller 240 anbefales herfra.
Dt swiss sine eiker og dt swiss sine messing nippler.

-Sykkelverksted, hjulbygging, sykkelreparasjoner.
-Ibis forhandler på sørlandet. Ripmo som demosykler.
http://sykkelsor.no
Re: Bygge vintersikre pendlerhjul til CXen [Re: Hurr] #2468914 07/03/2018 13:07
RoyK Offline
Besatt
Besatt
Tviler på at noe er spesielt godt egna for veisalt, men Hope lager jo i hvert fall veldig gode nav som er enkle å ta service på sjøl. Men hverken nav fra Hope eller fra DT Swiss er spesielt billige. CHOSEN 4 skal være bra og jeg har bygd et hjulsett rundt dem til en kompis - funker greit, sjøl om ikke han bruker dem spesielt hardt. De koster uansett lite, så det kan sikkert være greit å begynne med. Ulempa er at det tar litt tid å få sånt fra kina…

Re: Bygge vintersikre pendlerhjul til CXen [Re: Hurr] #2468919 07/03/2018 13:41
vviz Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Hurr

Dersom man skulle prøve seg på noe slikt, er det noen nav, nippler, eiker og felger som er ekstra godt egnet for salte vinterveier?

Messingnipler har vel ett rykte for å være langt mer motstandsdyktig mot salt og fukt enn hva aluminiumsnipler er. De er også billigere enn aluminium. Litt tyngre er de, men forskjellen blir sannsynligvis ikke mer enn noen titalls gram per hjul.

Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt)
Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
Re: Bygge vintersikre pendlerhjul til CXen [Re: vviz] #2468922 07/03/2018 13:50
RoyK Offline
Besatt
Besatt
Sitat: vviz

Messingnipler har vel ett rykte for å være langt mer motstandsdyktig mot salt og fukt enn hva aluminiumsnipler er. De er også billigere enn aluminium. Litt tyngre er de, men forskjellen blir sannsynligvis ikke mer enn noen titalls gram per hjul.

Alu er jo sprøere også - messing seigere - jeg har aldri likt alunipler…

Re: Bygge vintersikre pendlerhjul til CXen [Re: Hurr] #2468970 07/03/2018 19:24
O
Ole Offline
More than words
More than words
O
Bruk o-ring mellom ventilmutter og felg, og ha en god dæsj kokt linolje på hver nippel etter bygging og la det tørke et par dager, det hindrer vanninntrengning.

Re: Bygge vintersikre pendlerhjul til CXen [Re: Hurr] #2468986 07/03/2018 20:33
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sapim sine alunipplar ser ut til å tåle salt bra. Eg ser i alle fall ikkje noko saltskade på hjulet som eg har bruka i vinter. Noko heilt anna var det med eit American Classic eg bruka for eit par år sidan. Der smuldra nipplane opp etter vintersesongen.

Sjå også kva Sapim skriv:

"In the past, aluminum nipples had only one positive argument, the weight. All other features like corrosion resistance, friction, stiffness were specific to brass nipples. This changed in the last years drastically. All our aluminum nipples are now anodized. Salt spray tests showed better results than brass nickel plated nipples."

http://www.sapim.be/choose-the-right-product

Re: Bygge vintersikre pendlerhjul til CXen [Re: Hurr] #2468991 07/03/2018 20:44
RoyK Offline
Besatt
Besatt
Jeg har ikke prøvd elokserte alunipler - kan bli neste byggeprosjekt ICON_SMILE

Re: Bygge vintersikre pendlerhjul til CXen [Re: RoyK] #2469025 08/03/2018 07:52
frogstar Offline
Avhengig
Avhengig
Merlin Cycles selger ferdige hjul med Chosen, så det er mulig du kan få bare navene også? Har kjørt et sett med Chosen-baserte hjul derfra en bergensvinter nå; lagrene i navet og bosset er som nye - palene i bosset virker utslitte (jeg får i alle fall ikke ting til å funke 100% etter utallige rens/smøring med "alle" varianter av smøremidler)

- Fx

move 'zig'
Re: Bygge vintersikre pendlerhjul til CXen [Re: frogstar] #2469094 08/03/2018 12:30
RoyK Offline
Besatt
Besatt
Sitat: frogstar
Merlin Cycles selger ferdige hjul med Chosen, så det er mulig du kan få bare navene også? Har kjørt et sett med Chosen-baserte hjul derfra en bergensvinter nå; lagrene i navet og bosset er som nye - palene i bosset virker utslitte (jeg får i alle fall ikke ting til å funke 100% etter utallige rens/smøring med "alle" varianter av smøremidler)

Høres ikke bra ut. Har du forslag til noe som *funker* med veisalting fra hælvete som vi har hatt denna vinteren?

Re: Bygge vintersikre pendlerhjul til CXen [Re: Hurr] #2469176 09/03/2018 06:23
H
Hurr Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
H
Takk for mye bra innspill.

O-ring mellom ventilmutter og felg har jeg ikke tenkt på og det høres jo veldig lurt ut selv om ventilmutter er HARAM... ;-)

Vil et Hope/Dt swiss vare "evig" med unntak av lager, paler og andre utskiftbare slitedeler?
Jeg antar at slitedeler til disse er enklere/raskere tilgjengelig i forhold til Kina-nav så det er jo også muligens et argument selv om prisen på f.eks Chosen jo er forlokkende.

Skal linolje på nipler bare beskytte selve nippelen eller også virke som en pakning mellom nippel og felg? Overlever linoljen vask med vanlig såpe?

