Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Lungebetennelse, kulde og pendling

Lungebetennelse, kulde og pendling #2468172 03/03/2018 09:52
R
Raskall Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
R
Har vært sjuk siden mandag. Influensa som initiell egendiagnose. Lege torsdag for sykemelding, diagnose lungebetennelse. 10 dagers penicillin-kur.

Er friskmeldt fra mandag og satser på å ta buss til jobb en dag eller to. Men hvor frisk bør jeg føle meg før jeg kan gjenoppta sykkel som transport til og fra jobb nå i kulda? Bør jeg kanskje kjøpe månedskort på bussen først som sist?

Re: Lungebetennelse, kulde og pendling [Re: Raskall] #2468176 03/03/2018 10:32
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Så lenge du føler deg pigg og ikke plages med luftveiene ved lav til moderat intensitet, så er det vel bare å pendle i vei. Beskytt luftveiene med ullbuff eller andre gadgets som minsker inhalering av kald luft.

You are what you eat...mmm nuts
Re: Lungebetennelse, kulde og pendling [Re: Hoaas] #2468178 03/03/2018 10:39
R
Raskall Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
R
Sitat: Hoaas
Så lenge du føler deg pigg og ikke plages med luftveiene ved lav til moderat intensitet, så er det vel bare å pendle i vei. Beskytt luftveiene med ullbuff eller andre gadgets som minsker inhalering av kald luft.

Når du nevner det så har jeg jo en Lungplus liggende et eller annet sted. Og ved enda nærmere ettertanke kjøpte jeg jo også en Respro-maske på Bikeshop jeg aldri fikk brukt.

Så får jeg bare håpe det begynner å løsne i luftveiene snart.

Re: Lungebetennelse, kulde og pendling [Re: Raskall] #2468303 04/03/2018 11:42
eldo472 Offline
Veteran
Veteran
Hadde ventet til penicillin kuren var ferdig og at alle symptomer som hoste og sår hals var borte.

Re: Lungebetennelse, kulde og pendling [Re: Raskall] #2468312 04/03/2018 12:17
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Dette er forøvrig et glimrende spørsmål å stille fastlegen.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Lungebetennelse, kulde og pendling [Re: GeirK] #2468316 04/03/2018 12:31
R
Raskall Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
R
Sitat: GeirK

Touché.

Likevel er andre syklisters opplevelser også nyttig informasjon. Fastlegens mening har jeg dessverre ikke anledning til å få før godt ut i uka som kommer. Medsyklister som kanskje kan ha erfaring med temaet er det nok flust av her på forumet 24/7.

Re: Lungebetennelse, kulde og pendling [Re: Raskall] #2468320 04/03/2018 13:15
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Naboen hadde lungebetennelse før jul. Det tok lang tid før han var 100% symptomfri mtp hoste etc etter endt penicillinkur, han begynte å trene lenge før det. Man setter seg selvsagt ikke på sykkelen om man fortsatt er ganske skral, men har et sterkt ønske om å trene.
Bruker man hodet og normalt vett så kommer man som regel langt med det ICON_SMILE

Re: Lungebetennelse, kulde og pendling [Re: Raskall] #2468323 04/03/2018 13:49
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Personlig venter jeg et par dager etter at jeg er symptomfri. Har fått en del tilbakefall etter å ha trent for tidlig etter sykdom. Synes det er bedre å være på den sikre siden. For meg bruker gjerne tilbakefall å sitte i lengre til jeg blir 100%, så synes ikke det er verdt risikoen å trene rett etter sykdom. Men jeg har ingen konkurranser eller mål jeg skal nå, så det er heller ikke noen krise om jeg går glipp av noen dager trening.

Re: Lungebetennelse, kulde og pendling [Re: Raskall] #2468348 04/03/2018 16:53
L
lektorHaugen Offline
Ivrig
Ivrig
L
Jeg ville ha prøvd noen korte turer før jeg la i veg til jobben. Hva gjør du om du er halvveis til jobb og så kjenner at dette var en dårlig ide? Lungebetennelse bør du ta på alvor.

Tidligere "kjent" som "Lektoren".
Re: Lungebetennelse, kulde og pendling [Re: lektorHaugen] #2468352 04/03/2018 17:07
R
Raskall Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
R
Sitat: lektorHaugen
Jeg ville ha prøvd noen korte turer før jeg la i veg til jobben. Hva gjør du om du er halvveis til jobb og så kjenner at dette var en dårlig ide? Lungebetennelse bør du ta på alvor.

Tar det på alvor. Så mye det enn smerter så innser jeg at jeg ikke klarer å komme meg på jobb i morgen, så det blir nok forlengelse av sykemeldinga. Kan ikke si jeg føler meg bedre i det hele tatt etter at jeg begynte på penicillin på torsdag. Ser ut til at både jobb og sykling må vente en stund til.

Re: Lungebetennelse, kulde og pendling [Re: Raskall] #2468360 04/03/2018 17:43
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Ikke sikkert penicillinkuren fungerer. Hender at feks apocillin ikke har effekt på de bakteriene man er blitt syke av. Hvis du etter noen dager ikke merker forbedring bør du ta kontakt med legen din sånn at han/hun kan vurdere annen behandling/antibiotika. Har man blitt syk av virus vil ikke antibiotika fungere. Det er uansett viktig å få gitt beskjed hvis det kan være resistente bakteriekulturer.

Re: Lungebetennelse, kulde og pendling [Re: Raskall] #2468366 04/03/2018 18:02
E
eOpseth Offline
Ivrig
Ivrig
E
Jeg har hatt lungebetennelse flere ganger de siste årene. Tilnærmingen min har vært følgende.

Feberfri er et must.
Starter rolig, og så rolig at hosting ikke er et tema, og lar intensiteten styres av dette kombinert med almenntilstanden.
De mest intensive økten bør du være symptomfri.

Erfaringen er at for tidlig oppstart og for stor intensitet bare drar ut tiden til helt fri. Personlig sykler jeg KUN inne i den perioden for å unngå kald luft i lungene. Dog har jeg kuldesatma, og det er en medvirkende årsak til at jeg tar dette grepet også.

It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Lungebetennelse, kulde og pendling [Re: Raskall] #2468373 04/03/2018 18:28
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: Raskall

Touché.

Likevel er andre syklisters opplevelser også nyttig informasjon. Fastlegens mening har jeg dessverre ikke anledning til å få før godt ut i uka som kommer. Medsyklister som kanskje kan ha erfaring med temaet er det nok flust av her på forumet 24/7.

Den skjønner jeg ikke. Hvem har gitt deg penicilin?

Fastlegen min vet veldig godt at jeg pendler uansett forholdene og de gangene jeg er innom for de ene eller det andre er pendling (ja eller nei) et selvsagt tema. Nå har jeg alldri fått nei men noe risting på hodet har jeg fått.

Eller var det legevakten som pushet pillene?

Re: Lungebetennelse, kulde og pendling [Re: Raskall] #2468374 04/03/2018 18:32
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Har forøvrig (fastlegen også) mistanke at en atypisk betennesle i lungen er årsaken til vedvarende problemer, 20 år etter.

Skader ikke å ta det litt rolig i noen uker.

Re: Lungebetennelse, kulde og pendling [Re: Tange] #2468378 04/03/2018 18:37
Kaffelars Offline
Ivrig
Ivrig
Dette er det ingen som vet. Det er ikke forsket på. Med mindre fastlegen din jobber regelmessig med idrettsutøvere med luftveisproblemer tror jeg ikke han er noen stor autoritet på emnet.

Jeg skal gå ut-på-en-gren her og si at med mindre pendledistansen din er ekstrem, tror jeg ikke du snur en "community-pneumonia" til en sepsis ved å sykle til jobb.

At du irritererer allerede ganske gretne luftveier nokså kraftig og kanskje pådrar/forlenger en hoste som gjerne sitter i en god stund, er derimot langt mer sannsynlig.

Føler du deg i stand til å pendle - så pendle - er min forskrivning. En prøvetur på noen få titalls minutter for å teste vannet er et godt forslag. Common sense er en annet utmerket fremgangsmåte. Anektoder fra forumskribenter, not so much.

Redigert av Kaffelars; 04/03/2018 18:39.
Re: Lungebetennelse, kulde og pendling [Re: Raskall] #2468405 04/03/2018 21:40
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Bør jeg kanskje kjøpe månedskort på bussen først som sist?

Det må du nesten finne ut av selv men om du vil høre mer om hvordan det er å være en ambulanse fra å dø av lungebetennelse så er det bare å si fra så forteller jeg mer enn gjerne.

Jeg kan og prøve en litt mer moderat tilnærming. Får betennelsen satt seg så blir det desto lenger tid for deg på bussen så her har du mulighet for å velge en kortere periode på bussen eller en lenger. Alt for å sykle?

Behandling
De fleste pasienter med lungebetennelse kan behandles hjemme. Det er viktig at du selv sørger for at kroppen får ro og hvile for å påskynde tilhelingen. Hold deg god og varm, og drikk rikelig.

Er det noe der som er uklart?

Re: Lungebetennelse, kulde og pendling [Re: Raskall] #2468417 05/03/2018 06:03
E
eOpseth Offline
Ivrig
Ivrig
E
Et annet viktig element er at du er diagnostisert med rett type lungebetennelse, og således har fått korrekt type penicilin. Mycoplasma-utgaven kan være skummel og ligge lenge på lur, vrien å diagnositisere.

It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Lungebetennelse, kulde og pendling [Re: Raskall] #2468437 05/03/2018 08:23
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Likevel er andre syklisters opplevelser også nyttig informasjon.

Jeg fatter ikke at du vil ta avgjørelser som kan ha stor betydning for din helse basert på ikke-kvalitetssikret informasjon fra ukjente på nettet, men det er nå meg.

- Robert Green Ingersoll
Re: Lungebetennelse, kulde og pendling [Re: GeirK] #2468446 05/03/2018 08:49
Boas Offline
Fiseufin
Fiseufin

Likevel er andre syklisters opplevelser også nyttig informasjon.

Jeg fatter ikke at du vil ta avgjørelser som kan ha stor betydning for din helse basert på ikke-kvalitetssikret informasjon fra ukjente på nettet, men det er nå meg.

Informasjonen kan være innspill og kvalitetssikres. Jeg har erfaring med at leger er veldig snare med å be deg om å det med ro og vente i en eller annen form, enten det er sykdom eller skader. Det kan derfor være nyttig med andres erfaringer, enten de peker mot å drøye eller starte med aktivitet, eller gi innspill på hvordan man kan tilrettelegge for å unngå tilbakefall.

Redigert av Boas; 05/03/2018 08:50. Rediger grunn: Too fast
Re: Lungebetennelse, kulde og pendling [Re: Boas] #2468454 05/03/2018 09:02
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Er du enig i at det er en sjanse for at han mottar et råd som høres fornuftig og gjennomtenkt ut, men som kan være feil og ødelegge helsen hans fullstendig?

- Robert Green Ingersoll
Re: Lungebetennelse, kulde og pendling [Re: Tange] #2468455 05/03/2018 09:03
R
Raskall Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
R
Sitat: Tange

Touché.

Den skjønner jeg ikke. Hvem har gitt deg penicilin?

Fastlegen min vet veldig godt at jeg pendler uansett forholdene og de gangene jeg er innom for de ene eller det andre er pendling (ja eller nei) et selvsagt tema. Nå har jeg alldri fått nei men noe risting på hodet har jeg fått.

Eller var det legevakten som pushet pillene?

Ser ikke hva som er vanskelig å forstå her. Skriver jo at jeg var hos legen på torsdag. Det var fastlegen som ga meg penicillin. Da hadde jeg trua på en rask bedring av form med mulighet for å trille rolig til jobb mot slutten av inneværende uke.

Men det er ikke sånn at fastlegen har åpen linje. Det har vel de færreste fastleger. Fastlegen min jobber dessuten på helsestasjonen på mandager, så tirsdag er første mulighet for å få tatt en prat med han.

Og fastlegen min vet også at jeg pendler hele året. Han gjør det faktisk selv og det er jeg som fikk ham til å innse at piggdekk og godt tøy gjør sykling til en helårsaktivitet. Sykkelen hans stod parkert utenfor kontoret også på torsdag da det var -15 og godt med vind.

Uansett betyr ikke dette så mye nå. Slik formen er så blir det nok sykemelding resten av denne uka også.

Re: Lungebetennelse, kulde og pendling [Re: Raskall] #2468459 05/03/2018 09:13
J
Jåddhå Offline
Avhengig
Avhengig
J
Leger er mennesker de også. Bare fordi du får et råd fra fastlegen din, betyr ikke det at det er 100% korrekt.

Fastleger bruker også Google fra tid til annen har jeg blitt fortalt. ;-)

Skader ikke å høre på andres erfaringer, og så er man selvsagt selv ansvarlig for hvordan man vekter det man får av info. Ville vektet rådet fra legen klart høyest selvsagt.

Re: Lungebetennelse, kulde og pendling [Re: GeirK] #2468465 05/03/2018 09:28
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Er du enig i at det er en sjanse for at han mottar et råd som høres fornuftig og gjennomtenkt ut, men som kan være feil og ødelegge helsen hans fullstendig?

På et åpent forum er denne sjansen vel minimal. Hvis noen kommer med et feilaktig råd, blir denne raskt nedsablet av folk med god kunnskap eller erfaringer.

