Jeg har kuzmin-siklet mine ski siden 2014 og har vært strålende fornøyd ved de mest vanlige snøforholdene. I det siste har det vært ganske kaldt i Trondheim med temperaturer under 15 minusgrader. For meg har det betydd håpløs glid sammenlignet med mine faste treningspartnere. Jeg snakket derfor med en kar på Skaug sport (norsk forhandler av Kuzmin-siklinger) som mener det skyldes at Kuzmin-siklede (med U-siklinga) ski blir for plane og har for fin struktur ved slike forhold og at de må ha manuell struktur med v-mønster. For meg er dette ulogisk all den tid kalde forhold krever finere struktur. Noen som har innspill til dette?
Et annet spørsmål jeg sitter med er rett struktur vs V-struktur. Hva bør jeg velge dersom jeg aldri har drevet med manuell struktur tidligere?
Synes også dette høres litt ulogisk ut, men også jeg har slitt med gliden på føret vi har nå om dagen. Tok en runde med Kuzmin cold, fibertex, børsting med stålbørste, 1200-papir og hammerskaft uten at jeg synes det ble veldig overbevisende. Tror det var denne rekkefølgen og mulig rekkefølgen her er viktig? Vurderer å gå til innkjøp av CH4 som jeg vet flere har hatt god erfaring med nå. På akkurat dette fører tror jeg det kan ha noe for seg for å ta ned det som er av mikrohår som måtte være igjen.
Men har også tenkt tanken på å å legge en svak 0,5 mm rett rill med padda nettopp får å skape litt luft for å se om det gjør en forskjell. Ville jo trodd denne var bedre enn f.eks 1,0 mm på slikt føre. Fint med flere erfaringer på akkurat på dette.