Jeg er er fort 95-97 kg tung før jeg lesser på med vintertøy og sekk.
Er det noe spesielt man bør tenkte på rundt dette som f.eks
* type eiker
* byggemåte
* antall eiker
* eikespenne

Re: Bygge vintersikre pendlerhjul til CXen [Re: Hurr] #2469204 09/03/2018 09:02
thomassen Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg anbefaler denne boka for å sette deg inn i tanken og teknikken ved hjulbygging. Denne har hjulpet meg:
https://www.wheelpro.co.uk/wheelbuilding/book.php

-Sykkelverksted, hjulbygging, sykkelreparasjoner.
-Ibis forhandler på sørlandet. Ripmo som demosykler.
http://sykkelsor.no
Re: Bygge vintersikre pendlerhjul til CXen [Re: Hurr] #2469229 09/03/2018 10:24
S
sgt Offline
Medlem
Medlem
S
For hjul som skal vare, trenger du nav som er driftssikre, enkle å ta service på (for det må man etter en vinter i Oslo i hvertfall), og med lett tilgang på slitedeler, som du er inne på. Hope og DT er bænkers her. Når det gjelder eiker ville jeg kanskje tenkt i retning DT Comp eller tilsvarende fra Sapim, med den vekta du har oppgitt. Jeg har bygd noen hjul med Sapim D-light som er en litt lettere eike, denne har vært finfin på helårshjula på min cx gjennom flere vintre nå. Veier 80-85 i nettoen. For bygging er vel tre kryss og 32 eiker standard. Det er gøy å bygge hjul!

Re: Bygge vintersikre pendlerhjul til CXen [Re: Hurr] #2469253 09/03/2018 12:03
S
sun flyer Offline
Ivrig
Ivrig
S
Nå er jeg ingen hjulbygger...

Men i høst fikk jeg en lokal hjulbygger til å sette sammen noen bombesikre men kule hjul til meg selv. Bruksområde er pendling og lange turer på asfalt og grus. Har brukt hjulene hver uke siden da og settet har nå gått 3400 km i alle værforhold som finnes.

Felg: 45mm carbon 32 hull disc, "Speedsafe". De er også tubeless mulige. https://www.aliexpress.com/item/700c-45m...2311.0.0.cgtHBG

Nav bak, Sram 900 135mm qr.
Nav foran var et billig dynamonav fra aliexpress.

Disse gav jeg til min lbs/hjulbygger som valgte nipler og eiker. Det ble DtSwiss competition. Vet ikke hvilke nipler det ble.

Dynamonav foran er en gamechanger for pendling. I tillegg kan man lade tlf/garmin på langturer når lyset ikke er på.

Dette hjulsettet er snorrett, ruller bra og har tålt mye rart i vinter. Hvordan det er å ta service på navene vet jeg ikke for det har ikke vært nødvendig ennå, men hvor vanskelig kan det være å bytte maskinlagre egentlig? Prismessig ble det absolutt til å leve med selv om mange syns det virker noe harry å ha karbonhjul med piggdekk om vinteren. Men fordelen med skivebremser er jo at felgene varer veldig lenge, dermed kan man likegodt bare kjøpe noe man virkelig vil ha og bruke det hele tiden.

Vedlegg
montague.png (1.62 MB, 81 nedlastinger)
Re: Bygge vintersikre pendlerhjul til CXen [Re: thomassen] #2469379 10/03/2018 12:09
H
Hurr Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
H
Sitat: thomassen
Jeg anbefaler denne boka for å sette deg inn i tanken og teknikken ved hjulbygging. Denne har hjulpet meg:

Takk - kjøpte boken.
Skal ha The Bicycle Wheel av Jobst Brandt liggende et eller annet sted her også.

Re: Bygge vintersikre pendlerhjul til CXen [Re: Hurr] #2469380 10/03/2018 12:26
K
krankdrev Offline
Besatt
Besatt
K

Takk - kjøpte boken.
Skal ha The Bicycle Wheel av Jobst Brandt liggende et eller annet sted her også.

Da mangler du bare "The Art of Wheel Building" av Gerd Schraner.
Jeg har alle tre selv, det artige er jo at de er til dels motstridende og uenige på enkelte ting. Litt som religion ICON_SMILE

Re: Bygge vintersikre pendlerhjul til CXen [Re: Hurr] #2469530 11/03/2018 11:54
H
Hurr Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
H
For å komme videre har jeg da bestilt DT Swiss 350 Rear Road Disc Hub
Neste steg blir jo da å finne passende felgring, eiker og nipler.

Når jeg tester med litt forskjellige felger og nipler på DT Swiss sin eikekalkulator så ender jeg ofte med eikelengder som Bikeshop ikke har.

F.eks. 289 mm og 287 mm, mens Bikeshop bare har 288 og 290 mm.
Kan jeg gå opp eller ned 1 mm? Hvilken retning er i såfall best?

Re: Bygge vintersikre pendlerhjul til CXen [Re: krankdrev] #2469550 11/03/2018 13:56
RoyK Offline
Besatt
Besatt
Sitat: krankdrev

Takk - kjøpte boken.

Da mangler du bare "The Art of Wheel Building" av Gerd Schraner.
Jeg har alle tre selv, det artige er jo at de er til dels motstridende og uenige på enkelte ting. Litt som religion ICON_SMILE

Prøv å sette 3 fagfolk, gjerne med en doktorgrad i ermet, i et rom med vindu. Lås døra og servér popcorn.

Redigert av RoyK; 11/03/2018 13:56.
Re: Bygge vintersikre pendlerhjul til CXen [Re: Hurr] #2469590 11/03/2018 18:13
S
sgt Offline
Medlem
Medlem
S
Eiker kommer vel stort sett i partallslengder. Kan runde av tallet i kalkulatoren til nærmeste partall, enten det er opp eller ned

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå