Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 12 av 12 1 2 10 11 12

Kuzmin

Re: Kuzmin [Re: krisch] #2583841 23/11/2019 21:13
K
kolli Offline
Ringrev
Ringrev
K
Forbud mot fluor fra 2020/21. Bra for oss som tror på Kuzmin, gir nye muligheter til å matche glid med minimal ressursinnsats.

Re: Kuzmin [Re: krisch] #2647257 07/02/2021 16:26
H
holthergeist Offline
Fersking
Fersking
H
Jeg har kuzmin-siklet mine ski siden 2014 og har vært strålende fornøyd ved de mest vanlige snøforholdene. I det siste har det vært ganske kaldt i Trondheim med temperaturer under 15 minusgrader. For meg har det betydd håpløs glid sammenlignet med mine faste treningspartnere. Jeg snakket derfor med en kar på Skaug sport (norsk forhandler av Kuzmin-siklinger) som mener det skyldes at Kuzmin-siklede (med U-siklinga) ski blir for plane og har for fin struktur ved slike forhold og at de må ha manuell struktur med v-mønster. For meg er dette ulogisk all den tid kalde forhold krever finere struktur. Noen som har innspill til dette?

Et annet spørsmål jeg sitter med er rett struktur vs V-struktur. Hva bør jeg velge dersom jeg aldri har drevet med manuell struktur tidligere?

Re: Kuzmin [Re: krisch] #2647261 07/02/2021 16:38
S
sls Offline
Veteran
Veteran
S
Ulik struktur gir ulikt kontaktareal med snøen. Kan være like mye ‘luft’ i en fin som grov slip. Faktisk ofte mer. Kuzmin gir gjerne lite luft og da blir det trått. Red Creek jern er enklest å bruke. 1 mm rett og en traktorrill er en god start

Redigert av sls; 07/02/2021 16:39.
Re: Kuzmin [Re: holthergeist] #2647275 07/02/2021 19:51
S
Siphlonurus Offline
Fersking
Fersking
S
Sitat: holthergeist
Jeg har kuzmin-siklet mine ski siden 2014 og har vært strålende fornøyd ved de mest vanlige snøforholdene. I det siste har det vært ganske kaldt i Trondheim med temperaturer under 15 minusgrader. For meg har det betydd håpløs glid sammenlignet med mine faste treningspartnere. Jeg snakket derfor med en kar på Skaug sport (norsk forhandler av Kuzmin-siklinger) som mener det skyldes at Kuzmin-siklede (med U-siklinga) ski blir for plane og har for fin struktur ved slike forhold og at de må ha manuell struktur med v-mønster. For meg er dette ulogisk all den tid kalde forhold krever finere struktur. Noen som har innspill til dette?

Et annet spørsmål jeg sitter med er rett struktur vs V-struktur. Hva bør jeg velge dersom jeg aldri har drevet med manuell struktur tidligere?

Synes også dette høres litt ulogisk ut, men også jeg har slitt med gliden på føret vi har nå om dagen. Tok en runde med Kuzmin cold, fibertex, børsting med stålbørste, 1200-papir og hammerskaft uten at jeg synes det ble veldig overbevisende. Tror det var denne rekkefølgen og mulig rekkefølgen her er viktig? Vurderer å gå til innkjøp av CH4 som jeg vet flere har hatt god erfaring med nå. På akkurat dette fører tror jeg det kan ha noe for seg for å ta ned det som er av mikrohår som måtte være igjen.
Men har også tenkt tanken på å å legge en svak 0,5 mm rett rill med padda nettopp får å skape litt luft for å se om det gjør en forskjell. Ville jo trodd denne var bedre enn f.eks 1,0 mm på slikt føre. Fint med flere erfaringer på akkurat på dette.

Re: Kuzmin [Re: krisch] #2647296 08/02/2021 08:42
S
sls Offline
Veteran
Veteran
S
Fin struktur er viktig på kaldt føre. Kuzmin gir ikke fin struktur. Avhengig av versjon gir det lite struktur eller grov struktur. Å bruke Fibertex eller 1200-papir vil gjøre skia enda planere og altså enda tregere.
Rilling vil hjelpe, men vil aldri kunne kompensere for mangelen på fin struktur i bunnen.

Re: Kuzmin [Re: sls] #2647304 08/02/2021 09:34
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Dumt spørsmål sikkert, men dette har jeg null peiling på: Fin struktur (eller struktur i det hele tatt), det får man bare ved slip?