Litt som med Wikipedia. Feil informasjon blir ikke stående lenge.

Men selvfølgelig bør man spørre fastlegen.

Anonym5
Re: Lungebetennelse, kulde og pendling [Re: Raskall] #2468466 05/03/2018 09:31
K
Kjetil307 Online
Ringrev
Ringrev
K
Hadde lungebetennelse for 4 år siden,sykle var ikke tema knapt trappa opp til 2 etg.Tokk det rolig lenge.Gikk ut i pappaperm 3 uker etter å da ble det masse turen med bæremeis som opptrening.Ikke kuldegrader den gang.Vsr borte fra jobb ca 10 dager

Re: Lungebetennelse, kulde og pendling [Re: anonym5] #2468489 05/03/2018 10:53
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: pontiff

På et åpent forum er denne sjansen vel minimal. Hvis noen kommer med et feilaktig råd, blir denne raskt nedsablet av folk med god kunnskap eller erfaringer.

Mest sannsynlig, men det forutsetter at de som svarer har all kunnskapen de trenger for å vurdere situasjonen korrekt.

- Robert Green Ingersoll
Re: Lungebetennelse, kulde og pendling [Re: Jåddhå] #2468490 05/03/2018 10:54
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Jåddhå
Leger er mennesker de også. Bare fordi du får et råd fra fastlegen din, betyr ikke det at det er 100% korrekt.

Fastleger bruker også Google fra tid til annen har jeg blitt fortalt. ;-)

Ja, men fastlegen sitter på utrolig mye mer informasjon om pasientens helsetilstand enn dem som har lest TS sin beskrivelse her inne.

- Robert Green Ingersoll
Re: Lungebetennelse, kulde og pendling [Re: Raskall] #2468497 05/03/2018 11:36
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Mannen (TS) er jo ikke en løk, og bruker mest sannsynlig fornuften, følelsen og råd fra både forum og doktorlegen når aktivitet skal gjenopptas etter kraftig sykdom. På enkelte høres det jo ut som Raskall ikke er i stand til å tenke eller vurdere rådene her inne selv.
Han spør jo hvor frisk man bør være før man gjenopptar aktivitet, og nå er det sannsynligvis sånn at han selv er den som kan svare best på det, ved å kjenne på kroppen å prøve seg forsiktig frem. Som regel er det akkurat den type svar jeg pleier å få hos fastlegen min også, "når du har vært feberfri like mange dager som du har hatt feber, og føler deg pigg, så kan du ta opp aktiviteten igjen, men starte forsiktig blabla".

Re: Lungebetennelse, kulde og pendling [Re: Kaffelars] #2468588 05/03/2018 18:39
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: Kaffelars
Dette er det ingen som vet.

Ingen som har skrevet eller sagt dette heller
Quote:
Det er ikke forsket på.

Det er for så vidt jeg vet forsket utstrakt på sammneheng mellom bakterielle og virale infeksjoner og KTS. At de ikke har gitt entydig resultat er ikke det samme som at det ikke er forsket på.

Det vi derimot vet at det er en før og etter for meg. Det betyr ikke at hendelsen og perioden etter henger nødvendigvis sammen.

Etter et par uker med +40 og null reaksjon på antibiotika endte jeg på sykehus som studieobjekt for legestudenter; 'finn feilen' (ingen klarte å høre at jeg hadde en betennelse i lungen, ikke daværende fastlege og ingen på sykehuset)

Re: Lungebetennelse, kulde og pendling [Re: eOpseth] #2468599 05/03/2018 19:17
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: eOpseth
Mycoplasma-utgaven kan være skummel og ligge lenge på lur, vrien å diagnositisere.

Dette kan jeg signere ut på. Har hatt flere runder med myco de siste årene, og jeg har måttet insistere på å få tatt skikkelig prøver av slimhinner++ for dyrking før jeg endelig har fått rett antibiotika.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Lungebetennelse, kulde og pendling [Re: Anders A-R] #2468622 05/03/2018 22:07
Cantona Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Anders A-R
Sitat: eOpseth
Mycoplasma-utgaven kan være skummel og ligge lenge på lur, vrien å diagnositisere.

Dette kan jeg signere ut på. Har hatt flere runder med myco de siste årene, og jeg har måttet insistere på å få tatt skikkelig prøver av slimhinner++ for dyrking før jeg endelig har fått rett antibiotika.

Samme her.
Hva var riktig antibiotika i ditt tilfelle?

Barberer legga:)
Side 1 av 2 1 2

Moderator  support