Re: Kuzmin [Re: Øyvind V] #2647306 08/02/2021 09:40
S
sls Offline
Veteran
Veteran
S
Sitat: Øyvind V
Dumt spørsmål sikkert, men dette har jeg null peiling på: Fin struktur (eller struktur i det hele tatt), det får man bare ved slip?

Ikke nødvendigvis. Skimateria har verktøy for preging av såling. Denne holder seg bedre enn vanlig strukturverktøy.
Utfordringen med en fin struktur er at den vanskeligere lar seg produsere ved å lage hakk i en stålsikkel. Og dersom du klarer å prege siklingen slik, så klarer du ikke trekke over sålen slik at dette fine mønsteret gjenskapes. Skimateria har gjort et par grep for å løse det, men ingen tvil om at det er mye enklere å få skia slipt. Sett en rimelig fin slip og juster den heller mot varmt ved bruk av en rett, grovere rill

Re: Kuzmin [Re: sls] #2647319 08/02/2021 10:33
S
Siphlonurus Offline
Fersking
Fersking
S
Sitat: sls
Fin struktur er viktig på kaldt føre. Kuzmin gir ikke fin struktur. Avhengig av versjon gir det lite struktur eller grov struktur. Å bruke Fibertex eller 1200-papir vil gjøre skia enda planere og altså enda tregere.
Rilling vil hjelpe, men vil aldri kunne kompensere for mangelen på fin struktur i bunnen.

Poenget med ulike Kuzmin-siklinger er jo å variere strukturen der den kalde gir en finere struktur enn medium. Kuzmin gir en annen type struktur enn steinslip og Hamran diskuterte denne i boka si "God glid". Kuzmin-sikling gir en form for lotuseffekt og viste ved dråpetester at denne var mer vannavvisende enn en steinslip uten glider.
Fant en link boka hans her, dog på svensk der du kan lese om dette:
https://books.google.no/books?id=s1...amp;q=kuzmin%20lotuseffekten&f=false

Ved kald trå snø ønsker man vel å holde på den lille fuktigheten som dannes fremfor å drenere den bort, derav en så fin struktur som mulig. Samtidig ønsker man å fjerne mest mulig av mikrohår som tar veldig glid mot trå skarpe snøkrystaller. Derfor fibertex og 1200-papir og god børsting. Men jeg tror på at en hard glider som ch4 kan bidra ekstra til dette ved å bedre nøytralisere mikrohårene.

Re: Kuzmin [Re: Siphlonurus] #2647324 08/02/2021 10:58
S
sls Offline
Veteran
Veteran
S
Sitat: Siphlonurus
Sitat: sls

Poenget med ulike Kuzmin-siklinger er jo å variere strukturen der den kalde gir en finere struktur enn medium. Kuzmin gir en annen type struktur enn steinslip og Hamran diskuterte denne i boka si "God glid". Kuzmin-sikling gir en form for lotuseffekt og viste ved dråpetester at denne var mer vannavvisende enn en steinslip uten glider.
Fant en link boka hans her, dog på svensk der du kan lese om dette:
https://books.google.no/books?id=s1...amp;q=kuzmin%20lotuseffekten&f=false

Ved kald trå snø ønsker man vel å holde på den lille fuktigheten som dannes fremfor å drenere den bort, derav en så fin struktur som mulig. Samtidig ønsker man å fjerne mest mulig av mikrohår som tar veldig glid mot trå skarpe snøkrystaller. Derfor fibertex og 1200-papir og god børsting. Men jeg tror på at en hard glider som ch4 kan bidra ekstra til dette ved å bedre nøytralisere mikrohårene.

Har har du nok litt feil forståelse av fysikken og kjemien mht glid. Hvis det du skriver var rett så ville enn helt flat og plan ski glidd best på knirkeføre. En slik ski vil dog sitte bom fast.
Mye interessant ny forskning forøvrig, siden fluorfritt gir nye utfordringer og behov for en litt annen tilnærming.

Fortrinnet med Kuzmin er hovedsaklig å unngå mikrohår som må jobbes bort. All testing viser at det hovedsaklig er en issue på en dårlig slip. I dagens verdenscup slipes ski innimellom rett i forkant av renn.

3000-papir bruker jeg mye, men for å ta ned slipen litt. Kuzmin mangler allerede den fine strukturern, så der blir vondt verre på knirkeføre

Redigert av sls; 08/02/2021 11:06.
Side 12 av 12 1 2 10 11 12

Moderator  support